Get Adobe Flash player

Felfedték Ogier erőátviteli problémájának okát

Az azonban, hogy mi vezetett a hatszoros világbajnok Toyotájának motorhibájához, még nincs meg.

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának technikai vezetője, Tom Fowler elárulta, miért fordult rosszra a 2020-as Török Rally Sebastien Ogier számára, még mielőtt kiesett volna a francia versenyző a befejező napon a Yaris WRC motorhibája miatt. Ez utóbbira nem találják még a magyarázatot.

A hatszoros világbajnok a verseny szombati napjának délutánján időt vesztett egy komoly erőtáviteli gond miatt. Ogier előbb sebességváltási nehézségekről beszélt, majd kiderült, hogy az elektromos probléma a hidraulikus rendszerben nyomásvesztést is okozott, ennek következményeként pedig elment a hátsó hajtás is.

Mint kiderült, mindennek oka egy törött mágnes volt. „A rendszer, amit a sebességváltáshoz használunk, egy elektromotor vezérli” – magyarázta Fowler a DirtFish-nek az esetet követően néhány nappal. „A mágnes a motor része, és ez a mágnes hibásodott meg. Darabokra törött. Ez egy elég kis alkatrész, nagyjából negyven milliméter átmérőjű és hatvan milliméter hosszú – elég kicsi. Hihetetlen, hogy egy ilyenfajta problémát tud okozni.

Sosem láttunk korábban ilyen meghibásodást, és igazán bosszantó ez. Hogy miért jelentkezett és alakult ki a probléma a mágnes miatt? Mert a mágnes egy darabja szorult be a motorban és reset-elt.

Úgy gondoljuk, hogy egy gyártási hiba történt a mágnessel. Analizáljuk ezt, vegyészkedünk vele, hogy lássuk, miért törött szét, de úgy gondoljuk, azért történt mindez, mert nagyon-nagyon új volt. Mielőtt Ogier használta volna ezt a motort, csak a bejáratási procedúrán esett át, az élettartama kevesebb, mint tíz százalékán volt. Jóval a határain és az üzemelési határain belül volt. Ez a motor arra volt rendeltetve, hogy elromoljon onnantól kezdve, hogy elhagyta a gyártót.”

A gondok ellenére Ogier holtversenyben Sebastien Loebbel a második helyről várhatta a befejező napot, és még a győzelemre is volt reménye. A vasárnapi első körben egy defekt sem tudta letaszítani a dobogóról, a másodikban azonban lángok törtek elő a motortérből a világbajnoki pontversenyt még a viadal rajtaj előtt vezető francia pilóta kiesését okozva.

„Az egyetlen dolog, amit tudunk jelenleg, az az, hogy az 1-es henger nem működött” – mondta Fowler erről az esetről. „Belenéztünk a motorba, amikor visszaért az autó a szakaszokról, körbevezettük a kamerát a hengerekben, és azt állapítottuk meg ebből, hogy az 1-es henger nem működött.

Amíg nem kerül megbontásra a motor és nem kerül sor mély vizsgálatokra, nagyon nehéz megmondani, hogy az a sérülés, amit belül látunk, milyen motormeghibásodásnak az eredménye és valójában mi kezdett el meghibásodni – a motor nagyon gyorsan meghibásodott, úgy tűnik, teljesen összekuszálódott. Nem tudjuk, mi történt az elején egészen addig, amíg nem töltünk vele valamennyi időt, ez pedig Kölnben történik jelenleg” – utalt arra a szakember, hogy a Toyota Yaris WRC erőforrását a Toyota GAZOO Racing Europe GmbH fejleszti és építi Németországban.


Andrew


2020. szeptember 26.