Get Adobe Flash player

Mexikói pályagondok

 

A Mexikó Rally mindig is bővelkedett különleges történésekben, a 2019-es futam azonban több bizarr eseményt is hozott, melyek rendre a gyorsasági szakaszokkal voltak kapcsolatosak.

A párosok már a csütörtök esti szuperspeciál után dühöngtek, mivel azon egy ugratót létesítettek, mely igencsak veszélyesnek bizonyult. A dobbantót a guanajuatói városi szakasz végén helyezték el, és az egyik baj az volt vele, hogy a mesterséges kialakítású eszköz az égbe küldte a versenyautók hátulját, aztán pedig meg is sérült, így a szervezők az utolsó három párost, a világbajnokság élmenőit nem is rajtoltatták már el. A másik probléma az volt, hogy a nézők túl közel állhattak ezen pályarészhez.

„Őröltség ez” – kezdte az egyik pilóta az autosport.com-nak. „Mikor állítják ezt meg? Miért van szükségünk az ilyen hülye, mesterséges ugratókra? Ez egy nagyszerű szakasz, az egyik legjobb hangulat és rajongók – fantasztikus. Miért kell még izgalmasabbá tennünk? Nem kell. Mindig az ugratókról szól a dolog most már. Láttuk azt a nagy ugratót Finnországban tavaly, a rendezők pedig ugyanezt csinálták itt Mexikóban az El Brincón. Mi folyik itt? Mikor mondja azt az FIA, hogy elég volt ebből? Hülyeség, és veszélyes. Meg kell nézni a felvételeket néhány autóról, elugratunk, repülünk, és amikor leérkezünk, annyira szoros, minden megtörténhet.”

A versenyzők azt is kifogásolták, hogy az FIA biztonsági delegáltja, Michele Mouton nem ment végig a szakaszon előttünk. Ugyanakkor nem csak ez a gond akadt a mexikói viadal szakaszaival. A szervezők sokat dolgoztak, hogy rendbe tegyék a pályákat, hogy eltüntessék a csapadék okozta gödröket és árkokat, valamint a buckákat. A versenyzők ezekkel elégedettek is voltak, az ortegai szakaszon történt változások azonban kétségeket ébresztettek például. Az M-Sport versenyzője, Elfyn Evans az előző évben ezen a szakaszon szenvedett balesetet, és szerette volna azt tapasztalni, hogy javításokat végeznek a pályán. „Ez a tempós hepehupa éppen abból a kanyarból nyílik, ahol tavaly a komoly balesetem volt, nagyjából háromszáz méterre az után a hely után. Valójában szükségtelen. Úgy vélem, a közeli házban lakó srác kérte, hogy tegyék oda, hogy megfékezzék a port vagy valami ilyesmi miatt, ugyanakkor egy hatodik fokozatú balkanyarban van ez.”

A hírhedt El Chocolate gyorsaságival kapcsolatban is merültek fel kétségek egy részen, miközben a versenyzők a pályákat járták. „Egy olyan hely volt ez, ahol kétszer használjuk az utat, egyszer a Chocolate szakaszon, aztán egy vasárnapi szakaszon” – mesélte Esapekka Lappi, a Citroen pilótája. „Megcsináltuk a pályabejárást a Chocolate-ra, aztán amikor jöttünk át a másik szakasz pályabejárásán, találkoztunk azzal, hogy egy védőkorlátot tesznek ezek a srácok a kanyar belsejére, volt néhány fémoszlop ott, hogy megakadályozzák, hogy levágjuk a kanyart. Ha nem csináltuk volna a vasárnapi szakasz bejárását, úgy érkeztünk volna meg, hogy nem tudunk erről a változtatásról. Nem olyan jó ez, a változtatásokat azelőtt kellene megtenni, hogy elkezdjük a pályabejárást.”

Andreas Mikkelsent és Anders Jaegert zárt kapu várta az egyik szakaszon. A navigátor

kiugrott az autóból, kinyitotta a kaput, visszaült, majd folytatta útját a páros

 

Eredetileg úgy volt, hogy a szuperspeciálon alkalmazott ugratót használják a verseny későbbi szakaszában a leoni szuperspeciálon is, ahol jelentősen kisebb sebességgel mentek volna rá az autók, a problémák miatt azonban a szombat esti közönségcsalogatón nem kapott szerepet az eszköz biztonsági okokra hivatkozva. Egy kapu viszont igen a guanajuatitói szakasz második teljesítése során, amit az elsőként rajtoló Andreas Mikkelsen zárva talált. Szerencsére a pilóta észlelte a dolgot, és meg tudott állni, így baleset nem történt, az eset azonban kísértetiesen hasonlított a Sebastien Ogier-vel 2013-ban történtekre.

A verseny – melyet 2004-ben rendeztek meg először világbajnoki futamként – mércét jelentett a sorozat futamai között több szempontból is, ezt azonban a 2019-es viadalon tapasztalt gondok igencsak aláásták. Patrick Suberville megígérte, akciókat fognak hozni, hogy ne történhessenek a jövőben ilyen esetek. „A léc alatt voltunk idén, de higgye el mindenki, dolgozunk is már, hogy visszahozzuk ezt a versenyt a szokásos magas standardjaira” – mondta el a verseny főszervezője. „Néha, ahogy a verseny növekszik, egy kicsit zaklatott leszel, és talán ez történt, a jövő évben azonban visszatérünk az alapokhoz.”

