Get Adobe Flash player

Fura Svéd Rally Evans győzelemmel

A 2020-as Svéd Rally összefoglalója

 

Az enyhe időjárás miatt jelentősen csökkentett versenytávval és szinte hó nélkül került megrendezésre a Svéd Rally, melyen magabiztos versenyzéssel Elfyn Evans rajt-cél győzelmet aratott, és a fiatal Kalle Rovanpera is nagyot villantott.

Szokatlan körülmények várták a mezőnyt Svédországban, a 2020-as rali világbajnokság második futamán. A tél rendkívül enyhének bizonyult északon, így nem sok hó hullott, és ami esett, az is hamar elolvadt.

Ez már hetekkel a verseny előtt kétségeket ébresztett a viadal megtartása kapcsán. Végül nem került törlésre a futam, de a verseny előtti héten a szervezőkből, valamint az FIA, a promóter és a csapatok képviselőiből álló válságstáb helyszíni szemléje után bejelentésre került, hogy alaposan lerövidítik az útvonalat. A kedvezőbb állapotban lévő norvég pályákat, valamint egy közeli svédet megtartottak, azok azonban pénteken nem két körben, csupán egyben várták a mezőnyt, hogy másnap újból egy ugyanolyan penzumot tudjanak le a versenyzők rajtuk. Mindkét napon a Torsby-ban lévő szervizparkhoz közeli nyúlfarknyi gyorsaságin zárt a mezőny. Vasárnap csupán egy pálya szerepelt a programban, a kérdéses likenas-i szakaszt kétszer kellett volna a tervek szerint abszolválnia a mezőnynek. A rendezők a délelőttökre időzítették a szakaszokat, hogy azok minél fagyottabb, így kedvezőbb állapotban legyenek, és locsolták is őket, hogy ha hó nincs is rajtuk, legalább jég legyen.

Ettől függetlenül különleges kihívás várta a párosokat, hiszen a szöges gumi adott volt, azokból viszont a szögek a murvásabb, kövesebb részeken gyorsan kipotyognak, ami egy jeges részre érve könnyedén megbosszulhatja magát. A hó hiánya egyúttal azt is eredményezte, hogy hiányoztak a hófalak, a kanyarokat jobban le lehetett vágni, ami az amúgy sem kis átlagsebesség további növekedését vetítette előre, ráadásként pedig hiányzott a hófalak jótékony, védelmező hatása is. A véleményeket megosztotta mindez, sokan voltak azon a véleményen, hogy a sprintverseny jelleg miatt az elejétől a végéig nyomni kell, mások viszont arra mutattak rá, hogy mennyire fontos lesz a gumikezelés.

A versenytáv az eredetileg tervezett háromszázról százhetvenegy kilométerre csökkent, ami a rali világbajnokság sportszabályzata szerint azt vonta volna maga után, hogy nem járt volna teljes pontszám a bajnoki értékelésben, közös megegyezéssel azonban úgy döntöttek az érdekeltek a szabályzat egy másik pontjára hivatkozva, hogy teljes értékű futamként fog értékelésre kerülni a Svéd Rally.

A csapatok felkészülését jócskán nehezítette, hogy nem tudták, milyen körülmények várnak rájuk, így a tesztjük nem tudott reprezentatív lenni. Az esemény megtartása körüli huzavona azt eredményezte, hogy a Hyundai-nak el kellett halasztania a betervezett svédországi tesztjét, amit aztán a verseny megtartásáról szóló közlemény kihirdetését követően tartottak meg Torsby közelében. Thierry Neuville és Ott Tanak mellett az előzetes hírekkel szemben nem Sebastien Loeb, hanem Craig Breen kapott lehetőséget. A csapat a Monte-Carlo Rallye leintése után döntött a csere mellett. Breen Loeb ottani autóját kapta a versenyre, Neuville ugyancsak azt, ami a hercegségben futott, Tanak pedig a monte-carlói látványos balesetét követően egy vadiúj i20 Coupe WRC kormánya mögött foglalhatott helyet.

