Get Adobe Flash player

Törökországi győzelmével Ogier nyitottá tette a világbajnokságot


A 2019-es Török Rally összefoglalója


A Citroen lehengerlő formával és a lehető legkevesebb balszerencsével megszerezte a Török Rally első két helyét, Sebastien Ogier pedig visszajött a pontversenyben, miután riválisait balszerencsék sorozata sújtotta.

A Török Rally hosszú évek után 2018-ban került vissza a világbajnokság versenynaptárába, és egy rendkívül kemény feltételű futammal „ajándékozta meg” a mezőnyt. A csapatok ezen tapasztalatokkal a tarsolyukban készültek az idei megmérettetésre, tudva azt, hogy nem biztos, hogy a leggyorsabb páros fogja megnyerni végül a versenyt. A durva, köves felületű pályák nagyon igénybe veszik a gépek futóművét és abroncsait, a hőség pedig a legénységet. Utóbbi kiegészülve azzal, hogy a viszonylag alacsony átlagsebesség miatt nem olyan nagy a légáramlás a motor, az erőátvitel és a fékek hűtésében, ezeket az egységeket is alaposan próbára teszi.

Az alakulatok általában Görögországban, az Akropolisz Rally korábbi embert és gépet alaposan próbára tevő szakaszain készültek a világbajnokság tizenegyedik fordulójára. A Toyota a Finn Rally-n kirobbant hátsó szárny mizéria után alaposan átrajzolta a kérdéses elemet, ami egyszerűbb formájúvá is vált. Tavaly ők nyerték ezt a versenyt, de tudták, nem a sebességükkel győztek, hanem a strapabírósággal. Most új felfüggesztéssel érkeztek, melyet, mint kiderült, Juho Hanninen már a Szardínia Rally-n ezt a versenyt szem előtt tartva tesztelt, és remélték, hogy javít a tempójukon a módosítás. Ott Tanak és Jari-Matti Latvala a Chilében használt Yaris WRC-jüket kapták, míg Kris Meeke azt, amivel legutóbb Finnországban szerepelt.

A gyártói pontversenyt a Toyota előtt nyolc ponttal vezető Hyundai számára valamiféleképpen hazai pályának mondható a Török Rally, hiszen az Isztambul melletti Izmitben készülnek az i20-as utcai autók. A csapat ugyanazzal a versenyzői felállással állt rajthoz, mint a legutóbbi fordulón, Németországban. Dani Sordo tavaly nem szerepelt itt, de remélte, hogy ez a Szardínia Rally-hoz hasonlóan szerencsét hoz neki, hiszen azt meg tudta nyerni júniusban. A Hyundai Motorsport azokat az i20 WRC-ket vitte a versenyre, melyek legutóbb Finnországban kaptak szerepet.

A Citroen Racing négynapos tesztet bonyolított le Görögországban, és főként a lengéscsillapítókkal foglalkoztak, hogy a felfüggesztés megfelelően tudjon megbirkózni az egyenetlen tereppel, miközben a gumiabroncsok nem használódnak el túl hamar a hihetetlenül köves török pályákon. Világbajnoki aspiránsuk, Sebastien Ogier pozitív érzésekkel zárta a felkészülést, mindazonáltal azt is hangsúlyozta, hogy nyerni akar, hogy versenyben tudjon maradni az év végi koronáért. A franciák is a Finn Rally-n indított C3 WRC-ket biztosították párosaiknak.

Az M-Sportnál Elfyn Evans még mindig nem épült fel teljesen hátsérüléséből, így Teemu Suninen társaként Pontus Tidemandot nevezte az angol alakulat. Ők kétnapos felkészülési tesztet bonyolítottak le, majd a legutóbbi két futamon is látott Ford Fiesta WRC-ket szállították Marmaris-ba.

A viadal zűrzavaros nyitónapja a Citroen számára alakult a legszerencsésebben, vagy azt is lehetne mondani, hogy a legkevésbé szerencsétlenül. Esapekka Lappi – aki a shakedown első teljesítése során defekttel ért célba – egy harmadik idővel kezdett, aztán pedig a harmincnyolc kilométeres cetibeli szakaszon a leggyorsabbnak bizonyult, amivel átvette a vezetést. Bár hátul rajtolt, ezúttal ez nem volt túlzott előny, hiszen a második körre rengeteg követ forgattak ki az autók, az egyik szakasz végén meg is jegyezte Lappi, legalább tizenöt hatalmas ütést kapott az autója. Ráadásként az ominózus hosszú szakaszon el is eredt az eső, amiből a később indulók többet kaptak. A finn versenyző volt az egyedüli, aki négy kemény abronccsal futott itt, mégis sikerült a második időt felmutatnia. Lappi, aki drámák nélkül, mindössze egy lefulladással megúszta a napot, tizennyolc másodperc előnnyel várhatta a folytatást, és elégedett volt az autójával is azok után, hogy az első futóművön keményítettek egy kicsit a délelőtt folyamán.

