Get Adobe Flash player

Neuville a katalán győztes, Tanak az új világbajnok

A 2019-es Katalán Rally összefoglalója


Ott Tanak kihasználta a lehetőséget és tizenöt éves francia uralmat megtörve világbajnoki címet ünnepelhet. Hiába nyert, ez is kevés volt Thierry Neuville számára ahhoz, hogy nyitottan tartsa a kérdést, Sebastien Ogier-t pedig egy műszaki hiba gáncsolta el. Tanak mellett a Skoda Motorsport is ünnepelhetett.

A 2019-es rali világbajnokság utolsó előtti fordulója a sorozat egyetlen vegyes felületű versenye, a Katalán Rally volt. A futam – melyen Tanaknak nagy esélye adódott bebiztosítani a világbajnoki címét – a régi időket idézi, vegyes felületen zajlik, a viadal szokásainak megfelelően pénteken murvás, azt követően két napon keresztül pedig aszfalton mérkőzhettek meg a párosok. A két felület közötti váltás ugyanakkor nem csak számukra jelent kihívást, hanem a csapatoknak, szerelőknek is, akiknek mindössze hetvenöt perc áll rendelkezésükre az első versenynap estéjén, hogy átalakítsák a versenygépeket.

A gyártói pontversenyt némi előnnyel vezető Hyundai az állandó pilótája, Neuville mellett a hazai közönség buzdítását élvező Dani Sordót, valamint a tavaly ezt a futamot megnyerő Sebastien Loeböt küldte csatába. Utóbbi utoljára Portugáliában, tehát a nyár legelején állt rajthoz világbajnoki futamon, de hogy ne essen ki túlságosan a ritmusból, több nemzeti versenyen is indult azóta, köztük a Katalán Rally előtti hétvégén a spanyol murvabajnokság részeként megrendezett Rallye Ciudad de Granadán, melyet meg is nyert az i20 WRC-vel. Neuville a Rallylegenden melegített győzelemmel, ahol a Katalóniában szerepet nem kapó Andreas Mikkelsen végzett mögötte a WRC-s mezőnyben egy régebbi generációs i20-szal. A Hyundai Motorsport a Katalán Rally felkészülési tesztjét a verseny helyszínén, a Tarragona régióban végezte a viadal előtti héten. Loeb és Sordo fél-fél napot autózhattak murván, majd mindhárom pilóta egy napot kapott aszfalton. A futamon aztán – melyre Andrea Adamo egyetlen célt tűzött ki csapata elé, hogy növeljék előnyüket a gyártók között – Neuville a legutóbb Wales-ben használt autóját kapta, Sordo abban foglalhatott helyet, mellyel Mikkelsen Németországban versenyzett, Loeb pedig abban, amivel Sordo versenyzett a Deutschland Rallye-n.

Természetesen a Hyundai legfőbb ellenlábasa, a gyártói címvédő Toyota is tesztelt mindkét felületen. A csapat Ott Tanak és Jari-Matti Latvala számára a Németországban bevetett Yaris WRC-ket vitte el Salouba, míg Kris Meeke annak volánja mögé ülhetett be, ami legutóbb a Török Rally-n volt látható vele. A Toyotánál másodszorra kapott lehetőséget Takamoto Katsuta, hogy egy WRC-vel gyűjtsön tapasztalatot világbajnoki futamon. A japán gyártó juniorprogramjának tagja azzal a Yaris WRC-vel gördült át a rajtdobogón, amivel Németországban is versenyzett. Tanak úgy állhatott rajthoz, hogy huszonnyolc pontos előnye birtokában egy újabb győzelem az egyéni világbajnoki címet jelenti számára.

