Get Adobe Flash player

Sorozatban másodszor Neuville

A 2019-es Argentin Rally összefoglalója


Miközben riválisait balszerencse sújtotta, Thierry Neuville Korzika után Argentínában is győzelmet ünneplhetett, és növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben.

A rali világbajnokság ötödik fordulóját a tengerentúlon, Argentínában rendelték. Az Argentin Rally a 2019-es sorozat újdonságának, a duplafutamos dél-amerikai túrának az első állomását jelentette.

A két verseny között nem egész két hét telt el, a csapatok felkészülését a megszokottnál jóval bonyolultabbá téve. Az alakulatok felszerelése nem is utazott vissza Európába, a versenygépeket az argentin futam után a villa carlos pazi szervizparkban tervezték újjáépíteni, hogy aztán kamionok vigyék őket át az egyéb más felszerelésekkel együtt Chilébe egy három napig tartó ezerhatszáz kilométeres úton. A világbajnokság szabályai szerint – új kihívásként – a két verseny összekötésre került, ami azt jelentette, hogy a gyári csapatok Argentínában célba érő autóit kell használni a következő megmérettetésen is, a karosszériát, a motort és a hajtásrendszer elemeit nem szabad kicserélni, és lengéscsillapítóból is korlátozott számú felhasználható csak.

A gyári alakulatok többsége Portugáliában folytatta le a tesztelést egyben az argentin és a chilei versenyre, miután Európán kívül nem végezhetnek ilyen tevékenységet. A Hyundai Amaratében és Ponte de Limában készült, mind a négy versenyzőjük fél napnyi lehetőséget kapott. Neuville és Andreas Mikkelsen mellett az Argentin Rally-ra Dani Sordót, a chilei viadalra pedig Sebastien Loeböt nevezte az alzenaui gárda. Neuville azt az i20 WRC-t kapta, amivel legutóbb Mexikóban szerepelt, a másik két autó viszont idén nem futott még. Mikkelsen a tavaly az általa Spanyolországban hajtott gépbe ülhetett bele, míg Sordo a Paddon által Ausztráliában terelgetett Hyundai-t vehette birtokba.

A Toyota nem a remélt eredménnyel hagyta el Korzikát, a magabiztosságuk ugyanakkor megvolt a dél-amerikai túra előtt. Ők Dél-Portugáliában teszteltek versenyzőikkel egy-egy napot, és próbáltak a futóművön végzett munkával minél nagyobb tapadást elérni, de egy apró aerodinamikai módosítást is bevetettek a Yaris WRC-n. A csapat ugyanazokat az autókat vitte Argentínába, mint amiket a Mexikó Rally-n is futtattak, Jari-Matti Latvala pedig a kétszázadik világbajnoki futamára készülhetett.

A Citroennél bíztak benne, hogy az előző, mexikói murvás versenyen mutatott jó formát meg tudják tartani, jellegében azonban a két verseny nem ugyanolyan. A csapat Portugáliában készült, Sebastien Ogier és a mindössze második argentin rajtját váró Esapekka Lappi is két napnyi lehetőséget kapott, majd ugyanazokban a C3 WRC-kbe ülhettek, mint amikkel Mexikóban versenyeztek.

Az M-Sport a mexikói és a korzikai dobogó után további jó eredményeket várt a dél-amerikai kiruccanástól. Ők tulajdonképpen otthon, a greystoke-i erdőben teszteltek két napot. Két versenyzőjük, Elfyn Evans és Teemu Suninen, aki Lappihoz hasonlóan mindössze egy alakommal versenyzett itt utoljára, azt a Ford Fiesta WRC-t kapta, mint amit legutóbb is használt. Az M-Sport új partnerkapcsolatot jelentett be a viadal előtt, a Forma-1-ben és a Formula E-ben már jelen lévő Acronis-szal, a cyber védelemben a világ egyik vezetőjének számító céggel léptek együttműködésre azzal a céllal, hogy hatékonyabb és biztonságosabb munkamenetet alakítsanak ki az adatátvitelben.

Mindeközben az FIA Andrew Wheatley-t igazolta le, aki eddig az M-Sport üzletfejlesztési igazgatójaként tevékenykedett, hozzájárulva a csapat világbajnoki győzelmeihez és a junior világbajnokság sikeres működéséhez. A szakember ezáltal rengeteg tapasztalattal rendelkezik, a rali világbajnokságon pedig kategória menedzserként fog tevékenykedni, segítve a sorozat jövőjének formába öntését, emellett pedig a kétszeres világbajnok korábbi navigátorral, Timo Rautiainennel közösen az FIA sportdelegált szerepét is be fogja tölteni.