Ogier defekttel kezdett, annyiban azonban szerencséje volt, hogy a szakasz vége felé kapta azt, és csak tíz másodpercet vesztett. Az eset befolyással volt a francia gumistratégiájára, de a hosszú szakaszt követően négy helyet előrelépve már a harmadik helyen állt, és bár a következőn vesztett egy pozíciót, délután, a várva várt esőben felkapaszkodott csapattársa mögé. Tette ezt úgy, hogy rögtön a kör elején elhagyta a C3 WRC splitterét, ami hatással volt a kocsi aerodinamikájára. Thierry Neuville szenvedett délelőtt, bármilyen keményen is próbálkozott, az első kört csak hetedikként zárta, külön életet élt autójának hátulja, köszönhetően a két pótkeréknek és annak, hogy másodikként rajtolt a belga. Délután már sokkal jobban viselkedett az i20 WRC. A hosszú szakasz előtt egy defekt miatt kereket kellett cserélnie a belgának, fel kellett tennie a lágyakat, és végül ezzel tudott belekeveredni a közvetlen élmezőnybe, hiszen leesett az eső. Neuville megnyerte a gyorsaságit, és hirtelen dobogós pozícióban találta magát, a szombatot pedig Ogier-től mindössze héttized szekundum lemaradással várhatta.

Suninen egy megforgással vesztett időt reggel, de végig az első ötbe tartozó időket autózott, melynek eredményeképpen negyedikként zárta a napot, bár az előtte lévőktől csaknem fél perc volt már a lemaradása. A csütörtök esti szuperspeciált Neuville-lel holtversenyben megnyerő Andreas Mikkelsen a második helyen tartózkodott sokáig, de az esőben visszacsúszott. A norvég délután is bosszankodott a gumiválasztásán, bár puha abroncsok is voltak a Hyundai-on, azokat gyorsan elkoptatta, és azt mondta, új csúszkált, mintha jégen menne. Mikkelsen a kulcsfontosságú hosszú szakaszon egy percet bukott, és visszaesett az ötödik helyre. Mögüle csapattársa, Sordo várhatta a következő napot. A spanyol egy defekttel kezdett, amit a huszonöt kilométeres gyorsasági hatodik kilométerén szedett össze. Nem álltak meg kicserélni, így kevesebb, mint egy percet vesztettek. Sordo a kilencedik helyről kapaszkodott fel a hatodikra úgy, hogy a befejező különpróbát egy apró turbóprobléma ellenére is megnyerte.

A sorban csak ezután következtek a Toyoták. Meeke-t, aki Sordóhoz hasonlóan kézzelfogható tapasztalatok nélkül állt rajthoz, a kezdetekben a defektre figyelmeztető jelzés zavarta meg, de szerencséjére egyik gumi sem eresztett le. A délutáni első gyorsaságit egy megforgás ellenére megnyerte a brit, de eléggé elkoptatta az abroncsait, úgyhogy sokat csúszkált ezt követően, ráadásul attól is tartania kellett, hogy nem tud bal első kereket cserélni, mert megsérült autójának emelési pontja, de a Yaris WRC hátulja is alaposan megsínylette a küzdelmet. Világbajnoki éllovasként Tanak, aki egyedüliként a gyári mezőnyben egy pótkereket vitt magával délelőtt, nyitotta a sort, az első kör végén csak a hatodik pozíciót foglalta el emiatt, lemaradása azonban nem volt jelentős. Délután a cetibeli gyorsaságin defektet kapott az észt, ezzel viszont sokat, több mint egy percet vesztett, majd a befejező szakaszon is bukott egy helyet, így csak nyolcadikként érkezett az esti szervizparkba. Latvala az első körben két különpróbát is nyert, a hosszú szakaszt ugyanakkor csak a nyolcadik idővel zárta, ami miatt mérges is volt magára, hogy túl óvatosan teljesítette azt. A finn az ötödik pozícióban volt ekkor. Délután elhagyta a hátsó lökhárítót, ettől sokkal zajosabb lett az pilótafülke, nehezen hallotta az itinerinformációkat, és eltalált egy követ, ami defektesre vágta a Toyota jobb első kerekét. Latvala ezt követően sokat vesztett az esőben is, és egészen a kilencedik pozícióig csúszott vissza. Sordo és közte ugyanakkor tizenhét másodperc volt csupán. Tízedikként Tidemand zárta a napot, aki a shakedown-on tapasztalt átbeszélő probléma után ugyancsak egy defekttel kezdett, délután pedig elvesztette Fordjának splitterét.

