Get Adobe Flash player

A Rally Hungary beharangozója

Hosszú idő után először rendezhet Magyarország rangos raliversenyt, november elején az Európa-bajnokság mezőnye látogat hazánkba.

Amellett, hogy a Historic Európa-bajnokság egyik fordulójának immár egy évtizede a Mecsek Rallye ad otthont, az aktuális csúcsgépekkel futó nagy nemzetközi sorozatok közül legutóbb 2011-ben látogatott el egy Magyarországra, akkor az Intercontinental Rally Challenge mezőnyét látta vendégül Pécs és környéke. Európa-bajnoki viadalt 2003-ban rendezhettünk utoljára, akkor, amikor még a szorzós rendszert alkalmazták a kontinenssorozatban.

Tizenhat évet kellett tehát várni, hogy Európa-bajnoki viadalt rendezhessen Magyarország, a Nyíregyháza központú, aszfaltos gyorsasági szakaszokon zajló Rally Hungary a nyolcfutamos sorozat záróversenye lesz november 8-10. között.

Aggódva figyelhette mindenki a korábbi fordulók alakulását, reménykedve, hogy nem dől el idejekorán a bajnoki cím. Szerencsére nyitott maradt a koronáért folytatott küzdelem, ráadásul hárman vannak csatába érte. Ennek megfelelően a financiális gondokkal küszködő, de a pontversenyt vezető Chris Ingram, az újabb lengyel címért küzdő Lukasz Habaj és a címvédő Alexey Lukyanuk részvételére is számíthatunk. A közöttük jelenleg meglévő huszonnyolc pont különbség a mínuszolások miatt valójában kevesebb, egy hétvégén harmincnyolc egység szerezhető, így nyíltsisakos csatára lehet számítani. Ingram és Habaj Skoda Fabia R5-össel, Lukyanuk pedig Citroen C3 R5-össel teljesítette az évet. Úgy néz ki, hogy hozzájuk csatlakozik külföldről egy Skoda Fabia R5 evóval az Európa-bajnokság U28-as junior értékelésének idei győztese, Filip Mares (Skoda Fabia R5 evo), valamint Niki Mayr-Melnhof, aki egy Ford Fiesta R5 MkII-vel száll csatába, egy olyan géppel, ami Magyarországon eddig nem volt még látható, de várhatóan további R5-ös autók is láthatók lesznek külföldi versenyzőkkel.

Jó eredménnyel szeretné lezárni eléggé balszerencsés szezonját a sorozat állandó magyar résztvevője, Herczig Norbert (Volkswagen Polo GTI R5), aki a tizenegyedik pozícióból könnyedén felkapaszkodhat az összesítés ötödik helyére is. Ifjabb Érdi Tibor (Skoda Fabia R5) pedig, akinek ez lesz az ötödik Európa-bajnoki versenye idén, azért száll csatába, hogy megszerezze első pontjait.

Az Európa-bajnokság junior sorozatainak sajnos nem része a Rally Hungary, az ERC 2-es és az ERC 3-as bajnoki cím pedig eldőlt, így utóbbiakban csak néhány külföldi nevezőre lehet számítani. Az Abarth Rally Cup versenye ugyanakkor még nyitott, úgyhogy két fiatos, Andrea Nucita, valamint Dariusz Polonski valószínűleg ott lesz a Zemplénben, mint ahogyan Nabila Tejpar is indul a versenyen, hogy megszerezze a hölgyek között a bajnoki címet.

A magyar R5-ös mezőny teljes létszámban képviselteti magát, sőt, lesz olyan is, aki csak néhány futamon indul egy szezonban, ezt a versenyt azonban nem hagyná ki. A magyar élmenőkön, Vincze Ferencen (Skoda Fabia R5), Hadik Andráson – aki várhatóan a frissen beszerzett MkII-es Ford Fiesta R5-tel indul –, Velenczei Ádámon (Citroen C3 R5) és Turán Frigyesen – akiről egyelőre nem tudni, hogy milyen autóval nevez – kívül így áll rajthoz Bútor Róbert is. A magát már hobbistának valló Bútor idén egyszer vette elő eddig Skoda Fabia R5-ösét, a Veszprém Rallye-n azonban nem talált legyőzőre. A abszolút bajnoki cím sorsa eldőlt itthon, így Vincze Ferkó a koronával a fején felszabadultan autózhat, és ígérete szerint megpróbálja felvenni a kesztyűt Európa legjobbjaival. A magyar bajnokságban többek között a Peugeot 208 Rally Cup Hungary és az ORC bajnoki címe is nyitott még, úgyhogy az Európa-bajnoki mezőny mellett lehet izgalmakra számítani a magyar értékelésben is.

A Rally Hungary nézők szempontjából érdemi része pénteken kezdődik, reggel 8 órától Napkoron szabadedzés, majd kvalifikációs szakasz vár az Európa-bajnoki indulókra. A rajtceremóniára 18:15-kor kerül sor Nyíregyházán, ahonnan a Máriapócsra autóznak a párosok, hogy egy szuperspeciált teljesítsenek ott. A Rabócsiringen komplett programsorozatot szerveznek pénteken délután a rendezők.

Az igazi küzdelem másnap 9 óra magasságában veszi kezdetét, az újhutai, a füzéri és a mádi szakaszt kétszer kell teljesíteni. Vasárnap Óhután, Telkibányán és Disznókőn lesz a gyorsaságik rajtja, részben az előző napi szakaszok megfordításával, ezeken szintén két kört fut a mezőny, melyek között Nyíregyházán sor kerül egy közönségcsalogatóra is. A célba délután fél hét után érkezik meg az első autó. A verseny össztávja kicsit több mint ezer kilométer, ebből a gyorsasági szakaszok 212 kilométert tesznek ki.

Az Európa-bajnoki futam I. Rally Hungary megnevezéssel fut, a magyar ralibajnokság megmérettetése pedig hivatalosan a II. Nyíregyháza Rallye 2019 nevet kapta. A programban annyi a különbség, hogy aki csak utóbbira nevez, az a péntek délelőtti eseményeken nem vehet részt.

A 2019-es Európa-bajnokság eddigi hét fordulója során mindig más győztest ünnepelhettünk – a kérdés, lesz-e nyolcadik? November 10-én délután kiderül ez, drukkoljunk honfitársainknak, hogy közülük kerüljön ki az, aki ezt a trendet megtartja!

 

További információk a verseny honlapján találhatók.


Andrew


2019. október 26.