A Toyota szokás szerint nem Svédországban, hanem a finnországi bázisa közelében folytatta le a teszteket, Evans már karácsony előtt is autóba ülhetett. Az alakulat a verseny előtti héten biztosított további lehetőséget párosainak. Evans elégedetten szállt ki a Yaris WRC-ből, és elmondta, kezdetben havon autózhatott, majd a nap végére a murva is előbukkant a tesztpályán. Ő és csapattársai, Sebastien Ogier, valamint Rovanpera is ugyanazt a gépet vehette birtokba, amivel az idénynyitón is szerepeltek. Rovanpera a tesztelés mellett – még a Monte-Carlo Rallye előtt – az Arctic Lapland Rally-n is készülhetett igazi havas körülmények között, amit meg is nyert. A Toyota GAZOO Racing nem kevesebb, mint öt autót állított csatasorba: a három gyári versenyző mellett junior pilótájuk, Takamoto Katsuta ismét lehetőséget kapott, és a költségvetést saját magának megteremtve Jari-Matti Latvala is rajthoz állt. Ők ketten egy tesztnapon osztoztak Puuppola mellett. Bár Latvala privát indulóként volt jelen, de egy legutolsó fejlesztésű kocsi nyergében vehette fel a csatát.

Az M-Sport is a versenyt megelőző hétvégére tette végül a tesztet. A brit csapat ezúttal a két finn versenyzőjét, Esapekka Lappit és Teemu Suninent nevezte csak, akik a monte-carlói autóikat vehették birtokba. A Ford Fiesta WRC-ken az Eibach, az M-Sport régi partnere kiemelt támogatóként jelent meg, a rugókat gyártó cég logói az autók hátsó szárnyán nagy méretben voltak láthatók. A csapat tervei szerint a következő futamokon más partnereikkel is így tesznek.

Az lázas előkészületek közben az a kérdés is felmerült, hogy a pályabejáráson – melyet ezúttal egy nap alatt lebonyolítottak – tapasztaltakhoz képest milyen viszonyok várják majd a mezőny magán a versenyen.

A szokatlan körülmények miatt szerdán az a döntés született, hogy a csütörtök esti karlstadi szuperspeciál sem a verseny részeként, csupán második shakedown-ként kerül megrendezésre. Az első, csütörtökön délelőtt meglepetésre Rovanpera sikerét hozta, aki 3,5 másodperccel bizonyult jobbnak mindenki másnál a hét kilométeren, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy míg a többiek egy szett gumit használtak fel, a fiatal finn egy másodikon érte el legjobb idejét. Az mindenesetre már ekkor megmutatkozott, hogy mekkora szerepe lesz a fekete mágia megóvásának, hiszen alig maradt szög az abroncsokban, a két M-Sport pilótán pedig a változatos tapadási körülmények ki is fogtak, mindketten a pálya szélén találták magukat, szerencséjükre komolyabb baj nélkül megúszták.

A bemelegítés második felvonását – melyen csak egyszer futottak az autók – is a Toyoták uralták, ismét elfoglalva a teljes képzeletbeli dobogót. Ezúttal Latvala bizonyult a leggyorsabbnak, a második időt pedig úgy futotta meg Ogier, hogy Károly Fülöp svéd királyi herceg ült mellette.

Pénteken reggel aztán nekivágtak végre a párosok az ismeretlennek. Ahogyan az várható volt, jeges és murvás részek váltották egymást, és végre valahára érkezett egy kis hó is. Az alkalmazkodás Evans-nak sikerült a legjobban, aki megnyerte a legelső szakaszt, majd egy újabb részsikert is behúzott, és a másik két gyorsaságin is második időt futott. A wales-i pilóta nyolc másodperces előnyre tett szert ezen a napon.

Tanak, akinek a monte-carlói korai baleset miatt igencsak hiányoztak a kilométerek a Hyundai-jal, a második idővel nyitott, majd ő tudott csak gyorsabb lenni két különpróbán Evans-nál. Ennek eredményeként a második pozícióból várhatta a folytatást az észt versenyző.

A nap szenzációját Rovanpera szolgáltatta. A Toyota ifjonca annak ellenére zárta harmadikként a pénteket, hogy két szakaszon is lefulladt és a másik kettőt sem teljesítette hibátlanul. Ennek ellenére csapatfőnöke, Tommi Makinen rendkívül elégedetten nyilatkozott róla, és azt jósolta, még nagyobb tempóra lesz képes a folytatásban Rovanpera. Tőle három, Evans-tól viszont tizennyolc szekundum lemaradással Ogier várhatta a folytatást a harmadik Toyotával. A francia versenyző a kezdetekben óvatosabb volt a kelletténél, de később sem talált választ a többiek sebességére. Ogier abban bízott, hogy a következő napon a módosított beállításokkal gyorsulni tud. Ugyanígy volt Lappi is, aki mindössze három másodpercre lemaradással állt ekkor tavalyi csapattársa mögött az ötödik pozícióban. A finn kétszer is meglátogatta az árkot, legjobb szakaszeredményei pedig negyedik idők volt a nap folyamán.

