Get Adobe Flash player

Feszültséggel és érzelemmel teli Ogier győzelem

Sebastien Ogier sorozatban hatodszorra nyerte meg a Monte-Carlo Rallye-t, ezúttal a Citroen színeiben. A diadal 2,2 másodpercen múlott, a hatszoros világbajnok ennyivel győzte le Thierry Neuville-t. No és kis híján egy meghibásodott szenzoron…

A pilóta 4,3 másodperc előnnyel kezdte meg a futam utolsó napját a belga versenyzővel szemben, de az első kör után egy „kis problémáról” számolt be. Az utolsó előtti szakasz végén 0,4 szekundumra csökkent a különbség köztük, ekkor Ogier elárulta, hogy a gázpedállal van gondja. A probléma az volt, hogy a pedál húsz százalékos állásban maradt akkor is, amikor a versenyző levette róla a lábát. A befejező gyorsasági előtt Ogier és navigátora, Julien Ingrassia megpróbáltak mindent, hogy megjavítsák, de a Power Stage-en sem volt tökéletes a C3 WRC. Ennek ellenére a páros jobb időt futott Neuville-éknél, így újdonsült csapatukkal is Monte győztesnek mondhatják magukat. A szakasz céljában nem véletlenül érzékenyült el a pilóta.

„Amennyire tudtam, rendbe hoztam a pedált” – magyarázta Ogier. „Amikor felengedtem, olyan tíz százaléknál maradt. Nem volt tökéletes, de megadta az esélyt, hogy küzdjek a Power Stage-en. Hihetetlen volt a megkönnyebbülés. Ez az, ahonnan az érzelmek jöttek. Amikor elrajtoltam az utolsó szakaszon, nem tudtam, mi fog történni. Tudtuk már, hogy egy szenzor az, ami megőrült, de nem tudtam, hogy el fog-e romlani teljesen.”

A gond nemcsak egy szimpla műszaki probléma volt, biztonsági aggályokat is felvetett. „Nehézzé és stresszessé tette az életünket, mivel nem tudtam, hogy teljesen el fog-e romlani vagy letol bennünket az útról egy ponton, mivel az autó gyakran maradt valamekkora gázon, még akkor is, amikor elemeltem a gázpedálról a lábam. Nem tudtam, hogy célba érek-e. Nem volt kellemes vezetni. Sikerült egy kis javítást eszközölnünk. Nem volt tökéletes, de megakadályozta azt a problémát, hogy toljon. Nem volt meg az a visszajelzés, amit akartam, de legalább tudtam vezetni.”

A páros egyedül maradt a gondjával, csapatuk nem tudott nekik segíteni, a verseny legutolsó szervizlehetősége ugyanis még szombaton volt Gapban, az aznapi négy szakaszt követően. Ezután leautózott a mezőny Monte-Carlóba, majd másnap egy reggeli kerékcsere lehetőséggel teljesítette a befejező négy szakaszt.

„Valójában tegnap este kezdődött a közúti etapon, furcsa reakciót kaptam, amikor elvettem a gázról a lábam – az autó húsz százalékos pedálállással ment tovább” – mesélte Ogier a vasárnapi célba érést követően „Nem volt ez olyan kellemes, főleg a szakaszmódban. Trükkös lehetett volna, megpróbáltunk leellenőrizni mindent, amit tudtunk – úgy néz ki, hogy egy szenzor az, ami egy kicsit megőrült. Szerencsére működött még néha, de meg tud lepni, úgyhogy veszélyes is. Végül sikerült némi kis javítást eszközölni, nem volt száz százalékos, de legalább be tudtuk fejezni a versenyt és egy utolsó nagy támadásra is képesek voltunk a Power Stage-en, hogy megtartsuk a győzelmet. Egy újabb dolgos nap volt ez a szívem számára! Nehéz volt elérni a győzelmet, de azt sem tudtam, hogy célba érek-e. Felmondhatta volna a szolgálatot a szenzor, ez egy nagyobb dráma lett volna, ami pedig szintén hozzájárult az érzelmekhez.”

A versenyt az utolsó szakasz döntötte el Neuville-lel szemben, aki tavaly Szardínián éppen Ogier, előtte éven Argentínában Elfyn Evans ellen fordított a Power Stage-en. „Egy jó utolsó szakaszt csináltam. Megpróbáltam nyomni” – mesélte a francia versenyző. „Nehéz száz százaléknál jobban nyomni egy új autóban. Tudtam, hogy a Citroen jó az ilyen körülmények között, de máshogy reagál ahhoz az autóhoz képest, amit az utóbbi években használtam. Beleadtam mindent, amim volt. Kris Meeke még gyorsabb volt, ez azonban nem számít, jelenleg elég volt ez a verseny megnyeréséhez. Nagyszerű ilyen módon kezdeni a Citroennel. Egy ilyenfajta csata nagyobb érzelmeket hoz, és a várakozás is hozzájön ehhez, az utolsó beíróban pedig kijön ez. Nagy érzelmek voltak ott.”

