Get Adobe Flash player

Hírek: Hyundai i20 N Rally2 - Brad Pitt szerepében a Rally2-es Hyundai

 

Brad Pitt szerepében a Rally2-es Hyundai

A Hyundai i20 N Rally2 fejlesztése teljesen máshogy zajlik az előd R5-ös változathoz képest, ez pedig a Hyundai Motorsport fejlődését jelzi.

Alig több mint két éve vette át Andrea Adamo a Hyundai autósport részlegének vezetését, és bár nem volt idegen az olasz a szakmában, az olykor direkt, nyílt, de mindig szórakoztató kommunikációját ebben ez időszakban ismerhette meg igazán a nagyközönség.

Az sem ritka Adamótól, hogy saját magát illeti kritikával – elég arra a reakcióra gondolni, ami csapata Monte-Carlo Rallye-n mutatott teljesítményével volt kapcsolatos –, úgyhogy semmi meglepő sincs abban, hogy devalváló színben tűntette fel magát, amikor a DirtFish arra kérte, hogy összegezze a fejlesztés alatt lévő i20 N Rally2 és a régi, R5-ös modell közötti különbséget. „Alapvetően az új és a jelenlegi autó közötti különbség ugyanaz, mint köztem és Brad Pitt között. Ez a legkönnyebb módja az összehasonlításnak” – mondta.

Adamo a Hyundai Motorsport négynapos finnországi tesztje után nyilatkozott az i20 N Rally2-ről, melyet a Hyundai Motorsport ügyfélszolgálati részlege fejleszt és tesztelt a határ másik oldalán, Svédországban Craig Breennel és Oliver Solberggel. Ez az a különítmény, melyet a Hyundai Motorsporthoz kerülve a szakember közvetlenül felügyelt, de még most is rajta tartja a szemét. Ennélfogva látja, hogyan változott meg ennek az autónak a fejlesztési folyamata ahhoz képest, amit az ügyfélszolgálati részleg 2015-ös létrehozása utáni esztendőben dobtak piacra. A szakvezető el is ismeri, hogy az első alkalommal talán nem a megfelelő divat szerint történtek a dolgok, ugyanakkor a köztes öt évre kétségtelenül szükség volt ahhoz, hogy olyan méretűre növeljék az ügyfélversenyzéssel foglalkozó részleget, ami lehetővé teszi, hogy a megfelelő gyakorlatot kövessék.

Nagy előrelépések történtek, ami egyrészt a bevezetett szigorú folyamatoknak köszönhető, másrészt pedig annak, hogy egyes alkatrészeket alaposan felülvizsgáltak, másokat pedig ugyanúgy használtak fel, kölcsönösen megbízva a Hyundai ügyfeleiben és a beszállítókban is.

„Hatalmas a két autó közötti különbség” – tért rá a konkrétumokra Adamo. „Az alap felfüggesztés más. Az egyetlen dolog, amit megtartottunk, az az erőátvitel, a sebességváltó és a differenciálművek, mivel azok nagyon jól működtek – ez volt az első autó, amin a Riccardóval kooperáltunk, sosem volt gondunk, és sok ügyfél vásárolt sok tartalékot. Ez része a folyamatnak: leülünk együtt az inputokkal, az értékesítésekkel és az utólagos értékelésekkel, és azt mondjuk, ’sok ügyfél vásárolta ezeket, és sosem volt probléma, úgyhogy hülyeség lenne változtatni a változtatás kedvéért’. Az életben nem kell változtatnod a változtatás kedvéért.

Tiszteletben kell tartanunk az ügyfeleket is, amikor megjelentünk váratlanul, hittek bennünk, dolgokat vásároltak, ez tehát tisztelet kérdése azon emberek irányába, akik hittek a Hyundai-ban, amikor elég felelős dolog volt hinni bennünk. Oké, megtartjuk ezeket a dolgokat, sajnálatos módon másokat viszont kicserélünk. Módosítottuk például az üzemanyagtartályt, ami eléggé hasonló a jelenlegi autóéhoz, egy kicsit javítottunk azonban itt, egy kicsit ott. A karosszériamunkák természetesen nagyon másak, a kasztni, a súlyelosztás.”

Egy másik változtatás, mely az ügyfélszolgálati részleg fejlődésének a bizonyítéka, a motor evolúciója, ami az utcai i20 N egységére épül. A részleg nem csak az elsőgenerációs R5-ös autón dolgozott, de a TCR túraautókon is, melyekből most már három belsőégésű erőforrás modelljük van, ami azt jelenti, hogy a motor, amivel kezdted, mostanra „sokat fejlődött”.

„Most tehát a kétliteres turbómotor továbbfejlesztett verzióját használjuk, ami nagyon erős” – árulta el Adamo az erőforrásról, aminek a hengerűrtartalmát természetesen lecsökkentették a szabályok által maximalizált 1,6 literre. „A szoftvert most már teljes egészében mi csináljuk, úgyhogy ez is egy dolog, ami történt a Hyundai Motorsport fejlődésében a mérnöki képességek terén. Most már tehát saját, az autót kezelő szoftverünk lesz.”