Neuville elsőként rajtolva képtelen volt a leggyorsabbak tempóját hozni, a belga nem találta a magabiztosságot, és hatodikként gurulhatott be a nap végi szervizparkba. Csapattársa, Breen szorosan ott loholt a nyakán. Az ír arra panaszkodott, hogy sok idő telt el a Brit Rally óta, amikor legutóbb az i20 WRC-ben ülhetett versenykörülmények között, emiatt nehéz volt felvennie a ritmust, a Torsby Sprinten azonban látszólag visszavett, nehogy Neuville elé kerüljön, ami fontos volt a belga másnapi rajtpozíciója miatt. Aztán Suninen következett, aki azonban már több fél perc lemaradásban volt az éllovashoz képest. A finn megjegyezte a nap végén, hogy a gyors részeken nem volt meg a tempójuk. A legjobb tízet Katsuta, valamint Emil Lindholm zárta.

Latvalának előbb volt egy megforgása, majd a harmadik szakaszon ki-kihagyott Toyotájának motorja, és a finn pilóta nem is rajtolt el a befejező gyorsaságin. Mint kiderült, egy becsapódás után megsérült egy nem megfelelően rögzített elektromos kábel, ami a problémát okozta, és emiatt történt a megforgás is. Latvala bosszús volt a történtek miatt, Makinen azonban rögtön felajánlotta, hogy kárpótlásként ott lehet Szardínián.

A nap végén a versenyzők megjegyezték, hogy az aggodalmakkal ellentétben relatíve jó körülmények között autózhattak. Meg kell említeni azt is, ahogyan azt várni lehetett, az átlagsebességek a körülmények miatt növekedtek, míg a Hof-Finnskog nevű gyorsasági 21,26 kilométeres távján egy évvel korábban Ott Tanak 125,5 kilométer/órás tempót autózott elsőre, Evans ezúttal 131,1-est produkált.

Szombatra virradóra esett egy kis hó, ugyanakkor melegebb idő várta a mezőnyt, ami más körülményeket teremtett az előző naphoz képest, lágyabbak lettek a pályák. A tapadás azonban ezúttal is kiszámíthatatlan volt, a rajtsorrend pedig ismét csak az eredményeket befolyásoló tényezőnek bizonyult. Evans-ot mindez nem zökkentette ki ritmusából, a Toyota pilótája mindhárom hosszú szakaszt megnyerte – a Hof-Finnskogon immár 135,4 kilométer/órás átlagsebességgel száguldott át –, és megduplázta előnyét ezen a napon. Egy kalandos szituációja azért akadt, amikor egy göröngy kilőtte, és majdnem ledobta autóját az útról.

Tanak problémamentes gyorsaságikat tudhatott maga mögött, majd azt nyilatkozta a nap végén, hogy előreléptek az autóval, de hiányzik még neki a magabiztosság az i20 WRC-ben. Az uralkodó világbajnok tizenhét másodpercnyi lemaradással várhatta a befejező napot. Ogier és Rovanpera a négy gyorsasági során háromszor cserélt helyet, és ha csak fél szekundummal is, de a tapasztaltabb pilóta került előnyösebb helyzetbe a nap végére. Ogier ismét a beállításokra panaszkodott kicsit a nap folyamán, de aztán állított az autón a gyorsaságik közben, és ez pozitívan sült el. Rovanpera értetlenül állt a történtek előtt még reggel, úgy érezte, hogy jobban vezetett, mint előző napon, az idők azonban nem jöttek. Ezt követően változtattak a Toyota beállításán két szakasz között, miután túlságosan alulkormányozott volt az autó, emiatt pedig nagyon igénybe vette az első gumikat. A két toyotásnak el kellett fogadni a tényt, hogy reálisan tekintve a dobogó alsó fokáért küzdhetnek már csak vasárnap.

Őket viszont mindössze öt szekundumra követte Lappi. Az M-Sport is módosított a Fiesta WRC beállításain, Lappi ennek megfelelően magabiztosabban érezte magát benne a gyors kanyarokban. Neuville a nap folyamán egy másodpercen belülre került Lappihoz képest, az utolsó hosszú szakaszon viszont sokat kapott, így hiába nyerte meg a saras torsby-i gyorsaságit, négy szekundum távolságra került riválisától. Breen harmadikként rajtolva panaszkodott kicsit a viszonyokra is, és reggel túl sok időt vesztett csapattársával szemben, pozícióját azonban tartotta mögötte. Andrea Adamo nem volt boldog egyébként, azt nyilatkozta a Hyundai Motorsport vezetője, hogy autójuk nincs olyan szinten, mint ahol lennie kellene. Nyolcadikként Suninen, mögötte pedig Katsuta várhatta a befejezést. Ők mindketten a korai rajtpozíciójukra panaszkodtak, a laza havat kellett takarítaniuk. Az utolsó pontszerző helyet Jari Huttunen foglalta el szombaton délután.

