Get Adobe Flash player

Greensmith az agyi kutatások élén

 

Az M-Sport versenyzője, Gus Greensmith állt az élén annak az egyedülálló munkának, melyet a Ford folytatott le az agyi aktivitással kapcsolatban, amivel új magasságokba emelhetik a pilóta autóban mutatott teljesítményét.

A 2019-es szezonban az M-Sport színeiben World Rally Car-ral és R5-ös autóval is versenyző brit pilóta segítette a kutatásokat és a fejlesztési munkákat, melyek célja az, hogy a top pilóták lényeges előnyhöz jussanak feszültséggel teli versenykörnyezetben.

Greensmith, akihez a kerékpáros világbajnok Gee Atherton (a képen) is csatlakozott a projektben, az M-Sport greystoke-i erdőben található tesztpályáján vezetett egy Fiesta R5-öst, valamint szimulátorozott is, miközben szakemberek az agyi tevékenységét figyelték.

A Ford, a King’s College London, valamint technikai partnerként a Unit9 egyesítették erejüket, hogy egy EEG-vel integrált bukósisakot alkossanak, mely képes az agyi adatok mérésére. Az EEG, azaz az elektroenkefalográfia tágabb értelemben véve egy pszichofiziológiai mérőeljárás, melynek segítségével a pszichés működés élettani hátterét vizsgálhatjuk meg, szűkebb értelemben pedig egy elektrofiziológiai mérőeszköz, mely az idegsejtek elektromos aktivitásának regisztrálására szolgál valós időben.

„Az EEG sisak szenzorokat használ, melyek mérik az agy felől érkező elektromos aktivitást a kognitív funkciókkal együtt, mint amilyen a memória, a figyelem, a feldolgozási sebesség, valamint egyéb állapotok, mint amilyen a fáradtság” – magyarázta a King’s College neurológusa, Dr. Elias Mouchlianitis. „Az ’alfának’ nevezett agyhullámot vizsgáljuk. Ez egy olyan agyhullám, amit azokból a kutatási évekből ismerünk, melyek a folyamatos figyelemre vonatkoztak. Az alfa alacsony és állandó szinten tartása a pálya teljesítése közben segít, hogy a legjobban teljesíthessen az ember.”

A folyamat első lépéseként meg kellett ismerni Greensith alfa alapszintjét, ehhez szimulátorba ültették, Mouchlianitis és csapata pedig figyelemmel kísérte az agyhullámokat. Amint megállapításra került az alapszint, a versenyzőt tesztek sorozatának vetették alá, melyet további szimulátorozás követett, hogy lássák, mi segít leginkább az alfa alacsony és állandó szinten tartásában. Különleges légzési technikák eredményezték a legnagyobb különbséget, csökkentve a pilóta alfa szintjét és ami a legfontosabb, fellendítve a teljesítményét a szimulátorban.

Arra, hogy mindez a valós világban is hasznosítható legyen, várni kell még. A bukósisak addig nem jelenhet meg a raliversenyeken, amíg nem rendelkezik az FIA jóváhagyásával, Greensmith-nek ugyanakkor lendületet adott, amikor becsatolta magát a Fiesta R5-ösbe, a pilóta a kutatómunka után nem sokkal megnyerte a Török Rally WRC 2 Pro értékelését.

„Látni akartam, mit tudok elérni, amikor tényleg elkötelezem magam, hogy nyomjam és kockázatot vállaljak” – mondta Greensmith. „Mindig könnyű visszavenni és nem túl közel tévedni a veszélyhez, néha azonban el kell fogadnod, hogy keményen fogsz csinálni valamit és beleteszel mindent, amivel rendelkezel.”

A magát raliversenyeken is kipróbáló Athertonról a kísérletek során készült videó itt található.

 

Andrew