Get Adobe Flash player

Fejlesztés, remények, majd csalódás a Citroen németországi mérlege

Bizakodva, győzelmi célokkal érkezett a Citroen a rali világbajnokság németországi állomására, a 2019-es szezon második és egyben utolsó teljesen aszfaltos megmérettetésére. Ehhez egy motorfejlesztést is bevetettek, a reményekből aztán végül semmi sem lett. A franciák bizakodását az új erőforrás mellett az is táplálta, hogy remélték, jobban megértették már autójukat aszfalton.

Elsőszámú pilótájuk, Sebastien Ogier és navigátora, Julien Ingrassia remekül kezdték az idényt, az első három versenyen két győzelmet arattak, a januári monte-carlói és a márciusi mexikói diadal óta azonban nem tudtak a dobogó legfelső fokára állni. Mindeközben a fő riválisok közül a toyotás Ott Tanak négyszer nyert, amivel jócskán ellépett a pontversenyben, a hyundai-os Thierry Neuville pedig kétszer diadalmaskodott.

Ogier a legutóbbi aszfaltos viadalon Neuville mögött másodikként futott célba, a Citroen csapatfőnöke, Pierre Budar pedig elmondta a Deutschland Rallye-t megelőzően, hogy a munka, amit azóta elvégeztek, beleértve egy négynapos tesztet is, lehetővé teszi pilótája számára, hogy megmérkőzzön vetélytársaival. A csapat ráadásul pozitív hangulatban érkezett Németországba, miután Esapekka Lappi másodikként ért célba a Finn Rally-n.

„A finnországi második helyezésünk után az lesz a cél, hogy megtartsuk a lendületet itt, ezen a szokatlan aszfaltversenyen” – mondta el Budar a viadal előtt. „Azon leszünk, hogy legalább egy dobogós helyezést érjünk el és hogy Sebastien a lehető legtöbb pontot szerezze a bajnokságban. A legutolsó aszfaltos verseny, Korzika óta megértettünk néhány dolgot ezen a felületen, és hihetetlenül keményen dolgoztunk, hogy megoldjuk a gondokat. Éppen ezért remélem, hogy vissza fogunk térni az élmezőny elejébe ezen a fordulón, főleg azért, mert ez egy olyan verseny, amit nagyon jól ismerünk. Egy motorfejlesztést is bevetünk a C3 WRC-n ezen a versenyen.”

A viadal előtt Ogier is hasonló véleményen volt, mint főnöke: „Az a célom erre a németországi fordulóra érkezve, egy olyan versenyre, ahol nagyon jól teljesítettem mindig is, hogy egy jó eredményt biztosítsak be és hogy lendületet váltsak kicsit a bajnokságban.” A csütörtöki hivatalos sajtótájékoztatón, a shakedown megnyerése után azonban már konkrétabb célokról beszélt a hatszoros világbajnok. „Az bizonyos, hogy a Finn Rally nem volt kellemes számunkra. Némi teret vesztettünk Ott-tal szemben. Nem akarjuk ugyanezt a dolgot tenni ezen a hétvégén. Vissza kell küzdenünk magunkat, és sok pontot kell szereznünk, előtte kell végeznünk. A cél elég világos a hétvégére: meg kell próbálni megnyerni a versenyt és a maximális pontot begyűjteni. Nincs más, csináljuk ezt.”

Hiába a remények, a futamon Ogier nem tudta tartani a lépést az egymással nagy csatát vívó Tanakkal és Neuville-lel, inkább hátra kellett figyelnie, hogy a többiek meg ne előzzék. Szombaton délután aztán ez is megtörtént a baumholderi katonai kiképzőpályán egy lassúdefekt miatt, este pedig ugyanitt egy újabb gumija durrant ki, amivel egészen a nyolcadik pozícióig esett vissza. A rövid befejező napon nem sok esélye volt az előrelépésre, Lappi ugyanakkor segítő kezet nyújtott neki, az utolsó szakasz után a hatodik helyet feladva, hagyva a Hyundai versenyzőjét, Andreas Mikkelsent, maga elé engedte Ogier-t is. A Citroeneket így végül a Toyota és a Hyundai mindegyik autója megelőzte, Ogier pedig a negyven pontos hátránnyal elég távol került a világbajnoki cím megszerzésétől négy futammal a bajnokság vége előtt.

 

Budar: Túl távol voltunk

A csapatvezető a futam után elismerte, valami hiányzott a felkészülésükben, ami a csalódást keltő teljesítményhez vezetett. A C3 WRC-ket az egész verseny folyamán kóros alulkormányozottság jellemezte, ami nehézzé tette a kanyarodást, ehhez pedig hozzájött Ogier két defektje is.

A kezelhetőségi probléma már az előző aszfaltos futamon, Korzikán is felütötte a fejét, ami után Budar részletes elemzést ígért, hogy a C3 WRC visszanyerhesse azt a tempót, amivel Sebastien Loeb megnyerte tavaly a Katalán Rally-t.

„Úgy gondoltuk, megértettük a nívón aluli korzikai teljesítményünk okait és megtettük a szükséges változtatásokat erre az aszfaltos fordulóra. Reméltük, hogy az élmenők között leszünk ezen a hétvégén, az igazság azonban az, hogy nem igazán volt ez a helyzet” – magyarázta Budar. „Közelebb voltunk az éllovasokhoz ezen a hétvégén, mint Korzikán, de még mindig túl távol vagyunk ahhoz, hogy elégedettek legyünk. Világos, hogy hiányzott valami a felkészülésünkből.”

A szakvezető rámutatott, a rossz időjárási körülmények rányomták a bélyeget a felkészülési munkára. „Az egyetlen teljes napot, amin Sebastien és Julien vett részt, megzavarta az eső, egy olyan dolog, ami nem fordult elő végül a versenyen. Ez megakadályozott tehát bennünket abban, hogy teljesítsük a száraz aszfaltos tesztprogramunkat” – tette hozzá Budar.

„Reméltük, hogy csatázhatunk a vezető helyekért, mivel egy fontos verseny volt ez számunkra, a célunk pedig világosan az volt, hogy megpróbáljuk megfordítani a dolgokat a bajnokságban. Ugyanakkor hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a verseny előtti tesztünk nem tette rendbe az autónk hiányosságait, és a gondjaink, amik Korzikán voltak, ismét megjelentek.”


Andrew

 

2019. szeptember 2.