Get Adobe Flash player

A Török Rally-k története

Az első nemzetközi raliversenyt 1972-ben rendezték Törökországban, az esemény Günaydin Rally néven futott. A verseny megszületésében egy helyi pilóta, Ali Sipahi játszott főszerepet, az pedig szinte hihetetlen, hogy a megmérettetés során kétezer kilométert kellett megtenniük a résztvevőknek, akik olyan jól ismert városokat érintettek, mint Isztambul, Kandira, Amasra, Ankara, Bursa vagy Karamürsel. A harmincnyolc autóból egy Renault 12 bizonyult a leggyorsabbnak, volánjánál Engin Serozannal, a második helyen pedig a Mete Oktar vezette Mutar 124 végzett. A kocsi a Fiat 124 helyi változata volt, Bursában gyártották.

Bursa később fontos helyszín lett a Török Rally történetében. 1998-ban a környező területre települt át a verseny, ezt követően egy évvel pedig olyannyira jó értékelést kapott az FIA részéről, hogy a rali világbajnokság tartalék futamának jelölték. Arra azonban egészen 2002-ig várni kellett, hogy nemzetközileg is elismert nevek érkezzenek az eseményre. Ekkor Sebastien Loeb tette itt tiszteletét egy Citroen Saxóval, Juuso Pykalisto pedig egy Peugeot 206 WRC-vel.

A Török Rally a következő esztendőben, azaz 2003-ban lett teljes értékű része a rali világbajnokságnak. A hatvan párosból mindössze huszonhét látta meg a célt, ez volt a szezon egyik legnehezebb versenye. A győzelmet Carlos Sainz szerezte meg Citroen Xsara WRC-jével. Az első évben, valamint 2004-ben a „nagyok” mellett a junior világbajnokság mezőnye vett részt a török futamon, utána pedig a PWRC címért küzdő párosok utaztak el Törökországba N csoportos autóikkal. A célbaérési arány ekkor már jóval jobb volt, a mezőny hetven százaléka teljesítette a távot, bár ez a feltételek javulása mellett a SupeRally szabály megjelenésének is volt köszönhető. 2007-ben és 2009-ben kimaradt az esemény a világbajnokság naptárából, a köztes év viszont az addigi leghosszabb útvonalat biztosította a futam világbajnoki történetében. Az indulókra 1264 kilométer várt, melyből 360-at tettek ki a gyorsasági szakaszok. A 2010-es verseny bizonyult jó időre az utolsónak, ezt követően kikerült a török viadal a világbajnokság vérkeringéséből.

Az alig egy évtized alatt azonban világsztárok sora vett részt a viadalon, mely érintette az ország legnagyobb városát, Isztambult, valamint Antalya tengerparti övezeteit is. Ebben az időszakban Sebastien Loeb bizonyult a legsikeresebbnek, aki három győzelmet szerzett a Citroennel.

A rali világbajnokság 2018-ban visszatért az országba, marmarisi központtal rögtön elsőre egy igencsak eseménydús versenyt sikerült produkálni rengeteg defekttel, futóműtörésekkel, kiégett autókkal.

 

Andrew