Get Adobe Flash player

Makinen a defektmentes betét mellett

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának vezetője, Tommi Makinen úgy véli, vissza kellene térnie a mousse-nak, azaz a defektmentes betétnek a rali világbajnokság olyan viadalain, mint amilyen a törökországi is.

A mousse egy habból készült gyűrű, melyet a gumiabroncs belsejébe tesznek, mielőtt felszerelnék azt a felnire. Ez a defektmentes betét lehetővé teszi, hogy a gumi még defekt esetén sem „esik össze”, és gond nélkül lehet továbbhaladni a használatával. A megoldás úttörője a rali világbajnokság legfelsőbb kategóriájának jelenlegi egyedüli beszállítója, a Michelin volt a ’80-as években. Makinen a teljes világbajnoki karrierje során használhatta a defektmentes betétet, a 2007-es szezon végén azonban betiltották azt.

2018-ban, amikor a Török Rally visszatérhetett a sorozat vérkeringésébe, rengeteg kidurrant abroncs hátráltatta a versenyzőket, Makinen pedig úgy érzi, a mostani versenyen történt nagyszámú defekt megengedhetetlen. Idén egyik csapat sem úszta meg enélkül, és a négyszeres világbajnok szerint ezek a gumigondok megakadályoztak egy újabb szoros versenyt.

„Az a probléma, amivel rendelkezünk, hogy szerencsejáték ez a futam” – magyarázta az autosport.com-nak. „Normálisan vezetsz, de olyan élesek a kövek, hogy defektet kapsz anélkül, hogy bármit is csinálnál. Ha visszatehetnénk a mousse-t a gumikba, az megszabadítana ettől a problémától. Emlékszem, amikor rendelkeztünk ezzel korábban, probléma nélkül át tudtunk menni mindenen. Nem akarjuk, hogy olyan versenyeink legyenek, amiket ezek a defektek döntenek el.”

A WRC-khez használt murvás gumik darabja 350 euróba, azaz nagyjából 115 ezer forintba kerül, Makinen pedig elfogadja, hogy a defektmentes betét alkalmazása tovább növelné a csapatok számláját, de azt elismerte, hogy annak használata nem lenne szükséges minden versenyen.

„Talán azt lehetne mondani, hogy a mousse-ra Szardínián és Mexikóban van szükség” – adott hangot véleményének Makinen. „Ott azonban inkább a pilóta hibájából ered a defekt, a kanyarlevágásból vagy valamiből – nem hinném, hogy meg kellene állítanunk ezt. Amennyiben a pilóta követ el egy hibát és kap defektet, az az ő vétke. Törökországban azonban nem tehet semmit sem a pilóta.”

Mindeközben az FIA által a rali világbajnokság 2021-2024-es időszakára vonatkozó kizárólagos gumiabroncs beszállító tendert szeptember 13-án lezárták. A szövetség rali igazgatója, Yves Matton elmondta, „számos” pályázat érkezett, a folyamatban lévő ügyről azonban nem akart nyilatkozni. A győztest decemberben hozzák nyilvánosságra.


Andrew