Get Adobe Flash player

Eseménydús Mexikó Rally Ogier győzelemmel

A 2019-es Mexikó Rally összefoglalója

 

Furcsa történések és a nagy kövek miatt rengeteg defekt jellemezte a rali világbajnokság mexikói futamát. Az őrült hétvégét Sebastien Ogier úszta meg a legkevesebb gonddal, ez pedig a kiemelkedő tempójával kombinálva győzelmet eredményezett számára.

A mindössze huszonhárom indulót felvonultató Mexikó Rally-val első murvás versenyét teljesítette a 2019-es rali világbajnokság mezőnye. A viadal maga ugyanakkor egy különleges esemény, a hőmérséklet a 30 Celsius fokot is elérheti, ráadásként 2200 méteres átlagos tengerszint feletti magasságon zajlik a futam, ami további kihívás elé állít embert és gépet egyaránt.

Mivel a sorozat jellemző felülete a murva, mindenki kíváncsian várta, hogy hogyan alakulnak az erőviszonyok Mexikóban. A verseny – mely egyben az első tengerentúli viadal idén – útvonala az egy évvel korábbihoz képest alig változott. A forróság és a tengerszint feletti magasság miatt a csapatok természetesen kemény munkát fektettek a felkészülésbe idén is, jóllehet a valós teszteket csak Európában folytathatják le, ahol az évnek ezen időszakában lehetetlen hasonló körülményeket találni.

A Toyota a Svéd Rally után rögtön lefolytatta a tesztelést, Ott Tanak a skandináv diadalát követő napon már Spanyolországban jelent meg, ahol két napot tölthetett a Yaris WRC volánja mögött. A csapat Jari-Matti Latvalával és Kris Meeke-vel további három napon keresztül készült Almeriában, ahol először próbálhatta ki a Toyotát Finnországon kívüli murvás utakon az utóbbi pilóta. Latvala, aki aztán New Yorkban töltötte a versenyt megelőző hétvégét barátnőjével, hogy hozzászokjon az eltérő időzónához, elmondta, nagyjából ugyanazokat a beállításokat használta a teszten, mint az előző szezon utolsó versenyén, Ausztráliában, ahol győzni tudott. A Toyotának az előző két évben komoly motormelegedési gondjai voltak, 2018-ban is szenvedtek a problémával annak ellenére, hogy előzetesen a hűtésen és a motoron is fejlesztettek, valamint Japánban fékpadon is tesztelték az erőforrást. A csapat ugyanakkor bizakodóan tekintett a viadal elé, amit az is táplált, hogy tavaly Törökországban már nem voltak gondjaik, miután a kölni szélcsatornát is igénybe vették, és természetesen azóta is dolgoztak a hűtésen. Latvala és Tanak olyan Yaris-okat vehetett birtokba, melyek idén nem szerepeltek még, a finn Tanak tavaly használt autóját kapta, az észt pedig Lappiét, Meeke ugyanakkor abba a gépbe ülhetett bele, amit Latvala az idei első két futamon hajtott. A csapat továbbra is Subaru Impreza WRX STI-ket használ pályabejáró autóként.

A Hyundai szintén Almeriában készült, mindhárom pilótájuk egy napot kapott a tesztelésre. Az alakulat ugyanazokat az i20 WRC-ket szállította át az amerikai kontinensre, mint amik az első két versenyen futottak. Thierry Neuville és Andreas Mikkelsen mellett ezúttal Dani Sordo kapott lehetőséget. A spanyol az első idei világbajnoki futamára a portugál Rali Serras de Faféval melegített, melyet egy R5-ös specifikációjú géppel meg is nyert. A csapat pályabejáró flottáját az előző évekhez hasonlóan idén is 1-es sorozatú BMW-k alkotják, a versenyautókon viszont újdonságként tűnt fel, hogy a tetőszellőzőket – melyek eddig autónként különböző színűek voltak – az adott pilóta nemzeti zászlaja díszíti már.

