Get Adobe Flash player

Ezer ösvény öszvére

A Mille Pistes – „Ezer Ösvény” – rali rendezőinek támadt legutóbb az a furcsa ötletük, hogy a hagyományos erőpróbára most befogadták a prototípusokat is.

A Renault tüstént élt is a kedvező alkalommal és útjára bocsátotta az R-5 Turbo új generációját. Alig vitatható, hogy bölcs megfontolás rejlik a „hátsó gondolat” mögött, hiszen a ralisportnak szánt prototípus ily módon a legnehezebb körülménye között vizsgázik. És persze, nem mindegy hogyan: ez a kocsi indul majd január elsejétől a B-versenykategóriában, s Renault 5 Turbo „Corse” (azaz Korzika) névre fog hallgatni.

A korábbi hírekkel ellentétben ez a modell „csupán” kétkerékhajtású, hiszen a négykerékhajtás csak bizonyos speciális körülmények között érezteti előnyét.

A Renault-Sport igazgatója szerint, a szóban forgó modell azért nem tekinthető egy merőben új autónak: mindössze arról van szó, hogy az R-5 Turbo lehetőségeinek a határain belül valamelyest még tovább javítottak. Sőt, a módosítások csupán az alapváltozat hibáit kívánják kijavítani. Mindenesetre a legújabb R-5 Turbo így is felettébb szemrevaló kis erőgép lett, elérte felnőttkorát: jelentősen javult a teljesítménye, megbízhatóbbá vált és egyszerűsödött a kezelése is. Nos, ez utóbbi azért nem mondható el a négykerékhajtású testvéréről. „Evolúcióról van szó, nem pedig revolúcióról” – mondotta a Renault-Sport igazgatója.

Az első futómű – amint a képen is látható – mindenesetre teljesen új konstrukció. Nyomtávja 70 mm-el nőtt és hatásosabb kanyarstabilizátor-rudat kapott. Az első kerekek nagyobbak – 660 mm 620 helyett –, mint a korábbiak. Ez azért is előnyös, mivel így csupán egy pótkerékre van szükség, hiszen ez a hátsó kerekek mérete is.

Bernard konstruktőr-mérnök megerősítette – merevebbé tette – az önhordó kocsiszekrényt. Némiképp a motortér is változott: mindenesetre most könnyebben hozzá lehet az alkatrészekhez – és a sebességváltóhoz is – férni. Külön említést érdemel, hogy az erőforrás hatalmas levegőszűrőt kapott, ami az afrikai versenyeken érezteti különösen jótékony hatását majd.


Szerző: A. T.


Forrás: Autó-Motor, 1982.


Andrew