A szombati nap kulcsa a harminchárom kilométeres yesibeldei szakasz volt, ezzel indult kör. Ogier a nap folyamán megmutatta, hogy tényleg győzni jött Törökországba és hogy nem adta fel a világbajnoki címbe vetett hitét. A Citroen versenyzője ezen a hosszú szakaszon fordította meg a versenyt, reggel tizenhét, délután pedig nyolc másodperccel bizonyult jobbnak mindenki másnál itt. Délelőtt még nem tudta átvenni a vezetést, mert a lágy gumik nem bírták a gyűrődést a kör végéig, délután azonban – amikor szintén slickre koptak az abroncsok – az élre állt Ogier. A pilóta egyébként csodálkozott, hogy délelőtt csak ő próbálta meg a lágy és kemény abroncsok keverékét, majd elismerte, hogy a határon voltak, de működött a dolog. Lappi, akinek Citroenjén az első különpróba során felnyílt a motorháztető egyik sarka, miután a nagy rázkódástól kicsúszott a gyorsrögzítő, a kör utolsó szakaszát nyerte rendre, abban pedig, hogy elvesztette a vezetést, az játszott közre, hogy lefulladt egy hajtűkanyarban. Túl nagy jelentősége ugyanakkor nem volt sem ennek, sem annak, hogy a nap végén mindössze kéttized másodperc volt a hátránya, hiszen ő maga is bevallotta, segíteni fogja Ogier-t az egyéni világbajnoki címért zajló csatában. Lappi egyébként azt is elismerte, hogy nem olyan jó a gumik kezelésében, mint csapattársa, ezért is csupa kemény gumival futott délelőtt.

Mikkelsen nagyszerű formában versenyzett a nap folyamán, délelőtt nyert egy szakaszt, és dobogós pozícióba kapaszkodott fel. A Hyundai versenyzője azt mondta, hihetetlenül jól dolgozik autója, megadja azt a magabiztosságot, amire szüksége van. Annyi gondja azért akadt, hogy a kör végére elfogytak az abroncsai. A befejező nap előtt jóval több mint egy perc hátránnyal rendelkezett a citroenesekkel szemben Mikkelsen, előnye pedig tíz szekundum volt Suninenhez képest. Az M-Sport versenyzőjének autójáról leszakadt a splitter délután, ezzel vesztett néhány másodpercet. Sordo nem tudta tartani a lépést az előtte lévőkkel, ugyanakkor a gyártói pontverseny szempontjából lényeges volt, hogy a Toyotáktól el tudott nyúlni. Latvala és Meeke próbálták hyundai-os riválisukat üldözni, de csak annyira futotta erejükből, hogy egymást előzgették oda-vissza. Estére Latvala került előnybe a nap folyamán – köszönhetően a kopott gumiknak is – több vezetői hibát is elkövető Meeke-vel szemben, aki elismerte, nem csak a pályatakarítói szerep miatt vesztettek időt, hanem amiatt is, mert ezen a fajta felületen nincs meg a teljesítményük. Hiába módosított tehát a Toyota a futóművön, az nem lett elég a durva pályákon a riválisokkal szemben.

Ogier világbajnoki riválisai szörnyű napot zártak. Neuville rögtön az első szakaszon a por miatt elvétett egy lassú balkanyart, és oldalára borította autóját. A Hyundai párosának négy percbe telt a talpára állítani a gépet és visszajönni a pályára. Neuville reggel még akár a győzelemben is reménykedhetett, az eset miatt viszont a kilencedik helyre csúszott vissza, ahonnan csak egy pozíciót tudott előrelépni. Ezt éppen Tanaknak köszönhette, aki a következő gyorsaságihoz nem ért oda, miután Toyotája ECU-ja meghibásodott, és nem indult be a motor a gyorsasági előtt. Tidemand a takarítói szerepkörben nem tudott kiemelkedő részeredményeket felmutatni, ugyanakkor élvezte az autózást, és kilencedikként zárta a napot.

