Get Adobe Flash player

A Monte sisakmizériája

A 2021-es Monte-Carlo Rallye-n több versenyzőt is megbüntettek, mert nem kötötték be a bukósisakjukat. A DirtFish utánajárt a történteknek.

Szokatlan helyzetben találták magukat a bukósisakok, amikor reflektorfénybe kerültek azok után, hogy a 2021-es rali világbajnoki idénynyitón három versenyző is büntetést kapott, miután egy gyorsasági szakaszon bekötetlenül viselték a fejvédőjüket.

Sebastien Ogier, Carlos del Barrio és Martijn Wyedeaghe is négyszáz eurós büntetésben részesült, mivel megszegte a 2021-es rali világbajnokság sportszabályzatának 53.1-es paragrafusát. A történtek ritkaságnak számítanak a profi versenyzők között, akik versenyek százait teljesítették már, és az is különös, hogy két kihágás is a szombaton megrendezett Saint-Clement és Freissinieres közötti tízedik szakaszon történt.

A büntetéseket beárnyékolta Ott Tanak egy versenyre felfüggesztett eltiltása, aki három ép és egy sérült kerékkel ért vissza a szervizparkba ugyanezen a napon. Az észt pilóta rá is mutatott: „Egy emberi élet négyszáz eurót ér összehasonlítva azzal, amit mi tettünk”, amivel arra utalt, hogy egy ilyen, a biztonságot érintő szabályszegés egy baleset esetén végzetes következményekkel is járhat.

A DirtFish emiatt utánajárt a válaszoknak, megvizsgálták a rendelkezésre álló belsőkamerás felvételeket, és nem csak a megbüntetett versenyzőkkel, de a szervizpark további szereplőivel is beszéltek, hogy összeálljon a kép, mi és hogyan történt és hogy mennyire valószínűtlen mindez.

Mint ahogyan a rali világbajnokság élő közvetítésében is ki lehetett szúrni, a Nemzetközi Automobil Szövetség gyorsasági szakaszok végén szolgáló versenyfelügyelői, illetve technikai delegáltjai is észrevették a kihágásokat.

Ezek a tisztviselők azért vannak ott, hogy ellenőrizzék az autókat, melyek a gyorsasági szakaszokról a közúti átkötőkre fordulnak, biztosítva azt, hogy ne szegjék meg az FIA sport-, illetve technikai előírásait és természetesen az adott verseny szabályait. Pozíciójukból adódóan a versenyfelügyelők felé jelentést is küldhetnek, akik aztán döntést hozhatnak, hogy beidézik-e az érintetteket meghallgatásra vagy rögtön bírságot szabnak ki.

Monte-Carlóban, ahol a WRC+ All Live felvételei további bizonyítékot szolgáltattak, a bukósisakkal kapcsolatos vétségek azonnali büntetést vontak maguk után. Egyetlen pilóta vagy navigátor sem szerepelhet a gyorsasági szakaszon úgy, hogy a sisakját nem teljesen biztonságosan viseli, a négyszáz eurós büntetés pedig reflektált arra, hogy nem szándékosan szegték meg az érintettek a szabályt.

Egy hiba volt ez tehát, legyen az a versenyző vagy a sisak részéről, ami oda vezetett, hogy az állszíj nem volt teljesen biztonságosan rögzítve.

A szervizparkot körbekérdezve látni, hogy sok versenyzőnek időbe telik, hogy visszapörgesse az éveket, hogy történt-e olyan, amikor elfelejtette becsatolni a sisakját. A legtöbben az autón kívül veszik azt fel, aztán a HANS kerül sorra, ezután szállnak be.

A pilóta és a navigátor sokkal könnyebben tud szemkontaktusba kerülni az autón kívül, mint amikor benne ülnek, tehát inkább ekkor tudják felfedezni, hogy a másik állszíjával valami gond lenne.

Lehetetlen elképzelni, hogy Julien Ingrassia – akinek a képességei, hogy itinert ír és olvasás, miközben figyeli az előttük lévő utat, hét világbajnoki címet hoztak saját magának és Ogier-nek – nem vesz észre egy becsatolatlan sisakot. Azt sem várná az ember, hogy Ogier nem veszi észre magán ezt, mikor beszáll Toyota Yaris WRC-jébe.

A közúti összekötő szakaszra adott idő sem volt szoros a kilencedik és a tízedik gyorsasági között; a három páros nem hajtott az idő ellen úgy, hogy az befolyásolta volna a szakasz előtti szokásos felkészülésüket.


Dani Sordo távozó navigátora, Calros del Barrio bukósisakja a hatodik szakaszon nem volt becsatolva. A Hyundai i20 Coupe WRC-ben helyet foglaló navigátor így látta a történteket: „Egyik szakasz céljában sem volt olyan érzésem ezen a versenyen, hogy az kicsatolódott, mivel elfelejtettem volna rendesen becsatolni – avagy lettem volna tudatában annak, hogy nincs bekötve a sisakom” – mondta del Barrio.

