Get Adobe Flash player

Tanak drámája után Sordo nyert Szardínián

A 2019-es Szardínia Rally összefoglalója

 

Ott Tanak kiválóan birkózott meg a takarítói szerepkörrel pénteken, hogy szombaton minden szakaszt megnyerve magabiztos előnyre tegyen szert. Vasárnapi a befejező gyorsaságin azonban csődöt mondott Toyotájának kormányműve, a győzelem pedig Dani Sordo ölébe hullott. Tanak világbajnoki riválisai is nehéz hétvégét tudhattak maguk mögött.

A nyári szünet előtt a 2019-es szezon második félidejét kezdte a rali világbajnokság a Szardínia Rally-val, melyet gyors, de szűk szakaszokon rendeznek, amiket a kezdetben homok borít, a második körre viszont nyomvályús felületúvé válnak a pályák.

Mint ahogyan az argentin és a chilei futam esetében, ezúttal is összekapcsolásra került két verseny, a szardíniai fordulót a megelőző portugál viadallal kapcsolták össze, ami azt jelentette, hogy a gyári csapatok portugáliai célba érői ugyanazt az autót kellett, hogy használják a szigeten is, beleértve a karosszériát, a motort és az erőátvitelt.

Mivel a két versenyt nem egész két hét választotta el egymástól, a Toyota, valamint a Citroen az Ibériai-félszigeten készítette fel versenyautóit, a Hyundai és az M-Sport viszont visszatért a bázisára, és rohammunkában, három nap alatt végezte el ezt a munkát. A csapatok nem teszteltek a futamot közvetlen megelőzően, a felkészülésüket már a Portugál Rally előtt lefolytatták.

A Hyundai bizakodott, hogy megoldották a luzitán futamon tapasztalt, üzemanyagellátással kapcsolatos problémát. Az alakulat visszatért a Mexikóban is használt üzemanyagtartályhoz, aminek más a belső kivitele, és kevésbé érzékeny a hőre. A dél-koreaiaknál ismét változott a versenyzői felállás, Sebastien Loeb Portugáliában használt i20 WRC-jébe Sordo ülhetett bele. A Toyotánál is adódott némi változás ilyen téren, ők egy negyedik autót neveztek, amiben Juho Hanninen kapott lehetőséget, Tommi Makinen csapatvezető szavaival azért, hogy „éles maradjon”. Talán azonban egy köszönetnyilvánítás is volt ez a finn pilóta fejlesztésben nyújtott munkájáért, valamint tesztelési célt is szolgált Hanninen nevezése, aki azzal a géppel állhatott rajthoz, amivel Marcus Grönholm a Svéd Rally-t teljesítette.

Miután Esapekka Lappi összetörte a Portugál Rally befejező napján C3 WRC-jét, a Citroen Racing inkább egy tartalékautót biztosított a finn pilóta számára Szardínián. Lappi a versenyt megelőzően elmondta, hogy magabiztosabbnak érzi magát a gépben, ami annak az eredménye, hogy sok módosítást végeztek, növelték az első differenciálmű zárását, ami kulcsfontosságú volt. A fejlődést Sebastien Ogier is megerősítette, aki egyúttal le is írta a győzelmi esélyeit, miután a tabella éllovasaként elsőként kellett rajtolnia pénteken. Az M-Sportnál a fő hír az volt, hogy Suninen váratlanul navigátorcserére szánta el magát. A huszonöt esztendős pilóta mellé a kétszer olyan idős Jarmo Lehtinen ült be, aki Mikko Hirvonen mellett hatalmas tapasztalatra tett szert korábban. Suninen éppen ezzel indokolta a váltást, fontos számára, hogy a tanulási folyamatában segítse valaki és el tudja érni a céljait. Mindeközben a csapattárs, Elfyn Evans egy, a Red Bull UK által szervezett eseményen vett részt, ahol fűnyírókkal mérkőztek meg az energiaitalos cég által patronált sportolók.