Suberville elárulta, a kapu bezárásáért felelős nézőket gyorsan elkapták. „Megtaláltuk a két embert, akik ezt tették. Amint láttuk, hogy mi történt, tudtuk, hogy ez egy nagyon távoli hely, ahová nem sok ember ment el, úgyhogy arra a helyre irányítottuk a helikoptert, és elkaptuk őket. Külföldi nézők voltak, és tudjátok, mit mondtak? Azt mondták, hogy ’csak egy vicc volt…’ Vannak ilyen idióták, akiket kezelnünk kell.”

Az M-Sport ügyvezető igazgatója, Malcolm Wilson úgy nyilatkozott, hogy a csapatoknak általában nagyon kevés okuk van a Mexikó Rally-t kritizálni, úgyhogy meglepetésként értek mindenkit a történtek. „Ott voltam mindig ezen a versenyen, amióta kezdődött ez, és boldogan mondom, nagy támogatójuk voltam, úgy gondolom, ez egy tökéletes minta a rali világbajnoki fordulók számára” – mondta el Wilson. „Nagyon sok jó dolog van ennek a versenynek a karakterével kapcsolatban, idén azonban nem volt a szokásos magas standardjain – messze volt attól, amilyen történelmileg szokott lenni. A verseny minden egyes napján volt valami a jegyzetfüzetemben.”

Az már nem feltétlenül a rendezők hibája, hogy a versenyfelügyelők vitatható büntetéseket szabtak ki Mikkelsen, Lappi, Teemu Suninen, Jari-Matti Latvala, és Kris Meeke számára egy-egy háromezer eurós csekk formájában, miután nem tetszett nekik, hogy a kérdéses versenyzők az abroncsaikat melegítették a csütörtök esti szuperspeciál előtt.

 

Az FIA akciókat tervez a mesterséges ugratók miatt

A Nemzetközi Automobil Szövetség a versenyt követően nem sokkal ígéretet is tett arra, hogy akciókat hoznak a rali világbajnokságon alkalmazott mesterséges ugratókkal kapcsolatban.

Az FIA rali világbajnokságra vonatkozó 2019-es „biztonsági akciólistája” rendelkezik egy olyan ponttal, ami a mesterséges ugratókkal foglalkozik, mely szerint az irányító testület az ugratók méreteit, a távolságokat és a szakaszon történő elhelyezést meghatározta, ez pedig egy standard specifikációt biztosít.

Az FIA rali igazgatója, Yves Matton elmondta, a mexikói eset új fókuszt helyezett az ilyenfajta ugratókra. „A lista elejére tesszük ezt” – szögezte le Matton. „Nem tudom elfogadni, amit ezen a szakaszon láttunk. A biztonsági akciólistája nem kötelező érvényű, de dolgozni fogunk azon, hogy biztosítsuk, hogy standardizált ugratónk legyen a jövőben.”

A mexikói futam csütörtök esti nyitó szakasza rengeteg néző előtt, óriási

hangulatban zajlik, ezt azonban ezúttal tönkretette az a fránya ugrató

 

Suberville elárulta, a cserének választott fémalkatrészek vezettek az ugratóval kapcsolatos problémához. „Ugyanaz a specifikáció volt ez, mint amit a leoni utcai szakaszhoz használunk és amit Mexikó Cityben használtunk. Az ugrató szállítása során néhány lemez eltávolításra került, úgyhogy a helyszínen, Leonban kellett pótolnunk ezeket. A probléma az, hogy a fém, amit lemezként használtunk, vékonyabb volt, mint amit normális esetben használunk. A lemezek az első néhány autó után elhajlottak, és ez kezdte el azt okozni, hogy az autók keresztben és furcsa módon ugrattak.”

A rendezők előzetesen nem informálták az FIA-t az ugrató használatával kapcsolatos tervükről, Mouton azonban rámutatott, a biztonsági lista „egy ajánlás, nem egy előírás”.

„Ezek az ugratók, melyek olyan formájúak, mint egy sátor, ostobaságok, főleg akkor, amikor egy egyenesbe teszed őket és ötödik fokozatban érkezel rájuk” – vélte a világbajnok Sebastien Ogier. „Nevetséges ez. Remélem, lesz változás, mielőtt valami dráma történne.”

Meeke úgy érezte, súlyos biztonsági kérdés volt ez. „Harmadik fokozatban mész rájuk, és nagyon könnyen felborítanak egy autót, tönkreteszik őket, és potenciálisan megölhetnek embereket” – magyarázta a Toyota pilótája. „Milyen képet fest ez le? Egy rossz történetben fog ez végződni. Egy teljesen szükségtelen kockázati elemet ad ez egy olyan területen, amit nézők vesznek körbe. Szüksége van erre ennek a szakasznak? Nincs. Szükségünk van rá? Nincs.”

Matton azonban elutasította azt, hogy a versenyzők véleménye alapján teljes tiltásra kerüljenek a mesterséges ugratók. „Nem. Végül nem a versenyzők azok, akik az előírásokról döntenek” – mondta a korábbi csapatvezető. „Amikor egy szuperspeciál szakaszon a megfelelő módon helyezik el ezeket az ugratókat, jó hogy vannak a show részeként. Láttuk például Portugáliában, hogy tökéletesen jól is lehet csinálni ezeket az ugratókat.”

Mouton egyetértett kollégájával, mondván a pilóták azok, akik meg kell, hogy becsüljék a megfelelő sebességet, amivel rámennek az ugratóra. „Nem az ugrató a képtelenség, hanem a sebesség” – mondta a ’80-as évek elején négy világbajnoki futamgyőzelmet arató hölgy. „Sajnálom, de el kell venniük a gázt – a probléma az, hogy mindenhol padlógázzal akarnak menni.”

Ugyanakkor egy autóversenyen miért ne így tennének?

 

Andrew