A Hyundai Motorsport első embere nem győzte kihangsúlyozni, milyen folyamatbeli változtatások történtek az ügyfélszolgálati részleg 2015 szeptemberi elindulása óta. Amikor az i20 N Rally2 fejlesztését tavaly októberben bejelentették, Adamo elmondta, a projekt „mutatja, milyen messzire jutottunk öt év alatt”. Mit is jelent ez? „Egy igazi mérnöki csapatunk van, egy igazi motorfejlesztő csapat, arra fókuszál mindenki, hogy megfelelően csinálja a dolgokat egy megfelelő terv szerint” – mondta. „Megtervezzük a dolgokat, és nem reagálunk némileg pánikolva a problémákra.

Ne felejtsük el, hogy az utolsó autó, amit fejlesztettünk, egy olyan csapattal történt, ami a kezdetekben öt emberből állt. Most a tervezői csapat egymagában öt ember, ez messze más, és el kell mondanom, hogy az elsőnél sokkal többet ástam a saját kezeimmel, a csapatommal.”

Mindez azt eredményezte, hogy Adamo le tudta venni a kezét a folyamatról, szerényen megjegyezve: „Mostanság csak a költségvetés az, ami tőlem jön”. Majd így folytatta: „Ez egy más mód, és most már inkább egy néző vagyok, aki azt kéri az igazgatótól, hogy ne egy thriller filmet készítsen és ne is egy vígjátékot – egy kellemes kalandfilmet, ne egy thrillert!”

A februári svédországi teszt jelentette a végét a szakvezető által első fejlesztési résznek nevezett fázisnak, melybe Ott Tanak tavaly novemberi olaszországi és Breen év eleji franciaországi tesztje is beletartozott. Ezek lehetővé tették, hogy megértsék a különböző csomagok működését, köztük a hűtését is, melyekre a teljesítményt elsődlegesen meghatározó tényezők mellett szintén oda kell figyelni. „Amikor egy autót adsz egy ügyfélnek, ezek is fontosak” – nyomatékosította Adamo. „Bocsánat, ha még mindig mérnök vagyok néha, de ha lehomologizálod egyszer a hűtési csomagot… ez nem olyan, mint a WRC, egy hűtési csomaggal rendelkezel, ami mindenre szolgál, működnie kell murván, a forró versenyeken, a nagyon hideg versenyeken, meg kell tehát értened, hogy hogyan kezeld ezt. Ez egy olyan dolog, amit fejlesztünk most, és megelőzést végzünk. Nem fogunk elmenni egy versenyre vagy izgulunk, hogy aztán megpróbáljuk utána kezelni a problémákat” – magyarázta.

A fejlesztés második fázisának első, szardíniai állomásán is túl vannak Solberggel és Pierre-Louis Loubet-vel, ahol a Hyundai a fejlesztési alkatrészek első nagy futását tervezte, beleértve az új motorvezérlő szoftvert és mechanikai módosításokat. Az olyan pilóták, mint Tanak, Breen és Solberg alkalmazása különösen fontos a szakvezető számára, az, hogy váltogatják őket, azt jelenti, hogy „különböző tapasztalatokra tehet szert a Hyundai, így igazi fejlesztési folyamatot végezhet” Adamo véleménye szerint.

Ami elégedettségre adhat okot a csapatnál, az az értékelés, amit a versenyzők az autóból kiszállva adtak. „Azt kell mondanom, a visszacsatolás, amit a pilótáktól eddig kaptunk, jó” – mesélte Adamo. „Azt mondják, sokkal könnyebb vezetni, simább, minden ilyen dolog, amit szeret hallani az ember. Mellesleg szerződéssel rendelkező versenyzők ők, úgyhogy nem csak visszaigazolásul akarnak jó dolgokat mondani. Ez fontos.”

2021 nyara az az időpont, amit az i20 N Rally2 homologizációjára eredetileg kitűztek. Adamo elmondása szerint továbbra is ez a terv, július 1. a cél, bár egy nyilvánvaló faktor, a koronavírus járvány fenyegetést jelenthet erre. „Törökországban gyártják az utcai autót, úgyhogy problémás volt ott lenni eddig. Az utcai autó bemutatása teszi lehetővé, hogy el lehessen érni minden autót.

Küzdünk, és megpróbáljuk a legjobbunkat kihozni ebből. Mint ahogyan mindig mondom az embereimnek, rosszabb is lehetett volna. Élveznünk kell, amit csinálhatunk, egy sokkal rosszabb helyzetben is lehetnénk. Amit az embereimnek mondok, hogy ez komplikált, ezért vagytok itt. Amennyiben könnyű lenne ez, meg tudná csinálni mindenki.”

Nem kétséges, hogy az i20 N Rally2 egy lépés lesz az elődjéhez képest, ugyanakkor annak is kell lennie a szoros verseny miatt, amiben a Skoda Fabia Rally2 evo, az M-Sport Ford Fiesta Rally2-je és a továbbfejlesztett Citroën C3 Rally2 vesz részt.


Andrew

 

2021. március 20.