Get Adobe Flash player

Portugál győzelmével Neuville a világbajnokság élén

A 2018-as Portugál Rally összefoglalója

 

Az argentin kiruccanás után az európai murvás versenyekkel folyatódik a rali világbajnokság, aminek első állomása Portugál Rally volt.

A Toyota GAZOO Racing a sikerek szárnyán érkezett a viadalra, miután Ott Tanak magabiztos, egyes vélemények szerint az új WRC korszak eddigi legdominánsabb győzelmét aratta az Argentin Rally-n. Az alakulat véleménye szerint a portugál megmérettetés előtt tartott felkészülési teszt is jól sikerült – melyen Juho Hanninen is segítette a munkát –, így kellő magabiztossággal várták a hasonló karakterű luzitán viadal rajtját. A csapat azokat a Yaris WRC-ket biztosította versenyzőinek, melyek Korzikán futottak legutóbb.

Az M-Sport Sebastien Ogier számára a Svédországban hajtott Fordot vitte, míg a másik két versenyző az Argentínában használt autókat kapta. Ez majdnem megbosszulta magát, hiszen a szállítmány késve érkezett vissza Dél-Amerikából a csapat főhadiszállására, mindössze négy napjuk maradt a technikák felkészítésére, emiatt éjt nappallá téve kellett dolgozniuk a szerelőknek. A címvédő gárda nem lehetett nyugodt, hiszen Argentínában nem volt meg a tempójuk, igaz, ezt az alacsony tapadású pályáknak tudták be, és remélték, hogy a gond az európai versenyeken nem fog megismétlődni. Az M-Sport hatnapos tesztet szervezett a viadal előtt Portugáliában. A rajt előtt aztán megszületett az ítélet Ogier mexikói Power Stage ügyében is: az FIA nem fogadta el a britek fellebbezését, és helyben hagyta a döntést, azaz a lassítórombolásért kiszabott tíz másodperces büntetést.

A Hyundai Motorsport négy i20 WRC-t vitt Portugáliába annak érdekében, hogy részmunkaidős pilótáik, Dani Sordo, valamint Hayden Paddon hét-hét versenyen kaphassanak lehetőséget az év folyamán. Pontszerzőnek a két állandó versenyző mellett Paddont jelölték, aki így Sordo Mexikóban használt autóját kapta. Sordo abba a kocsiba ülhetett bele, ami utoljára Szardínián futott tavaly Paddonnal, míg Thierry Neuville és Andreas Mikkelsen az előző versenyen használt i20 WRC-jük kormánya mögött foglalhattak helyet. A csapat május legelején Portugáliában, Arganilban tesztelt. Paddon legutóbb Svédországban állhatott rajthoz világbajnoki futamon, így hazájában, Új-Zélandon teljesített több versenyt is, hogy formában maradjon.

A Citroen Racingnél ismét lehetőséghez jutott Mads Ostberg, így három autóval neveztek a franciák. Az ötnapos portugáliai teszten két-két napot kapott Kris Meeke és Craig Breen, egyet pedig Ostberg, de Meeke már az előző futam befejező napján is a Portugál Rally-ra tesztelt beállításokat. A Korzikán futott két C3 WRC kapott ismét szerepet a Citroennél, Ostberg pedig egy olyan autóba ülhetett, ami legutóbb a tavalyi ausztrál versenyen futott. Pierre Budar csapatvezető önbizalommal telve nyilatkozott az Argentin Rally-t követően, hiszen az ott bevetett új hátsó futómű meghozta a kívánt hatást, versenyzői magabiztosan tudták vezetni a C3 WRC-ket.

A verseny első napja káoszszerűen alakult, sokak reménye vált semmivé a durva terep jóvoltából. Péntek estig hatszor történt változás a vezető helyen, sorozatban négy szakaszgyőzelmének köszönhetően Thierry Neuville került az élre és tett szert tizennyolc másodperces előnyre. A Hyundai Motorsport pilótája délután kockáztatott a melegben, és lágy gumikkal teljesítette a vártnál rosszabb állapotba kerülő pályákat. Neuville megpróbálta óvni autóját, ez – sokakkal ellentétben – sikerült is neki, aminek az eredménye az éllovas pozíció és a nap képéhez viszonyított nagy előny.