A viadal shakedown-ja mozgalmasan alakult. Az elsőként futó Ogier egy szűk hajtűkanyarban odacsapta Citroenje bal hátulját egy kapuhoz, amivel kiütötte a futóművet. A cél után a csapat segítségével cserélték ki a sérült alkatrészt, majd megfutotta a legjobb időt a francia pilóta. A kapunak Thierry Neuville, majd Elfyn Evans is nekiment, utóbbi nagy szívességet tett a többieknek, miután kiütötte a helyéről a veszélyt okozó oszlopot. A századik világbajnoki futamára készülő Tanak megforgott és lefulladt Toyotájával az első menetben.

Az eseménydús kezdés után a folytatás sem alakult unalmasabban, pénteken a világbajnoki tabella éllovasai az utat nyitva valóban megküzdöttek a homokos felületű pályákkal. Ezt kihasználta Sordo, aki csupán egy szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak, egy másiktól – ami az első volt, ahol defektet kapott – eltekintve ugyanakkor folyamatosan legjobb hármas időket autózott, és a vezetést délután megkaparintva az élen zárta a napot. A spanyol tizenegy másodperccel állt Suninen előtt ekkor. A finn már a shakedown után elmondta, hogy bár meg kell még szoknia Lehtinen jelenlétét, de már most magabiztosabbnak érzi magát. Ez az eredményekben is megmutatkozott, pénteken két szakaszgyőzelemmel nyitottak, utána azonban voltak kisebb problémáik, meg is forogtak. Ezzel elvesztették a vezetést, egészen az ötödik helyig csúsztak vissza, bár lemaradásuk nyolc másodperc volt csupán a nap közbeni szervizbe érkezve. Délután egy újabb részsikert gyűjtöttek be, elkezdtek felfelé lépkedni, és az utolsó gyorsaságin átvették a második pozíciót. Annak ellenére, hogy másodikként kezdte a szakaszokat, Ott Tanak délelőtt magáénak tudhatott egy szakaszgyőzelmet, délután azonban már elsőként futott, amivel vesztett némi időt. A Toyota GAZOO Racing versenyzője dobogós pozícióban zárta a napot, néhány tizedre Suninentől.

Andreas Mikkelsen reggel a lágyabb abroncsoknak szavazott bizalmat, ami teljesen rossz választásnak bizonyult, bár a két pótkerékkel tudott operálni valamennyit. Délután a kemény gumikat választotta, ez a kör jobban is sikerült neki, a befejező gyorsaságit megnyerte, és Sordótól húsz szekundum lemaradásban a negyedik helyen várhatta a folytatást. Evans egy második idővel nyitott, utána azonban differenciálmű probléma hátráltatta, ezzel kissé visszacsúszott a rangsorban. Délután ismét képes volt egy második részeredményre a wales-i, az utolsó előtti szakaszon azonban túlcsúszott egy kanyaron, tolatnia kellett. Evans egytized másodpercre Mikkelsentől zárta a pénteket. Kris Meeke az utóbbi években elvétve állt rajthoz Szardínián, így kevesebb tapasztalattal rendelkezett itt. Ennek következtében örült, hogy gondmentes napon volt túl, mindössze lefullasztotta egyszer egy hajtűkanyarban a Toyotáját. Utána Thierry Neuville következett a hetedik helyen, aki jóval eseménydúsabb napot zárt. A belga csapattársához, Mikkelsenhez hasonlóan két pótkerteket vitt magával, és a lágyabb gumikra szavazott délelőtt. A döntést rövid úton megbánta, az abroncsok gyorsan megadták magukat, az extra súlytól pedig sokat mozgott a Hyundai. Neuville délután sem talált bele az abroncsválasztásba, majd egy navigátorhiba miatt orral beleállt az árokba. Szerencséjükre ki tudtak jönni onnan, és etapon be tudták foltozni a kilyukadt hűtőt. Ezt követően ugyanakkor Neuville hibázott néhányszor, végül pedig Meeke-hez képest fél perc lemaradással érkeztek a szervizparkba.

Neuville, Evans és Tanak esetében meg kell említeni, hogy délután csak ők teljesítették a hetedik szakaszt, a többiek alternatív útvonalon jutottak el a következő gyorsaságira, mivel be kellett mennie a mentőnek egy nézőhöz. A három versenyző jókora hátrányba került ezt követően, hiszen jóval kopottabb gumikon kellett teljesíteniük a hátralévő két különpróbát, mint vetélytársaiknak.

