Get Adobe Flash player

Lancia Rally 037 4WD-H

„A Lancia Rally 037 a rali történelmének utolsó hátsókerékhajtásos autója volt, mely sikerrel vette fel a versenyt az egyre erősödő összkerékhajtásos ellenfelekkel. Köszönhetően kiváló vezethetőségének, kis súlyának és kompresszoros motorjának, a Lancia Rally néhány évvel meghosszabbította a hátsókerékhajtásos autók életciklusát. Az az ötletünk támadt, hogy új életet adjunk az autónak és az első kerekeket elektromos hajtással lássuk el. A Lancia Rally ezzel az átalakítással a 037 4WD-H megnevezést kapta.” Claudio Lombardi mérnök és Beppe Volta fenti gondolatokkal mutatta be ezt a fantasztikus projektet 2012 októberében a 10. Rallylegenden.

A munkák májusban kezdődtek, minden partnernek (Oerlikon-Graziano, Actua, Volta Racing, Moog, RGM) kemény munkát kellett végeznie ahhoz, hogy megvalósulhasson az ötlet. „Az épphogy elkészült autó Rallylegend 2012-n történő dinamikus bemutatója kulcsfontosságú dolog lesz számunkra” – árulta el Volta még a leleplezés előtt. „Mint ahogyan az ECV esetében is történt, ekkor fogunk a barátainkkal és a rajongókkal találkozni, akik méltányolni fogják az erőfeszítéseinket és motivációt adnak a további fejlesztésekhez, melyet két lépésben fogunk végrehajtani, ezeket Step1 és Step2 névvel illettünk. Az összkerékhajtású 037 4WD-H hibrid hajtású.”

Az 1983-ban gyártói világbajnoki címet szerző Lancia Rally 037 motorja a hátsó tengely előtt, hosszában kapott helyet. A 2,1 literes kompresszoros erőforrás a hozzá kapcsolódó sebességváltón keresztül a hátsó kerekeket hajtja.

A Lancia Rally 037 eredeti elrendezése

 

A 037 4WD-H kivitelezésének első fázisában a transaxle elrendezéshez hasonlóan a hibrid hajtás elemeit, az elektromotort, a hajtóművet és a differenciálművet az első tengelynél helyezték el, utóbbiak akár 2000 newtonméteres forgatónyomatékot is képesek továbbítani. Az első kerekekhez kapcsolódó elektromos hajtás a belső égésű motortól teljesen függetlenül dolgozik. Az elektromotor-generátor működését a gyorsítási, illetve fékezési állapottól és a kanyarodási szögtől függően a központi vezérlőegység határozza meg. Az elektromotort a hozzá csatlakozó akkumulátor táplálja, az összkerékhajtás állandó, a működést meghatározza az akkumulátor kapacitása.

Ez a fázis segíti az autó fejlesztését, mely ebben a formájában kerül bemutatásra a Rallylegend 2012-n, a hajtásnak ez a fajta kialakítása azonban nem a végső kivitel.

A 037 4WD-H Step1-es fejlesztési fázisa

 

A végleges változatban a két tengely hajtása nem független egymástól. A Step1-es elrendezés kiegészül azzal, hogy a belsőégésű motorra szerelt sebességváltóhoz egy másik elektromotor-generátor kapcsolódik, mely szintén működhet az akkumulátort töltő generátorként vagy a hátsó tengely hajtását segítve motorként is. Ennek az elektromotornak az akkumulátorok töltése az elsőszámú feladata menet közben, a vezérlést az Actuatech EMU elnevezésű egysége látja el. A központi vezérlőegység felel a tengelyek felé történő megfelelő energiaáramoltatásért, ami minimalizálja az akkumulátorok kapacitásszükségletét. Ezzel a megoldással súlyt lehet megtakarítani, de javul a rendszer megbízhatósága is.

A 037 4WD-H Step2-es, végleges elrendezése

 

Műszaki adatok

 

Motor: a hátsó kerekeket hajtó, a hátsó tengely előtt hosszában beépített soros, 4 hengeres, kompresszorral (1 bar) feltöltött motor, 16 szelepes DOHC vezérlés, Bosch benzinbefecskendező

Furat: 86,5 mm

Löket: 90 mm

Hengerűrtartalom: 2111 ccm

Kompresszióarány: 9:1

Teljesítmény: 340 LE (fordulatszám: 8000/min)

Forgatónyomaték: 300 Nm (fordulatszám: 5000/min)

 

Hibridhajtás:

Step1: az első kerekeket hajtó, differenciálműhöz kapcsolódó IPM S3-M3 elektromotor-generátor

Akkumulátor: az első tengely felett elhelyezett AKU Single 600A akkumulátor

Step2: 2 db IPM S3-M3 elektromotor-generátor

Akkumulátor: 2 db AKU Single 600 A akkumulátor

Elektronikus felügyelet: Actuatech EMU

 

Hajtás: összkerékhajtás

 

Sebességváltó: 5 fokozatú ZF váltó

 

Felfüggesztés: kettős keresztlengőkaros felfüggesztés elöl-hátul, Bilstein lengéscsillapítók, hátul oldalanként 2-2 db

 

Fékek: elöl-hátul tárcsafék, hátul oldalanként 2-2 db féknyereg

 

Méretek:

Hossz: 3890 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1245 mm

Tengelytáv: 2445 mm

Andrew