Az észt riválisának, Ogier-nek mindent meg kellett tennie, hogy a pontkülönbség ne növekedjen, máskülönben megszakad a világbajnoki sorozata. A Citroen nem tétlenkedett, próbált úrrá lenni az előző aszfaltos futamon, a Deutschland Rallye-n tapasztalt alulkormányozottsági problémákon. Ogier már a Brit Rally előtt lefolytatott a Citroen Racing tesztpályáján egy tesztet, amit a csapat a brit viadal idején folytatott, majd következett egy négynapos felkészülés Spanyolországban. Ezek alapján bizakodtak, hogy tudtak javítani az autó aszfaltos teljesítményén, az együttes vezetője, Pierre Budar elmondta, a differenciálműveken, a futómű geometriáján és a lengéscsillapítókon végzett munkálatokkal jelentős előrelépést értek el. A szakember mindemellett a murvás tempójukban bízott, ami az elmúlt időszakban végzett előrelépésüknek is köszönhető. Katalóniában három napot töltött aszfalton a C3 WRC – kettőt Ogier-vel, egyet pedig Esapekka Lappival –, majd egy napig Eric Camilli vezette a gépet a murván fejlesztési teszt keretében. A csapat radikális aerodinamikai változtatásokkal látta el autóját a teszt során, és pár nappal később ezzel vezette Mads Ostberg is Finnországban. Az új aero csomagot végül nem vetette be a Katalán Rally-n a Citroen, a miérteket viszont nem indokolták. A különítmény azokat az autókat biztosította versenyzőinek, melyek legutóbb a Török Rally-n futottak.

Az M-Sport is Tarragona környékén készült a megmérettetésre három napon keresztül, és háromféle aszfaltos útszakaszon is tesztelték a Ford Fiesta WRC-t. A csapat két olyan kocsit vitt Spanyolországba, melyek a Brit Rally-n is futottak, Elfyn Evans azt vette birtokba, amit az előző versenyen is használt, Teemu Suninen pedig azt használhatta, amivel Pontus Tidemand szerepelt Wales-ben.

Kedden estétől nem várt dolog nehezítette a rendezők és a csapatok dolgát: óriási esőzés sújtotta a futam térségét, Salouban hömpölygött a víz, a gyorsaságikat eláztatta, azokra sok kő került. A shakedown pályáját csak szerda este tudták bejárni a párosok, a murvakémeik pedig kivételesen lehetőséget kaptak, hogy csütörtökön délelőtt ellenőrzés céljából végigmenjenek a verseny murvás gyorsaságijain.

Igencsak ritkán adódik olyan helyzet, hogy egy adott nap végén a versenyzők csapatokra tagozódva állnak az eredménylistán, a Katalán Rally pénteki napján azonban ez történt. Loeb a többiekkel ellentétben – akik vegyes abroncsokat választottak – öt kemény gumival vágott neki a délelőtti körnek. Az első két szakasz után az eredmény nem igazolta, hogy ez lett volna a jó döntés, a veterán francia egy tízedik és egy kilencedik idővel csak a kilencedik pozícióban szerénykedett ekkor. A kört záró majd’ negyven kilométeres, egy aszfaltos részt is magába foglaló gyorsaságin azonban felfedte Loeb a mágiát, és három helyet lépett előre. Délután, amikor hasonló gumistratégiát követett mindenki, a középső szakaszt is megnyerte már, az ominózus hosszún pedig kilenc másodperccel bizonyult jobbnak mindenkinél, amivel az élen is találta magát.

Neuville délelőtt nehezen tudta megzabolázni i20 WRC-je hátulját, délután azonban már jobb volt a helyzet. A kilátással délelőtt a szélvédőre került sok sár, estefelé pedig a lemenő nap miatt küszködött a belga, mindezek ellenére a negyediknél nem futott rosszabb időt – egyet meg is nyert –, és Loeb mögött kevesebb, mint két másodperc lemaradással másodikként zárta a napot.

Sordo a délelőtt folyamán csupa második szakaszeredményt mutatott fel, annak ellenére, hogy a harmadik gyorsaságiról defekttel jött ki. A kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően a második kör első gyorsaságiját az élről kezdhette, azt meg is nyerte, az utolsón azonban csak egy hatodik időt tudott felmutatni, ezzel pedig elvesztette az éllovas pozíciót. A három Hyundai-t azonban mindössze nyolc szekundum választotta el egymástól a verseny murvás részének végén.