„Egyszer történt velem ilyen éltemben, olyan huszonhét évvel ezelőtt. Ez volt a második versenyem Jesus Puras-szal Korzikán. Az azonban egy teljesen nyitott sisakkal történt. Az első gyorsasági szakaszon történt ez, és az első fékezési pontnál rögtön tudatában voltam annak, hogy elfelejtettem becsatolni a sisakomat. Ez volt az egyetlen olyan gyorsasági szakasz az életemben, melyen tudatában voltam annak, hogy elfelejtettem egy ilyet.

Egy másik ilyen, hogy három évvel ezelőtt ugyanilyen problémám volt, de az egy Danival történt teszten volt. Azt hiszem, Portugáliában történt. Azonnal rájöttem, hogy elfelejtettem becsatolni a sisakom az egyik futás alkalmával. Egy másik ilyen, ami itt történt – oké, de ennek nem voltam tudatában.

Nem volt olyan érzésem, hogy laza lenne. Ennek megfelelően beszéltem Martijnnal is, és ugyanez volt az érzése, nem volt tudatában annak, hogy ne lett volna becsatolva a sisakja bármely szakaszon. Azt biztos, hogy furcsa ez, de oké, kifizetem a bírságot, és nincs mit mondanom a versenybírók ellen.”

Miután visszanézte a hatodik és tízedik gyorsasági szakasz belsőkamerás felvételeit, del Barrio elmondta, hogy ő maga és Ogier is „egyszerűen elfelejtette megfelelően becsatolni”, és rámutatott, hogy ők ketten két különböző márkát használnak. A hyundai-osok a Bell, Ogier a Stilo sisakjai mellett tették le voksukat.

Mi a helyzet akkor a sisakokkal? Az FIA számára megfelelőek ezek a védőeszközök, máskülönben nem lehetne őket használni, de kilazulhat-e az állszíj a szakasz teljesítése során?

Anélkül fogadta el a bírságot mindhárom versenyző, hogy kifogásokat keresett volna, a hyundai-osokról azonban úgy tűnt, biztosak benne, hogy rendesen becsatolták, mielőtt kiderült volna ennek az ellenkezője. És Ogier-vel is ez volt a helyzet.


„Egyszerűen elfelejtettem” – mondta Ogier. „És természetesen kizárólag az én hibám ez jelen pillanatban. Amikor egy olyan sűrű versenyen vagy, mint a Monte, ahol rengeteg információt kell kezelned a szakaszok között, kicsit rohanásban lehetsz időnként, hogy felkészítsd magad a következő szakaszra, ez pedig olyan helyzetet eredményezhet, amikor időnként elfeledkezel erről. Az első ilyen alkalom a pályafutásom során, hogy elfelejtettem ezt, azt hiszem… egy tehát tizenöt év alatt.

Az egyetlen dolog, úgy gondolom, hogy vannak olyan versenyek, ahol a szakasz rajtjában a sportbírók figyelnek rád. Vizuálisan gyorsan ellenőrzik, hogy jól vagy-e bekötve és hogy a sisakod be van-e kötve. Amikor a sisak rajtad van, nem látod és nem igazán érzed, hogy be van-e kötve vagy sem” – tette hozzá.

„Az azonban bizonyos, hogy nincs semmi gond az új sisakokkal, ugyanaz a rendszerük, mint ami mindig is volt. Az egyetlen dolog, hogy nem igazán érzed ezt, úgyhogy jó lenne egy sportbíró, aki ellenőrizné ezt a rajtvonalon.”

A Stilo főmérnöke, Paolo Bonetalli a következőket mondta el: „Megerősíthetem, hogy az állszíjat, ami Ogier sisakján van, évek óta használjuk gond nélkül. Kapcsolatban voltunk a Toyotával a verseny alatt és után is – biztosak akartunk benne lenni, hogy nincsen problémája a versenyzőnek az új sisakkal. Nem voltak problémái a Toyotának, mi pedig elégedettek vagyunk a sisakkal.

Lehetetlen, hogy egy megfelelően becsatolt Stilo állszíj kilazulhat magától, emberi beavatkozás nélkül.”

Ogier a Stilo nyitott sisakjának legújabb változatát viselte, a 2021-es specifikációjú bukósisak azonban a mikrofonnyúlványban, a sisak tetején és annak formájában más, mint a korábbi. Ahogyan Bonetalli állítja, az állszíj és a csat kialakításában és használatában semmi sem változott.


A Bell is megosztotta véleményét a DirtFish-sel, és két gondolatot is adott, hogy mi vezetett a Hyundai navigátorainak büntetéséhez.

„Elvégeztünk minden tesztet, valóban lehetetlen a kicsatolódás” – mondta el az állszíjról Bruno Curletto, a Bell értékesítési vezetője. „Nem csak a Bell, de a Stilo sisakjával is ez volt. Tisztán látszott, hogy Ogier-jé nincs becsatolva. Azt gyanítom, hogy mivel mindez a tízedik szakaszon történt, talán rohanva érkeztek. Valami történt az időzítésükkel, és szimplán elfelejtették Ogier-nél ezt megtenni.