Elfyn Evans reggel futott egy második időt, aztán viszont megforgott, ezzel pedig vissza is csúszott a szoros versengésben. Az M-Sport versenyzője a nap végi utolsó hagyományos szakaszon egy második időt felmutatva aztán ismét az ezüstös pozícióban találta magát. Sordo egy részsikert követően az első helyen zárta a délelőtti kört, ő azonban nem tudta megfelelően kezelni a puha gumikat délután, és a túlzott kopás idejekorán lelassította. A hyundai-os így is dobogós pozícióban zárta a napot.

Az M-Sport bevallotta, Teemu Suninen korábban szigorú utasítás alatt ment, mindenképpen teljesítenie kellett az előző két viadalt, miután azonban ezt a futamot ismerte már, megadták neki a lehetőséget most, hogy nyomja. A finn délelőtt óvatosabb volt, délután azonban fel tudott mutatni harmadik időket is, és negyedikként várhatta a folytatást. Esapekka Lappi a délelőttöt a tapadás hiányával küszködve tizenegyedikként zárta csupán. A szervizben állítottak Toyotáján, és jóllehet egy törött lengéscsillapító hátráltatta a továbbiakban, feljött az ötödik pozícióba. Ostberg reggel eltalált egy követ, ami után úgy érezte, történt valami az autóval. A norvégnak egész délelőtt nem volt jó érzése a Citroenben, délutánra azonban változott a helyzet, miután a csapat elmagyarázta neki, hogyan működnek a gombok, ezzel pedig tudott állítani egy kicsit az autón menet közben is. A hatodik Ostberget márkatársai követték, akik defektekkel vesztettek időt. Meeke kétszer is az élre került korábban, de a két utolsó hagyományos szakaszon összeszedett egy-egy defektet, így három ép és egy defektes kerékkel teljesítette a nap végi portoi utcai szakaszokat. A citroenes a gumimizériával több mint egy percet vesztett, és az élről a hetedik pozícióig csúszott vissza. Breen harmadik volt, amikor elszállt a levegő az egyik kerekéből. A cserével két percet és öt pozíciót vesztett.

A többi WRC-s páros még rosszabbul járt, ők nem tudták teljesíteni a teljes napot. A Toyota reményei nem tartottak sokáig. Jari-Matti Latvalának már a csütörtök esti szuperspeciálon volt egy furcsa lefulladása, a péntek reggeli gyorsasági után az Argentínában kihagyott kilométereket hiányolta, majd az azt követő különpróbán kiszakadt a Yaris WRC futóműve. Tanak ekkor már versenyben sem volt, neki egy bizarr eset miatt kellett kiállnia. Neuville ugyanis egy tempós kanyart levágva óriási köveket forgatott ki, melyek kikerülésére a toyotásnak esélye sem volt, és az ütéstől megsérült a Yaris WRC hűtőrendszere. A dolog egy nézői ponton történt, így furcsa, hogy a sportbírók, illetve nézők miért csak az eset után tisztították le a pályát. Két autóját vesztette el a Hyundai is. Paddon reggel egy szakaszgyőzelemmel az élre állt, majd a hatodik gyorsasági után visszavette a menet közben elvesztett vezetést. A hetedik ponte de limai különpróba – mely az előző két évben is kifogott rajta – azonban nem hozott neki szerencsét, becsúszott az árokba, ahol egy áteresz állította meg a Hyundai-t. A pilótát hátfájdalmai miatt elővigyázatosságból kórházba szállították helikopterrel. A csapattársat, Andreas Mikkelsent a tönkrement kormányszervó lassította le, majd a motor olajfolyása miatt ki is állt a norvég. Ogier hősiesen küzdött ismét a pályatakarítással, az első kört nem nagy hátránnyal negyedikként zárta, délután azonban egy jobbos kanyarba egy hajszálnyival korábban fordította be Fordját, az ívbelső első kerékkel eltalált egy fatuskót, megsérült a kormánymű, ami miatt a következő balos kanyarban becsúszott a fák közé.

Neuville szombaton megduplázta előnyét. Reggel kicsit magára húzta Evans-ot, de a gumispórolás meghozta az eredményét az utolsó szakaszra, ahol lelépte ellenfelét. Délután hasonlóan alakultak a dolgok azzal kiegészülve, hogy leesett az eső, amit a puha gumikkal jól használt ki a belga. Evans két szakaszgyőzelmet is aratott a nap folyamán, a harmincnyolc kilométeres amarantei különpróba azonban egyik körben sem sikerült neki jól, ráadásul délután vegyes abroncsokkal futott a vizes pályán. Mindenesetre a második hely biztosnak tűnt számára Sordóval szemben. A spanyol keményített autóján az első különpróbát követően, a nap végi megforgásával viszont időt vesztett. Ez elég volt ahhoz, hogy Suninen megközelítse. A finn öt másodpercen belülre került a zárónap előtt, de hátra is figyelnie kellett, hiszen szorosan ott volt a nyomában Lappi, akivel a második napon végig szoros csatát vívtak.