A második erőt a Toyota képviselte. Meeke számára nem volt igazán jó autója beállítása délelőtt, a hepehupás részeken nem érezte magát kényelmesen a Yaris WRC-ben – akadtak is meleg helyzetei –, délutánra azonban összeállt minden, sokkal másabb lett a kocsi, pilótája pedig meg tudott benne bízni. Meeke a befejező szakaszt másodikként teljesítette, és az összetettben tizenhárom másodperces lemaradással a negyedik pozíciót foglalta el a verseny aszfaltos része előtt.

A pontversenyben meglévő jókora előnye ellenére nem a kivárásos taktikát választva kezdett Tanak. Az első kört harmadikként zárta, délután azonban a felszáradó pályák miatt a rajtsorrendnek nagyobb szerepe volt, és bár mindent megtett az észt, vesztett két helyet. Mögötte Latvala várhatta a folytatást. A finn versenyző nehéz délelőttöt tudott maga mögött, az eső miatt jóval kisebb volt a tapadás, mint amit várt, ezáltal az önbizalma is megcsappant. Délutánra az ő autóján is állított a Toyota GAZOO Racing, és sokkal jobban érezte magát a Yaris-ban Latvala, aminek eredményeként a kezdeti kilencedik helyről a hatodikig jött előre. Hátránya este fél perc volt Loebbel szemben.

Evans ugyancsak panaszkodott reggel a tapadás hiányára, aztán volt egy kisebb megforgása, amit délután megismételt. Ezt követően alulkormányozottsággal küszködött, majd motorgondokkal ért a nap befejező szakaszának céljába. Utána csapattársa következett a nyolcadik pozícióban. Suninen számára a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a hosszú szakasz aszfaltos részét hogyan teljesítse. Délelőtt túl keményen nyomta ott többekkel egyetemben, amit a gumik megbosszultak, délután viszont túl óvatos volt ugyanitt. Kissé kilógva a sorból, a tapasztalatszerzésre összpontosító Katsuta zárt a kilencedik pozícióban a nap végén.

A csapatok mintázatát a Citroen fejezte be, de ők nyilvánvalóan nem ilyen kifejletre számítottak, pláne úgy, hogy Ogier szakaszgyőzelemmel indította a versenyt, bizonyítva, hogy nem tett le a hetedik világbajnoki címéről. A második szakasz elején azonban Citroenjének egyik hidraulikacsöve megsérült, emiatt előbb a kormányszervó ment el, majd a kormányváltó, végül pedig a középső differenciálmű is működésképtelenné vált. A francia pilóta negyvenöt másodperc hátránnyal ért célba, az etapon azonban nem tudták megjavítani a gépet, így a következő, amúgy is hosszú, számára azonban gyötrelmesen nehéz gyorsaságin további három percet vesztett. Ezzel nemcsak a futamgyőzelembe vetett reményét vesztette el, de úgy tűnt, hogy a világbajnoki koronát illető esélyt is. A szervizben megjavították a C3 WRC-t, a továbbiakban érthetően motiválatlanul, a kezén vízhólyagokkal versenyző Oger pedig tizenhetedikként várhatta az aszfaltos folytatást.

A csapattárs Lappi még rosszabbul járt. A finn délelőtt a hosszú gyorsasági aszfaltos részén elmelegítette abroncsait, délután viszont el sem jutott eddig, az utolsó előtti szakaszon megállt autója motorja. Lappi a hetedik helyről búcsúzott, és mint kiderült, nem is tudott visszaállni másnap.

Neuville mindenképp igyekezett életben tartani halvány esélyét a világbajnoki címre. Hogy ő állt át leggyorsabban az aszfaltos versengésre, mutatja, hogy rögtön megnyert két szakaszt szombaton, ezzel az élre is tört. Az este megrendezett rövid szuperspeciálig nem tudott további részsikereket begyűjteni a belga – ennek oka a huszonnégy kilométeres montmelli szakaszon az volt, hogy elszállt a Hyundai fékje –, de mindig közel volt a szakaszgyőzteshez, és több mint húsz másodperces előnyt épített ki a befejező napra. Neuville nap közben csapattársaiért is izgult, de többször is kiemelte, hogy a Toyota hatékonyabb aerodinamikája nagy különbséget eredményez ezeken a szakaszokon, így Sordónak nehéz lesz tartania Tanakot.