A Citroen összesen négy napot tesztelt Dél-Spanyolországban két versenyzőjével. Esapekka Lappi másodszor áll rajthoz itt, 2017-ben viszont teljesítette már a pályabejárást. A franciák kalkulációi szerint tíz százalékot veszít az erőforrás a teljesítményéből minden ezer méter magasságon – Ogier azért bízott a C3 WRC erős motorjában –, ugyanakkor a gumikopás is kisebb ennek következtében, ami miatt nyugodtan lehetett gondolkodni a puhább keverékű abroncsok használatán. A csapat, melynek versenyzői Subarukkal végzik a pályabejárást, a Monte-Carlo Rallye látott versenygépeket állította csatasorba. A Citroen előkészületeit hátráltatta, hogy a felszerelését szállító hajó nem tudott időben útra kelni Európából, a franciák emiatt légi úton juttattak el Mexikóba az eredetileg tervezett cuccaik mellett további tizenöt tonnányi árut, a szervizfelszereléseket, valamint pályabejáró autókat.

Az M-Sport dolgait szállító hajó ugyanakkor késve érkezett meg az amerikai kontinensre, így a csapatnak kapkodnia kellett, hogy készen álljanak a futamra. A britek két Ford Fiesta WRC-vel adták le nevezésüket, előzetesen pedig egy kétnapos tesztet bonyolítottak le a Barcelonától északra lévő hegyekben. Ezt ismét kiegészítette a Ford duntoni klímakamrájában végzett munka, ahol arra törekedtek, hogy tökéletes behangolják a motort a nagy tengerszint feletti magassághoz és a forrósághoz. Teemu Suninen elmondta, az autón annyit fejlesztettek egy év alatt, hogy teljesen másnak érződik, az aero munkának köszönhetően sokkal nagyobb a tapadás, Elfyn Evans pedig hozzátette, hogy radikálisan változtatások történtek a beállításokban. A finn abba a kocsiba ülhetett be, amit Pontus Tidemand hajtott az évad első két futamán, a wales-i pedig azt kapta, amit Svédországban használt, arra ugyanakkor egy módosított aerodinamikai kialakítással rendelkező első lökhárítót szereltek. Suninen Ford Kugával teljesítette a pályabejárást, míg Evans Focus RS-sel.

A Svéd Rally óta két fontos hír érkezett a világbajnoksággal kapcsolatban. Az egyik szerint az észt miniszterelnök, Juri Ratas és a WRC Promoter vezetője, Oliver Ciesla megállapodást kötött, miszerint az Észt Rally idén „hivatalos rali világbajnoki promóciós esemény” lesz. Ilyen titulussal korábban nem lehetett találkozni, ez a státusz nem egy kandidáló versenyt jelent, Észtország célja azonban az, hogy előbb-utóbb rali világbajnoki futamot rendezzen. A másik döntés a World Rally Car-ok jövőjével kapcsolatos, a Motorsport Világtanács március 7-én tartott genfi ülésén úgy határozott, hogy a jelenlegi WRC-k homologizációs ciklusát meghosszabbítják, így a mostani technikai szabályzat marad életben a 2021-es szezon végéig. A gyártóknak lehetőségük lesz ugyanakkor arra, hogy újabb jokerekkel továbbfejlesszék autójukat.

A logisztikai problémák után a Mexikó Rally csütörtöki napján is akadtak bonyodalmak. Tanak Toyotájának motorja a shakedown-on az első menet során rögtön megállt. Később kiderült, egy szenzor volt a ludas, de értékes időt vesztett az észt, csak egyszer tudott végigmenni a pályán később. Este aztán a guanajuatói közönségcsalogató ugratója okozott problémát, előbb azért, mert a rámpája igencsak meredeknek bizonyult, ami miatt az autók aztán az orrukon csúszva értek talajt, úgy, hogy a nézők a közvetlen közelben álltak. A végén aztán meg is sérült az elem, így Ogier, Neuville és Tanak sem rajtolhatott el a szakaszon, ők megállapított időt kaptak.

Pénteken – kihasználva a kedvező rajtpozícióját is – Mikkelsen kezdett a legjobban, megnyerte az első igazi murvás szakaszt, amivel az élre került, majd a harmadikon is a leggyorsabbnak bizonyult. Az első kört a norvég vezető pozícióban zárta, ugyanakkor másfél másodperc volt csak az előnye, amit délután az El Chocolate szakasz harminckét kilométerén szeretett volna növelni. A dolgok azonban rosszra fordultak, eltalált egy követ, ami defektet okozott. Ezt megálltak kicserélni, de a futómű is megsérült, így bent ragadtak a pályán. Ekkor Ogier átvette a vezetést. A francia legjobb hármas időket autózott addig, jóllehet harmadikként rajtolva panaszkodott a tapadásra, és nem érezte magát magabiztosnak. A világbajnok megúszta a nagyobb problémákat, igaz, délutáni három részsikere mellett begyűjtött egy defektet is, azzal azonban alig pár másodpercet vesztett. Ogier a napot tizenöt másodperc előnnyel az élen zárta.

