Get Adobe Flash player

Kétéves fejlesztés, tízezer kilométer teszt

Versenymérnökként négy címig vezette a rali világbajnokságon Sebastien Ogier-t 2013 és 2016 között, manapság pedig a Polo GTI R5-ösért felelős projektvezetőként dolgozik a Volkswagen Motorsportnál Gerard Jan de Jongh.

A 40 éves holland mérnök az október 1-ére tervezett homologizáció előtt nem sokkal egy interjúban részletezte az R5-ös kategóriával kapcsolatos kihívásokat, de beszélt a Polo GTI R5 fejlesztési fázisairól is, valamint előretekintett az autó versenyszerű bemutatkozására is, ami október végén a Katalán Rally-n fog megtörténni. A 272 lóerős autót a jövőben profi csapatok fogják futtatni a rali világbajnokságon, nemzetközi sorozatokban, mint amilyen az Európa-bajnokság és nemzeti bajnokságokban.


- Több éven keresztül voltál Sebastien Ogier versenymérnöke a Volkswagen Motorsportnál. Hiányoznak a versenyek?

- Egy teljesen új autó fejlesztéséért felelős projektvezetőként nyilvánvalóan teljesen más a szerepem. Megvolt a lehetőségem, hogy versenymérnökként folytassam a munkát, de nagyon vonzónak találtam ezt az új kihívást a Volkswagen Motorsportnál. Hirtelen sokkal bonyolultabb és összetettebb lett a munkám, mint korábban. Örülök, hogy elvállaltam ezt a kihívást.

- Mikor fogtatok neki a Polo GTI R5 fejlesztésének?

- 2016 novemberében, az Ausztrál Rally-t követő héten, ami az utolsó világbajnoki eseménye volt a rali világbajnoki csapatnak akkoriban. Nekiláttam, amint visszaértem az irodámba. Az ötlet Francois-Xavier Demaisontól, a Volkswagen Motorsport technikai igazgatójától származott.

- Demaisonról köztudott, hogy maximalista. Mennyire mélyen volt bevonva a munkádba?

- FX jelenleg négy különböző projektért felelős. Ennek ellenére is nagyon mélyen be volt vonva a Polo GTI R5 fejlesztésébe, rögtön a kezdetektől. Az indulástól fogva heti megbeszéléseink voltak, melyeken megbeszéltük az autó további fejlesztését. FX a ralisport egyik legtapasztaltabb mérnöke. A támogatása igazi segítség volt számomra és a teljes fejlesztőcsapat számára.

- Milyen formában történtek meg a Polo GTI R5 fejlesztésének első lépései?

- Először a Polo GTI R5 alapkoncepcióját gondoltam át, ezután következett számunkra a tervezési eligazítás. A következő feladat az volt, hogy megtaláljuk a megfelelő beszállítókat az autó azon alkotóelemeire, melyek nem a Volkswagen Motorsportnál készülnek. Ebben a tekintetben egy teljes sor megbízható kontakthoz tudtunk fordulni, akikkel együtt dolgoztunk a Polo R WRC-n. Ebben benne van az Xtrac a sebességváltó, a Bosch a motorelektronika, a ZF Sachs a lengéscsillapítók, az Alcon pedig a fékek tekintetében.

- Mekkora volt a Polo GTI R5-öt fejlesztő csapat?

- A Volkswagen Motorsportnál tervezőcsapatunk van a karosszériára, a motorra és a felfüggesztésre, három-hat dolgozót foglal magába mindegyik. Meg volt osztva a munka a csapattagok között. Én legfőképpen a fejlesztési vezetővel voltam kapcsolatban, de a mérnökökkel is. A tapasztalat megmutatta számomra, hogy nincs jobb, mint a személyes kapcsolat.

- Mik voltak a Polo GTI R5 fejlesztésének alapvető paraméterei?

- Világos volt, hogy a Polo GTI R5-nek a 2017-es generációjú sorozatgyártású autón kell alapulnia. Az új, hatodik generációs Polo azonban nem volt még elérhető, amikor elkezdtük fejleszteni a raliautót. Emiatt kizárólag számítógépes adatokkal kellett dolgoznunk. A számítógépes szimulációnak köszönhetően a folyamat során viszonylag korán megvolt a karosszériánk. Ezt követően tudtunk ezzel dolgozni a szélcsatornában. Amikor meghatároztuk a specifikációt, nagy hangsúlyt helyeztünk annak biztosítására is, hogy a privát csapatok számára is mindenféle probléma nélkül lehetséges legyen a Polo GTI R5 gondozása.

- Mennyi alkatrészt tudtatok a Polo R WRC-ből átvenni?

- Alighanem egyet sem, mivel teljesen másak a technikai szabályok, és a Polo R WRC az előző modellen alapult. A tervezési filozófiát ugyanakkor átvettük. A lengéscsillapítók felfogatási pozíciója, a rugóbehajlás, a felfüggesztés geometriája és a versenyző ülésének pozíciója például hasonló. Pontosan ahogyan a Polo R WRC-nél, itt is törekedtünk arra minden egyes alkatrész esetében, hogy a lehető legkönnyebbé tegyük, hogy az autó tömegközéppontját a lehető legalacsonyabban tartsuk. Ugyanakkor itt is meg voltunk kötve az előírásokkal. A költségkorlátok sok alkatrészre meghatározottak, a minimum súly pedig gyakran meghatározott – például a karosszáriára.

