Születésnapi ajándék: Gryazin tesztpilótaként
A 2019-es Brit Rally után következő két napban három különböző autót tesztelhetett Nikolay Gryazin.
Azt követően, hogy az ötödik helyet szerezte meg az RC2-es kategóriában Skoda Fabia R5 evójával a világbajnokság egyik legnehezebb fordulóján, a Brit Rally-n, a fiatal orosz versenyző Nagy-Britanniában maradt néhány napra, és két teszten is részt vehetett. Az elsőre október 7-én – a születésnapján – került sor, melyen az volt a cél, hogy összehasonlíthassa a Skoda Fabia R5 evót és a Volkswagen Polo GTI R5-öst murván.
A Nova Gorica Rally után, melyen lenyűgözte a Volkswagen autójának viselkedése aszfalton, Nikolay ki akarta próbálni azt laza felületen is úgy, hogy összehasonlíthatja a Fabia R5 evóval. Az eseményre a Sweet Lamb komplexumban került sor esős körülmények között, melyek nagyon hasonlóak voltak, mint magán a versenyen.
„A rali világbajnokság brit fordulója után egy murvás tesztet szerveztünk az összehasonlításra, és azt tudom mondani, hogy a Volkswagen egy kicsit könnyebbnek érződik, amennyiben a kezelhetőségről beszélünk. Könnyebb ezt az autót vezetni, könnyebb csúszásra késztetni, és nem nehéz azonnal gyorsan menni vele úgy egészében. Azok után, hogy nem volt tapasztalatom ezzel az autóval murván, rögtön olyan eredményszinten tudtam vezetni, mint a Skodánkat.
A teszt során a mi autónkon is dolgoztunk, megpróbáltunk ugyanazt a kezelhetőséget elérni. Egy kicsit különbözőek az autók, és nem mondhatod, hogy az egyik jobb, mint a másik – nagyon hasonlóak, csak egy kicsit tovább tartott számunkra a Skodát beállítani.
Az egy fontos különbség, hogy másként ül az ember a Skodában és a Volkswagenben. Előbbiben úgy érzed magad, mint egy utas, és mozogsz az autóval fékezésnél és kigyorsításnál, a Volkswagenben pedig te kontrollálod az autót, mintha te lennél a centrumában, egy helyen, emiatt pedig a csúszás és a veszélyes pillanatok megfelelően érzékelhetők, nagyon nyugodtan, nem ijesztően.”
A második napon Nikolay az M-Sportnál próbálhatta ki magát tesztpilótaként, abba a Ford Fiesta R5 MkII-esbe ülhetett bele, amivel Hayden Paddon versenyzett Wales-ben. A tesztpálya durva felületű volt, de nem a legnehezebb, ugyanakkor lehetőséget adott az új autó kiértékelésére.
A teszt folyamán különböző lengéscsillapítók kerültek kipróbálásra, a Fiesta MkII azokkal rendelkezett eredetileg, melyeket Paddon és Gus Greensmith használták a Brit Rally-n. Az M-Sport mérnökei minden futás után nagy érdeklődéssel hallgatták Gryazin véleményét.
„A Fiesta R5 MkII teszt egy teljesen új tapasztalat volt számunkra: a gyári csapattal dolgoztunk és új mérnökökkel első alkalommal, új emberekkel találkoztunk. Másféle módszert láttunk azzal kapcsolatban, hogy hogyan dolgoznak az autóval, és meglepődtünk, hogy az erőátvitel tekintetében különbözik a Skodától és a Volkswagentől.
A nyomatékcsúcs korábban érkezik meg a Fiestánál, úgyhogy minden fokozat korábban elváltható – ezt meg kell szoknod. Lenyomod a gázpedált, és azonnal elugrik az autó. Emiatt az első dolog, amit tenni kell az autóval, az a motorprogram beállítása. Ez a Skodánál és a Volkswagennél is beállítható, de nagyobb ugrások vannak a programban, a Ford tizenkettő opcióval rendelkezik, és eléggé különböznek egymástól. Ki kell választani egyet a legjobb opcióként annak a konkrét útnak a körülményeire.
A Fiesta közelebb van a Polóhoz, mint a Fabiához a súly és a kezelhetőség szempontjából, követi a kormányt – elfordítod, és fordul. Ez azonban igényel valamennyi beállítást: némi időbe telt, hogy megkapjuk a tökéletes opciót anélkül, hogy túlkormányozott vagy alulkormányozott lenne. Nagyszerű potenciállal rendelkezik az autó.
Ideálisan ugyanazon a pályán és ugyanolyan körülmények között kellene összehasonlítanunk ezeket az autókat. Mindenesetre érdekes tapasztalatra tettünk szert, elégedettek vagyunk azzal a ténnyel, hogy mindegyik autó máshogy viselkedik. Nem lehet azt mondani, hogy az egyik autó teljes egészében jobb, mint a másikak: mindegyiknek megvannak a maga előnyei, és pilótaként nagyon tetszik ez.”
Az M-Sporttal történt tesztelés után Nikolay és navigátora, Yaroslav Fedorov az alakulat főhadiszállására ment, ahol beszélgettek a csapatvezető Richard Millenerrel, körbenéztek a múzeumban és a gyárban, valamint volt egy egyórás egyeztetésük a mérnökkel is, ahol átbeszélték az autóval kapcsolatos benyomásaikat.
Andrew