Ez végül sikerült a sallangmentes napot maga mögött tudó spanyolnak estig, de csak három másodperc fórja maradt vetélytársával szemben. Tanak saját elmondása szerint is kicsit nehezen vette fel az aszfaltos ritmust, de aztán sorozatban négy szakaszt nyert meg a nap folyamán, ezzel tudott felzárkózni, és dobogós pozícióba kapaszkodni. Ogier előző napi gondjai miatt már csak Neuville-re kellett összpontosítania, és továbbra is úgy tűnt, hogy nem akarja a befejező fordulóra hagyni a döntést, már Spanyolországban le akarja zárni a világbajnoki cím kérdését. Menet közben ő és Sordo is megelőzték Loeböt.

A 45-ös éves franciát előbb Neuville hagyta le, majd apránként elvesztette előnyét másik csapattársával szemben is, a végén pedig – egy lefulladásnak is köszönhetően – Tanak is elé került. Loeb több délutáni gyorsasági után is megjegyezte, keményen nyomta, nem érti, miért nem jók a szakaszeredményei.

Latvala nem találta a magabiztosságot ezen a reggelen sem, sok helyen hezitált is, ráadásul autójának fékjeit sem érezte rendben. Aztán pedig a célbaérésre, a gyártói pontokra kellett összpontosítania, így nőtt a távolság az előtte lévőkhöz képest, melyhez egy megsérült a kormányösszekötő is hozzájárult, ami egy vezetői hiba következménye volt. Latvala többekhez hasonlóan megcsúszott az esti saloui szuperspeciál egy homokos részén, de csak kozmetikai sérüléseket szenvedett Toyotája.

Az M-Sport versenyzői ezen a napon sem tudtak kimagaslót nyújtani. Evans állítgatta a Fordot, de sehogy sem találta a tempót, és csak távolodott Latvalától, míg Suninen kezdte magát jól érezni az autóban, és csak hét másodperccel bizonyult lassabbnak csapattársánál. Ez mindenképp pozitív az ő szempontjából, lévén jóval kevesebb tapasztalattal rendelkezik szilárd burkolaton, mint Evans. A wales-i pilóta a hatodik, a finn pedig a hetedik helyről várhatta a befejező napot. Túltéve magát az előző napi műszaki hiba okozta csalódottságon, Ogier megpróbált élvezni a versenyt, valamint tesztelni. Végül az összes R5-ös autót megelőzte, és felkapaszkodott a nyolcadik pozícióba.

Ez a nap két toyotás számára alakult szerencsétlenül. Katsuta rögtön az első szakaszon állt a Yaris WRC meghibásodott sebességváltója miatt. A japán pilóta végül folytatni tudta, de tizenhat percet vesztett csak ezen a szakaszon, amivel távol került a pontszerző zónától. Meeke a második külöjnpróbán balesetet szenvedett. A brit már a verseny előtt kijelentette, hogy a győzelemhez az első nap végén tíz másodpercen belül kell lenni a versenyben akkor élen állóhoz képest. Nos, tizenháromra volt, majd az első aszfaltos gyorsaságin a negyedik helyről egyet előre is lépett, a következőn azonban sok lett egy helyen, és teljesen kiszakította autója jobb hátsó futóművét.

 