A szurkolók körében rendkívül népszerű Argentin Rally útvonala nagyrészt megegyezett az egy évvel ezelőttivel. Szerdán, a pályabejárás második felében hatalmas eső zúdult le a viadal térségében. A versenyzők emiatt részben ismeretlen körülmények közé csöppentek a futamon, hiába térképezhették fel a gyorsaságikat szárazon, illetve hiába ismerték őket korábbról. Pénteken reggel is esős idő köszöntötte a mezőny, alattomos pályák várták a párosokat óriási tócsákkal, sártengerrel, kiszámíthatatlan tapadási viszonyokkal. Ezúttal előny volt elöl rajtolni, amit ki is használt Neuville, és az élen zárta a pénteki napot. A belga, aki két szakaszt nyert a nap folyamán és két második időt is autózott, délután elárulta, nagyon hasznos volt előző este videófelvételeket tanulmányozni, hogy felfedezzék, hol vannak olyan helyek, melyek nem annyira sarasak, ahol jobban lehet nyomni neki.

Tizenkét másodperces hátránnyal Ogier várhatta a folytatást másodikként, aki nem volt elégedett autója teljesítményével. A citroenesnek volt egy hajmeresztő pillanata, a belső íven megérintette a partoldalt, ami után egy keréken landolt a gép, de szerencséjére megúszta az esetet. Tanak megnyerte a shakedown-t, majd a csütörtök esti közönségcsalogatót is, másnap délelőtt azonban nem ment ilyen jól neki. Délután ugyanakkor győzött két szakaszon, ezzel az élre került, viszont nem tudta megtartani a befejező szakaszon a vezetést, mert Toyotájának egyik kerekén megszűnt a hajtás, ami miatt bemutatott egy megforgást is. Az észt, akinek a vízátkelések után állandóan elment a fékje is, szorosan Ogier mögött, a harmadik pozícióban érkezett az esti szervizbe.


Meeke várhatta a negyedik pozícióból a folytatást, az éllovashoz képest félperces hátránnyal. A brit nyerte a nap első szakaszát – a másodikat törölték, mivel a mostoha körülmények miatt a biztonsági egységek nem tudták megközelíteni azt –, majd a hatodik különpróbáig vezetett, a nap végére azonban elfogyott a harmadik sebességi fokozat a Toyota váltójából, és eltörött az autó hátsó stabilizátora is.

Meeke mögött alig lemaradva következett a nap szuperspeciálját megnyerő, de előtte egy defekttel némi időt vesztő Mikkelsen, majd az autója egyensúlyával küszködő Evans, valamint Sordo következett. Latvala, aki előtt a szuperspeciálon átfutott egy kutya, délelőtt a harmadik pozíciót is megjárta, később azonban két defektet is kapott, és mivel csak egy pótkereke volt, szerencsésnek mondhatta magát, hogy visszaért a szervizparkba. A finnek egy balesetnél tévedésből bemutatták a piros zászlót, ő ennek megfelelően teljesítette a szakaszt, de később jóváírták az idejét. A napot a kilencedik helyen záró, a csütörtök esti szuperspeciálon egy megforgást bemutató Suninen motorja beázott, ezzel vesztett némi időt. A gyári pilóták közül egyedül Lappi nem teljesítette a napot. A Citroen versenyzője délelőtt defektet kapott, délután pedig – a kilencedik helyen haladt, amikor – hatalmasat esett.

Szombaton napfényes idő várta már a mezőnyt, Tanak pedig támadást indított, előbb megelőzte Ogier-t, majd két szakaszgyőzelmet is aratva hat másodpercre közelítette meg Neuville-t. Délután azonban autójának generátora megadta magát, és nem tudta teljesíteni a napot az észt. Neuville, aki délelőtt elismerte, a hatékonyabb aerodinamikai kialakítással rendelkező Toyotáknak jobban passzolnak ezek a pályák, kényelmes, negyvenhat szekundumos előnyre tett szert estig így egy, a vetélytársaival szemben problémamentes napot követően, melynek végén azért óvatos is volt, próbálta elkerülni a defekteket.

