Get Adobe Flash player

Tisztázták a hátsó szárnyak anomáliáit - A WRC-k hátsó szárnyainak méret- és formaproblémája

 

A WRC-k hátsó szárnyainak méret- és formaproblémája

 

Amint az autohebdo.fr, az autosport.com és a rallye-magazin.de is beszámolt róla a hét elején, úgy tűnik, probléma van a jelenlegi WRC-k hátsó szárnyainak méretével és/vagy homologizációjával a szabályok tekintetében (melyek 2017-ből erednek). A probléma oka abból ered, hogy az egyik rali világbajnoki csapat (a Citroen) kérdést tett fel az FIA-nak, hogy tisztázzák a szabályokat, mielőtt új kivitelű hátsó szárnyat vetnek be.

A fentebb említett cikkek szerint a megbeszélések után, melyben minden csapatok részt vett, arra jutottak, hogy át kell tekinteni a kérdést, hogy tisztázzák, megfelel-e mindenki a szabályoknak, és szükség esetén tisztábbá kell tenni a homologizációt, miután úgy tűnik, a jelenlegi formátum különféle értelmezéseket tesz lehetővé.

Jari-Matti Latvala és Juho Hanninen, Toyota Yaris WRC,

Katalán Rally verseny előtti teszt, 2018. október 9.; fotó: Illuis555

 

Az aerodinamikai elemek méreteit és homologizációját a Homologizációs kiterjesztések 400/01 WRC formátuma részletezi, ez az FIA J függelék 255A fejezet speciálisan WRC-kre vonatkozó szabályainak kiterjesztése, és sajnos az FIA ezt sosem publikálta. Az egyetlen rendelkezésre álló információ az, amit a 2017-es év elején tettek nyilvánossá, az újgenerációs WRC autók bajnokságba történő megérkezésekor.

Azt tudni, hogy a 2017-es szabályok a hátsó spoiler/szárny néhány jellemzőjét írják le, úgymint

- ötven milliméterrel magasabb és ötvenöt milliméterrel szélesebb lehet az a korábbinál (2016-osnál), rögzített profillal,

- maximum ötven milliméterrel túlnyúlhat a karosszérián (hátsó lökhárítón),

míg függőleges elemekkel nem rendelkezhet a felső szárnyelem középső részén, csak a két szélén (a minimális távolság egy méter közöttük).

A tegnap kiadott információ szerint a jelenlegi probléma egyrészt az lehet, hogy további harminc milliméter túllógás van a Toyota Yaris WRC esetében a szabályok által megengedett ötven milliméteren felül.

Az alábbi kép mutatja a négy jelenlegi WRC autó hátsó szárnyait a múlt szezonból, ezek azóta nem kerültek semmiféle módosításra.

Fotók a 2018-as Katalán Rally 7. gyorsasági szakaszáról (La Fatarella – Vilalba 2); fotó: Illuis555

 

Az igaz, hogy a Yaris hátsó szárnya áll ki a fenti képek alapján a leginkább, bár attól függ mindez, hogy milyen szögből nézzük. Az is igaz ugyanakkor, hogy ezeket az eszközöket az FIA 2017-ben homologizálta, és minden versenyen átnézték és elfogadták őket.

Az ellentmondás második pontja, melyeket ezek a cikkek állítanak, a szárny formája. A szabályok értelmében a hátsó szárny ugyanolyan formájú kell, hogy legyen, mint az alap utcai autó hátsó lökhárítójának formája.

Míg az első pontot könnyebb leellenőrizni, mivel az méréseken alapul, a második nyitottabb értelmezést enged, miután az a szárny formájára vonatkozik, összehasonlítva az utcai autó hátsó szárnyának formájával. Ugyanakkor minden esetben minden autót leellenőriztek az előző versenyeken, úgyhogy valószínűleg a szabályok értelmezésében rejlik a probléma, nem pedig a jelenlegi WRC autók bármelyikének lehetséges szabálytalanságában.

Mindez felveti, mi lehet a lehetséges haszna a cikkekben említett szabálytalanságoknak?

A hátsó szárny extra túlnyúlása azt jelentheti talán, hogy hosszabb lehet az, mint ami megengedett. Amennyiben ez így van, a lehetséges haszon az lehet, hogy további leszorítóerő ébred, köszönhetően a szárny nagyobb felületének.

A különbségek az utcai változat hátsó lökhárítójának formájában az egyes autóktól függnek. A hátsó lökhárító minden esetben sík, mint ahogyan a hátsó szárnyak is… kivéve a Yaris WRC esetében, mely kerekebb hátsó szárnnyal rendelkezik. A lehetséges haszon ebben az esetben nem világos: nagyobb leszorítóerő keletkezik kanyarodáskor a kerek formának és a döntött véglapoknak köszönhetően, ugyanakkor kisebb leszorítóerőt érnek el az egyenesekben, köszönhetően a szárny kisebb felületének. A kisebb homlokfelület miatt viszont kisebb a légellenállás is.

Meg kell azonban jegyezni ismét, hogy újbóli vizsgálat és megerősítés szükséges, mielőtt bármilyen következtetés megfogalmazódik. Várnunk kell, hogy megnézzük az FIA hivatalos magyarázatát. Ha semmilyen magyarázatot nem adnak és módosítások kerülnek bevetésre a Török Rally előtt, egy kockázatos ajtó fog kinyílni, megkérdőjelezve a korábbi eredményeket és címeket.


Forrás: wrcwings.wordpress.com

 

2019. augusztus 7.

 

Fordította: Andrew