Get Adobe Flash player

A Citroen aranykorszaka a ralisportban

Felejtsük el az okokat! Felejtsük el a vádaskodásokat! Felejtsük el a szemrehányásokat! Fókuszáljunk inkább a szép időkre!

Nem nehéz. Válasszuk bármelyiket a százkét győzelem közül! Vagy a 257 dobogós helyezés közül. Vagy az 1567 szakaszgyőzelem közül. Nincs hiány a Citroen rali világbajnokságon töltött időszakában a pozitívumoknak.

Az elmúlt két évtizedben újradefiniálta a francia gyártó, hogy hogyan is néz ki a siker a ralisport csúcskategóriájában. Több győzelmet arattak, mint bármelyik másik gyártó, és természetesen több világbajnoki címet szereztek az egyéni és gyártói értékelésben is. 2003 és 2012 között Sebastien Loeb és a Citroen együtt elképesztő számú, összesen tizenhét koronát gyűjtöttek be.

A Citroen története azonban nem egy World Rally Car-ral kezdődött. A hatvanas években a DS-sel indult, egy nagy, pazar, elsőkerékhajtású masinával, ami elég teljesítményt és megfelelő rugóutat kínált Marokkó legrosszabb útjaira is.

Az első olyan sorozatgyártású autó azonban, melyet tárcsafékkel szereltek, nem csak a durva afrikai megmérettetésekre volt jó, de nyert az 1000 Tó Rally-n és Monte-Carlóban is.

Amikor aztán a rali világbajnokság útjára indult és felpörgött, a Citroen sikerei nem jöttek azonnal. A gyártó B csoportra adott válasza egyszóval sokkoló volt. Nem is tartott sokáig, főként mivel nem szerette a kanyarokat – ez annak volt betudható, hogy a motor jóval az első kerekek előtt helyezkedett el a BX 4TC-ben.

Tizenkét esztendővel ezután a felejthető momentum után új hajnal virradt Versailles-ban. És az új hajnal zajosan érkezett – ám csupán kétkerékhajtással. Emlékszünk a Xsara Kit-Car-ra?

Ugyanarra az alapra épülve, mint ami a Peugeot 306 Maxié volt, a Citroen elmebajos aszfaltgépe kétszer nyert a rali világbajnokságon 1999-ben Philippe Bugalski kezei között. Aki pedig hallotta a kétliteres visítót – mely egy szupertrükkös differenciálművön keresztül nagyjából háromszáznegyven lóerős teljesítményt szabadított az első kerekekre –, sosem fogja felejteni.

A Xsara aztán a trónra tört, amikor beletették a hátsókerékhajtást is, a motorra turbót szereltek és egy Sebnek nevezett pöttöm franciát ültettek a volánja mögé.

Jesus Puras volt az ugyanakkor, aki megszerezte a Xsara World Rally Car első világbajnoki győzelmét, a spanyol 2001-ben Korzikán aratta egyetlen diadalát.

A következő esztendőben Németországban Loeb és navigátora, Daniel Elena megszerezték a márkával hetvenkilenc világbajnoki futamgyőzelmükből az elsőt. Tizennyolc hónappal később a Citroen legyőzte párizsi szomszédját, és a Peugeot helyére lépve magáénak tudhatta 2003-ban a gyártói címet.

Loeb egy ponttal maradt le az egyéni koronáról Petter Solberggel szemben ekkor. A következőkben nem követte el ugyanezt a hibát, és onnantól kezdve kilenc éven keresztül uralkodott.

A Guy Frequelin vezette sportosztálynál Jean-Claude Vaucard mérnök géniusz tervezte a Xsara WRC-t, ami az ötvennyolc rali világbajnoki futamából harminckettőt nyert meg. Még privát kezekben is képes volt a győzelemre. Amikor a Citroen a háttérbe vonult, hogy 2006-ban a C4 WRC fejlesztésével foglalkozzon, a Kronos Racing lépett elő, hogy Loeb tovább folytathassa győzelmi sorozatát.

A gyár az új kocsival tért vissza, az eredmények azonban maradtak. 2007-ben a francia pilóta nyolcszor nyert a tizenhat futam során. Egy évvel később hetvenhárom százalékra növekedett a győzelmi arány a tizenöt versenyen meggyűjtött tizenegy diadallal.

Az 1600 köbcentiméteres WRC-k korszakába a DS3 WRC-vel lépett be a gall alakulat, és Loeb, valamint egy másik Sebastien, Ogier alkotta a versenyzői felállást. A francia álomcsapat (legalábbis egy ideig…) csupán három versenyen kapott ki a 2011-es idény tizenhárom futamán.

Egy évvel később húzta be a Citroen az utolsó dupláját, mielőtt Loeb átment volna a pályaversenyzésbe.

A C3 WRC ugyan nem szállította ugyanazokat a sikereket, mint amihez a rali világbajnokság utolsó két évtizedének titánja szokott, a Citroenre azonban így is úgy fog emlékezni a ralirajongók egy generációja hosszú időn keresztül, mint ami teljes mértékben dominálta a sportágat.


Andrew