Műszaki adatok: Volkswagen Polo GTI R5
A rali GTI, azaz a Volkswagen Polo GTI R5 előtt az út
Az ügyfélversenyzésre termett négykerékhajtású raliautó, ami a legújabb, hatodik generációs Polóra alapul, sikeres világpremiert ünnepelt. Az új raliautó, a Polo GTI R5 fejlesztése magában foglalja azt a tapasztalatot és tudást, melyet a rali világbajnokság legmagasabb szintjén aratott négy bajnoki címe során, 2013 és 2016 között gyűjtött a Volkswagen. A teljes projektért a technikai igazgató François-Xavier „FX” Demaison, valamint a projektmenedzser Gerard Jan de Jongh a felelős, utóbbi versenymérnökként a világbajnok Sebastien Ogier Polo R WRC-jét gondozta.
Mint ahogyan az utcai GTI-ben: négyhengeres turbómotor direkt befecskendezéssel
Ahogyan a sorozatgyártású modell, az új Polo GTI, a Polo GTI R5 is egy erős, direkt befecskendezéses, soros, négyhengeres turbómotorral rendelkezik, ami keresztben helyezkedik el az első tengely előtt. A raliautó hengerűrtartama 1,6 literben korlátozott az előírások szerint. Ez elég ugyanakkor ahhoz, hogy lenyűgöző, 272 lóerős teljesítményt és 400 newtonméteres nyomatékot állítson elő az erőforrás. A szorosan áttételezett ötsebességes szekvenciális versenyváltóval és az állandó négykerékhajtással kiemelkedő gyorsulás érhető el bármilyen talajtípuson, legyen az aszfalt, murva vagy hó. Az 1230 kilogrammos autó 0-ról 100 kilométer/órás sebességre 4,1 másodperc alatt gyorsul fel.
A versenygép alapjául szolgáló négyajtós acél karosszériát Spanyolországban, Pamplonában gyártják, ami az FIA előírásainak megfelelően megerősítésre kerül bukócsővel, és más biztonsági berendezésekkel is ellátják az autót.
Műszaki adatok
Motor: az első tengely előtt keresztben elhelyezett 1,6 literes, soros, négyhengeres, 16 szelepes benzinmotor, turbófeltöltés (az FIA által megszabott 32 mm-es szűkítővel ellátva), DOHC vezérlés, közvetlen befecskendezés, Bosch motorfelügyelet, intercooler, katalizátor
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Furat: 82,5 mm
Löket: 75,5
Hengerűrtartalom: 1620 cm3
Teljesítmény: 272 LE (fordulatszám: 5500 1/min)
Forgatónyomaték: 400 Nm (fordulatszám: 4000 1/min)
Tengelykapcsoló: hidraulikus működtetésű, szinterezett kéttárcsás
Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, keresztirányú 5 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, mechanikus első és hátsó differenciálmű, kézifékhasználatkor leoldó hátsó hajtás
Felfüggesztés: elöl-hátul McPherson rendszerű felfüggesztés, állítható ZF lengéscsillapítók, elöl-hátul stabilizátor; rugóút aszfalton kb. 180 mm, murván kb. 275 mm
Fékek:
Elöl: belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 355 mm, murván 300 mm, négydugattyús féknyergek
Hátul: belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 355 mm, murván 300 mm, négydugattyús alumínium féknyergek
Hidraulikus kézifék
Kormányzás: hidraulikus rásegítésű fogasléces kormánymű
Kerekek:
Aszfalt: 8x18 collos felnik, 20/65x18 (235/40x18) méretű gumik
Murva: 7x15 collos felnik, 17/65x15 (215/60x15)
Karosszéria: az összkerékhajtás beépíthetősége miatt módosított, az FIA által jóváhagyott megerősített acél karosszéria, több ponton rögzített biztonsági bukókeret
Méretek:
Hossz: 4067 mm
Szélesség (tükrökkel): 1820 mm (1942 mm)
Magasság: 1372 mm
Tengelytáv: 2540 mm
Súly: 1230 kg a pilóta és navigátor nélkül (FIA minimum súly)
Menetteljesítmények:
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 4,1 s
Végsebesség: kb. 200 km/h (áttételtől függően)
Andrew