Lappi a szuperspeciálon második időt futott, a péntek azonban nem folytatódott ilyen jól számára. Előbb az első differenciálművel akadtak gondjai, ami miatt nem igazán akart fordulni Citroenje, illetve egy szenzorhiba okánt nem volt turbónyomása, majd nekicsúszott egy partoldalnak, ez pedig defektet okozott. A finn a tizenegyedik pozícióban találta magát, ahonnan csak a kilencedikig tudott előrejönni, miközben egy részsikert azért sikerült bezsebelnie, valamint délután két legjobb hármas időt is autózott. Hanninentől nyilvánvalóan nem lehetett elvárni, hogy versenyben legyen a mezőny elejével. A finn a délelőttöt a ritmus felvételével töltötte, délután viszont egy második időt is összehozott, a folytatást pedig a kilencedik pozícióból várhatta.

Jari-Matti Latvala – akinek az előző napi szuperspeciál vízátkelésénél elment a fékje – úgy állt az élen pénteken délben, hogy nem nyert egy szakaszt sem, ráadásul egyszer csaknem felborult, és elnézett egy hajtűkanyart is. A következetes teljesítmény, a támadás és a gumik óvása közötti egyensúly ugyanakkor kifizetődött eddig, a folytatás azonban nem alakult ilyen szerencsésen a toyotás versenyző számára. A második kör első szakaszán egy hajtűkanyarba a kelleténél kicsit korábban fordította be a kézifékkel az autót Latvala, ami felborult, és az oldalára állva pihent meg. A páros önerőből volt kénytelen visszaállítani a Yaris WRC-t miután nem voltak a közelben nézők. A célba törött szélvédővel és több mint nyolc perc hátránnyal érkeztek, Latvalát pedig egy rögtönzött orvosi vizsgálatnak vetették alá, annyira kimerült az erőfeszítések miatt. Végül folytatta, szélvédő nélkül, amíg az utolsó szakaszon ki nem csúszott kormányműhiba miatt.

A csütörtök esti szuperspeciált nyerő Ogier ahogyan sejtette, küszködött a takarítással pénteken, egy tizedik idő után két kilencediket tudott csak felmutatni, majd a délelőtti kört záró gyorsasági legelején túlságosan levágott egy balkanyart, és a belső íven lévő szikla tönkretette a Citroen bal első futóművét. Miután nem volt náluk tartalékalkatrész, nem tudták megjavítani az autót.

Tanak szombaton semmit sem bízott a véletlenre, és mivel a takarítói szerepkör már nem hátráltatta, nemes egyszerűséggel megnyerte a nap mind a hat különpróbáját, pedig az egyik szakaszon le is fulladt egyszer. Az észt a nap 142 versenykilométerén harminchét másodperccel volt gyorsabb, mint bárki más, és a délelőtt folyamán átvéve a vezetést estére csaknem fél perces előnyre tett szert. Tanak az első körben a riválisokkal ellentétben vegyes gumikon futott, és biztos volt benne, hogy ez a jó döntés, mert két évvel ezelőtt, amikor első világbajnoki futamgyőzelmét aratta, ez a választás segített neki.

Sordónak nem volt ellenszere Tanakra. Délelőtt második időket autózott a Hyundai volánja mögött, melynek a kemény abroncsokon nem volt tapadása, Sordo nem tudta kontrol alatt tartani a gépet, emiatt nem volt elégedett a saját teljesítményével. A győzelem már távolinak tűnt számára a rövid befejező nap előtt, a második pozícióját viszont biztonságban tudhatta. Suninen délelőtt ugyanis taktikázott, ugyanazt a négy kereket használta a délelőtt folyamán, hogy több abroncsa maradjon a verseny további részére. A finn ennek ellenére délelőtt folyamatosan harmadik időket mutatott fel, igaz, a különbség Sordóhoz képest a duplájára, húsz másodpercre nőtt. Suninen a nap közbeni szerviz után egy harmadik, majd két második időt futott, de csak három szekundumot tudott hozni Sordón.