Momentum

A sorozat promótere és a gyári csapatok törekvése manapság az, hogy miinél közelebb vigyék a ralisportot, a rali világbajnokságot a nagyközönséghez. Ennek egyik módja, hogy városokban rendeznek szuperspeciálokat, de a korábbi tendenciát, hogy rallycross vagy lóversenypályákon alakítanak ki ilyeneket, átvette az a jelenség – nyilvánvalóan az adott színhelyeken előbbiek hiányában –, hogy lezárják a település utcáit, és kordonokkal, beton terelőelemekkel alakítanak ki egy néhány kilométeres szakaszt. Általában azonban ezek olyan szűkek, hogy az igencsak terebélyes aktuális World Rally Car-ok alig férnek el rajtuk, emiatt pedig irreális eredmények születnek: a Deutschland Rallye-n 2017-ben Jan Kopecky nyert egy ilyen csütörtök esti közönségcsalogatót a WRC-knél jóval gyengébb, de szűkebb Skoda Fabia R5-össel. Egy évvel később ugyancsak Németországban Ott Tanak épphogy csak megvédte a mundér, azaz a WRC-k becsületét, utána viszont két R5-ös autó következett, és az első tízbe is öt második vonalas autó került be. A Katalán Rally-n általában szombaton este rendeznek ilyen szuperspeciált. Az elmúlt két évben ezen a saloui szakaszon is második időt tudott felmutatni egy-egy R5-ös gép. A sorozat idén is folytatódott, a legjobb időt futó Thierry Neuville mögött Nil Solans végett Volkswagen Polo GTI R5-ösével, de a negyedik és a hatodik pozícióban is ilyen RC2-es járgányt találhattunk. A ralisportról naprakész információkkal nem rendelkező emberekben ez viszázs gondolatokat ébreszthet, de nem csak ez a gond ezzel az egésszel: Kris Meeke sokat tudna mesélni arról, hogy a 2017-es német futamon már akkor véget ért valójában a versenye, amikor az el sem kezdődött, hiszen a brit pilóta kiszakította az egyik meglehetősen szűk kanyarban Citroen C3 WRC-je első futóművét. Idén Spanyolországban is többen voltak, akik pórul jártak. Rovanpera és Fabio Andolfi autója jobb hátsó futóművét ütötte ki, Nikolay Gryazin pedig orral állt bele a betonelemekbe.

 

Neuville a futam zárónapját szakaszgyőzelemmel kezdte annak ellenére, hogy egy itinerinformáció javításnál egy kicsit összezavarodott. Ezen a szakaszon a középső differenciálmű beállításain is változtatnia kellett, a következőn pedig autója fékjeivel szenvedett. A második körben nem volt már számottevő problémája, és megnyerte a Katalán Rally-t.

A kérdés ugyanakkor az volt, hogy mindez elég-e arra, hogy nyitott maradjon a világbajnoki cím sorsa. Sordónak az első három gyorsaságin sikerült jobb időket futni Tanaknál, az utolsó előtt 5,8 másodperc volt köztük a különbség. Ez azt jelentette, hogy Tanaknak, aki addig jó érzéssel autózott, a Power Stage-en Neuville mögött kellett végeznie a világbajnoki cím bebiztosítása érdekében. Tanak a befejező gyorsaságin őrületes, világbajnokhoz méltó tempót diktált, amivel nemcsak hogy megnyerte a power Stage-et, de az összetettben négytized szekundummal megelőzte Sordót is. Tanak és navigátora, Martin Jarveoja világbajnokként szállhattak ki a Toyotából a beíróban és fogadhatták a gratulációkat.

A pályafutásában több hullámhegyet és hullámvölgyet megélő harminckét esztendős észt pilóta a hétvége folyamán nyugodt énjét mutatta, de miután célba ért, bevallotta, stresszes napokon van túl. „Nehéz leírni a nyomást, amit ezen a hétvégén éreztem, ez a következő szint volt” – magyarázta. „Kezelni mindezt és keresztüljutni rajta, ez volt az életem célja. Amikor ennek határán vagy, nem tudod ezt elképzelni. Köszönöm a csapatnak – nagyszerű munkát végeztetek. Sosem akartam kockázatot vállalni, édesanyám azonban azt mondta tegnap este, ha azt akarom, hogy történjen valami, tegyek érte, hogy megtörténjen.”

Tanak tizenöt éves francia uralmat tört meg, hiszen Petter Solberg 2003-as világbajnoki címe után Loeb és Ogier uralták a sorozatot. A Toyota Didier Auriol 1994-es sikerét követően adott ismét világbajnokot a ralisportnak.