Vasárnap Ogier természetesen óvta a vezető helyét, emellett pedig a Power Stage-re koncentrált csak. Azon aztán harmadik időt autózott. A futamgyőzelem kulcsfontosságú volt a pilóta számára, három fordulóval a bajnokság vége előtt jelentősen tudta csökkenteni hátrányát a pontversenyben, életben tartva a világbajnoki címbe vetett reményét. A Citroen kitűnő hétvégét zárt, kettős győzelmet ünnepelhetett, miután Lappi állhatott fel a dobogó második fokára. A finn pilóta egy megforgással sok időt vesztett, és egy defektet is összeszedett még. Végül fél perc lemaradással ért célba, a pozícióját azonban nem veszélyeztette semmi.

Mikkelsennek nem volt reális esélye az előrelépésre, ő is a helyezését, valamint a Hyundai számára létfontosságú pontokat óvta vasárnap. A harmadik hellyel egy remek versenyt zárt a versenyző, azt ugyanakkor megjegyezte, hogy a szakaszok első teljesítésekor jók voltak, a másodikra áthaladásra azonban fejlődniük kell.

Suninen számára reggel mutatkozott még némi esély a harmadik helyre, de nem tudott csatába szállni Mikkelsennel, előbb a tapadást hiányolta, majd nem találta a ritmust. Mindazonáltal annak örülhetett, hogy kiköszörülték a Finn Rally-n tapasztalt csorbát. A további WRC-s pilóták között sem ígérkeztek már csaták a befejező napra a nagy időkülönbségek miatt, a gyártói pontokat szem előtt tartva a biztonságra mentek rá a versenyzők, Sordo meg is jegyezte, nem szeretné csapatfőnöke, Andrea Adamo arcát látni, ha elkövetne egy hibát. Ő az ötödikként fejezte be a Török Rally-t, a nagy rivális Toyota pilótái pedig mögötte értek célba Latvala-Meeke sorrendben. Latvala elmondta, nem volt meg a hétvége folyamán a tempója, amiért felteszi a kezét, az ő hibája volt, hogy nem a megfelelő beállításokat választotta a teszten. Neuville a nyolcadik pozícióban látta meg a célt, ő tehát nem tudta kihasználni Tanak műszaki hibáját, a Power Stage második helyezésének segítségével mindössze néhány pontot hozott az összetettben a toyotás versenyzőn, miközben visszacsúszott a pontverseny harmadik pozíciójába. A kilencedik helyezett Tidemand lett, a pontszerzők sorát pedig az M-Sport versenyzője, az R5-ös Ford Fiesta kormánya mögé visszaülő Gus Greensmith szerezte meg.

Tanak számára messze volt a legjobb tíz, ő a Power Stage-re tett fel mindent, nem is vitt magával pótkereket a záró nap négy szakaszára. Az utolsó gyorsaságit annak ellenére, hogy első WRC-sként rajtolt, meg tudta nyerni a Toyota versenyzője, a pontversenyben azonban az eddigi harminchárom pontos előnye felére csökkent, Ogier tizenhét, Neuville pedig harminc egységre van tőle. A gyártók között az utóbbi két versenyeken tapasztalt tendencia megfordult, ezúttal a Hyundai szerezte a több pontot, és több mint duplájára, tizenkilenc pontra növelte fórját a Toyotával szemben, akikre némileg feljött most a kétautós csapattal rendelkező Citroen.

A WRC 2 Pro kategóriába csak a Skoda és az M-Sport nevezett autókat. A brit csapatot képviselő Greensmith két defekttel kezdte a versenyt pénteken, délután azonban az összes szakaszt megnyerte. Ekkor csaknem másfél perc volt a hátránya Jan Kopecky-vel szemben. Másnap támadást indított, délután kockáztatva csak egy pótkereket vitt magával, és az élre is került, bár ehhez riválisa balszerencséje is kellett. Greensmith innentől kezdve őrizte az első helyet, de így is a frászt hozta magára, illetve csapatára, amikor az utolsó előtti szakasz célja után felborult. A fiatal britnek szerencséje volt, üzemképes maradt Ford Fiesta R5 MkII-ese némi rögtönzött javítás és egy emelő nélkül végrehajtott kerékcsere után, célba tudta vinni az autót, és megszerezte a kategóriagyőzelmet. A skodás Kopecky-nek az első nap délutánján durrant ki két kereke, de kevesebb időt vesztett, mint Greensmith. Szombaton azonban ismét utolérte a balszerencse, ekkor már nem is volt képes maga mögött tartani vetélytársát, egy perc hátrányba került, amit fél percre tudott csökkenteni a befutóig. Márkatársa, Kalle Rovanpera már a pénteki első szakaszon bajba került, mivel defektet kapott, és miközben arra figyelt, hogy hol tudnák kicserélni a kereket, felborította a Fabia R5 evót. Az ifjú finn négy perc hátránnyal teljesítette a gyorsaságit, a következőn viszont újabb két abroncsa engedte el a levegőt, miközben két pótkerék volt nála. A kör utolsó különpróbáján még átment, a szervizparkba viszont nem ért be ép kerekek híján. Jelentős időbüntetéssel visszaállt másnap Rovanpera, és jó néhány szakaszgyőzelem mellett a harmadik helyért járó pontokat kasszírozhatta be.

