Get Adobe Flash player

A Pirelli gumikínálata 2021-re

Teljes mellszélességgel tér vissza a Pirelli a rali világbajnokságba 2021-ben. Bár a kizárólagos beszállítói státusza 2010-es lejártával sem fordított hátat a sorozatnak az olasz gumiabroncs gyártó, de mégiscsak visszatérés ez, hiszen egy évtizedes szünet után fogják ellátni a ralisport csúcskategóriás autóit ismét.

De milyen termékeket hoznak? Ötféle abroncsot, összesen nyolc változatban.

A szezonnyitó Monte-Carlo Rallye tudvalevőleg a lehető legszélesebb útfelületeket biztosítja, amivel a versenyzőknek meg kell birkózniuk. A Francia-Alpokban minden lehet a napsütéstől és 15 Celsius foktól a havon és latyakon keresztül a teljes jégig és -15 fokig.

Az autókat pedig mindössze négytenyérnyi felület köti össze az anyafölddel. Minden, a ralisportban érdekelt komoly gyártó rendelkezik egy Monte specifikus abronccsal, ami a Pirelli esetében a Sottozero. Ez egy puha keverékű téligumi szimmetrikus, forgásirányos mintázattal, mely viszonylag nyitott, a belső blokkjai mentén pedig sok mély árok van, ami a hosszanti tapadást hivatott javítani. A Sottozerót két változatban, szögekkel és azok nélkül szállítják. Előbbiekből két millimétert állnak ki a szögek.

A Monte-Carlo Rallye másik kínálata természetesen az aszfaltgumi, a P Zero. A WRC SS egy szuperlágy opció, amit csak erre a versenyre biztosítanak, a másik pedig a WRC S, ezt általánosságban az előbbinél szárazabb, kevésbé hideg időben lehet használni.

A P Zero kemény összetételben is létezik, amit a melegben zajló gyorsasági szakaszokon, illetve abrazív felületeken alkalmaznak majd. A P Zero hosszú ideje van a Pirelli kínálatában, két hosszanti árokkal rendelkezik a gumi belső oldalán, melyek segítenek a víz kiszorításában. A futófelület külső része kevésbé barázdált a száraz úton lévő tapadás és az oldalirányú stabilitás maximalizálása érdekében.

Amennyiben az aszfaltos versenyeken esik az eső, a pilóták a Cinturato mellett szavazhatnak, ez a teljes esős opció. A szimmetrikus, forgásirányos mintázat három hosszanti árokkal és a vállakon sok rézsútos bevágással rendelkezik. Ezt a típust úgy tervezték meg, hogy minél több vizet tudjon kiszorítani, a lágyabb összetétel pedig a működési hőmérséklet csökkenti. A Cinturato tehát a közönséges aszfaltos futamokon a harmadik opció.

A Svéd Rally-t helyettesítő Arctic Rally-ra, illetve az arra hasonlító északi havas versenyekre a Sottozero Ice a Pirelli válasza. Ez egy csodagumi, hiszen biztosítja a világ legjobb volánpörgetői számára, hogy őrült sebességgel táncoljanak az olyan felületeken, melyen talpon maradni is nehéz. Ennek a gumitípusnak a tükörjégtől és a mély hótól kezdve sokfajta felülettel kell megküzdenie egészen a latyakig és kövekig. Ez az aszimmetrikus mintázatnak köszönhetően sikerül, ami hosszanti és átlós blokkokat is tartalmaz, melyek belemélyednek a hóba, no és természetesen a szögeknek. Minden egyes Sottozero Ice abroncsban 384 volfrámból készült szög található, ezek hét millimétert állnak ki a felületből. A kulcs ezen abroncstípusnál a szögek gumiban tartása. A Pireli évekkel ezelőtt szabadalmaztatott egy eljárást, így már az abroncs gyártása során belekerülnek a szögek abba, nem pedig külön folyamatlépésként.

A murvára fordulva érkezik a régi kedvenc, a Scorpion. Ez a ralisport egyik leghíresebb mintázatával rendelkezik, oldalfala erősített, és kemény, valamint lágy változatban áll a versenyzők rendelkezésére.

 

Andrew

 

2021. január 23.