Ostberg az első gyorsaságin vesztette el ötödik helyét Lappival szemben, aztán egyre inkább le is maradt. Ezt egy kicsúszásnak is köszönhette, ami után a nézők segítették vissza az útra. Breen elsőként rajtolva a pályatakarítással küzdött. Egy pozíciót lépett előre a nap folyamán, a Citroen azonban nem igazán örülhetett ennek, hiszen Meeke kárára történt a dolog. A brit autójának hátulja egy balos kanyarban lecsúszott az útról, és a Citroen beesett a domboldalon a fák közé, ahol jelentős sérüléseket szenvedett. Meeke a hátát fájlalta, úgyhogy őt is kórházba szállították.

 

Momentum

A verseny útvonala szinte változatlan volt az egy évvel ezelőttihez képest, a párosok azonban egész más képpel találták magukat szemben, mint tavaly. A szervezők ugyanis azért, hogy simábbá tegyék a versenyszakaszokat felületét, sokat dolgoztak a pályákon, ennek keretében pedig homokot is használtak. Ez pedig nem tetszett a versenyzőknek. „Megváltozott a karakter néhány helyen. Helyenként sok homok van, ami nem olyan jó” – mondta el a rajt előtt Ogier.

A világbajnok véleményét Meeke is osztotta. „A szervezők próbálták tavaly javítani az utakat, idén pedig még többet tettek. Diskuráltunk Michele Moutonnal, ment a szakaszokon, és ugyanezen a véleményen van, hogy vesztettünk valamennyit a karakterből. Egy kicsit túl sok történt, hagyhatták volna az utakat – ezek az utak az alapkőzeten vannak, nem olyanok, hogy valaha is elpusztulnának. Oké, szükség van egy kis munkára minden szakaszon, de bokányi homokot tettek le. Letömörítették, szépen néz ki, de az amarantei szakaszon már a pályabejárás második teljesítésekor mély nyomok voltak. Olyan, mintha a tengerparton vezetnénk. Elég jól letakarították az utakat, kiszedtek néhány nagy követ, ami megakadályozta volna a levágásokat, ez jó, így élvezhetőbbé teszi a dolgot. Az út felületén lévő homokréteg azonban túl sok.”

Paddon úgy vélte, a homok miatt a futamra jellemző vezetési stíluson is változtatni kellett. „A legtöbb másik versenyen amikor a nyomvályúkhoz érsz, használhatod őket és támaszkodhatsz rájuk, hogy nagyobb sebességet vigyél rajtuk keresztül a kanyarban. Amennyiben azonban ilyen homokosak, mint amilyenek itt lesznek, nem teheted ezt meg. Az ilyenfajta nyomvályúk azonban kiszipolyozzák az autóból az erőt. Nem törődök vele, hogy mit csináltak az utakkal, a legnagyobb probléma azonban az, hogy elég csúnyán ki lesznek járva a második futásra.”


Vasárnap reggelre kissé átalakult az élmezőny sorrendje, miután Sordót tíz másodperces büntetéssel sújtották szombaton későeste, mivel a péntek esti portoi szuperspeciálon egy körforgalomnál nekiment két szalmabálának. A spanyol így elvesztette harmadik pozícióját Suninennel szemben.

Neuville óvatosságból, a többiekkel ellentétben két pótkereket vitt magával az öt rövid vasárnapi szakaszra, azt azonban kihangsúlyozta a belga, hogy a Power Stage-en szeretne pontokat szerezni. Ez végül össze is jött neki, és a második idővel járó négy bónuszpontot is bekasszírozta a győzelem mellett. A Hyundai Motorsport versenyzője idei második diadalával átvette a vezetést a pontversenyben. Evans-nak a balul sikerült előző hétvégék után végre kijött a lépés, és másodikként állhatott fel a céldobogóra. Az M-Sport örülhetett, hiszen Suninen is meg tudta védeni az ölébe hullott pozíciót, és pályafutása eddigi legjobb eredményét felmutatva dobogón végzett. A finn egyébként annyira nyomta a nap folyamán – szakaszgyőzelmet is aratott –, hogy majdnem befogta csapattársát.