A WRC 2 Kajetan Kajetanowicz sikerét hozta. A lengyel pilóta és csapata a verseny előtti héten döntött úgy, hogy a strapabíró Skodával állnak rajthoz, nem pedig az eddig eléggé sebezhetőnek bizonyuló Volkswagennel. Kajto az első szakasztól vezette kategóriáját, és úgy tűnt, nagy előnnyel nyeri azt. Az utolsó előtti szakaszon azonban eltörött a Fabia R5 jobb első féltengelye, amivel sok időt vesztett. Enélkül megelőzte volna a gyári R5-ös autókat, és az abszolút értékelésben is pontszerző lett volna. Kajetanowicz ennek ellenére nem szomorkodhatott, hiszen holtversenyben az élre állt a WRC 2 bajnokságban. A második helyet Marco Bulacia szerezte meg, a dobogó alsó fokára pedig Fabio Andolfi állhatott fel. Mindketten Skoda Fabia R5-tel vettek részt a versenyen, és pénteken délelőtt mindkettejük életét defekt keserítette meg, Aldolfi a tizenegyedik pozícióból ért fel a dobogóra. Rengeteg defekt és műszaki hiba sújtotta ennek a kategóriának az indulóit is, a legrosszabbul azonban a hazai pályán versenyző Bugra Banaz járt, akinek a pénteki utolsó szakasz felé vezető etapon égett le Ford Fiesta R5-öse.

 

Eredmények


12. Török Rally

A 14 futamos világbajnokság 11. versenye – Marmaris – 2019. szeptember 12–15.


1. Sebastien Ogier FRA Citroen WRT, C3 WRC 3ó 50p 12,1mp

2. Esapekka Lappi FIN Citroen WRT, C3 WRC +34,7mp

3. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai Motorsport i20 Coupe WRC +1p 4,5mp

4. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +1p 35,1mp

5. Dani Sordo ESP Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +2p 25,9mp

6. Jari-Matti Latvala FIN Toyota WRT, Yaris WRC +2p 59,1mp

7. Kris Meeke GBR Toyota WRT, Yaris WRC +3p 53,3mp

8. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +5p 34,8mp

9. Pontus Tidemand SWE M-Sport Ford WRT Fiesta WRC +7p 22,9mp

10. Gus Greensmith GBR Ford Fiesta R5 MkII +15p 18,7mp


Power Stage sorrend: 1. Tanak, 2. Neuville, 3. Ogier, 4. Latvala, 5. Suninen

Szakaszgyőzelmek: Neuville: 3, Lappi: 3, Latvala: 3, Mikkelsen: 3, Ogier: 2, Tanak: 2, Meeke: 1, Sordo: 1


A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Tanak: 210, 2. Ogier: 193, 3. Neuville: 180, 4. Mikkelsen: 94, 5. Meeke: 86, 6. Latvala: 84, 7. Suninen: 83, 8. Lappi: 80, 9. Evans: 78, 10. Sordo: 72, 11. Loeb: 39, 12. Rovanpera: 16, 13. Greensmith: 9, 14. Guerra: 8, 15. Bulacia: 6, 16. Breen: 6, 17. Tidemand: 6, 18. Kopecky: 5, 19. Bonato: 4, 20. Ostberg: 4, 21. Sarrazin: 2, 22. Veiby: 2, 23. Loubet: 2, 24. Fourmaux: 1, 25. Tuohino: 1, 26. Trivino: 1, 27. Heller: 1, 28. Bergkvist: 1, 29. Gryazin: 1, 30. Katsuta: 1

Gyártók: 1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 314, 2. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 295, 3. Citroen Total World Rally Team: 259, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 184


Andrew

 

2019. szeptember 15.