Get Adobe Flash player

Az ellentétes gumiválasztás, amit a Toyota és a Hyundai is megbánt

Az abroncsok és a gumistratégia fő beszédtémának, hovatovább döntő faktornak bizonyultak a 2021-es Monte-Carlo Rallye szombati napjának délelőttjén.

Az idénynyitó első két napján az volt a kérdés, hogy melyiket válasszák a versenyzők a világbajnokság új beszállítójának, a Pirellinek a kínálatából, szombaton hajnalban ugyanakkor arra helyeződött már a hangsúly, hogy mennyi kereket vigyenek magukkal és milyen állapotúakat.

A top pozíciókért harcoló Hyundai és Toyota különbözőképpen látták a dolgokat. Míg a dél-koreai márka i20 Coupe WRC-i használt szögeseken és egy pótkerékkel hagyták el a gapi szervizparkot, a japán gyártó Yaris WRC-i új szögeseken futottak ki, két pótkereket cipelve magukkal.

Ironikus módon mindkét csapat bánhatta a döntését.

A 6:30-kor rajtolt la breole-i szakasz Sebastien Ogier-é volt, aki nem vesztegette az időt, és átvette a vezetést Elfyn Evans-tól. A francia pilóta 17,8 másodperccel volt gyorsabb a második időt autózó csapattársánál a 18,3 kilométeren, ezzel pedig 10,4 szekundumos előnyt csinált a 7,4-es hátrányából.

A következő, saint-clementi különpróbán Ogier újabb 3,9 másodpercet adott a wales-inek, amivel 14,3 szekundumos előnyre tett szert a szervizparkba visszaérve. Minden oka megvolt tehát a hétszeres világbajnoknak, hogy mosolyogjon, de nem tett így.

A második, 20,5 kilométeres gyorsaságin ugyan jobb volt a közvetlen rivális Evans-nál, de jelentős időt, 42,2 másodpercet bukott a szakaszgyőztes Thierry Neuville-hez képest. A pálya körülményei jól megjósolhatóak voltak előre, közel nulla tapadást biztosítottak, ami a Hyundai kezére játszott a gumiválasztásban.

Ha később bárki visszanézi a részeredményeket, nem biztos, hogy fel fog neki tűnni Neuville teljesítménye, hiszen az éllovashoz képesti hatalmas időkülönbség sem hozott számára pozíciókat, mivel a szakasz teljesítését követően is csaknem egy perc lemaradásban volt. Ogier teljesítményét ténylegesen nem befolyásolta az, hogy mi is történt itt.

Hét világbajnoki címet azonban nem lehet éles csaták nélkül nyerni, Ogier-t pedig frusztrálta belül, hogy hagyta, hogy megtörténhessen ez a dolog. A Toyota sztárja elismerte, volt egy olyan érzése, hogy a használt szögesek nagyobb versenyképességet biztosítanának, és sajnálkozott kicsit, hogy nem hallgatott jobban a megérzéseire.

„Úgy gondolom, elkövettünk egy kis hibát a gumikkal, és csinálhattuk volna ezt egy kicsit jobban” – mondta a szervizparkban. „Úgy tűnik, hogy amit a Hyundai csinált, az egy kis különbséget eredményezett azon a szakaszon. Megvitattuk ezt, öt használt gumival akartam menni, a csapat pedig a biztonságos mód mellett döntött. Azt mondtam, ’oké, ha ugyanezt tesszük Elfynnel, akkor menjünk a biztonságos módra’.

Eddig nem egy nagy dráma, de természetesen nem kellene összehoznunk ilyesfajta hibákat és egy újabb nagyadag időt veszteni, mint most, máskülönben újra nyitott lesz minden.”

De miért voltak a használt abroncsok hatékonyabbak? Az általános logika szerint a frissebb, még nem használt gumi egy kis extra tapadást biztosít az aszfalton, ezáltal segít gyorsabban menni. Ez természetesen igaz a száraz szakaszokra, itt azonban Monte-Carlóról van szó. A havas körülmények nem ritkák, a tízedik gyorsaságin pedig havas körülményekkel találta magát szembe a mezőny.