Lappi reggel megelőzte a váratlanul elé került Sordót, aki alatt sokat csúszkált a Hyundai hátulja, aztán rögtön visszavette a negyedik pozíciót a spanyol. Az utolsó előtti gyorsaságin betörött a szélvédője, ami nem segített neki kilátni az autóból, de ekkor már ismét az ötödik helyen állt, és végül ebben a pozícióban hajthatott fel a céldobogóra. Lappi ezen a napon is a határon autózott, két szakaszt is nyert, köztük a fafei Power Stage-et, és legjobb toyotásként negyedikként intették le. A futamot követően aztán ugyanúgy tíz másodperces büntetést kapott, mint Sordo, mivel a pénteki közönségcsalogatón ő is nekiment egy szalmabálának. A negyedik helyért járó pontok így Sordót illették végül, Lappi neve az eredménylista ötödik helyén található.

A két citroenes, Ostberg és Breen nem tudott mit kezdeni azzal, hogy két napon keresztül söprögetett, tisztes távolban a hatodik és hetedik pozícióban futottak be. A pontszerző zónát a WRC 2 képviselői zárták Pontus Tidemand, Lukasz Pieniazek és Stephane Lefebvre sorrendben.

A második vonal versengése is változatosan alakult, nem volt olyan páros, akinek nem lett volna valami gondja. Tidemand idei harmadik győzelmét aratta, azonban nem volt fáklyás menet ez a verseny számára. A Skoda Motorsport pilótája pénteken két defektet is begyűjtött, és az ötödik pozícióból, két perc hátránnyal kezdte meg a felzárkózást. Szombaton minden szakaszt megnyert Tidemand, és végül két perc előnnyel nyerte a versenyt. Az ezüstös pozíciót az ugyancsak egy Fabia R5-öst kormányzó Pieniazek szerezte meg, akinek talán a legkevesebb problémája volt a kategóriában. A Citroen versenyzője, Lefebvre pénteken az élen állt, amíg nem kapott egy defektet. A francia szombaton ismét az első helyre került, de egy újabb defekt, valamint fék- és hajtásgondok miatt temérdek időt vesztett a befejező szakaszokon, amit a rövid vasárnapi szakaszokon nem tudott már ledolgozni, így a dobogó alsó fokán zárt. Péntek délután az M-Sport pártfogoltja, Gus Greensmith állt az élre, szombaton azonban egymás után két defektet szedett össze, majd a futóműtörés miatt kiállni kényszerült.

A junior világbajnokság mezőnyében két svéd, Emil Bergkvist és Thomas Radström vívott késhegyre menő csatát szombat délelőttig. Bergkvist egy másodperccel vezetett, amikor felborította a Ford Fiesta R2-t, ami miatt ki is állt a versenyből. Radström visszavette a vezetést, és miután sorra estek ki ellenfelei, negyedórás különbséggel nyerte a viadalt. Másodikként az olasz Enrico Oldratit, harmadikként pedig az új-zélandi David Holdert intették le, utóbbi a szombati nap utolsó szakaszát nem teljesítette. A WRC 3 dobogójára ugyanez a három pilóta állhatott fel.

 

Eredmények

 

52. Portugál Rally

A 13 futamos világbajnokság 6. versenye – Matosinhos – 2018. május 17-20.

 

1. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC 3ó 49p 46,6mp

2. Elfyn Evans GBR M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +40mp

3. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +47,3mp

4. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 0,9mp

5. Esapekka Lappi FIN Toyota GAZOO Racing Yaris WRC +1p 4,7mp

6. Mads Ostberg NOR Citroen WRT C3 WRC +3p 33,5mp

7. Craig Breen IRL Citroen WRT C3 WRC +5p 23mp

8. Pontus Tidemand SWE Skoda Fabia R5 +14p 10,8mp

9. Lukasz Pieniazek POL Skoda Fabia R5 +16p 17,3mp

10. Stephane Lefebvre FRA Citroen C3 R5 +16p 34,3mp


Power Stage sorrend: 1. Lappi, 2. Neuville, 3. Sordo, 4. Suninen, 5. Evans

Szakaszgyőzelmek: Neuville – 5, Latvala – 3, Meeke – 2, Evans – 2, Ogier – 2, Lappi – 2, Tanak – 1, Paddon – 1, Sordo – 1, Breen – 1, Suninen – 1


Andrew

 

2018. május 20.