Evans és Mikkelsen nagy csatát vívott egymással a nap folyamán, délelőtt minden szakasz után helyet cseréltek, délután viszont már állandósultak a pozícióik. Mikkelsen délelőtt az utolsó, monte lernói gyorsasági céljában elkapta a falat, délután pedig ugyanitt nagyon elfogytak már a gumijai. Evans így nyolc másodperces előnyre tett szert vele szemben a befejező nap előtt.

Neuville szombaton délelőtt sem jól választott gumit, ő is a keményeknek szavazott bizalmat, emellett panaszkodott, hogy valami rossz, nem tudja vezetni az autót és hogy nincs meg a magabiztossága. Délutánra módosítottak az i20 WRC-n, aminek eredményeként képes volt egy harmadik időre is, ugyanakkor elmondta, hogy nem úgy működik az autó, ahogyan szeretné, aminek az okát a nem elég jó verseny előtti tesztben látta. A belga olyannyira nem találta a nap folyamán a ritmust, hogy megduplázódott a különbség az előtte lévőhöz képest a nap folyamán, és egy vetélytárs balszerencséje kellett ahhoz, hogy előreléphessen egyet. Neuville hatodikként várhatta a verseny zárónapját.

Lappi sem volt elégedett délelőtt a kemény abroncsokkal. A finn egy kivétellel nem tudott kilencediknél jobb szakaszeredményt elérni, ezzel pedig saját erőből képtelen volt feljebb lépni a rangsorban, és a hetedik pozícióban zárta a szombatot.

Meeke próbált bekapcsolódni az Evans-Mikkelsen csatába, de délelőtt nem tudott rajtuk hozni. A második körben sikerült ez, öt másodpercre volt már a norvégtól, a befejező szakaszon azonban egy felnitörés következtében defektet kapott. A kerékcserével több mint két percet, az összetettben pedig ugyanennyi pozíciót vesztett. Mögötte a fejlesztési tesztelést folytató Hanninen zárta volna a napot a kilencedik helyen, a nap végi szerviz előtt azonban kiállt a versenyből, hogy több ideje legyen alakulatának kijavítani egy sérülést.

Latvala és Ogier visszaálltak reggel. A finn kénytelen volt söprögetni, így nem volt esélye különösebben jó szakaszidőkre, emellett délután kipróbáltak egy olyan beállítást, amivel kicsit merevebb lett az autó futóműve, ez azonban nem passzolt a pilóta vezetési stílusához. A Citroen Racing vezetője, Pierre Budar előző este kilátásba helyezte, hogy Ogier esetleg kiáll szombaton, mivel semmit sem tudnak elérni, végül azonban a francia pilóta inkább késett hét percet reggel, ezzel pedig harmadikként futhatott már, és megpróbált tapasztalatokat gyűjteni a C3 WRC-vel. A francia pilótát azonban ezen a napon sem kísérte szerencse, ismét eltalált egy követ délelőtt, ami ezúttal az autó bal hátsó futóművét tette tönkre. Ezt etapon meg tudták javítani, de további büntetést kaptak a késésért.

Tanak vasárnap visszavett az előző napi tempóból, próbálta óvni az abroncsait, mindazonáltal az előnyét tartotta Sordóval szemben. A befejező szakaszon azonban óriási dráma érte, a rajt után nem sokkal tönkrement Toyotájában a kormánymű, ennek következtében egy hajtűkanyarban rontott is. A gyorsasági céljába végül több mint két perc hátránnyal érkezett meg, amivel elvesztette az első helyet. A győzelem Sordo ölébe hullott, aki maga is alig hitte el a történteket. A spanyol a 2013-as Deutschland Rallye után másodszor ünnepelhetett első helyet világbajnoki futamon, a Hyundai-jal pedig első diadalát ünnepelhette.