Evans autója egész nap melegedett, az M-Sport pilótája ezzel együtt is az élmezőnyben tudott autózni folyamatosan, aminek a jutalma a nap végi második pozíció lett. Őt Meeke követte, akit délelőtt az autójába bejutó por hátráltatott. Az elsőként futó Tanak a pályatakarítói szerepkörrel sok időt vesztett, bár egy közönségcsalogató mellett egy murvás szakaszt is tudott nyerni. Az észt többek szerencsétlenségének is köszönhetően negyedikként várhatta este a folytatást. Lappi az esti közönségcsalogatókon vesztett pozíciót Tanakkal szemben, de amúgy is elégedetlen volt a tempójával, és egy megforgást is bemutatott. Neuville – aki betegséggel is küszködött –, ugyancsak megsínylette azt, hogy az elsők között kellett rajtolnia. A belga ráadásként egy defekttel kezdett, amit akkor szedett össze, amikor az úton heverő kövek kerülgetése közben majdnem kicsúszott. Az esettel több mint negyven  másodperc hátrányba került rögtön. Neuville a nap végén meglehetősen frusztráltnak tűnt, csakúgy, mint a teljes Hyundai csapat, hiszen ez az egy autójuk teljesítette a teljes távot. Mikkelsen mellett ugyanis Sordo is kiesett. A spanyol öt másodpercre volt Ogier-től, amikor egy elektromos hibát produkált az autó, amit nem tudtak megoldani a közúti etapon. Andrea Adamo, a dél-koreai gárda vezetője nem rejtette véka alá véleményét. „Amikor egy olyan autód van, ami nem olyan versenyképes, mint a top autó, nem engedhetsz meg magadnak egy megbízhatósági gondból adódó kiesét, úgyhogy csalódott vagyok. A mi hibánk volt.”

A Toyotának is kijutott egy hasonló eset, Latvala masinájának generátora adta be a kulcsot. A finn valamennyit még el tudott autózni töltés nélkül, az esti két szuperspeciált azonban már nem volt képes teljesíteni. Latvala a negyedik helyről állt ki. Az M-Sport ugyanakkor egy baleset miatt vesztette el Suninent. A finn az első szakaszon csapódott neki a partoldalnak, amitől kiszakadt Fordjának jobb első futóműve. A becsapódás erejét mutatja, hogy a karosszérianyúlvány is eldeformálódott, amit nem tudott a helyszínen megjavítani a csapat, emiatt Suninen nem rajtolhatott el újból másnap.

A sok kiesés miatt a hetedik helytől lefelé R5-ös autók várhatták a folytatást. A skodás Marco Bulaciát tíz másodperc lemaradással Benito Guerra követte ugyancsak a cseh márkával, majd a fordos Alberto Heller következett, a legjobb tízet pedig a Fabia R5-öst hajtó Ricardo Trivino zárta.

A szombatot Lappi kicsúszása és az abból keletkezett dráma indította meg. A Citroen pilótája az első szakasz végén egy balos kanyarban sokallt be, és bár nem sérült meg az autó, felhasalt, így a finn páros nem tudta folytatni. A C3 WRC eleje a beláthatatlan kanyarban belógott az útra, így némi habozás után a versenybíróság piros zászlót rendelt el. Ez kapóra jött Ogier-nek, aki jobb első defekttel érkezett meg ide. A francia és az utána rajtolók megállapított időt kaptak. Természetesen Ogier-nél figyelembe vették a defektet – a szakaszgyőztes időnél 22,4 másodperccel rosszabbat kapott a pilóta –, de többen is összeesküvést gyanítottak a piros zászló alkalmazását illetően. A világbajnoknak a kör további részében óvatosnak kellett lennie, hiszen nem maradt pótkereke, előnye azonban így is nagyobb volt a nap felénél a reggelihez képest. Ogier délután a biztonságra törekedve, a többiekkel ellentétben két pótkereket vitt magával, és próbálta védeni pozícióját. A nap végén három közönségcsalogató várt a mezőnyre, melyek egyikén nekicsúszott a Citroen az út széli gumisornak, majd az egyik differenciálmű makacsolta meg magát, amitől szinte vezethetetlenné vált az autó. Ogier azonban ura maradt a helyzetnek, és csaknem fél perces előnnyel érkezett az esti szervizparkba.