Sordónak meg kellett tehát elégednie a dobogó alsó fokával. Loeb nem tudta megismételni tavalyi sikerét, „csak” negyedikként futott célba ezúttal. A Hyundai részmunkaidős versenyzője mindössze négy másodpercre volt a második helytől a befejező nap reggelén, de továbbra sem tudott versenyre kelni az aszfaltos gyorsaságikon az élmezőnnyel, és fél percet kapott végül Sordótól. Latvala elég jól megközelítette Loeböt, arra azonban, hogy elé is kerüljön, nem volt lehetősége ezen a rövid napon, a gyártói pontversenyben pedig nem is számított volna a helycsere. A Toyota versenyzője az ötödik helyezést könyvelhette el magának. Mögötte az M-Sport két autója zárt. Evans zárkózott Latvalára, de nem volt akkora tempókülönbség köztük, hogy módosuljanak a pozíciók. Evans a hatodik helyezéssel nem lehetet elégedett, viszont a Power Stage-en második időt sikerült felmutatnia. Suninen az utolsó gyorsaságin megforgott, a hetedik helyét azonban nem veszélyeztette semmi. Ogier jelentősen le volt maradva hozzá képest, az első vasárnapi körben a hátsó kerekek túlzott kipörgésével küzdött, aztán amikor emiatt módosítottak az autón, az más problémákat eredményezett. A trónfosztott világbajnok nyolcadikként zárta a szezon utolsó európai futamát. Mögötte két másik Citroen következett, ennek azonban örülhettek a márka hívei, hiszen Ostberg és Camilli is C3 R5-össel versenyeztek, ami azt jelentette, hogy ők uralták az R5-ös gépek alkotta mezőnyt.

A gyártói pontversenyben az első és a harmadik helyezéssel tizennyolc egységre növelte előnyét a Hyundai a Toyota előtt, a cím eldöntése tehát a befejező fordulóra maradt.

A WRC 2 Pro kategóriában Ostberg remekül kezdett, a murvás napon minden szakaszt megnyert. Az aszfalt már nem ment ennyire jól a norvég versenyzőnek, szombaton délelőtt küszködött autója kezelhetőségével, frusztrált volt, de a nap közbeni szervizben módosítottak a Citroen C3 R5 beállításain, amitől jobbá vált az. Ostberg negyven másodperces reggeli előnye azonban elolvadni látszott a nap végére, Kalle Rovanpera jócskán megközelítette. A már a kategória bajnoki címét magáénak tudó finn azonban hibázott a saloui szuperspeciálon, Ostberg pedig fellélegezhetett, és vasárnap három részsikert is begyűjtve végül hosszú szünet után ismét WRC 2 Pro futamgyőzelmet ünnepelhetett.

Rovanpera pénteken nem találta a ritmust, amiben talán közrejátszhatott az is, hogy a szélesebb World Rally Car-ok után ő rajtolt közvetlenül R5-ös Skoda Fabiájával, a kemény borításra fordulva azonban megtáltosodott, három szakaszgyőzelmet szerzett a viadal második napján, és reális esélye mutatkozott az első hely megszerzésére. Este azonban közbejött egy hiba, és kiütötte a szűk pályán autója futóművét. A fiatal finn szerencsésnek mondhatta magát, hogy teljesíteni tudta a szakaszt. Visszacsúszott a harmadik pozícióba, és a célba is ezen a helyen érkezett. Jan Kopecky harmadikként teljesítette a murvás szakaszokat, huszonöt másodpercre csapattársától, de utána, a számára kedvezőbb felületen sem tudott közelebb kerülni Rovanperához, csak az ominózus közönségcsalogatón előzte meg őt. Kopecky csaknem egy perc lemaradással Ostberg mögött és harmincöt szekundummal Rovanpera előtt a dobogó második helyére állhatott fel. A Skoda Motorsport ezekkel az eredményekkel megszerezte a WRC 2 Pro gyártói bajnoki győzelmét. A kategória negyedik indulója, az M-Sport színeiben rajthoz álló Gus Greensmith pénteken egy defekttel kezdett, az aszfalton pedig nem volt képes felvenni a versenyt ellenfeleivel, és több mint három perc lemaradással ért célba.