„Nyilvánvalóan értekezés folyt arról, hogy vigyünk két új gumit alapként, amiről azt lehet gondolni időnként, hogy egy új guminak jobbnak kell lennie, mivel szilárdabbak a szögek és néhány példa szerint nagyobb tapadást biztosít” – magyarázta Evans. „Nem vagyok azonban biztos benne, hogy ez volt a jó választás.

Úgy gondolom, az történhet, hogy amikor egy gumit használnak, nyilvánvalóan a szög egy kicsit jobban kiáll belőle, ez pedig tapadást biztosít számodra, úgyhogy egy nehéz választás ez, és nyilvánvalóan ilyen kevés tapasztalattal ennél a guminál nehéz tudni, hogy mi a legjobb.”

A Hyundai-ok után rajtolva úgy tűnt, hogy a romló pályaállapot is hátráltatja Ogier-t és Evans-ot, megtanulták azonban a leckét, és a nap utolsó szakaszára már nem is követtek el hibát. Evans megnyerte azt, jelezve szándékát Ogier felé, hogy nem adja fel a csatát.

De mi a helyzet a Hyundai-jal? Ők miért bánkódhattak?

Ők a megfelelő gumikon küldték ki a versenyzőiket a szervizparkból, de nem a megfelelő mennyiséggel.

Ott Tanak a csütörtöki két gyorsasági után vezette a Monte-Carlo Rallye-t, a következő napon azonban hamar visszacsúszott. Pénteken este aztán a harmadik helyen állt, bár ezt ajándékul kapta Kalle Rovanperától, aki kicsúszott egyszer, valamint tízmásodperces büntetésben is részesült késés miatt.

A szombat aztán teljes katasztrófává vált. Egy, a pályabejáráson elkövetett hiba azt jelentette, hogy egy kő kilyukasztotta Tanak Hyundai-ának bal első gumiját a kilencedik gyorsaságin. Nyolcvan másodpercnek intett búcsút a pilóta.

Mivel nem volt még egy használható kereke, miután egy pótkerék mellett döntöttek, a legutolsó dolog, amire Tanaknak szüksége volt ekkor, hogy egy újabb defektet kapjon. Pechjére ez történt vele.

Ezzel semmit sem tudott már kezdeni, egyszerűen nem volt szerencséje. A lassúdefekt azt jelentette, hogy csökkentett tempóval haladt a szakaszon, aztán meg is kellett állnia, hogy visszategye az előzőleg megsérült kereket.

Katasztrófának illett be, hogy csaknem kilenc percet vesztett ezzel a tízedik különpróbán, amivel újabb kilenc helyezést bukott, és a tizennegyedik pozícióban találta magát. Ez rövidesen a tizenötödikre módosult, hiszen a gapi szervizparkba tizenegy perccel az ideális idejét követően jelentkezett be, ami 1 perc 50 másodperces büntetést jelentett.

Ami a legrosszabb volt az egészben, hogy ezt három ép kerékkel az autóján tette meg, ami ellentétes az FIA sportszabályzatával. Ha nem áll ki ekkor önként, kizárják. Miután a Monte-Carlo Rallye utolsó napjára nem érvényes a SupeRally szabály, ennyi volt a verseny a 2019-es világbajnok számára.

A Hyundai szempontjából kevesebb volt a veszteség, mivel Dani Sordo megörökölte Tanak ötödik pozícióját, amit meg is tartott a verseny végéig, Neuville révén pedig a dobogóra is felfértek. Nem ez volt, amiért a hercegségi versenyre utazott az elmúlt két év gyártói bajnoka.

A fekete, kerek Pirellik pedig letették névjegyüket a 2021-es szezonnyitóján.


Andrew

 

2021. február 5.