A nap folyamán a rendezők bejelentették, hogy az enyhe időjárás miatt vasárnap a likenas-i pályát nem kétszer, hanem csak egyszer, a Power Stage keretében fogja teljesíteni a mezőny. Az időjárás előrejelzés nyolc fokot és esőt jósolt éjszakára, emiatt biztosan nem lett volna hó a gyorsaságin, aminek talaját a szöges gumik gyorsan tönkretették volna, a második körre pedig ez borzasztó körülményeket teremtett volna. Emiatt a gyorsasági össztáv végül száznegyvennyolc kilométerre csökkent.

A félelem jogosnak bizonyult, nagy eső zúdult a térségre vasárnap virradóra, emiatt a Power Stage megtartása is kétségessé vált. Végül elrajtoltak a párosok, de a megmaradt jégréteg is hamar megsemmisült.

Evans-on az alattomos körülmények sem tudtak kifogni, megtehette, hogy óvatosan megy át az utolsó gyorsaságin. Második toyotás versenyén első britként megnyerte a Svéd Rally-t, méghozzá rajt-cél győzelmet aratva. A wales-i pilóta Loeb, Ogier, Neuville és Tanak után az ötödik nem skandináv pilóta, aki Svéd Rally-t volt képes nyerni. Evans második világbajnoki diadalával – bár holtversenyben, de – életében először vezeti a rali világbajnokság pontversenyét. „Nagy erőfeszítés volt megpróbálni beilleszkedni egy új csapatba, de nagyon-nagyon könnyűvé tették a feladatot ezek a srácok, és megadtak számunkra mindent, amit lehetőség szerint akarhattunk, hogy ezt megcsináljuk” – nyilatkozta a célban Evans. Navigátorának, Scott Martinnak ez volt az első világbajnoki futamgyőzelme.

Tanak negyedik időt futott a Power Stage-en, a versenyt pedig a második helyen zárta. Az észt tehát megszerezte idei első pontjait a nagy monte-carlói balesetét követően. „A felépülés igénybe vett egy kis időt, az első héten voltak kisebb fájdalmaim, úgyhogy nem igazán voltam biztos abban, hogy fitt leszek Svédországra. Nem igazán volt boldog a test, és egy kis időt vett igénybe” – vallott Tanak a felépüléséről, aki tizenhárom másodperces hátránnyal ért célba.

Mögötte Ogier és Rovanpera fej-fej mellett kezdte a Power Stage-et. A versenyfutásból némi meglepetésre a fiatal toyotás került ki győztesen. Rovanpera kitűnő teljesítményt nyújtva nyerte meg a befejező szakaszt, csaknem négy másodperccel volt gyorsabb mindenkinél a huszonegy kilométeren. A mindössze tizenkilenc éves pilóta második World Rally Car-os versenyét rögtön a legjobb három között fejezte be, amivel a világbajnokság legfiatalabb dobogósa lett, több mint két évvel túlszárnyalva az eddigi rekordert, Evgeny Novikovot. A Toyota az újabb dupla dobogóval átvette a vezetést a gyártói pontversenyben.

Ogier-nek meg kellett elégednie tehát a negyedik helyezéssel. A Power Stage-en harmadik időt futó francia ismét csak magát okolta, nevezetesen hogy nem volt elég merész a verseny folyamán, annak viszont örült, hogy kedvező rajtpozícióból kezdheti a következő futamot, a murvás Mexikó Rally-t. Mindenesetre ritka az olyan alkalom, amikor a hatszoros világbajnokot mindkét csapattársa megelőzi egy eredménylistán. Ogier mögött nem változott a sorrend a pontszerző pozíciókban: Lappi meg tudta védeni ötödik helyét az utolsó különpróbán második leggyorsabb Neuville-lel szemben. A Monte-Carlo Rallye-t megnyerő, de itt szerényebb eredményt elérő belgát utolérte a pontversenyben Evans. Hetedikként Breen zárta a fura skandináv futamot, majd Suninen következett. Pontot Katsuta, valamint Huttunen szereztek még.