Ami a Bellt illeti, őszintén szólva nem volt világos ez, mivel nem volt tiszta a kép. Mindazonáltal leellenőriztük, nos, nincs mit ellenőrizni. Sok bukósisakot készítettünk, és minden állszíj ugyanolyan módon készül, úgyhogy ha meghúzod a szíjat és az állszíjat, lehetetlen, hogy kioldódjon. Ez alatt azt értem, hogy amennyiben meghúzod az állszíjat, nincs arra mód, hogy kilazuljon. Nem lehetséges ez, mivel dupla hurokban kell lennie, aztán alul be kell pattintania. Még ha nem is húzod meg alul, akkor sem fog kilazulni.

Lehet, hogy az állszíj túl hosszú volt, és lelógott. Meg volt húzva, de egy hosszabb állszíj volt, és az alja volt, ami zárt volt. A sisak maga azonban be volt csatolva.”

Míg a dupla D-gyűrű a valódi rögzítési mechanizmus, az alsó rész további biztonságot ad, és megakadályozza azt is, hogy a bekötött állszíj vége ide-oda csapkodjon – ez is egy ismertetője a teljesen becsatolatlan sisaknak, és nem lehet nem felismerni az autóban.

„Minden mechanizmus, ami a sisak zárásához és meghúzásához kell, nem számít a márka, ugyanaz. A szabályok nagyon szigorúak, a rendszer pedig működik, úgyhogy véleményem szerint az egyetlen módja, hogy becsatolatlan legyen, hogy valaki elfelejti ezt, emiatt pedig megbüntették.”


Stephane Cohen, a Bell vezérigazgatója arról a technológiáról beszélt, amit cége és a rivális Stilo is alkalmaz, hogy a lehető legbiztonságosabb sisakokat tudják gyártani.

„A legtöbb sisakgyártó, úgy gondolom, mondhatom, minden, az autósportban részt vevő gyártó kevlárt használ az állszíj anyagául” – magyarázta Cohen. „Technikailag ez nem szövet, ez egy anyag, és kevlárt használunk, mivel ha megnézed a régi idők sisakjait, éghető volt az anyag, amiből az állszíj készült, aztán azt befedték Nomex vagy valamilyen tűzálló anyaggal, amit a versenyzőnek rögzítenie kellett az állszíj alatt, úgyhogy ha tűznek volt kitéve, akkor rendben volt.

Aztán talán húsz évvel ezelőtt mindannyian a kevlárra váltottunk, amikor széles körben elérhetővé vált ez, mivel ennek megvan az a mechanikai karakterisztikája, ami elvárt volt, ugyanakkor tűzálló, úgyhogy meg tudtunk szabadulni az állszíj borításától, amire korábban szükség volt.

Legyen az rali bukósisak, motorkerékpáros bukósisak vagy kerékpáros bukósisak, az elvek ugyanazok. Be kell kötnöd az állszíjat. Ami a Bellt illeti, nem hinném, hogy bármelyik versenyző is elfelejtette volna bekötni az állszíját.

Egy kis különbség a mi és a versenytársak bukósisakjai között, hogy az állszíj vége egy kicsit hosszabb, és ha nem fordítasz kellő figyelmet, azt gondolhatod, ’ó, valami lóg itt”. Ez azonban valójában az állszíj többlethossza, ami a dupla D-gyűrűs csatlakoztatási rendszer után van, és a versenyző állkapcsa alatt lazán lóg.

Esetenként talán olyan benyomást ad, hogy nincs bekötve rendesen a sisak. Ami tehát a Bellt illeti a legutóbbi Monte-Carlo Rallye-val kapcsolatban, nem gondoljuk, hogy különösebb probléma lett volna a sisakok becsatolásával.

Nyilvánvaló, hogy több mint harmincezer sisakot készítünk évente, sok-sok éve, az állszíjunk pedig jól bevált.”

Ennyi történt? Három ritka versenyzői hiba, aminek végül nem volt hatása a verseny eredményére?

A versenyfelügyelők a jövőben sokkal éberebben figyelik majd a hasonló incidenseket, a rali világbajnokság legénységei azonban nem csinálnak ügyet ebből a rejtélyből, mivel nem rajtolnának el a szakaszokon, ha nem gondolnák azt, hogy a fejükön lévő bukósisak nem elég biztonságos. Ezek a biztonsági jellemzők pedig túlmutatnak az állszíj rögzítésén.

„A versenyzők által a Monte-Carlo Rallye-n használt bukósisakok konzolján van egy piros csavar” – tette hozzá Cohen. „Ez egy egyedi jellemzője ennek a sisaknak, mivel baleset esetén lehetővé teszi az egészségügyi személyzetnek, hogy a sisak mikrofonját tartó merev konzolt nagyon gyorsan és könnyedén levehessék anélkül, hogy levegyék az egész sisakot, ez pedig gyors hozzáférést biztosít számukra a potenciálisan sérült versenyző légútjaihoz.”


Andrew

 

2021. február 7.