Get Adobe Flash player

Gryazin első tapasztalatai az R5-ös Polóval

Nikolay Gryazin az utóbbi években Skoda Fabia R5-tel versenyzett, a cseh típussal lett 2018-ban a rali Európa-bajnokság második helyezettje és nyerte meg a sorozat U28-as kategóriáját. Az orosz versenyzőt idén a világbajnokság WRC 2-es mezőnyében láthatjuk a Fabiával, de az előző évi bajnoki címének jutalmául részt vett két kontinensviadalon is, valamint egyéb versenyeken is rajthoz áll. Az egyik ilyen a Nova Gorica Rally volt, melyre nem a megszokott, a Sports Racing Technologies által felkészített Skodával nevezett, hanem a BMA Volkswagen Polo GTI R5-ösével.

Gryazin a tesztet követően írta meg Facebook oldalán a Volkswagennel kapcsolatos tapasztalatait.

„A Polóval történt első tesztet követően azt mondhatjuk, hogy egy izgalmas autó ez. Nem jobb vagy rosszabb, mint a Skoda Fabia R5 – csupán más, más viselkedéssel és kezelhetőséggel. Emellett egy nagyon csúszós aszfaltúton használtuk a teszt során, emiatt pedig nem tudjuk közvetlenül összehasonlítani ezeket az autókat – nincs ilyen tapasztalatunk a Skodával hosszú ideje. Az erő tekintetében nem tudod összehasonlítani ezeket az autókat: más sebességváltójuk van más áttételekkel, és emiatt nem lesz helyes a közvetlen összehasonlítás (bár nem éreztünk nagy különbséget a motorok között).

Egy csúszós úton az autó folyamatosan csúszkál, a tapadást kell keresned folyamatosan, és ezt könnyebb a Polo GTI R5-tel megtenni. Ez az autó tisztán viselkedik egy íven, hajlandó befordulni a kanyarokba, és eléggé megjósolhatóan csúszik. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy ilyen körülmények között egy kicsit könnyebb kezelni, mint a ’régi’ Skodánkat.

A Polónak nagyon könnyű a kéziféke: számos hajtű volt a tesztterületen, ahol használnunk kellett ezt, és magától értetődő volt ez a folyamat – a pilótának kisebb erőkifejtést kell alkalmaznia a karon. A támadás és az agresszív vezetés kényelmesebbnek és természetesebbnek tűnik. Kevesebbet kell dolgoznod az autóval, hogy agresszívebben vezesd.

Mindenesetre a fent említett dolgok egy pilóta vezetés során érzett szubjektív véleménye, ami nem tükrözi a valós képet: ahogyan fentebb említettük, nem tudjuk összehasonlítani a Polo GTI R5-öt egyik Skoda autóval sem, mivel egy összehasonlításhoz mindkét autót ugyanazon az úton, ugyanazon körülmények között kellene használnunk. A spanyol rali világbajnoki forduló előtt lesz a Skoda Fabia R5 evóval aszfalttesztünk, és aztán remélhetőleg ki tudunk alakítani egy véleményt arról, hogy mennyire különböznek ezek az autók egymástól.

A nova goricai teszt alatt szorosan együtt dolgoztunk és sokat beszélgettünk a BMA mérnökével, akinek van tapasztalata a Volkswagen Motorsporttal (és Sebastien Ogier-vel is dolgozott). Ő egy nagyon kompetens specialista, és a vele történt kommunikáció sok információt hozott számunkra az új autóról; különösképpen a hasmagasságon dolgoztunk, a hidraulikán és a rugókon, úgyhogy megvolt a lehetőségünk különféle opciókat kipróbálni. Köszönhetően ennek most már értjük, hogy hogyan viselkedik a Polo aszfalton – legalábbis csúszós körülmények között.

Voltak aggályok néhány problémával kapcsolatban, amiket hallottunk erről az autóról a szezon első felében, de a srácok a csapattól biztosítottak bennünket, hogy kiküszöbölték csaknem az összeset. Folyamatosan dolgozik a Volkswagen a gyenge pontokon, és vagy kicserélték már ezeket vagy októberben javítják őket.”

Gryazin és navigátora, Yaroslav Fedorov a megtartott tizenkét szakaszból kilencet nyertek meg Nova Gorica Rally-n, és több mint egy perc különbséggel győztek a 130 versenykilométer magába foglaló viadalon.


Andrew

 

2019. szeptember 25.