- A Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA fix költségvetést határoz meg az R5-ös autókra…

- … és ehhez a költségvetéshez egy R5-ös autóval, mint amilyet a Polo GTI R5 is képvisel valójában, nagy kihívás tartani magunkat. Nyilvánvalóan lehetséges volna egy hatékonyabb autó építése a technikai előírások keretében. Az azonban túl drága lenne, és áldozattal járna. Nem kérdés ez a cégünk számára, és a sportnak sem lenne ez érdeke. Hasonló ügyféltapasztalatokat szereztünk a túraautó versenyzésben a Golf GTI TCR-rel, és képesek voltunk arra építeni az R5 esetében. Továbbá a szabályok megkövetelik a sorozatgyártású alkatrészek használatát bizonyos területeken, beleértve a kormányzást, a hűtőt, a féltengelyeket, a kardántengelyt és a motort.

- Hol kellett kompromisszumokat kötni?

- A tömeg egy nagy probléma minden versenyautó esetében. Szabályként azonban, minél könnyebb egy alkatrész, annál drágább. Mint ilyen, biztosnak kellett abban lennem, hogy a beszállítók, akikkel kooperálni akartunk, megértették, hogy kompromisszumot kell találnunk a teljesítmény és a költség között. Hogyha a felfüggesztésből veszünk egy alkatrészt például, egyszerűen nézve, megterveztünk kilencven százalékban egy alkatrészt. Ezután kiadtuk ezt a tervet a lehetséges beszállítóknak, és megkérdeztük őket, mennyiért tudnák beszállítani az alkatrészt. A fontos dolog a mennyiség volt. Néhányszor csak egy maroknyi alkatrészre volt szükségünk a Polo R WRC-nél. A Polo GTI R5 esetében azonban, ami ügyfélsportra lett tervezve, ötven, száz vagy még több alkatrészről beszélünk. Ez nyilvánvalóan nagy hatással van az árra.

- Az R5-ös kategóriában 1,6 literes turbómotor a kötelező, a Polo sorozatgyártású változata azonban nem rendelkezik ilyenfajta motorral…

- Az előírások ilyen tekintetben több eltérést engednek. Azt mondják a szabályok, hogy a raliautó motorját a csoport egyik sorozatgyártású modelljéből kell előállítani. Mi az EA888-as belső kóddal rendelkező motor mellett döntöttünk, ami egy hasonló forma, mint ami kétliteres formátumban az új Polo GTI-be is beszerelésre kerül. Ezt került módosításra a megfelelőképpen a Polo GTI R5-höz.

- Milyen hosszan teszteltétek a Polo GTI R5-öt, és mely versenyzők voltak bevonva a tesztelésekbe?

- Az első tesztre 2017 novemberében került sor Franciaországban, a fontjoncouse-i tesztlétesítményben. Azóta a Volkswagen teszt- és fejlesztési pilótája, Dieter Depping, Pontus Tidemand, a korábbi ralivilágbajnokok, Petter Solberg és Marcus Grönholm, Raimund Baumschlager, Eric Camilli és Emil Lindholm mindannyian vezették az autót. A tesztprogram nagy elvárásokat támasztott: a hőmérséklet -16 és +40 Celsius fokos tartományban volt, a tesztelés pedig a tengerszinten és még 2800 méteres magasságban is zajlott. Ilyen változatos körülmények között teszteltünk annak biztosítására, hogy az ügyfeleink olyan autót kapjanak, ami megbízhatóan teljesít mindig és mindenhol. Hallani akartuk különböző vezetési stílussal rendelkező pilóták véleményét is, aszfaltos és murvás szakértőkét is. A Polo GTI R5-nek sokoldalúnak és vezethetőnek kell lennie a pilóták legszélesebb skálája által. Összességében körülbelül tízezer tesztkilométert fogunk teljesíteni addigra, amíg az autó versenyszerű bemutatkozására sor kerül –ennek nagyjából fele murván, fele aszfalton és néhány havon és jégen is történt.

- A versenyszerű bemutatkozását október végén a Katalán Rally-n, a rali világbajnokság utolsó előtti fordulóján teszi meg a Polo GTI R5. Mik az elvárásaid?

- Két Polo GTI R5-öt fogunk futtatni, hogy megmutassuk az autó potenciálját. A cél az, hogy demonstráljuk, mennyire versenyképes az új Polo GTI R5 a legmagasabb szinten és különböző körülmények között. A világbajnokság spanyol fordulója különösen alkalmas erre, miután ez az egyetlen, amit aszfalton és murván rendeznek. Ugyanakkor teljesen tudatában vagyunk annak a Polo R WRC-vel a rali világbajnokságon töltött időnk alapján, hogy a jó tervezés nem garantál jó eredményeket – különösképpen a ralisportban. Örülnénk egy jó eredménynek a WRC 2-ben.

- Eric Camilli és Petter Solberg személyében a Volkswagennek két tapasztalt pilótája lesz a Polo GTI R5-ösök volánja mögött a Katalán Rally-n. Miért ezt a két versenyzőt választottátok?

- Eric Camilli és navigátora, Benjamin Veillas kulcsszerepet játszottak a Polo GTI R5 fejlesztésében. Mindkettejüknek hatalmas a tapasztalata a rali világbajnokság WRC 2-es kategóriájában, és másodikként végeztek 2017-ben. Az, hogy ők lettek bevonva a Polo GTI R5 versenyszerű bemutatkozásába, logikus lépés. Pluszként nagyon értékesnek tartjuk a részletes visszacsatolásukat és az analitikai megközelítésüket. Petter Solberg szintén be volt vonva a Polo GTI R5 fejlesztésébe. Ő a világ egyik legtapasztaltabb raliversenyzője, a tudása pedig egy nagy plusz bármelyik csapat számára. Továbbá kapcsolatban van a Volkswagen Motorsporttal a rallycross világbajnokságon elkötelezett csapatán keresztül. Egy különleges elismerés, és nagyszerű dolog, hogy ő fogja vezetni a Polo GTI R5-öt a Katalán Rally-n.


Andrew