Ogier a versenyt követő hivatalos sajtótájékoztatón egy érdekességet is említett. „Nincs túl sok ember, aki rám fogadott, még ha több alkalommal is nyertem. Sosem könnyű egy új autóval kezdeni” – mondta a Monte-Carlo Rallye-t összességében hetedik alkalommal megnyerő pilóta. „Azt hiszem, ha volt egy alak, aki rá fogadott, az én voltam – de úgy gondolom, nem én voltam az egyetlen” – válaszolt a felvetésre Pierre Budar, a Citroen Racing vezetője.

„Egy olyan őrült versenyen, mint amilyen ez, ahol a gumiválasztás nagyon nehéznek bizonyult ismét, az útviszonyok pedig tényleg nagyon trükkösek voltak, egész egyszerűen fenséges teljesítményt nyújtottak” – értékelte párosa teljesítményét Budar. „Fenséges az a kontrol és higgadtság, amit árasztottak. Nagyon érdekes velük dolgozni, mivel nem ragaszkodnak a formaságokhoz, elmondják a véleményüket, és pontosan tudják, mire kell koncentrálnunk. Segítenek nekünk, hogy nagyon gyorsan fejlődjünk, de kétség sem fér hozzá, hogy könyörtelenül kell a továbbiakban is dolgozunk. Ez a nyitó forduló tisztán megmutatta, hogy ez a szezon szorosabb lesz, mint valaha. Sebastien és Julien mellett, akik nyilvánvalóan kivételesek voltak ezen a hétvégén, meg szeretnék emlékezni a csapat összes tagjának teljesítményéről. Elkötelezettségük sosem ingott meg, még a tavalyi kétséges pillanatokban sem, és számtalan órányi kemény munkát tettek bele mindannyian, hogy egy ilyen nagyszerű rajtot vegyünk a 2019-es hadjáratunkban. Ez az eredmény nyilvánvalóan nekik is köszönhető!”

A csapat számára is őrjítő volt, hogy nem tudtak segíteni a versenyben vezető párosuknak egy, a márka számára kiemelt fontosságú versenyen. „Nem tudtunk adathoz jutni az autóról. Semmit sem tudtunk tenni. Minden, amit tenni tudtunk, hogy telefonon keresztül tanácsot adtunk” – mondta Budar. „Természetesen nagyon nehéz volt szerviz nélkül. Amikor felfedeztük ezt a problémát, megpróbáltuk a legjobbunkat nyújtani, végül azonban nem tudtunk sokat tenni. Ez egy újabb nehéz pont, amivel foglalkozni kell. Nagyon frusztráló volt számunkra, hogy nem tudtunk segíteni nekik, és azon tűnődtünk, hogy egyre nehezebb lesz-e a probléma vagy sem. Nagyon megkönnyebbültünk.”

A Citroen másik versenyzőjének, Esapekka Lappinak nem alakult jól a hétvégéje: pénteken kiütötte C3 WRC-je bal első futóművét, majd szombaton, amikor visszatért a versenybe, megállt a gép motorja.  „Nem vagyok boldog attól, ami Esapekkával történt” – ismerte el Budar. „Meg kell találnunk és ki kell javítanunk ezt, és ugyanez vonatkozik arra is, ami Sebastiennel történt vasárnap. Tudjuk, hogy a gázpedállal volt ez egy probléma, de nem tudjuk pontosan, hogy mi volt az ok. Frusztráló volt, hogy nem tudtunk odamenni az autóhoz, hogy kitaláljuk, mi folyik. Szerencsére maga is meg tudta csinálni ezt a javítást és sikerült kezelnie ezt a problémát, hogy még így is megszerezze a győzelmet, de dolgoznunk kell ezeken a dolgokon, és rendbe kell tennünk őket.”

Ogier elválaszthatatlan partnere, Ingrassia első kézből volt tanúja a vasárnapi drámának. „Az utolsó szakasz előtt a mérnökünk megkérdezett, hogy tud-e tenni valamit értünk, én pedig azt javasoltam neki, hogy gyújtson egy gyertyát értünk és talán készítse fel a trélert és a hevedereket is, sosem lehet tudni… Nem volt szándékunkban összezavarni!” – mesélte a navigátor. „Azt hiszem, öregedtem néhány évet a reggeli négy szakaszos körben, annyira feszült volt. Menet közben nagyon keményen nyomtuk, eközben nem követtünk el semmilyen hibát, ami elég kivételes Sebtől, tényleg, az első versenye volt a C3 WRC-vel. És amikor átmentünk a célvonalon, nem nagyon tudtuk, mit gondoljunk. Nem volt nagy izgalom a beíróban, és aztán balra láttam Seb apukáját, akinek széles mosoly volt az arcán. Ez volt az, amikor tudtam, hogy nyertünk. Seb ugyanakkor nem vette észre akkor, le kellett néznie, hogy megkapja a megerősítést. Rájött, hogy nyertünk, aztán pedig támadt egy csipetnyi érzelem az autóban.”

 

Andrew

 

2019. január 29.