Get Adobe Flash player

Reflektálás az M-Sport győztes szezonjára

Az M-Sport ralicsapatának főmérnöke, Chris Williams az Autosport International Show-n beszélt a rali világbajnokság jelenlegi helyzetéről technikai szempontból, valamint arról, hogy hogyan alakult az új World Rally Car-ok első szezonja.

- Egyetértesz abban, hogy az M-Sport inkább a megbízhatósággal nyerte meg a bajnoki címeket, nem pedig a tiszta sebességfölénnyel?

- Az egyenletesség az, ami megnyerte a bajnokságot. Egyenletesen elég gyorsak voltunk. Egy verseny volt csupán, ahol nem végeztünk legalább a második helyen. Nem rendelkezett tiszta sebességfölénnyel az autó, hanem a teljes csapat rendelkezett ezzel. Mindegyik pilóta gyors volt, nem csak egy.

A megbízhatóság az alapja mindennek bizonyosan, de nem csak a megbízhatóságról szól ez. Mindegyik pilótánk nyert versenyt, mindegyiknek kettőt kellett volna – elcsesztük Argentínában, Elfyn Evans-nak könnyedén kellett volna nyernie azt a versenyt, de volt néhány dolog, ami nem segített neki, és elvesztette néhány tizeddel.

Ezt az évet tekintve arra kívánunk építeni, amit tavaly csináltunk, talán egy kis teljesítmény kell, de a megbízhatóság és az egyenletesség, a folyamatos célba érés és az, hogy folyamatosan a dobogón legyünk, lesz az, amivel megnyerhetjük ismét a bajnokságot.

- A jövőbe tekintve, mit szeretnétek csinálni, hogy javítsátok az autó teljesítményét?

- Nem tudom, mindent nézünk! Nem hinném, hogy lennének nagymértékű elérhető teljesítménynövekmények bárhol is bármikor. Sok kis dolgot kell nézned.

A motortechnológia meglehetősen stabil. Igen, most egy nagyobb szűkítőnk van, de az alap előírások ott vannak, ahol 2011 óta vagyunk. Nagyon nagy a tudásunk ebben.

Mindig vannak kis dolgok, amiket találunk, és itt is, ott is javulunk egy kicsit. Az, hogy elég komoly változást csináljunk, ami nagy javást eredményez, nem könnyű.

Potenciálisan profitálnunk kell abból, ami az erőátvitellel jön. További dolgok érkeznek az aerodinamikában, ezek azonban csak kis nyereségek. A lengéscsillapító technológia elég tempósan megy előre mindig. Úgy gondolom, ez az, ahol látni lehet majd a különbségeket, de nem hinném, hogy bármelyik csapat is tesz egy hirtelen előrelépést.

- Amikor az erőátvitelről beszélsz, az kapcsolatban van azzal, hogy többet tudtok már a középső differenciálmű működéséről?

- Igen, valószínűleg. A differenciálművek közötti interakció egy olyan dolog, amit tudsz fejleszteni, amikor megpróbálod megnézni azt, hogy milyen módon működnek egy egészként és megpróbálod kiegyensúlyozni őket különböző körülmények között.

- Milyen különleges változások jelentek meg a World Rally Car-okra vonatkozó szabályokkal kapcsolatosan 2018-ban?

- Semmi komoly nincs az előírásokkal kapcsolatban. Nincs semmi jelentős, ami változott volna tavalyhoz képest az idei évre. Kis dolgok.

Úgy gondolom, a legnagyobb hatása az új nyomonkövető biztonsági rendszernek van ránk. Ez talán az egyetlen nagy dolog mindenki számára, hogy hozzászokjon 2018-ban. Máskülönben eléggé ott tartunk a szabályokat illetően, ahol tavaly voltunk.

- Az aerodinamikai előírásokkal kapcsolatban mi az állás? Milyen különleges módosításokat tesztek fel az autóra idén?

- Nincsenek valódi változások. Sok kis módosításunk van, mondhatjuk, hogy finomhangolás, nem jelentősek. Meglehetősen elégedettek vagyunk az aero csomagunkkal, kicseréltük a küszöböket, valamint néhány más kis dolgot, de ismét mondom, nem tettünk nagy lépésváltásokat. Finomítjuk csupán az eredeti felépítést, amink volt.

Ha újból csinálnád, egy másik filozófiát alkalmaznál talán, az viszont a jelenleg rendelkezésre álló jokereken túl lenne lehetséges. Amikor újból fogjuk tervezni az autót a következő alkalommal, lesznek nagy felépítésbeli változások, amiket megtehetünk, jelen pillanatban azonban a finomhangolásról, az optimalizálásról szól minden.

- A többi rali világbajnoki csapatot nézve vannak olyan különleges lehetőségek, amiket megcsináltak és az előnyt biztosított számukra, vagy van olyan innovatív elemük, aminek használatával kockázatot vállaltak és kiderült, hogy működik? És hogyan vizslatjátok a másik három csapatot?

- Nehéz ezt megmondani. Az emberek külön utakat járnak más-más okokból. A bázisautó alakjának függvényében előnyük vagy hátrányuk volt, úgyhogy jobban tudják használni az előírásokat. Meglehetősen elégedettek vagyunk azzal, ahol tartunk. Nem gondolom, hogy lennének jelentős módosítások, amiket meg akarunk csinálni.

Lassan az összes autó hasonló irányba halad most már. Láthatsz majd aerodinamikai eszközöket, melyek hasonlóak az autókon, lassan egy irányba haladnak ezek, bár van még némi különbség. Voltak választásaink, felépítésbeli választások, amikkel kapcsolatban mások más úton haladtak talán. Nem tudom. Elégedett vagyok azzal, ahol tartunk. Nem vagyok hajlamos túl sokat nézni a másik autókat. A saját autónkat nézzük, tudjuk, hogyan integrálódik és működik benne együtt minden. Megpróbálni felcsavarozni a valami máson látott előnyös megoldást nem út számunkra! Az inkább, hogy megpróbáljuk fejleszteni az autót a tőlünk telhető legjobb úton.

 

Andrew

 

2018. március 1.