Get Adobe Flash player

Megbízhatatlan Toyota

A megbízhatóságáról híres márka raliautója, a Yaris WRC a 2019-es Mexikó Rally-n több műszaki hibát is produkált.

A 2700 méteres tengerszint feletti magasságokban is zajló verseny 2017-ben és az azt követő évben sem kedvezett a Toyota GAZOO Racingnek, autóiknak komoly motormelegedési gondoktól szenvedtek. A csapat bizakodott, hogy most már végre megoldották ezeket a problémákat, ami, mint kiderült, így is történt, előjöttek azonban másfajta gondok.

 

Szenzorprobléma csütörtökön

Ott Tanak gépe a shakedown-on rögtön az első futás alkalmával megállt. Mint kiderült, egy szenzor hibásodott meg, és az alakulat főmérnöke, Tom Fowler rögtön le is szögezte, ez nincs kapcsolatban a korábban tapasztalt túlmelegedési problémákkal.

Miután elnémult a motor, a világbajnoki pontverseny élén tanyázó Tanak félrehúzódott, így nem okozott problémát a többieknek, a szervezők pedig nem is állították meg a bemelegítést. A csapatnak emiatt várnia kellett, hogy a Yaris WRC visszaszállításra kerülhessen a szervizparkba. Hogy rájöjjenek a probléma okára, Tanak navigátora, Martin Jarveoja egy kilométert futott a célig a telemetriai adatkártyával, majd odaadta azt a csapattagoknak, hogy minél előbb kielemezhessék az adatokat.

„Amennyiben a versenyen történt volna ez, tudtunk volna tanácsot adni Ottnak, ami lehetővé tette volna számára a folytatást” – magyarázta Fowler az autosport.com-nak. „De mivel a shakedown-on volt ez, a legésszerűbb dolog a megállás volt. Alapvetően a motor elvesztette a kapcsolatot az egyik szenzorral.”

A probléma a második patakátkelést követően jelentkezett, Fowler azonban elmondta, nem a víz volt a kiváltó ok. „Nem gondoljuk, hogy bármi lenne ezzel kapcsolatban, és azokkal a gondokkal kapcsolatban sem, amilyenjeink voltak itt korábban. Egyáltalán nem egy komoly probléma ez.”

Tanak végül egyszer tudta teljesíteni a shakedown szakaszt csütörtökön délelőtt, a futamot pedig a második pozícióban zárta.

 

Latvala töltésgondja

Jari-Matti Latvala a versenyen járt pórul: a finn pilóta negyedikként várhatta a két esti szuperspeciált pénteken, de elment a töltés a Toyotában, emiatt pedig kiállni kényszerült.

A probléma oka a McLaren által biztosított generátor csatlakozása volt, ami nem bírta a különösen nagy meleget. Tommi Makinen rámutatott, ez a gond sem volt kapcsolatban a korábbi évek melegedési problémáival, majd hozzátette, különleges hiba volt ez a generátor csatlakozásával. „Megkérdeztük őket, hogy tudnák-e módosítani a csatlakozást manuális csatlakozásra, amit nem befolyásolna a hőség, de nem történt ez meg” – árulta el a csapat vezetője a hétvége folyamán. „Fogunk csinálni egy összehasonlító tesztet egy másik beszállítóval a fékpadon, hogy találjunk egy megoldást erre. El fogjuk kezdeni ezt a munkát, amint hazaérünk a jövő héten. Meg kell oldanunk ezt.”

Latvala szombaton visszaállt a versenybe, majd végül nyolcadikként ért célba, a műszaki hibával azonban potenciálisan egy dobogós helyet szalasztott el.

Makinen egyébként egy másik magyarázattal is szolgált a töltési problémára. Eszerint a WRC-kbe épített akkumulátorokat nem úgy tervezték, hogy azok akkor is töltődjenek, amikor a motor maximális teljesítményen üzemel. Ez az oka, hogy az akksik gyakran lemerülnek a gyorsasági szakaszok végére, ami a hyundai-os Dani Sordóval is történt ugyancsak a verseny pénteki napján. A gond a motortérben keletkező hő miatt is előjön, amikor az autó nem mozog és nem áramlik ide be levegő a hűtőn keresztül. A korábbi négyszeres világbajnok elmondta, ez az akkumulátor probléma jól ismert, és nem okozott csapatánál aggodalmat a Mexikó Rally-t megelőzően.

Mindenesetre Latvala sorozatban a második évben volt kénytelen feladni Mexikóban egy napot – érdekességképpen mindkétszer a pénteki utolsó hagyományos gyorsasági után, a szuperspeciálok előtt – generátorhiba miatt.


Andrew

 

2019. március 17.