Get Adobe Flash player

Az M-Sport Monte-Carlo Rallye előtti dupla fejfájása

Az M-Sport ralicsapatának vezetője, Richard Millener mesélt arról, hogyan bonyolította meg a koronavírus járvány és a Brexit alakulata Monte-Carlo Rallye-n történő részvételét.

A brit alakulat 2021-es rali világbajnoki szezonnyitót megelőző két hete rémálomszerűen alakult. Nyilván ott akartak lenni. De jöttek a hírek, hogy nem utazhatnak. Aztán mégis. Mégsem. Talán. Végül Jean Castex francia miniszterelnök tett pontot az ügy végére, és az M-Sport útnak indulhatott a Francia-Alpok felé.

A bizonytalanságok közepett Millener mindvégig kitartott. „Csináltuk. Abszolúte csináltuk mindig, amíg nem zárult be minden ajtó. Ez kell, hogy legyen a mentalításod. Nem szabad, hogy megzavarjon, hogy mit mondanak vagy mit nem mondanak a kormányzatok” – magyarázta Millener, aki érthetően boldog volt, amikor odaértek a verseny szervizparkjába.

Megkönnyebbülés volt ez még úgy is, hogy a francia kisváros, Gap utcái üresek voltak, az éttermek bezárva, a helyiek pedig nem igazán akarták ott tudni a Csatorna másik oldalán élő barátaikat.

De mi előzte ezt meg?

„Egy kis duplaütés volt ez” – mesélte Millener. „Ott voltak számunkra a COVID-19 előírások, melyek sajnos majdnem minden nap változtak, az egyik kormányzati honlap egy dolgot mondott, egy kormányzati honlap pedig egy másik dolgot. Rajta kell lenned, hogy lásd, mik az előírások ezekben a tekintetekben; a kamionsofőrök például felmentésben részesülnek néhány dologban másokkal szemben.

Ez eléggé kihívásokkal teli. A másik problémánk az, hogy a PCR tesztelésre különböző szabályokat vezetett be majdnem minden ország és hogy azt a repülő indulása előtt mennyivel kell elvégeztetni. A PCR tesztelésre volt már példa minden versenyen, amin részt vettünk tavaly, ami jó, de akkor ezeket a korlátokat lefektették például azzal, hogy a repüléshez bizonyos idejű kellett, hogy legyen.

A csapat néhány tagja valójában Amszterdamon keresztül jött, nekik szükségük volt PCR tesztre és antigén tesztre is, az antigén tesztet pedig maximum négy órával a beszállást megelőzően kellett elvégeztetni. Megvan tehát minden ilyen szabály, amivel dolgoznod kell, ez kihívás volt, és ennek tetejében ott van a Brexit, amiben még nem találtam meg a pozitívumot.

Gyakorlatilag minden kamiont listázni kell a tartamával, fizetnünk kell a papírmunkáért, lényegében egy kártyáért, hogy átvihessük a kamiont a határon, a plusz papírmunka és a munkaidő tehát elég nagy. Ez azt a lehetőséget is elveszi tőlünk, hogy úgy csináljuk a dolgokat, ahogy szoktuk. Például ha volt egy összetört versenyautód, haza tudtad küldeni korán, el tudtad kezdeni tehát a javítását és az ilyen dolgokat. Ez sokkal nehezebb most, mivel ugyanazzal a járművel kell visszamennie, amivel kijött.

Aztán ott van az időbeli csúszás, amibe került ideérni, mivel az Egyesült Királyságban minden kamionnak meg kell állnia egy bizonyos helyen, hogy a papírokat lepecsételjék kézzel, utána átmegy a Csatornán, megáll ismét, és aztán lepecsételteti ismét, hogy folytathassa a célállomása felé. Általánosságban négy-hatórányi extra utazási időre gondolunk, amivel a papírmunka intézés járt.

Az egyik autónk tizenkét órát csúszott, próbálták megoldani, mivel a kikötők maguk sem igazán tudták, hogy mi folyik abban a pillanatban. Nyilvánvalóan azt várom, hogy jobb és simább lesz ez a jövőben, Monte-Carlóra azonban, párosulva a COVID-19 előírásaival, eléggé nehézzé tett mindent.

Az utazás tekintetében nem csak bonyolultabbá vált ez, de sokkal drágábbá is. A repülőjáratok annyira limitáltak jelenleg, hogy az emberek mozgása sokkal nehezebb valójában, mint volt. Nizzából az Egyesült Királyságba nagyjából húsz fontért tudtál lejutni. Azt hiszem, olyan kétszáz fontnál vagyunk jelenleg fejenként, hogy Nizzából visszajussunk a Heatthrow-ra, ahonnan aztán keresztül kell autóznunk az egész országon, hogy hazaérjünk.

Itt vagyunk azonban, és igen, öröm, hogy megvolt a verseny előtti tesztünk, az egész csapat egészséges és tudtak jönni, úgyhogy ez pozitív volt, most pedig egy jó versenyben reménykedünk.”

Millener annak azonban nem örült, hogy voltak olyan spekulációk, miszerint az M-Sport versenye már azelőtt véget ért, hogy elhagyták volna Cumbriát.

„Addig, amíg el nem kezdődött a verseny, sosem volt kérdés, hogy ne lennénk itt” – erősítette meg a szakvezető. „Elég mérges voltam, elég gyakran, de megpróbáltam nem mutatni ezt túl sok ember felé, mivel talán nem ez a legjobb imázs. Frusztrálóak voltak a pletykák. Nem voltak igazak, ez volt a legnagyobb probléma. Általában olyan vagyok, aki elengedi a dolgokat, de azok a pletykák, amik eljutottak hozzám, amiket olvastam…

Amit ezek az emberek nem értenek, hogy nagyon gyorsan megkapod a kérdéseket a versenyzőidtől, nagyon gyorsan megkapod a kérdéseket Malcolmtól, nagyon gyorsan megkapod a kérdéseket a Fordtól. Próbálunk úgy tenni, hogy elégedettek legyenek ezek az emberek, és azt mondják: ’Miért nem tudok erről?’. Aztán elvesztheted a jó partnerkapcsolat lendületét, ami megvolt, mivel azt gondolják, rejtegetik a dolgokat előlük vagy nem mondanak el dolgokat nekik. Ahogyan mondtam, ez nagyon frusztráló.”

Millener fellélegezhetett az utazási nehézségek után, az igazi stressz, maga a verseny azonban csak ez után következett.


Andrew

 

2021. február 4.