Evans nem tudta tartani Ogier tempóját, délelőtt meg is ütött egy követ, amitől furcsán viselkedett autójának hátulja. A szervizcsapat a nap közbeni szervizben villámgyorsan kicserélte bölcsőt és a differenciálművet is, ami után az M-Sport pilótája gond nélkül folytathatta a versenyt. Evans ugyanakkor nem térhetett nyugovóra túlságosan nyugodtan, hiszen a harmadik pozícióba felkapaszkodó Tanak két másodpercre volt tőle a befejező nap előtt. Az észt kedvezőbb feltételek között autózhatott már, aminek eredménye két szakaszgyőzelem volt, és az ezüstös pozíció megszerzésének reális esélye. Tanak maga is alig hitte, hogy a nehéz kezdés után idáig jutott. Neuville Lappi és Meeke balszerencséjének köszönhetően a negyedik pozícióban találta magát, ugyanakkor nem volt elégedett, azt mondta, dolgozniuk kell, hogy munkára bírják az i20 WRC-t, és Sordóval egyeztettek is menet közben, hogy mit kellene csinálni a beállításokkal.

A szombati reggeli szakasz megnyerésével Meeke átvette a vezetést, öröme azonban nem tartott sokáig. A brit a következő gyorsaságin defektet kapott az egyik hátsó kerekére, amivel másfél percet bukott. Az eset miatt azonban etapon eltörött egy alkatrész a futóműben is, ami miatt a kör befejező szakaszát poroszkálva, csaknem két perc hátrányt begyűjtve teljesítette a pilóta. A történésekkel az ötödik helyen találta magát Meeke, több mint három perc hátrányban Ogier-hez képest, majd este két szuperspeciált is beragadt váltóval autózott végig, igaz, ezzel pozíciót nem veszített már.

Hatodikként Guerra várhatta a befejező napot, utána pedig Bulacia következett. Latvala visszaállva feltornázta magát a nyolcadik helyre. A finn nem akart elöl futni, reggel emiatt tíz percet késett, ezzel tisztább pályák várták, így két szakaszgyőzelemre is képes volt. Latvala után Trivino következett a kilencedik pozícióban, majd a két másik újrarajtoló, Sordo, valamint Mikkelsen, akinek meg kellett állnia, hogy navigátora kinyisson egy kaput az egyik szakaszon.

Félperces előnyével nem volt nyugodt Ogier, ennek megfelelően vasárnap is nyomta neki, az első két szakaszon második időket futott. A Power Stage-en még inkább rápattant a gázra a francia, és megnyerte azt, így megszerezte a hétvége maximális pontszámát, amivel feljött a világbajnoki pontverseny második helyére is. Ogier egyébiránt ötödik mexikói diadalát könyvelhette el.

Tanak vegyesen tetetett autójára a lágy és kemény gumikból reggel, majd támadásba lendült a második helyért, amit a nap első szakaszán egy részsikerrel át is vett. A toyotás az utolsó előtti különpróbát is megnyerte, az utolsót viszont defekttel teljesítette, azon csak hatodik lett, így nem szerzett bónuszpontot. A balul indult verseny okán az abszolút második hely azonban vigasz lehetett Tanak számára, aki megtartotta vezető helyét a pontversenyben. Evans-nak a kemény gumikon nem volt ellenszere ellenfelére, az utolsó szakasz után már hét másodperc volt a hátránya Tanakkal szemben. Az M-Sport versenyzője meg is bánta a gumitaktikát, a Power Stage előtt pedig késett is egy percet, így meg kellett elégednie a dobogó alsó fokával, amitől igencsak csalódott volt.

