Get Adobe Flash player

A Volkswagen biznisze: Polo GTI R5

Bár a tesztkilométereket rója még csupán, a Volkswagenhez már januárban érkezett tizenöt előjegyzés az új raliautójára, a Polo GTI R5-re. A gyártó ezzel a modellel tér vissza a rali világába, a vásárlók pedig a 2018-as év második felében kapják meg autójukat.

Az R5-ös projekt vezetője, a márka rali világbajnoki szereplése idején Sebastien Ogier versenymérnökeként tevékenykedő Gerard Jan de Jongh adott tájékoztatást az újdonságról.


- Azt céloztunk meg, hogy elvigyük az autót a Deutschland Rallye-ra 2018 augusztusában. Addig rengeteg tesztkilométer áll előttünk, és már mögöttünk is. Az első métereket november végén tettük meg, először egy németországi tesztpályán, aztán elvittük az autót Franciaországba és Wales-be is 2017 végén. Különféle körülmények között dolgozunk, amilyeneket az autó meg fog tapasztalni.

Az R5-ös projekt célja nem csak az volt, hogy a Volkswagen Motorsport hirtelen el akarta foglalni a személyzetét a rali világbajnoki kivonulást követően. Egy kicsit ez is volt, de a Volkswagen marketing emberei és műszaki emberei is látták a túraautó versenyzés pozitív tapasztalatait, és nagyon tetszett nekik az ügyfélprojektek gondolata. Nyilvánvaló, hogy amikor leállítottuk a rali világbajnoki programunkat, megvolt mindez a tudásunk a ralisportban.

- Az R5-ös tervezése egy visszacsatolása a World Rally Car fejlesztése felől vagy egy tiszta lappal kezdett munka?

- Mindkettő kombinációja ez, mivel a platform, amit használunk, az új Polo, a Polo 6, aminek más a platformja, mint ami a Polóé, melyet a WRC autó építéséhez használtunk. Ebben a tekintetben ez egy tiszta lappal kezdett munka. Az R5-ös kategóriának ugyanakkor vannak költségkorlátozásai. Nem másolhattuk a WRC autót, ami nem is lett volna okos dolog, mivel az alkatrészek túl drágák lettek volna az ügyfelek számára. El kellett távolodnunk némely technológiától, az autóval kapcsolatos filozófia ugyanakkor még mindig ugyanaz.

- Mi a Polo GTI R5 alapmotorja?

- Az alapmotor valójában ugyanaz, mint a Skodáé, a kínai Volkswagen motor. Együttműködünk a Skodával abban, hogy hogyan is használjuk ezt a motort. Őszintén szólva végignéztük az összes Skoda/Volkswagen motort egy olyan motor céljából, ami a legalkalmasabb az 1,6 literesre való átalakításhoz, és ugyanarra a következtetésre jutottunk, mint a Skoda. Nincs sok jelölt erre a hengerűrtartalomra.


- Rendelkezik olyan különleges jellemzőkkel az új Polo, ami különösen alkalmassá teszi a ralisportra?

- A Polo önmagában alkalmas a ralisportra. A karosszéria maga nagy mennyiségű nagyszilárdságú acélból készül, ami miatt elég nehéz a karosszéria módosítása, mivel nehéz kivágni az anyagot, ugyanakkor azt is jelenti, hogy egy nagyon tartós karosszéria lehet ez. Ezen kívül elég szabadsága van az R5-ös előírásoknak, hogy bármilyen autót egy jó raliautóvá lehessen tenni.

- A Polo GTI R5 lényegében a Skoda Fabia R5 másolata lesz?

- Nagyon jó és nagyon nyitott a kapcsolatunk a Skodával. Sokkal nagyobb a tapasztalatuk azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell az ügyfeleket kezelni a ralisport környezetében, mint nekünk. Annyit mondhatok csak, hogy igazán segítőkészek voltak abban, hogy ötleteket adjanak nekünk azokról a problémákról, amikbe beleütköztek, amikor bevetették az R5-ös autójukat és hogy milyen az utcai autó átépítési technológiájuk. A WRC autónk száz százalékban autósport termék volt, itt pedig a technológiák mixe van, ami nehezebbé teszi a homologizációt. Nem is tervezzük azt az eladási darabszámot, amit egy év alatt elért a Skoda.

- Ki fogja futtatni ezeket az autókat?

- Nincs terv jelenleg egy hivatalos csapatra. Teret akarunk engedni a privát csapatoknak és az ügyfeleiknek, hogy sikeresek lehessenek. Ahogy mindenki tudja, a rali világbajnoki csapatok vagy gyártók nagyok jók abban, hogy versenyeket nyerjenek, de át is akarjuk adni ezt a helyet az ügyfeleknek, hogy győzhessenek a WRC 2-ben az autónkkal. Nem lesz tehát hivatalos WRC 2-es csapat a Volkswagentől.

A Deutschland Rallye-n túl nincs különösebb terv azon túl, hogy különféle módokon támogassuk az ügyfeleinket. Rendelkezünk egy tervvel a gyártási célunkról, az első másfél évet pedig arra tervezzük használni, hogy felépítsük a szükséges ügyfélkiszolgálási eszközöket. Sokat kell tanulnunk a raktározásról és a logisztikáról, idő kell egy cégnek, hogy alkalmazkodjon ehhez. Egy gyári csapat egyidőben történő futtatása el tud téríteni attól, hogy mi is igazán fontos az ügyfeleknek, ami a lehető legjobb kiszolgálást adná.

2018-ban és 2019-ben támogatni fogjuk az ügyfeleinket is, ahogyan tudjuk, és 2019-ben megpróbálunk több autót értékesíteni, valamint több ügyfelet támogatni. Ez lesz a kihívásunk.

 

Azóta kiderült, a bemutatkozásra nem a világbajnokság augusztusban megrendezésre kerülő német futamán, hanem októberben a Katalán Rally-n kerül sor.

 

Andrew