Mikkelsen végre egy remek napot tudhatott a háta mögött, és a második helyre kapaszkodott fel. A norvég két részsikert könyvelhetett el, két esetben pedig szerencséje volt, egyszer érintette a partoldalt, aztán pedig a váltójából is elkezdett folyni az olaj. Meeke a nap végére egy helyet lépett előre, harmadikként várhatta a folytatást. A brit délelőtt egy fékprobléma miatt egy vízátkelés után ugyanott ütötte meg autóját, ahol Mikkelsen is, melynél megsérült a kereke. Meeke szerencsés volt, hogy beért a szervizbe, mert volt már egy ugyanilyen kereke, pótkerékből viszont csak egyet vitt. Ekkor vesztett egy pozíciót a Toyota versenyzője, de márkatársa, Tanak műszaki hibájának köszönhetően dobogós helyen zárta a napot.

Ogier napja még szerencsétlenebbül alakult: reggel még időben ki tudtak cserélni egy hibás gyújtótekercset a szerelői, aztán viszont már el volt keseredve, hogy nem tudja tartani a Toyoták tempóját, majd nekiment kapuoszlopnak, miután a nyomok nem azon az oldalon vezettek az átjáróban, mint ahogyan a pályabejáráson felírták az itinert. Az eredmény kormányszervó probléma, két szakasz során egy percet vesztett ezzel a francia, és a hatodik helyig csúszott vissza. A szervizben szerencséjére rendbe tudták tenni a Citroent, ezt követően nyert két szakaszt mérgében, és végül a negyedik helyre tudott feljönni Ogier.

Sordónak reggel volt egy kis motorproblémája, majd előbb panaszkodott a beállításokra, este viszont elmondta, a módosításoknak köszönhetően nem érezte már instabilnak a Hyundai-t. Meeke, Ogier és az ötödik pozícióban álló Sordo szoros versenyben voltak, tíz másodpercre követték egymást ekkor. Latvalának egy lassúdefektje volt a nap folyamán, miután eltalált egy követ, délután pedig vizet nyelt autójának motorja, Suninennek ugyanakkor az átbeszélővel akadtak gondjaik. A két finn a hatodik, illetve a hetedik helyen várhatta a folytatást. Evans viszont kiállni kényszerült, miután felborította Fordját, melynek leszakadt a kartervédője az eset során.

Másnap reggelre változott némileg az állás, miután a versenyfelügyelőség megnézte a belsőkamerás felvételeket a Citroen Racing és az M-Sport kérésére. Mint kiderült, Meeke, Tanak, valamint az R5-ös autóval versenyző Mads Ostberg jobbról teljesítette azt az átjárót, ahol Ogier a hezitálás közben nekiment az oszlopnak, holott az útvonalitiner szerint balról kellett átmenni rajta. A három versenyző tíz másodperces büntetésben részesült. Ezzel Meeke pozíciója változott is, a harmadikról az ötödik helyre visszacsúszva kezdhette meg a befejező nap három gyorsaságiját a brit.

Neuville ezen sem igazán vett vissza, a középső szakaszon a legjobb volt, a Power Stage-en pedig harmadik időt autózott, és megnyerte a versenyt, a Korzika Rally után sorozatban második győzelmét aratva. A belga az eredménnyel tíz pontra növelte előnyét a bajnokságban. A Hyundai kettős sikert ünnepelhetett, hiszen Mikkelsen behozta az autót az ezüstös pozícióban. A norvégnak a 2018-as Svéd Rally óta ez volt az első dobogós helyezése.

A feltüzelt Meeke nem hagyta magát az elvett harmadik pozíció miatt, az első különpróbát megnyerve előre is lépett egy helyet Sordo kárára, a másodikon pedig annak ellenére is megelőzte Ogier-t, hogy megszorult kicsit autójának kormányműve. A brit a Power Stage-en öt másodperc előnnyel rajtol el, ezt azonban nem tudta megtartani, mivel összeszedett egy defektet a pálya második felén. Meeke éppen annyi időt vesztett, hogy visszacsúszott riválisa mögé. Ogier az első két szakasz céljában, panaszkodott, hogy küszködik, nincs tapadása Citroenjének és hogy nagyobb tempóra van szükség az autó felől, a Power Stage-re azonban összeszedte minden erejét, és megnyerte azt. Ez is kellett, hogy Meeke-t visszaelőzhesse az összetettben és megkaparintsa a dobogós helyezést.

Sordo utolsó szakaszai kiábrándítóan alakultak, nem találta a tapadást, ennek eredményeként az ajándékba kapott negyedik pozícióból visszacsúszott a hatodikba. A spanyolt ugyanis a napot tőle tizenhat másodpercre kezdő Latvala is megelőzte. A finn nem csak egy ötödik helyezést, de a Power Stage második idejéért kapott négy bónuszpontot is ünnepelhette jubileumi futamának céljában.

