Get Adobe Flash player

Az ügyfelekre és a WRC 2 Pro-ra összpontosít a Skoda

Sikert sikerre halmoz a Skoda a legújabb raliautójával, a Fabia R5-tel. A gyártó autósport részlegének vezetője 2007 óta Michel Hrabanek, aki a Skoda Motorsport WRC 2 Pro kategóriában történő részvételéről, a 2019-es programjukról és a Fabia R5 továbbfejlesztett változatáról is mesélt a Svéd Rally-t megelőzően.

- Jelenleg a Skoda Fabia R5 a legsikeresebb raliautó a kategóriájában. Mi ennek az oka?

- A Skoda Motorsport folyamatosan dolgozik azon, hogy a javítsa a Fabia R5 versenyképességét. A múltban az R5-ös autónkon végzett munka a megbízhatóságra összpontosult. Ennek eredményeként a 2018-as rali világbajnoki szezonban nem volt olyan gyári autó, aminek műszaki gond miatt kellett volna kiállnia.

Köszönhetően annak, hogy a gyári csapatunk jelen van a rali világbajnokságon, megvan a tapasztalatunk arra, hogy folyamatosan fejlesszük az autót, hogy a Fabiát a kategóriája legjobbjává tegyük. A Skoda Auto kutatás-fejlesztési részlege és a Skoda Motorsport közötti erős és szoros együttműködés és az a tény, hogy ugyanazokkal a szigorú minőségirányítási és ellenőrzési folyamatokkal dolgozunk, egy fontos kulcs a sikerhez.

- Miért versenyez a Skoda gyári csapattal a WRC 2 Pro kategóriában?

- Annak köszönhetően, hogy a gyári csapatunk részese a rali világbajnokságnak, közelebb vagyunk az ügyfeleinkhez, közvetlenül részesülünk a visszacsatolásaikban, és össze tudjuk gyűjteni a tapasztalatokat, hogy továbbfejlesszük az autót, hogy a Fabiát a kategóriája legjobbjává tegyük.

- Mi a Skoda Motorsport programja 2019-re?

- A Skoda Motorsport módosította stratégiáját 2019-re. A 2018-as év végéig 252 autót adtunk el ügyfeleinknek, nagy felelősségünk van abban, hogy a lehető legjobb kiszolgálást biztosítsuk.

Emiatt az ügyfélprogramunk lesz a top prioritás 2019-ben. Továbbá két autót fogunk nevezni a rali világbajnokság egyes fordulóira. Kalle Rovanpera és navigátora, Jonne Halttunen úgy értek a gyári csapatunkban töltött első évük végére, hogy harmadikak lettek a WRC 2 bajnokságban. 2019-ben a WRC 2 Pro bajnokságban fognak versenyezni. A WRC 2 bajnokság regnáló bajnokait, Jan Kopecky-t és Pavel Dreslert is látni fogjuk egyes rali világbajnoki futamokon. Ők megpróbálják megvédeni a cseh rali bajnoki címüket is.

- A közelgő Svéd Rally-ra a regnáló finn bajnokot, Eerik Pietarinen neveztétek a Skoda Motorsport színeiben a WRC 2 Pro kategória pontszerzőjeként. Láthatunk további privát versenyzőt is 2019-ben a gyári csapat égisze alatt?

- Eerik Pietarinent a finn Skoda importőr támogatja. Azzal, hogy megnyerte a WRC 2-es kategóriát a 2018-as Finn Rally-n, bizonyította kiemelkedő sebességét és tehetségét. Közelről figyeljük más tehetséges és gyors Skoda ügyfelek fejlődését is, lehet, hogy néhányukat integráljuk a gyári csapatunkba egyes rali világbajnoki futamokon. Ez egy jó példája az új stratégiánknak, hogy még inkább támogatunk ügyfélcsapatokat.

- Hogyan látod a WRC 2-es bajnokság és a WRC 2 Pro kategória jövőjét?

- A WC 2-es bajnokság egy nagyon attraktív autósport platform, és az is fog maradni, amit a világméretű lenyűgöző média visszacsatolásból is láthatunk.

A versengés szintje magasan van, a Skoda mellett más gyártók, mint a Ford, a Citroen, a Peugeot és a Hyundai is értékesít raliautókat. A 2018-as világbajnokság utolsó előtti futamán a Volkswagen is bemutatta az új Polo R5-öst. Vannak pletykák arról is, hogy a Toyota is tervezi, hogy csatlakozzon a versengéshez.

A gyári csapatok és gyári versenyzők számára kiírt új, WRC 2 Pro kategória a Monte-Carlo Rallye-n indult útjára. A Svéd Rally-n a Skodát, a Fordot és a Citroent láthatjuk a bajnoki pontokért versengeni. Támogatunk minden ötletet és tervet, ami a ralisportot előreviszi. Lehet, hogy az új sorozatoknak kell valamennyi idő a további fejlődéshez.

- Mikor rendelhetik az ügyfelek az új Skoda Fabia R5-öst, mikor láthatjuk az újgenerációs autót először versenyben?

- A végső időzítés nem fixált. A legfontosabb aspektus számunkra, hogy száz százalékosan biztosak legyünk benne, hogy az autó kifejlesztésre került teljesen és golyóálló, versenykész, mindenféle kompromisszum nélkül, ez a mi felelősségünk. Az alaposság egy új autó fejlesztésekor abszolúte prioritás. Amiatt, hogy a homologizáció 2019-re közepére van tervezve, a második negyedévet követően be tudjuk vetni az autót, így a rendelési folyamat és az első kiszállítások megkezdődhetnek.

Már van az ügyfeleinkről egy lista, akik érdeklődnek, hogy megvásárolnák az újgenerációs R5-ös autónkat. Regisztrálhatnak a kliensek az új specifikációjú Fabia R5-re. Ez a regisztráció ugyanakkor nem kötelezettség arra, hogy végül megvásárolják az autót.

Amint több információval rendelkezünk az autó végleges specifikációjával és a kiszállítás dátumával kapcsolatban, informáljuk az ügyfeleinket.

 

Úgy tűnik, a tervezettnél előbb, az augusztusi Finn Rally helyett már a május végi Portugál Rally-n bemutatkozik a Fabia R5 megújult változata, melyben erősebb motor, átdolgozott erőátviteli rendszer és felfüggesztés kap helyet, de a hírek szerint több alkatrésze is közös lesz a Volkswagen Polo GTI R5-ösével.

 

Michal Hrabanek

Michal Hrabanek a Skoda Motorsport igazgatójaként dolgozik immár tizenkét éve. Előtte a Skoda Auto műszaki fejlesztési részlegén, valamint az értékesítési és marketing osztályon is tevékenykedettt vezető pozícióban.

A Skoda Motorsportnál felelős volt a sikeresnek bizonyult Skoda Fabia Szuper 2000-es, valamint annak utódja, a Skoda Fabia R5 fejlesztéséért. Utóbb típus jelen pillanatban a kategóriája legsikeresebb autója.

2015 és 2018 között Hrabanek vezetésével négyszer nyerte meg a Skoda Motorsport a rali világbajnokság WRC 2-es kategóriájának csapatbajnoki címét, és az utóbbi három szezonban ők adták az egyéni bajnokot is.


Andrew