Get Adobe Flash player

Turán futamot, Ingram Európa-bajnokságot nyert

A 2019-es Rally Hungary összefoglalója


Rendkívül nehéz körülmények között, fordulatos versenyben nyerte meg Turán Frigyes a 2019-es rali-Európa-bajnokság Magyarországon rendezett zárófordulóját. A bajnoki címet Chris Ingram szerezte meg úgy, hogy a nyíregyházi verseny utolsó szakaszának céljáig nyitott volt a versengés.

Alexey Lukyanuk szombaton mindent megtett, hogy sorozatban második Európa-bajnoki címét nyerje, a Rally Hungary első napját ugyanis első helyen zárta Citroen C3 R5-ösének volánja mögött. Az Orosz Rakéta hét gyorsasági szakaszt követően az esti szervizparkba negyvennégy másodperces előnnyel érkezett legfőbb riválisa, Chris Ingram előtt egy eseménydús napot követően. Lukyanuk a Rabócsiringen péntek este tartott szuperspeciál megnyerése után szombaton további négy különpróbán bizonyult a leggyorsabbnak, és még úgy is az élen tudott zárni, hogy az ötödik szakasz céljába bal hátsó defekttel érkezett. Azzal azonban, hogy Ingram ott loholt a nyakában, az aktuális állás szerint a brit érdemelte volna ki az év végi koronát.

„Nem tudjuk, hogy jobb volt-e elöl lenni vagy sem, talán nem rosszabb, de még így is nagy hazárdjáték a tapadás és a feltételek” – magyarázta Lukyanuk. „Néha véletlenül találunk tapadást, és rendkívül kemény, nem igazán kellemes valójában. Most elkezdünk a holnapon gondolkodni, amikor esni fog, mert már szárazon is csúszós volt.”

A nehéz feltételű szakaszok számos versenyzőn fogtak ki, volt, aki defektet kapott, volt, aki lecsúszott az útról. Ingram óvatosan kezdett, majd huszonegy másodpercre megközelítette Lukyanukot, mikor az defektet kapott. A Skoda Fabia R5 evo pilótája sem úszta meg a defektet, az utolsó, mádi gyorsaságin eresztette el a levegőt a jobb hátsó kereke, ezzel időt vesztett, és a legjobb magyar, Turán Frigyes is megközelítette huszonegy szekundumra.

„Mindig is nehéz bármely raliverseny, ez azonban nehezebb, mint általában” – mondta Ingram, aki elöl szárazra, hátul pedig esőre való gumikat használt a nap folyamán. „Jól megy, a terv szerint megy, el kell kerülnünk a további problémákat, és egy kicsit tisztábbnak kell lennünk.”

Az ezúttal egy Fabiával induló Turán Mádon került márkatársa, Filip Mares elé, aki szintén defekt következtében vesztette el a dobogós pozícióját. Maresnek ez volt az első rajthoz állása, mióta megnyerte az ERC 1 Junior bajnokságot a nyáron. A cseh pilóta a két jutalomverseny egyikeként állt rajthoz itt, és hét másodperccel a dobogótól várhatta a befejező napot.

Callum Devine szintén felkerült a defektelők listájára, mint ahogyan Herczig Norbert is, utóbbi pilótának ráadásul három gumija durrant ki a nap folyamán. Az ír újonca ötödikként, míg magyar vetélytársa a hatodik helyről várhatta a folytatást. Az Európa-bajnoki értékelésben Lovász Pál, Albert von Thurn und Taxis, Sean Johnston és Erik Cais zárt a pontszerző zónában, utóbbi versenyző nem mással, mint egy R2-es Ford Fiestával.

A harmadik bajnokaspiráns, Lukasz Habaj reményei már a kvalifikációs szakasz előtti tréningen csaknem köddé foszlottak. A lengyel versenyző egy jobbkanyart vétett el, és átrepülve egy patakon, a szemben lévő partoldalba csapódott Skoda Fabia R5-ösével. Csapatának, a Sports Racing Technologies-nak hatalmas erőfeszítéseket kellett tennie, hogy Habaj ott lehessen a délutáni rajtnál. A pilóta óvatosan, a tízen kívül kezdett, de már a hatodik pozícióban tartózkodott, amikor kiütötte autója alól a futóművet. Ezzel elúszott számára az Európa-bajnoki cím.

A magyar bajnoki címet már egy futammal korábban bebiztosító Vincze Ferenc egált autózott Lukyanukkal a Rabócsiringen, szombaton reggeli szakaszgyőzelmével pedig immár egyedül állt az élen. A folytatás azonban nem alakult ilyen szerencsésen a skodás versenyző számára, Lukyanuk megelőzte, majd kapott két defektet, a túlmelegedő motor pedig kiállásra kényszerítette.

