Get Adobe Flash player

Hírek: Hyundai i20 N Rally2 - Havon a Hyundai i20 N Rally2

 

Havon a Hyundai i20 N Rally2

Craig Breen és Oliver Solberg több mint hatszáz kilométert teljesített február második felében a Hyundai Motorsport új versenyautójával, az i20 N Rally2-vel a svédországi téli fejlesztési teszten.

A csapat egy minden felületen versenyképes autót szeretne magáénak tudni, és mivel az újdonság homologizációját nyárra tervezik, ez a tél jelentette az egyetlen lehetőséget arra, hogy havas körülmények között teszteljék az autót még az előtt, hogy az első példányok kiszállításra kerülnének az ügyfelekhez.

Tökéletes havas és jeges körülmények fogadták a csapatot Torsby-tól északra azokon az utakon, melyek a végül törölt idei Svéd Rally programjában is szerepeltek. Ez volt az első 2021-es futása az i20 N Rally2-nek, aminek a tesztelése tavaly novemberben kezdődött Olaszországban.

Breen és Solberg is két napot tölthetett a volán mögött, előbbi az egyike azon pilótáknak, akik tesztelhették már a Hyundai új ügyfélautóját. A Hyundai Motorsportnál betöltött szerepkörénél fogva sok időt tölt a ralisport második vonalához tartozó típusú autóban Breen. Tavaly sokat ment az R5-ös kocsival, most már azonban a Rally2-es változatot teszteli, ami idén nyáron fog bemutatkozni a versenypályán. A kezdeti, kelet-franciaországi próbák után Svédországban, havas körülmények között ülhetett ismét a volán mögé.

„Akkora magabiztosságot ad az autó” – kezdte beszámolóját Breen a skandináv teszt közepett. „Nyilvánvalóan teljesen új az autó, és egy nagy lépés ténylegesen. Dolgozhattak volna a srácok a régi autón, de amikor olyan területeket nézel, mint a segédkeret, néhány homologizációs jokerbe kerül, hogy oda juss, ahol lenni akarsz. Az új autóval nagyobb a szabadság a geometrián végzett munkában, ez pedig ilyen különbséget eredményez.”

Egy pilóta számára az érzés a minden az autóval kapcsolatban. Ez és a magabiztosság az, ami ilyen svédországi körülmények között lehetővé teszi a jégen történő csúszkálást és a késői fékezéseket.

„Nagyon-nagyon jó az érzés” – magyarázta Breen. „Megjósolható és konzisztens, amikor a súlypontról és a tapadás, valamint a súly kanyarokban történő átvezetéséről van szó. Ezzel a fajta dologgal nem csak sok másodpercet fogsz nyerni a teljesítmény tekintetében, de amit tesz még, hogy megadja azt az érzetet, hogy mit csinál az autó és azt miért teszi.”

Amikor pedig ráhangolódik erre a pilóta, segít, hogy könnyebben megtalálja azokat a másodperceket, amiket keres. A geometria csak az egyik terület, amiben az i20 N Rally2 fejlődött az elődjéhez képest. A másik nagy terület a felfüggesztés és a motor működése. Annak ellenére, hogy az erőforrás nagy része az előző gépből kerül átvételre, apró különbségek kívülről is észrevehetők már. Elrajtoláskor is máshogy szól, és az anti-lag rendszernek is más a hangja.

„Mindig is küszködtem kicsit a régi autó gázpedáljának kezelésével, az új működtetéssel azonban tökéletes ez. A teljes rendszer, a teljes autó kifinomultabb.”

Breen három napon keresztül végezhette a kifinomultabb autó finomhangolását, majd egy második teszt is következett Svédországban, ami az Arctic Rally-ra is jó felkészülést szolgált, jóllehet ott World Rally Car-ral állt rajthoz.

„Nagyon hasznos számomra, hogy jöhetek és ilyen teszteken vehetek részt. Ez idő az autóban, ülésidő, amiből sosem lehet elég. Ismerhet engem is és Andrea Adamót is mindenki, ugyanabban a szenvedélyben osztozunk – a mi párosunk állandóan ralizna, ha tehetné. Meglátjuk, mikor történik meg a homologizáció, de szeretném, ha lenne lehetőség versenyezni vele.”

A svédországi teszten az új alkatrészek különböző kombinációit próbálták ki, hogy megtalálják az ideális megoldást. A legnagyobb figyelem a lengéscsillapítók és differenciálművek hangolására összpontosult, hogy a legjobb egyensúlyt és tapadást érjék el a kocsival. Solberg, aki idén csatlakozott az alakulathoz, izgatott volt, hogy részt vehet a munkában.

„Nagyon jó érzés volt vezetni a Hyundai i20 N Rally2-t” – mondta a mindössze tizenkilenc esztendős versenyző, aki Breenhez hasonlóan az i20 WRC változatával várhatja az Arctic Rally rajtját. „A Hyundai Motorsport valódi lépéseket tesz ezzel az autóval, és a tapadás, valamint a kezelhetőség nagyon jó máris. Világosan látszik, hogy a Hyundai Motorsport beletesz mindent, hogy egy győztes Rally2-es autót készítsen, és szuper-vagány lesz részese lenni annak, hogy homologizációra kerüljön és versenybe szálljon a szakaszokon.”

Andrew Johns, a Hyundai Motorsport ügyfélszolgálati részlegének operációs vezetője arról beszélt, hogy a havas teszt egy kulcsfontosságú lépés volt azért, hogy egy olyan autót készítsenek, ami minden felületen versenyképes.

„Az i20 N Rally2 fejlesztési menetrendje a tervek szerint halad” – mondta a szakember. „A négy nap alatt megtett kilométerek nem csak az ügyfeleink számára lesznek roppantul fontosak, amikor a saját téli versenyeikre mennek, de segítenek előrevinni a fejlesztést, ami tavaly kezdődött a murván.

A következő néhány hónapban a mérnökeink folytatni fogják a tesztelést különféle pilótákat alkalmazva, hogy szélesebb skálájú visszajelzést gyűjthessenek az autó minden aspektusáról. Mindig is egy kulcsfontosságú célja volt az első i20 R5-ös projektünknek és most az i20 N Rally2 fejlesztésének is, hogy egy olyan autót építsünk, ami ugyanúgy versenyképes minden felületen. Az, hogy tesztelni tudtunk havon és jégen, egy komoly lépés afelé, hogy valóban szállítsuk ezt az ígéretet. A végső csomag, amit az ügyfeleink részére kínálunk, egy minden felületen pompás ajánlat lesz.”

A tesztelésen gyűjtött adatok egy alapbeállítás meghatározását fogják segíteni hóra és jégre, ugyanakkor hasznosak lesznek akkor is, amikor murván fogják folytatni a munkát. A Svédországban összeszedett információkat ugyanakkor a tervezői csapattal is megosztják természetesen, hogy véglegesíthessék az alkatrészeket a homologizációs folyamat előtt. Az i20 N Rally2 fejlesztési folyamata folytatódik, újabb tesztek várnak az autóra laza és szilárd burkolaton is, ugyanakkor a Hyundai Motorsport megerősítette, hogy rendelhető már az i20 N Rally2.

 

Andrew

 

2021. február 25.