Get Adobe Flash player

Hírek: Citroen DS3 WRC - Interjú Marek Nawareckivel

 

Interjú Marek Nawareckivel

A Citroen ralisporttal kapcsolatos elkötelezettségét nem lehet megkérdőjelezni, erre a Deutschland Rallye is jól példa, volt, ahol a márka növekvő befolyását lehetett tapasztalni mindenütt.

A világbajnokságon próbálják befogni a Volkswagent, az R5-ös kategóriában közösen fejlesztik autójukat a Peugeot-val, de még az R1-ben is van elérhető járműve a francia cégnek. Marek Nawarecki, a Citroen Racing helyettes csapatvezetője a német futam előtt beszélt arról, hogy a Citroen hogyan kezeli a többutas autósport programját, melybe beletartozik a túraautó világbajnokság is.

- Hogyan boldogul a Citroen az új szintű autósport részvételével idén?

- A pályaautós és a rali programok kezelése nem egy egyszerű feladat, de ez lehetővé teszi számunkra, hogy az autósport programok nagyon széles területét lefedjük. Az, hogy részt veszünk a túraautó világbajnokságon is, azt jelenti, hogy sokkal több különféle országban lehetünk jelen a csúcskategóriában. A rali világbajnokság az egyik fő részvételi vonalunk marad, a rali világbajnoki részvételünket idén megerősítjük a junior programmal, felépítve egy tiszta utat a fiatal pilóták számára, mely a ralisport különböző szintjein halad keresztül.

- Változtak az elvárásaitok és a céljaitok idén a rali világbajnokságon?

- Erre a szezonra mások a céljaink, mint amik a korábbi években voltak. Dobogós helyezésekre összpontosítunk, és időt adunk a versenyzőinknek, hogy megszokják az autót, a csapatot, az általuk még nem ismert versenyek különféle feltételeit. A szezon második felében magasabb szinten szeretnénk a szezon első felének tapasztalataira építeni, egy kicsit javítani az eredményeken. A célok ugyanazok maradnak, hogy két autó legyen a dobogón, de talán egy kicsit nagyobb tempóval kicsit közelebb lenni az élen állókhoz és természetesen megpróbálni legyőzni őket, ha ez lehetséges.

- Elsőként a világbajnoki csapat pilótáiról, Kris Meeke-ről és Mads Ostbergről szólva: Mads talán tizenkét gyorsasági szakaszt nyert idén a német futam előtt, míg Kris csak kettőt. Hasznos mutató ez a relatív képességeikről, vagy úgy gondolod, hogy mindketten rendelkeznek más releváns képességekkel is?

- Nem hinném, hogy ilyen módon ki tudnánk értékelni a képességeiket. Világosan látszik, hogy különböző szintű rali világbajnoki tapasztalatuk van, és túl korai még azt mondani, hogy az egyikük jobban teljesít, mint a másik, természetesen nem az alapján, hogy mennyi szakaszt nyertek. Mindazonáltal azt mondhatjuk, hogy Mads nagyon jól teljesített sok olyan murvás versenyen, amit jól ismer. Kris jól fejlődik, láthattuk Kris-t már Finnországban is, ahol nagyon közel volt az élmenőkhöz, és nagyon jó helyen, a dobogón végzett. Úgy gondolom, Németország és Ausztrália egy jobb alapot teremt az összehasonlításra. Az első cél azonban az, hogy csapatként versenyezzünk, hogy gyártói pontokat szerezzünk és hogy az autókat a dobogó legjobb helyére hozzuk.

- Az egyéni világbajnokság kisebb prioritással bír?

- Mindig fontos jó pozícióban lenni, de nem ez a fő célunk ebben az évben. Természetesen fejlődést várunk, Mads van a jobb pozícióban, és úgy gondolom, jó helyzetben van ahhoz, hogy ezt folytassa és előrelépje a szezon második felében. Számunkra az a legfontosabb dolog, hogy biztosítsuk be a második helyet a gyártói bajnokságban és hogy legyenek jó eredményeink a hátralévő versenyeken. Egyáltalán nincs a terveink között, hogy csapatutasítást adjunk ki. Egyenlő a két versenyzőnk.

- A többi pilótát illetően, mit gondolsz, Sebastien Chardonnet fejlődik?

- Sebastien egy nagyon jó szintről indult idén Szardínián, de nem sokat versenyzett a DS3 R5-tel, csupán Szardínián, Lengyelországban, Finnországban és most Németországban. Úgy gondolom, egy kicsit több idő kell neki, hogy megszokja az R5-öt, ami egy teljesen új autó, nem csak neki, de a csapatnak is, ugyanakkor alig várjuk, hogy azt lássuk, jól megy az aszfaltos versenyek. Az ezt megelőző év R3-as és a tavalyi Francia Rallye-n négykerékhajtású autóval látott tapasztalata alapján úgy gondolom, tény, hogy egy kicsit jobb a teljesítménye aszfalton, mint murván, főleg a négykerékhajtású autóval. Az aszfaltversenyeket szereti, azt hiszem, előnyben van ezen a felületen. Úgy gondolom tehát, hogy innentől kezdve az év végéig van lehetősége továbbfejlődni.