Suninen már nem igazán próbálta támadni Sordót a nap folyamán, inkább arra figyelt, hogy célba vigye a Ford Fiesta WRC-t, erre csapata utasította is. A második helyezéssel így is pályafutása legjobb eredményét érte el, azt pedig kiemelte a célba beérve, hogy nagyon jónak tűnik az együttműködés új navigátorával. Evans az éjszaka folyamán hét másodperc jóváírást kapott, amiért az előző napon a defektes kereket cserélő Meeke porában kellett autóznia. A wales-i így tizenöt szekundumos előnnyel kezdhette a rövidke, mindössze negyvenkét gyorsasági kilométert tartalmazó befejező napot, végül azonban ez sem lett elég, miután Mikkelsen bombaformában vezetett ezúttal. A norvég, akinek a gyártói pontok megszerzésének terhe sem nyomta a vállát, hiszen ott volt mögötte csapattársa, megnyerte mind a négy szakaszt, bár saját bevallása szerint tudott volna egy kicsit gyorsabban is menni. A Power Stage előtt hat másodperccel volt Evans mögött, azon azonban nagyon megnyomta, és kilométerenként egy szekundumot hozva riválisán végül kilenctizeddel előtte végzett az összetettben. Ez Tanak balszerencséjével dobogós helyezést ért.

Tanak az ötödik pozíciót szerezte csak meg. Mögötte végzett Neuville, aki az egész versenyhez hasonlóan ezen a napon is csak szenvedett autója kezelhetőségével. A belga a hatodik helyezés mellett harmadik lett a Power Stage-en, a versenyt követően viszont 1225 eurós büntetésben részesült, mivel az utolsó gyorsaságit követő etapon 139 kilométer/órás sebességgel száguldozott ott, ahol 90 volt a sebességhatár. Neuville után két második csalódott pilóta ért célba, Lappi és Meeke, ők is többet reméltek a Szardínia Rally-tól. Az abszolút értékelés kilencedik és tízedik pozíciójában a Skoda Motorsport pilótái végeztek Kalle Rovanpera és Jan Kopecky sorrendben.

A Power Stage-et korai rajtpozíciója ellenére Ogier a második, Latvala pedig a negyedik helyen zárta. Ezen Hanninen nem rajtolt el már, mert olyan rossz állapotúvá vált a pálya.

A gyártói pontversenyben a Hyundai negyvennégy pontra növelte előnyét, ami több mint amennyi egységet egy futamon szerezni lehet. Az egyéni értékelésben Ogier és Neuville halovány szereplésével Tanak jelentős fórra tehetett volna szert, a balszerencséje azonban azt jelentette, hogy átvette ugyan a vezetést a tabellán, de Ogier-vel szemben mindössze négy, Neuville-lel szemben pedig hét pont az előnye.

A WRC 2 Pro kategóriában Mads Ostberg óriási előnyt adott a skodás versenyzőknek, amikor a pénteki nyitó gyorsaságin kiütötte Citroen C3 R5-ösének első futóművét, mivel nem látott a nagy porban. A norvég navigátorával együtt megjavította az autót, de komoly hátrányban találta magát máris. Hiába volt ezt követően Ostberg a leggyorsabb a szakaszok többségén – csak három részsikert engedett ki a kezei közül –, a harmadik helyezésnél jobbra nem volt esélye.

A Skoda Fabia R5 evókat hajtó pilóták közül Rovanpera kezdett jobban, Kopecky azonban megelőzte. A finn, aki először állt rajthoz ezen a futamon, pénteken délután visszavette a vezetést, aztán egy darabig nagy csatát vívtak. Amikor viszont Rovanpera megtalálta a neki fekvő beállításokat az autó puhításával, elszakadt Kopecky-től, és csaknem félperces előnnyel nyerte az értékelést, sorozatban harmadik győzelmét megszerezve. Ostberg kilenc perc lemaradással végzett a harmadik helyen, ha nincs tehát a tizenegy perces szerelés, simán nyerhetett volna. Az M-Sport párosait sem kísérte szerencse, Lukasz Pieniazek financiális okokból a nevezését is visszavonta, Gus Greensmith pedig pénteken és szombaton sem teljesítette az összes szakaszt, előbb azért, mert lecsúszott az útról, utóbb pedig futóműhiba miatt. A brit, aki vasárnap is eltörte egyik felnijét, a negyedik helyezésért járó pontokat szerezte meg végül.