Suninen tisztes távolban, a győztestől öt perc lemaradással állhatott fel a céldobogóra. A finn volt az M-Sport egyetlen célba érője, miután Evans Fordja annyira megsérült az előző napon történt balesetnél, hogy csapata inkább annak rendbetételére koncentrált, hogy biztosan elkészüljenek vele a chilei viadalig.

Miután nem volt nagy a mezőny, az előző napon kihagyott két szakasz miatt büntetés ellenére is pontszerző helyen zárt Tanak, a toyotást nyolcadikként intették le. A legjobb tízbe két R5-ös autó került még be, ezeket Mads Ostberg, valamint Pedro Heller vezették.

A WRC 2 Pro kategóriát Ostberg nyerte. A Citroen C3 R5-össel a verseny előtt egy fejlesztési tesztet végrehajtó norvégnak elég sok problémája volt az átbeszélővel, összeszedett egy defektet is, a győzelem mellett azonban annak is örült, hogy sok fontos információt szereztek az autó továbbfejlesztéséhez. Huszonegy perc hátránnyal másodikként futott be Gus Greensmith. Az M-Sport versenyzője nem teljesítette a teljes versenytávot, miután pénteken kiütötte Ford Fiesta R5-ösének futóművét. A mezőny harmadik tagja, Marco Bulacia nem ért célba, a Skoda által nevezett pilóta a kilencedik szakaszon egy egyenesben egy útegyenetlenség miatt csúnya balesetet szenvedett. A péntek délutáni összes különpróbán a leggyorsabbnak bizonyuló Bulaciával aznap délelőtt egy érdekes eset történt: defektet kapott, félreállt a szakaszon, de rossz kereket cseréltek ki, így újból meg kellett állniuk.

A WRC 2-ben Heller győzedelmeskedett. A chilei pilóta pénteken délután került az élre, és fölényesen, tíz perc előnnyel vezetett, amikor Ford Fiesta R5-öse elnémult a befejező szakasz vége felé. Heller szerencséjére kis idő elteltével újra tudta indítani a gépet, és etap üzemmódban teljesítette a hátralévő távot. Másodikként Benito Guerra látta meg a célt csaknem tíz perc lemaradással. A mexikói pénteken felborította Skoda Fabia R5-ösét, vasárnap pedig váltóproblémák hátráltatták. A harmadik pozícióba Paolo Nobre érkezett, a szintén skodás pilóta volt az utolsó, aki teljesítette a viadal összes szakaszát.

 

Eredmények


39. Argentin Rally

A 14 futamos világbajnokság 5. versenye – Villa Carlos Paz – 2019. április 25-28.


1. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC 3ó 20p 54,6mp

2. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +48,4mp

3. Sebastien Ogier FRA Citroen WRT, C3 WRC +1p 4,8mp

4. Kris Meeke GBR Toyota WRT, Yaris WRC +1p 6,2mp

5. Jari-Matti Latvala FIN Toyota WRT, Yaris WRC +1p 21,1mp

6. Dani Sordo ESP Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +1p 26,7mp

7. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +4p 57,3mp

8. Ott Tanak EST Toyota WRT, Yaris WRC +14p 24,8mp

9. Mads Ostberg NOR Citroen C3 R5 +14p 28,5mp

10. Pedro Heller CHL Ford Fiesta R5 +20p 14,5mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Latvala, 3. Neuville, 4. Sordo, 5. Tanak

Szakaszgyőzelmek: Tanak: 5, Neuville: 4, Mikkelsen: 3, Ogier: 3, Meeke: 2

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Neuville: 110, 2. Ogier: 100, 3. Tanak: 82, 4. Meeke: 54, 5. Evans: 43, 6. Mikkelsen: 30, 7. Latvala: 29, 8. Lappi: 26, 9. Sordo: 26, 10. Loeb: 22, 11. Suninen: 20, 12. Guerra: 8, 13. Greensmith: 6, 14. Bulacia: 6, 15. Tidemand: 4, 16. Bonato: 4, 17. Sarrazin: 2, 18. Veiby: 2, 19. Ostberg: 2, 20. Fourmaux: 1, 21. Tuohino: 1, 22. Trivino: 1, 23. Heller: 1

Gyártók: 1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 157, 2. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 120, 3. Citroen Total World Rally Team: 117, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 78


Andrew

 

2019. április 28.