- Chardonnet DS3 R3 Max-szal történt monte-carlói indulása egyfajta kompenzáció volt, mivel az R5 nem volt még kész akkor?

- Nem, Monte-Carlo a Max fejlesztési programjának volt a része. Akartuk látni, hogy hogyan teljesít a kocsi egy magas szintű rali világbajnoki futamon, Sebastien pedig egy jó pilóta volt az autó vezetésére. Nagyon jó eredményt ért el, most már úgy gondolom, hogy a DS3 R3 Max készen áll arra, hogy kiadjuk az ügyfeleinknek. Most kezdtük el árusítani és kiszállítani ezeket az autókat. Úgy gondolom, jövőre több ilyen autót is fogunk látni a ralisport különböző szintjein. Azt akarjuk, hogy a legversenyképesebb kocsi legyen az R3T kategóriában. Az R3 Max számára célként az elsődleges bajnokság a WRC 3.

- Új R3-as autók érkeznek, úgy néz ki, hogy a Renault készen áll, hogy megmérkőzzön a DS3 R3T-vel a WRC 3-as bajnokságban.

- A hivatalos beszállítói vagyunk már a junior világbajnokságnak az alap R3T-vel, és logikus, hogy a legversenyképesebbnek kell lennünk a WRC 3-ban és a nemzeti bajnokságokban az R3-ban vagy a kétkerékhajtásos kategóriákban, aszfalton és murván is. Nem tudjuk még, hogy hogyan fog teljesíteni az új Renault Clio Turbo, és természetesen az új Toyota is nagyobb érdeklődésre tarthat számot a kétkerékhajtásos kategóriában, ami nagyon jó a fiatalabb versenyzők számára.

- Kik a legfényesebb pilóták idén a juniorok között?

- Úgy néz ki, hogy van néhány csoportvezető, mint például Stephane Lefebvre, Martin Koci és Christian Riedemann is, és van egy olyan csoport is, akik ebben az évben versenyeznek először a rali világbajnokságon. Úgy vélem, a nagy meglepetés Martin, akinek nincsen akkora tapasztalata, mint a többieknek, de mégis meg tudja mutatni, hogy ugyanakkora tempóval tud haladni, mint Stephane és Christian. Nagyon jó a helyzetünk a junior bajnokságban, nagyon erős a csata, a versenyzők nagyon közel vannak egymáshoz, és azt várhatjuk, hogy a legjobb nyeri a sorozatot.

- Stephane-ról szólva, közös promóciós program van a Citroen és a Peugeot között, vagy az, ahogyan vele dolgoztok, teljesen független attól, ahogyan a Peugeot Academy dolgozik vele?

- Az, hogy mi hogyan dolgozunk Stephane Lefebvre-rel, teljesen független, mivel privát versenyzőként privát csapattal nevez a junior bajnokságba, mi pedig nem segíthetjük jobban az egyik versenyzőt, mint a másikat. Nincs promótálva a csoport által. Nagyon örülünk, hogy a junior bajnokságban láthatjuk, de ugyanolyan része a bajnokságnak, mint bármelyik másik pilóta, akik egymással versenyeznek, és nagyon várjuk, hogy lássuk, hogyan teljesít a következő versenyeken. Nem része semmilyen, a Peugeot és a Citroen között meglévő közös programnak.

- Hogyan dolgoztok együtt Yves Mattonnal, a Citroen Racing igazgatójával? Vannak specifikus felelősségek?

- Ebben az évben az a szerepem, hogy nyomon kövessem a rali világbajnoki csapatokat, kapcsolatban legyek a versenyzőkkel és a szervezetekkel. Azért is én vagyok a felelős, hogy figyeljek a programok hivatalos partnereire. Yves a csapatvezető, úgyhogy ő hoz meg minden végső döntést, és természetesen övé a felelősség a túraautózást és Sebastien Loeböt illetően.

- Milyen távra szól a Citroen rali világbajnoki elkötelezettsége?

- Az biztos, hogy teljesen elkötelezettek vagyunk, hogy a rali világbajnokságion maradjunk a jövő évben, és folytatni fogjuk a programot, amíg meglesz a támogatás fő partnereink, a Total és Abu Dhabi felől. Abu Dhabi három évre vállalt elkötelezettséget, aztán van egy opció két további évre. Fontos számunkra, hogy folytassuk a rali világbajnoki programot a jövőben.

- Abu Dhabi 2013-ban kezdett a Citroennel, úgyhogy ha lesz 2016-os és 2017-es kötelezettségvállalás, akkor az azt fogja jelenteni, hogy a Citroen az új technikai szabályokkal készülő World Rally Car-okkal is szerepet vállal?

- A jövő éves versenyzésre vagyunk elkötelezettek, ezt követően készítünk tervet a következő három évre. Ha folytatjuk a rali világbajnokságon, akkor igen, elkötelezettek leszünk a 2017-től életbe lépő új szabályokkal is.

- És mi az elkötelezettség az FIA-val a junior autók futtatását tekintve?

- Kétéves szerződésünk van, ez 2014-re és 2015-re szól.

 

Andrew

 

2014. szeptember 7.