A WRC 2 a norvégok csatáját hozta, a kategóriában csak Mads Ostberg, valamint Ole Christian Veiby tudott szakaszt nyerni. Kettejük között másfél napon keresztül nem volt nagyobb a különbség, mint tíz másodperc. Noha sokat panaszkodott Citroen C3 R5-ösének beállításaira és pénteken fékhiba is hátráltatta Ostberget, végül a Monte-Carlo Rallye után újabb kategóriagyőzelmet szerzett. Veiby, aki szombaton összeszedett egy defektet, huszonhárom másodperc hátránnyal második helyen ért célba a Hyundai i20 R5-tel. A dobogó alsó fokára Pontus Tidemand állhatott fel Skoda Fabia R5 evójával. Bár nagy tapasztalattal rendelkezik a Svéd Rally szakaszain és a Skodát is jól ismeri, a svéd pilóta nem volt képes ezúttal labdába rúgni a kategóriában, aminek részben oka lehet, hogy régen ült utoljára autóban versenykörülmények között. Az M-Sport két pilótája inkább a tapasztalatszerzés, mint a kimagasló eredmények elérése lehetett a célja. Adrien Fourmaux a negyedik, Rhys Yates pedig az ötödik pozícióban ért célba, a különítmény azonban így is vezeti a csapatversenyt az éves értékelésben. Sokáig a negyedik helyet foglalta el Nikolay Gryazin, szombaton azonban meg kellett állnia az egyik gyorsaságin defektes kereket cserélni a Hyundai versenyzőjének. Emiatt visszacsúszott az utolsó helyre, ahonnan már nem is tudott előrébb lépni.

A WRC 3-ban Huttunen és Lindholm vívott egymással parázs csatát a győzelemért. A két finn között sosem volt tíz szekundumnál nagyobb a különbség. Szombaton reggelig a Skodát hajtó Lindholm állt az élen, Huttunen ekkor fordított, és a célig nem is engedte ki a kezéből a vezetést a hyundai-os, öt másodperc előnnyel nyert. Huttunen nem csak a kategóriát nyerte, de a legjobb R5-ös versenyzőnek is bizonyult, ráadásul az abszolút értékelésben is befért a legjobb tízbe. A bronzos pozícióért is hatalmas küzdelem folyt, annak végül a Volkswagen Polo R5-öst hajtó svéd Johan Kristoffersson örülhetett, miután a befejező szakaszt előtte kezdő skodás Oliver Solberg defektet kapott az utolsó kilométereken.

A Svéd Rally volt a junior világbajnokság idei szezonjának első fordulója. A fiatalok Ford Fiesta R2T-vel zajló versengését a hazai pálya előnyét élvező Tom Kristensson uralta, aki egy defekt ellenére is több mint félperces előnnyel nyerte a viadalt. Az ezüstös pozícióért nagyobb csata folyt, és végül a lett Martins Sesks hajthatott fel a céldobogóra másodikként, a harmadik helyet pedig az észt Ken Torn szerezte meg a záró gyorsaságin. Itt Lauri Joona bukta a bronzos pozíciót a befejező gyorsaságin defekt miatt.

 

Eredmények

 

68. Svéd Rally

A 13 futamos világbajnokság 2. versenye – Karlstad – 2020. február 13-16.


1. Elfyn Evans/Scott Martin GBR/GBR Toyota WRT, Yaris WRC 1ó 11p 43,1mp

2. Ott Tanak/Martin Jarveoja EST/EST Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +12,7mp

3. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen FIN/FIN Toyota WRT, Yaris WRC +20,2mp

4. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia FRA/FRA Toyota WRT, Yaris WRC +23,6mp

5. Esapekka Lappi/Janne Ferm FIN/FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +32,4mp

6. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul BEL/BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +33,8mp

7. Craig Breen/Paul Nagle IRL/IRL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +1p 0,9mp

8. Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen FIN/FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +1p 24,5mp

9. Takamoto Katsuta/Daniel Barritt JPN/GBR Toyota Yaris WRC +1p 59,6mp

10. Jari Huttunen/Mikko Luka FIN/FIN Hyundai i20 ’20 R5 +4p 3mp

 

Power Stage sorrend: 1. Rovanpera, 2. Neuville, 3. Ogier, 4. Tanak, 5. Lappi

Szakaszgyőzelmek: Evans: 5, Tanak: 2, Neuville: 1, Rovanpera: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Evans: 42, 2. Neuville: 42, 3. Ogier: 37, 4. Rovanpera: 30, 5. Lappi: 24, 6. Tanak: 20, 7. Suninen: 11, 8. Loeb: 8, 9. Katsuta: 8, 10. Breen: 6, 11. Camilli: 2, 12. Ostberg: 1, 13. Huttunen: 1

Gyártók: 1. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 73, 2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 63, M-Sport Ford World Rally Team: 40

 

Andrew

 

2020. február 16.