Neuville próbált sietni, hátha történik előtte valami, de nem hibázott senki. Bár sokakhoz hasonlóan nem maradt gumija, a Hyundai versenyzője a befejező gyorsaságin futott egy harmadik időt, összetettben pedig a dobogósok mögött végzett. Ez azt is jelentette egyben, hogy négy különböző gyártó ért célba az első négy helyen. Ötödikként Meeke hajthatott fel a céldobogóra. A brit, mivel a messzi távolban követték őt, a lehető leglassabban teljesítette az első két szakaszt, hogy óvja abroncsait a Power Stage-re. Ez be is jött neki, az utolsó gyorsaságin a második időt teljesítette, Ogier-től mindössze huszonöt ezredmásodperccel elmaradva.

Latvala egyperces büntetéssel indította a napot, mivel szombaton a zónában, ahol az esti közönségcsalogatókra lehetett a lámpasort felszerelni, illegális munkákat végzett az autón, próbálta bekötni a hátsó stabilizátort. Az utolsó előtti szakasz utolsó kanyarjában aztán eltalált egy követ, amitől megsérült a hűtő. A pilóta etapon egy folyóhoz rohant vízért, valamint tömítőanyaggal befoltozták a hűtőt, de lógó kartervédővel, első lökhárító nélkül kezdhették meg a befejező szakaszt újabb negyven másodperc büntetéssel. A történtek miatt extra pontokért már nem mehettek, ráadásul a nap közben megszerzett hetedik helyet is elvesztették a végére, nyolcadikként futottak célba. Kilencedikként Sordo érkezett a célba, az utolsó pontszerző helyet pedig Trivino szerezte meg.

A szegényes mezőnyt jól mutatja, hogy a WRC 2-be is mindössze négyen neveztek. A kategóriában a helyi színeket képviselő Guerra győzött Skoda Fabia R5-ösével a szintén a cseh technikát hajtó Bulacia előtt. A tizennyolc esztendős bolíviai pilóta a pénteki napot nagy csatában az élen zárta. Szombaton folytatódott a harc közte és Guerra között, a mexikói délelőtt az élre került, majd el is dőlt a küzdelem, amikor Bulaciának meg kellett állnia kicserélni defektes kerekét. Utolsó célba érőként a harmadik helyet Alberto Heller szerezte meg Ford Fiesta R5-ösével. A chilei versenyző nem teljesítette a teljes versenytávot egy szombati kormányműtörés miatt csakúgy, mint a WRC 2 Pro egyetlen indulója, az M-Sport színeit képviselő Lukasz Pieniazek, aki pénteken balesetet szenvedett. A lengyel ugyanakkor szintén meglátta a célt végül, így bezsebelhette a győztesnek járó pontokat.

 

Eredmények


16. Mexikó Rally

A 14 futamos világbajnokság 3. versenye – Leon – 2019. március 7-10.


1. Sebastien Ogier FRA Citroen WRT, C3 WRC 3ó 37p 8mp

2. Ott Tanak EST Toyota WRT, Yaris WRC +30,2mp

3. Elfyn Evans GBR M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +49,9mp

4. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +1p 27mp

5. Kris Meeke GBR Toyota WRT, Yaris WRC +6p 6,2mp

6. Benito Guerra MEX Skoda Fabia R5 +15p 35,5mp

7. Marco Bulacia BOL Skoda Fabia R5 +18p 51,5mp

8. Jari-Matti Latvala FIN Toyota WRT, Yaris WRC +18p 55,9mp

9. Dani Sordo ESP Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +22p 44,1mp

10. Ricardo Trivino MEX Skoda Fabia R5 +30p 13,8mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Meeke, 3. Neuville, 4. Sordo, 5. Lappi

Szakaszgyőzelmek: Ogier: 7, Tanak: 6, Mikkelsen: 3, Latvala: 2, Neuville: 2, Lappi: 1, Meeke: 1, Sordo: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Tanak: 65, 2. Ogier: 61, 3. Neuville: 55, 4. Meeke: 35, 5. Evans: 28, 6. Lappi: 20, 7. Loeb: 18, 8. Latvala: 14, 9. Mikkelsen: 12, 10. Guerra: 8, 11. Greensmith: 6, 12. Bulacia: 6, 13. Tidemand: 4, 14. Bonato: 4, 15. Sordo: 4, 16. Sarrazin: 2, 17. Veiby: 2, 18. Fourmaux: 1, 19. Suninen: 1, 20. Tuohino: 1, 21. Trivino: 1

Gyártók: 1. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 86, 2. Citroen Total World Rally Team: 78, 3. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 77, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 45


Andrew

 

2019. mácius 10.