Get Adobe Flash player

Makinen: Muszáj megoldani a kis problémákat

A Toyota rali világbajnoki alakulatának vezetője, Tommi Makinen sürgeti csapatát, hogy legyenek úrrá a gondjaikon, melyek megnehezítik a 2019-es világbajnoki címért folytatott csatájukat.

A japán gyártó egyetlen győzelmet szerzett eddig a szezon során, Ott Tanak a Svéd Rally-t nyerte a Yaris WRC-vel. Miután az észt dominált az előző idény egy szakaszában, ő szerezte a legtöbb győzelmet 2018-ban és alig maradt le a világbajnoki címről, azt tippelték sokan, hogy Tanak és a Toyota lesz az egyeduralkodó ebben a szezonban.

A világbajnokság legutóbbi, Argentínában rendezett ötödik futamán Tanak és csapattársa, Kris Meeke ugyanannyi szakaszgyőzelmet aratott, mint a Hyundai, de míg a koreai rivális szerezte meg az első két helyet Thierry Neuville és Andreas Mikkelsen révén, addig a legjobb toyotás, Meeke is csak a negyedik pozícióban ért célba. Jari-Matti Latvala ötödik lett, Tanakot pedig, aki nem teljesítette a teljes versenytávot, nyolcadikként intették le.

Meeke és Tanak műszaki problémákkal szembesült a verseny folyamán, amik miatt kénytelen volt feladni a vezető helyet. Az észak-ír pilóta autójában eltörött a hátsó stabilizátor és elment a harmadik sebességi fokozat is pénteken délután, míg észt társa ugyanekkor egy hajtásgond miatt háromkerékhajtással szenvedett, a szombati utolsó szakaszon pedig egy elektromos probléma okán meg is állt a Toyota.

„Vissza kell kerülnünk oda. Nyernünk kell újra” – adta ki az ukázt Makinen. „Vannak kis dolgok, melyeken dolgoznunk kell, ez azonban frusztráló. Ott esetében a probléma egy laza csatlakozó volt a generátornál. Rendben kell tennünk ezeket a dolgokat. Azonnal nekikezdtünk dolgozni azon, hogy megoldjuk ezt, megnéztük közelebbről, hogy hogyan dolgozunk a vezetékeken. Jónak nézett ki a dolog mindegyik pilótánkkal, Kris ott volt, hogy csatázzon a vezetésért pénteken délelőtt, Jari-Matti pedig mosolygott. Aztán elhalványultunk kicsit. El kell kezdenünk győzni újból.”

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának főmérnöke, Tom Fowler elismerte, az argentin megmérettetés megviselte a különítményét. „Ez az egyik legnagyobb kihívást rejtő versenye az évnek” – mondta Fowler. „Van egy kicsi mindenből: elég gyorsak az utak, ugyanakkor van néhány nagyon nagy kő, a patakátkelők pedig mélyebbek voltak, mint bármikor korábban. Kemény volt.”

Mint ahogyan a víz okozta motorgondokkal, fékproblémákkal is küszködött a csapat, utóbbi között volt fékbetét gond is, Meeke autójának egyik féknyergében azonban rejtélyes módon meg is ragadt egy dugattyú. Az elillant fék okozta azt, hogy Meeke kicsúszott, megütött egy követ, amitől a dugattyú kiszabadult, a fék pedig visszajött.

Az argentin verseny hasonlított a világbajnokság előző, korzikai fordulójához, a Toyota nem tudta pontokra fordítani sebességét, és már harminchét egységes lemaradásban van a diadalt mindkét futamon megszerző Hyundai-jal szemben. Ez csaknem, annyi, mint amennyi pont egy kettős győzelemért jár. Az egyéni tabellán Tanak áll a legjobban a csapatból, ő a harmadik huszonnyolc egységnyi lemaradással, ez pedig már több is, mint amennyit egy elsőséggel be lehet gyűjteni.

A toyotás párosok egyébként szerencsésnek is mondhatták magukat pénteken délután, megvolt rá az esély, hogy egyikük sem ér végig a pályákon. Tanak a napi befejező szakaszt követően arról beszélt, hogy eltörött Yaris WRC-jének bal első féltengelye, a csapat később azonban megerősítette, hogy a probléma a féltengely belső gumiharangjától eredt, ahol a féltengely a differenciálműhöz kapcsolódik.

„Elveszett a gumiharang a szakaszon. Láttunk itt ilyet korábban: a víz ereje lehetett egy vízátkelésnél vagy pedig egy kő, amitől megsérült” magyarázta Fowler. „A féltengely sértetlen valójában, a csuklónak az anyaga azonban bement, és kikényszerítette a csapágyat, ez okozta a meghibásodást. Látható volt, hogy Ott megforog a szakaszon, és úgy gondoljuk, a meghibásodás éppen ezelőtt történt, nem volt meg a belső első kereke, hogy kihúzza a kanyarból.”

Meeke a harmadik fokozatot vesztette el ugyanezen a gyorsaságin. „Harmadikat kapcsoltam, de egy ’brrrrrr’ hangot hallottam, és nem volt fokozat” – mesélte a pilóta. „Nyilvánvalóan elég sokat használod a harmadikat ezeken a szakaszokon, és aggódtam egy kicsit, hogy még nagyobb kárt csinálhat, amikor átmentem ezen a fokozaton másodikból negyedikbe. Amint kiértünk a szakaszról, probléma nélkül csináltuk meg a közúti szakaszt. Kemény nap volt.”

Latvala két defektet gyűjtött be, miközben csak egy pótkereket vitt magával, így lapos bal hátsóval bicegett vissza a szervizparkba úgy, hogy a szabályok szerint a versenyzők közúton négy felfújt kerékkel kell, hogy közlekedjenek. „Úgy tűnik, hogy jelen pillanatban minden versenyen van egy szakasz, ahol a teljes mezőnynek van egy őrült pillanata, és az utolsó szakasz volt ez” – mondta el Fowler. „Jari-Matti két defekttel jött vissza, és csak egy pótkerékkel rendelkezett, az utolsó közúti szakasz pedig elég hosszú volt, meg kellett cserélnie a defektes kerekeket, hogy visszaérjen. Elég szerencsés volt. Nem volt ez egy nagyszerű délután a csapat számára, de lehetett volna szörnyen rosszabb is.”


Andrew

 

2019. május 9.