A kétszeres ERC 2-es bajnok Ifj. Érdi Tibor a mádi szakasz első, Hadik András a második teljesítése során csúszott le az útról, míg Bútor Róbert motorgondok, az osztrák Niki Mayr-Melnhof pedig váltóhiba miatt búcsúzott a küzdelmektől.

Az ERC 2-ben minden egység kiesett a nap folyamán. Nagy Mátyás kicsúszott egyszer, majd összeszedett egy defektet, végül egy technikai hiba állította meg. Az Abarth Rally Cup résztvevői közül Andrea Nucita nem sokkal a reggeli szervizpark elhagyása után kényszerült az út szélére egy elektromos hiba miatt, vetélytársa, Dariusz Polonski autójában pedig az olajnyomás ment el délután.

Az első nap végén Cais jelentős, csaknem ötperces előnnyel vezetett Marijan Griebel előtt az ERC 3-ban. Cais pénteken este váltógondot tapasztalt Ford Fiesta R2-esében, ami miatt csapata a csere mellett döntött szombat reggel. A szerelés nem fért bele a megadott tizenöt percbe, így a cseh versenyző húsz másodperces büntetést volt kénytelen elkönyvelni. Két szakaszon keresztül Csomós Miklós vezette a kategóriát Peugeot 208 R2-esével, de balesetet szenvedett, így Cais került az élre. Griebelt defekt és váltóhiba is hátráltatta a nap folyamán. A peugeot-s pilótát két hölgy, Ekaterina Stratieva és Nabila Tejpar követték szintén az oroszlános márkával. A nők között Vogel Adrienn foglalta el a harmadik pozíciót.

Vasárnap esőre ébredt a mezőny. Vincze visszaállt, és megnyerte az első szakaszt, majd egy defekt után feladta a versenyt. Az Európa-bajnoki címre aspiráló Lukyanuk és Ingram Óhután egyaránt bajba került, előbbi autóján elment a hátsó fék, utóbbi pedig beforgott, és le is fulladt. Ingramnak a következőn sem volt szerencséje, meg kellett állnia kicserélni a defektes jobb első kerekét, amivel pedig két percet vesztett. Ezzel Turán lett Lukyanuk közvetlen üldözője.

Az eső eközben egyre inkább rázendített, a kör utolsó hagyományos szakasza, az előző napi mádi gyorsasági megfordítása pedig olyan feltételeket kínált, hogy a szervezők már ekkor bejelentették, biztonsági okokból délután nem engedik rá erre a pályára a mezőnyt.

Lukyanuk ezen és két kör közötti nyíregyházi szuperspeciálon is a leggyorsabbnak bizonyult, ezzel a befejező két különpróba előtt nagynak tűnő, kétperces előnnyel vezetett. Ingram a Mádon a vízre felúszó, majd a szántóföldön landoló Turánt követte. Utánuk Herczig következett, aki az első szakasz rajtjában, majd a következő szakaszon egy féktávon is lefulladt, de ezektől függetlenül is feljebb tudott kapaszkodni.

Herczig az utolsó előtti megrendezett szakaszt megnyerte, a viharban zajló, villámlásokkal tarkított utolsón viszont újabb defektet szedett össze. A korábbi magyar bajnok a negyedik pozíciót nem tudta megtartani, visszacsúszott az ötödik helyre.

Ingram is defekttel jött le a szakaszról, ezzel pedig úgy tűnt, Lukyanuké a bajnokság. Drámai módon azonban Lukyanukot is balszerencse érte, neki meg is kellett állnia a szakaszon kereket cserélni. A 2018-as Európa-bajnok ezzel három és fél percet vesztett, amivel odalett az éllovas pozíció is. A szakaszcélban Ingram várta Lukyanuk idejét, majd gyors számolás következett, hogy a napi pontokkal együtt ki hogyan zárt. Végül Ingram örülhetett: bár győzelmet nem szerzett a szezon során, az ERC 1 Junior bajnoki címről pedig hajszállal csúszott le a Barum Rally-n, az abszolút Európa-bajnoki címet ő szerezte 2019-ben navigátorával, Ross Whittock-kal egy Skoda Fabia R5 nyergében.