A WRC 2-ben Camilli szerezte meg a győzelmet. A francia pilótát a szezon korábbi részében az M-Sport színeiben lehetett a WRC 2 Pro kategóriában látni néhányszor, de aztán többször segítette a Citroen Racinget a WRC autót tesztjén, és ezúttal a francia csapat támogatásával, egy C3 R5-össel nevezett a WRC 2-be. A murvás napot minimális különbséggel másodikként zárta, az aszfaltra térve aztán rögtön átvette a vezetést, amit a továbbiakban ki sem adott a kezéből. Camilli több mint másfél perc előnnyel nyerte a viadalt. A második helyet Emil Lindholm szerezte meg. A Volkswagen Polo GTI R5-öst hajtó finn a tízedik helyről lépkedett előre, és nagy csatákat folytatva állhatott fel a dobogó középső fokára. Annak harmadik helyét a márkatárs Kajetan Kajetanowicz kaparintotta meg. A két volkswagenes vasárnap oda-vissza előzgették egymást.

A kategória csatározásai izgalmasan és meglehetősen drámaian alakultak. Nil Solans két szakaszgyőzelemmel kezdett, a harmadik gyorsaságin azonban dupla defektet kapott, és nyolc percet vesztett. A volkswagenes pilóta hiába nyerte a további szakaszok több mint felét, csak nyolcadik lett. Solans után Pierre-Louis Loubet állt az élre. A kategória összetettbeli listavezetője szombaton visszacsúszott Camilli mögé, egy defekt is kijutott számára, de egészen vasárnap reggelig tartotta a bajnoki címhez oly’ fontos második pozíciót. Három szakasszal a vége előtt azonban Skoda Fabia R5 evója lecsúszott az útról, felült, a francia pedig két percet vesztve visszacsúszott a negyedik helyre, majd ötödikként érkezett a célba. Loubet ettől függetlenül továbbra is vezeti a tabellát, a bajnoki cím a befejező fordulón, Ausztráliában fog eldőlni, ahol Benito Guerrával küzdhet meg. Az ugyancsak skodás pilóta szombaton műszaki hiba miatt kiállni kényszerült a versenyből. Ole Christian Veiby versenyben lehetett volna egy dobogós helyezésért, de egy defekt miatt két percet vesztett szombaton, így meg kellett elégednie a negyedik hellyel, amit az utolsó különpróbán biztosított be.

 

Eredmények

 

55. Katalán Rally

A 14 futamos világbajnokság 13. versenye – Salou – 2019. október 25-27.


1. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC 3ó 7p 39,6mp

2. Ott Tanak EST Toyota WRT, Yaris WRC +17,2mp

3. Dani Sordo ESP Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +17,6mp

4. Sebastien Loeb FRA Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +53,9mp

5. Jari-Matti Latvala FIN Toyota WRT, Yaris WRC +1p 0,2mp

6. Elfyn Evans GBR M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +1p 14,2mp

7. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +1p 47,6mp

8. Sebastien Ogier FRA Citroen WRT, C3 WRC +4p 20,5mp

9. Mads Ostberg NOR Citroen C3 R5 +8p 24,6mp

10. Eric Camilli FRA Citroen C3 R5 +8p 47,2mp

 

Power Stage sorrend: 1. Tanak, 2. Evans, 3. Neuville, 4. Sordo, 5. Ogier

Szakaszgyőzelmek: Neuville: 5, Tanak: 5, Loeb: 3, Sordo: 3, Ogier: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Tanak: 263, 2. Neuville: 227, 3. Ogier: 217, 4. Mikkelsen: 102, 5. Evans: 102, 6. Meeke: 98, 7. Latvala: 94, 8. Sordo: 89, 9. Suninen: 89, 10. Lappi: 83, 11. Loeb: 51, 12. Rovanpera: 18, 13. Tidemand: 12, 14. Breen: 10, 15. Greensmith: 9, 16. Guerra: 8, 17. Bulacia: 6, 18. Ostberg: 6, 19. Kopecky: 5, 20. Bonato: 4, 21. Sarrazin: 2, 22. Veiby: 2, 23. Loubet: 2, 24. Fourmaux: 1, 25. Tuohino: 1, 26. Trivino: 1, 27. Heller: 1, 28. Bergkvist: 1, 29. Gryazin: 1, 30. Katsuta: 1, 31. Solberg: 1, 32. Camilli: 1

Gyártók: 1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 380, 2. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 362, 3. Citroen Total World Rally Team: 284, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 218

 

Andrew

 

2019. október 27.