Get Adobe Flash player

Vita egy szakasztörlés körül

Tommi Makinen, a Toyota GAZOO Racing ralicsapatának vezetője kemény szavakkal illette a 2019-es Monte-Carlo Rallye rendezőit, valamint az FIA-t, miután nem hallgatták meg kérését és nem törölték a péntek délelőtti szakaszokat. A korábbi négyszeres világbajnok a pilótái média eseményekről történő visszatartását is kilátásba helyezte a kérdéses napon.

A verseny péntek délelőtti körének első különpróbáját a nézői biztonsággal kapcsolatos aggályok miatt nem tartották meg, éppen azt, amire a Toyota a gumiválasztását alapozta. A napot az élről kezdő Ott Tanak a kör további két szakaszán két pozíciót vesztett, Thierry Neuville és Sebastien Ogier is megelőzte a Yaris WRC-t hajtó észt pilótát, aki a csapattársaihoz hasonlóan négy szöges gumit tetetett fel a Valdrome és Sigottier közötti húsz kilométeres gyorsaságira.

Makinen az autosport.com-nak beszélt az esetről a nap közbeni szervizben, és elmondta, arra fogja utasítani versenyzőit, ne vegyenek részt a nap végi sajtótájékoztatón. „Azt szeretném látni, hogy mindhárom délelőtti szakaszt törlik” – magyarázta a szakvezető. „Az egész körre alapult a komplett stratégiánk – elvesztettük a vezetést, és senki sem vállalja ezért a felelősséget. Nem foglalkozik vele az FIA, hogy mi történik a szezon végén, de mi van, ha emiatt vesztjük el a bajnokságot? Ez az egyetlen verseny a világon, ahol teljes mértékben értened kell, mekkora hatással van a versenyedre, ha törölnek egy szakaszt. Svédországban nem számít, ha törölnek egy szakaszt, úgyis ugyanazon a gumin lesz mindenki. A verseny rendezői és az FIA nem értik egészen, hogy Monte-Carlóban vagyunk, ez pedig nem ilyen, hatással van az egész körre. Senki sem vállalja a felelősséget az év végén, sem ennek a versenynek a rendezői, sem az FIA.”

A kérdéses szakasz elmaradásának legnagyobb kedvezményezettje Sebastien Loeb volt, aki mindössze két szöges gumit vitt magával délelőtt, ő biztosan küszködött volna reggel. Makinen úgy vélte, a gyorsasági törléséért a Monacói Automobil Club és az FIA-nak együttesen okolható, utóbbi biztonsági delegáltja a korábban sikeres raliversenyző hölgy, Michele Mouton. „A rendezők hibája volt az első helyen, hogy beengedtek a szakaszra minden nézőt és az autóikat, aztán tisztességtelen volt, hogy Michele megérkezik a szakaszra tizenöt perccel az autók előtt és azt mondja, nem mehetünk” – magyarázta Makinen. „Senki sem érti a teljes szituációt. Nem fogunk részt venni a Találkozz a párosokkal eseményen este. Én nem fogok menni, és maximum támogatást adok Ott számára, hogy ne menjen. Csendben demonstrálok.”

Az FIA és a verseny rendezői ekkor még tartottak attól, hogy délután sem tudják megrendezni a valdrome-i szakaszt, mivel olyan sok néző volt még mindig annak vége felé. Makinennel ellentétben a gyorsaságit etapként teljesítő versenyzők egyetértettek a délelőtti történésekkel. „Jó döntés volt a reggeli szakasz törlése” – nyilatkozta Ogier, akinek a hasonló gumiválasztás miatt ugyanúgy fájt ez, mint a toyotásoknak. „Természetesen csalódottak voltunk emiatt, de amikor látod, hogy mennyi néző és parkoló autó van, nem volt lehetséges a futás – és nem látom, hogyan futhatna délután.”

A Toyota pilótája, Kris Meeke is hasonlóképpen látta a dolgot. „Az utolsó néhány kilométerhez érve ötezer rajongó is kellett, hogy legyen a nyitott részeken, nagyon nehéz lett volna kontrollálni a nézőket egy olyan forgatókönyv során – kétségtelen, hogy ez volt a jó döntés ezen a reggelen.”

A szervezők és az FIA szorosan együttműködött, és végül meg tudták tartani a délutáni körben ezt a szakaszt. A kevésbé biztonságos helyen álló autókból kiterelték a nézőket, bár volt, aki mégiscsak onnan nézte a versenyt.


Matton visszavágott

Az FIA rali igazgatója, Yves Matton megvédte a rendezők döntését, hogy nem törölték a teljes péntek délelőtti kört. A szakágvezető rámutatott, a törléssel kapcsolatos döntés a rendezőknek és különösképpen a versenyigazgatónak tudható be. Mouton befolyással volt arra, a végső határozatot azonban nem ő hozta meg.

Matton elmondta az autosport.com-nak, hogy egyetértett azzal. „Nagyon megleptek az ilyesfajta agresszív kommentek, és nem olyan professzionális ilyen agresszívnek lenni a rendezőkkel és az FIA-val szemben” – mondta a Citroen korábbi csapatvezetője. „Tudja ő, hogy mennyire nehéz a nézők kezelése és hogy milyen fontos a biztonság. A biztonság az elsőszámú cél a ralisport jövőjében. Tudjuk, hogy a rali világbajnokság a körök sorozatából van szervezve, és egynél több szakaszra kell gumit választanod. Ez része a játszmának, amit néha megnyerhetsz, néha pedig elveszthetsz, függően a választásodtól, de attól is, hogy minek van hatása a versenyre. Nem hinném, hogy jó döntés lenne mindhárom szakaszt törölni. A monte-carlói egy elég kivételes verseny. És az elég kivételes azt jelenti, hogy elég kivételes dolgok történhetnek. Nem hinném, hogy fair lenne a nézők és a rajongók számára a negyedik és ötödik szakasz törlése. Megértem, hogy ez a dolga, hogy megtegyen mindent azért, hogy a versenyzői nyerjenek egy versenyt és egy bajnokságot, ez a szerepe. Ugyanakkor egy globális rálátásának is kell lennie a bajnokságra. Ha töröljük ezt a reggelt, mit csinálunk a következő versenyen, amikor hasonló helyzetben vagyunk különböző választásokkal?”

Matton azzal kapcsolatban is kifejtette véleményét, hogy Makinen nem akarta elengedni fiait az esti sajtótájékoztatóra. „Egy elég furcsa helyzet ez azt mondani, hogy nem engedi a versenyzőit promóciót csinálni” – nyilatkozta. „A promóció a gyártó érdeke, akinek dolgozik. Egyfajta tisztelgés is ez a rajongók felé, akik itt vannak egész hétvégén és állnak a hidegben a szakaszokon és a hidegben ma este, hogy találkozzanak velük. És másrészről a Találkozz a párosokkal kötelező. Ez része a bajnokság kötelező promóciós programjának.”

A rali világbajnokság szabályai elvárják, hogy az egyes versenynapok végén az aktuálisan az első három helyén álló pilóta részt vegyem a média és a nézők részére szóló Találkozz a párosokkal eseményen, valamint ha az FIA média delegáltja kéri, más versenyzőknek, valamint csapattagoknak is meg kell jelenniük.


Andrew