„Pokolian nehéz volt ez az út, de ez mindent jelent számunkra” – nyilatkozta a huszonöt éves Ingram az Európa-bajnoki címre utalva, amihez az is kellett, hogy az édesanyja gyűjtést szervezzen, hogy tudják teljesíteni a teljes idényt. „Nagy köszönet mindenkinek, aki segített nekünk, mindenkinek, aki támogatott minket. Abszolút hihetetlen volt a támogatás, és nagyon hálásak vagyunk érte. Nagyon kemény év volt ez, de nem egyedül csináltam ezt végig. Ross hihetetlen volt, ő a legmegbízhatóbb srác, teljesen el vagyok ájulva. Ő azonban a legkoncentráltabb ember az egész világon. A csapat egészen elképesztő volt. Az autó tökéletes. Köszönet nekik, hogy ez megtörténhetett.”

Turán ekkor már úton volt Bagaméri László navigátorával Nyíregyháza felé, úgyhogy a csapatuk telefonhívásából értesültek, hogy a többiek idővesztesége miatt ők nyerték az Európa-bajnokság magyar felvonását. A második Lukyanuk lett, Devine pedig nagyszerű aznapi teljesítményének köszönhetően – vasárnap nem volt nála gyorsabb – érkezett a dobogó alsó fokára. Ingram a negyedik hellyel érdemelte ki a koronát. Az ötödik helyen Herczig ért célba, aki Ingram, Lukyanuk, Habaj és Mares mögött a bajnokságban is ezt a helyezést szerezte meg.

Mares egyébként kormányszervó hiba miatt nem tudott elrajtolni a vasárnapi első gyorsaságin. Habaj pedig nem is tervezte már a folytatást. A Rally Hungary Európa-bajnoki értékelésének hatodik helyére von Thurn und Taxis érkezett, akit Johnston és Cais követett, a legjobb tízet pedig Lovász Pál és Paulo Nobre zárta.

Az ERC 2-ben Nagy nem állt vissza vasárnap, Polonski pedig nem tudott elrajtolni az első szakaszon olajnyomás problémák miatt. Nucita nem csak hogy megkezdte a napot, de be is fejezte, ezzel méltán ünnepelhette az Abarth Rally Cup bajnoki címét. Nem mellesleg az ERC 2 éves értékelésében a bajnoki címet korábban megszerző Juan Carlos Alonso mögött a második helyet szerezte meg.

Cais toronymagasan, hétperces előnnyel nyerte az ERC 3-as értékelést. Ehhez azonban az is kellett, hogy Griebelnek ne legyenek vizes útra való abroncsai. Stratieva jött be a harmadik helyre. A bolgár hölgy nagy csatát vívott Tejparral egészen addig, amíg brit vetélytársa balesetet nem szenvedett Mádon. A női értékelésben így Vogel Adrienn végzett a második, Krajnyák Petra pedig a harmadik helyen, előbbi R2-es, utóbbi R1-es Ford Fiestával. A bajnokságban Stratieva fordított Tejparral szemben, és ő érdemelte ki az éves koronát.

A csapatversenyt a Magyarországon Lukyanukkal, Johnstonnal és Stratievával felálló Sainteloc Junior Team nyerte 2019-ben szoros csatában az Ingramot is soraiban tudó Toksport WRT előtt. A harmadik helyet az ACCR Czech Rally Team szerezte meg, akik a Nemzetek Kupáját már a magyar futam előtt bebiztosították maguknak.

A magyar bajnoki értékelésben Turán mellé Velenczei Ádám és Osváth Péter állhatott fel a dobogóra.


Eredmények

 

1. Rally Hungary

A 8 futamos Európa-bajnokság 8. versenye – Nyíregyháza – 2019. november 8-10.


1. Turán Frigyes HUN Skoda Fabia R5 2ó 11p 28mp
2. Alexey Lukyanuk RUS Citroen C3 R5 +33,7mp
3. Callum Devine IRL Hyundai i20 R5 +1p 25,9mp
4. Chris Ingram GBR Skoda Fabia R5 evo +1p 48,5mp
5. Herczig Norbert HUN Volkswagen Polo GTI R5 +3p 12,3mp
6. Albert von Thurn und Taxis GER Skoda Fabia R5 evo +6p 4,3mp
7. Sean Johnston USA Citroen C3 R5 +6p 55mp
8. Erik Cais CZE Ford Fiesta R2T +13p 22,5mp
9. Lovász Pál HUN Skoda Fabia R5 +13p 38mp
10. Paulo Nobre BRA Skoda Fabia R5 +14p 8,8mp

 

Szakaszgyőzelmek: Lukyanuk – 7, Vincze – 3, Ingram – 1, Turán – 1, Herczig – 1, Devine – 1


Andrew


2019. november 10.