A WRC 2-ben a szintén a cseh márka egy példányát hajtó Pierre-Louis Loubet nyújtott remek teljesítményt, olyannyira, hogy pénteken este a gyári Skodák előtt állt az összetett értékelésben. A francia pilóta a saját kategóriáját tekintve magabiztos, egyperces előny birtokában rajtolt el a szombati utolsó gyorsaságin, ahol defektet kapott. Ekkor Takamoto Katsuta került az élre. Loubet a zárónap nyitószakaszán tizenöt másodperccel jobb volt a japánnál, így már csak két szekundum volt a hátránya, amikor Katsuta kiállni kényszerült, miután Ford Fiesta R5-ösének motorjából olaj folyt a kipufogóra, ahol kigyulladt. Loubet visszakerült az élre, és bár voltak hajtásgondjai, megszerezte a győzelmet, sorozatban a másodikat. Másodikként a Volkswagen Polo R5-ösök műszaki gondjai miatt Skodára váltó Kajetan Kajetanowicz ért célba negyvenkét másodperc lemaradással, a harmadik helyezést pedig Simone Tempestini szerezte meg egy Hyundai i20 R5-ös volánja mögött.

A junior világbajnokság mezőnyében Jan Solans és Dennis Radström vívott kiélezett csatát. Utóbbi kezdett jobban, az első nap estéjén tizenhét másodperccel vezetett Tom Kristensson és további hárommal Solans előtt. A spanyol, akinek Ford Fiesta R2-ese pénteken délelőtt váratlanul leállt az egyik szakaszon, szombaton begyújtotta a rakétákat, és négy szekundumra csökkentette a hátrányát svéd riválisával szemben. A befejező napon aztán átvette a vezetést, és tizenöt másodperc előnnyel győzelmet ünnepelhetett. Kristensson – és a mezőny többi tagja – eközben eléggé lemaradt, a svéd pilóta három és fél perc hátránnyal harmadikként hajthatott fel a céldobogóra Solans és Radström után.

 

Eredmények

 

61. Szardínia Rally

A 14 futamos világbajnokság 8. versenye – Alghero – 2019. június 13-16.


1. Dani Sordo ESP Hyundai WRT, i20 Coupe WRC 3ó 32p 27,2mp

2. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +13,7mp

3. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +32,6mp

4. Elfyn Evans GBR M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +33,5mp

5. Ott Tanak EST Toyota WRT, Yaris WRC +1p 30,1mp

6. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +2p 16,7mp

7. Esapekka Lappi FIN Citroen WRT, C3 WRC +2p 59,6mp

8. Kris Meeke GBR Toyota WRT, Yaris WRC +4p 40,1mp

9. Kalle Rovanpera FIN Skoda Fabia R5 evo +8p 24,6mp

10. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 evo +8p 49,2mp

 

Power Stage sorrend: 1. Mikkelsen, 2. Ogier, 3. Neuville, 4. Latvala, 5. Evans

Szakaszgyőzelmek: Tanak: 7, Mikkelsen: 5, Suninen: 3, Ogier: 1, Lappi: 1, Neuville: 1, Sordo: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Tanak: 150, 2. Ogier: 146, 3. Neuville: 143, 4. Evans: 78, 5. Suninen: 62, 6. Meeke: 60, 7. Mikkelsen: 56, 8. Sordo: 52, 9. Latvala: 40, 10. Lappi: 40, 11. Loeb: 39, 12. Rovanpera: 14, 13. Guerra: 8, 14. Greensmith: 6, 15. Bulacia: 6, 16. Kopecky: 5, 17. Tidemand: 4, 18. Bonato: 4, 19. Ostberg: 4, 20. Sarrazin: 2, 21. Veiby: 2, 22. Loubet: 2, 23. Fourmaux: 1, 24. Tuohino: 1, 25. Trivino: 1, 26. Heller: 1, 27. Bergkvist: 1

Gyártók: 1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 242, 2. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 198, 3. Citroen Total World Rally Team: 170, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 152

 

Andrew

 

2019. június 16.