Get Adobe Flash player

Másak a Pirelli szögesei

 

Javában készülődnek a rali világbajnokság csapatai a sorozat egyetlen teljesen havas versenyére, ami ezúttal egy új viadal lesz számukra, a finnországi Arctic Rally. Nem csak ez lesz azonban az újdonság, hanem a gumiabroncsok is, hiszen hosszú idő után most fognak először versengeni a Pirelli Sottozero Ice abroncsaival.

Kalle Rovanpera 2020-ban rajthoz állt az akkor a finn bajnokságba tartozó viadalon, melyen győzelmet aratott, akkor még a Michelin abroncsain. A fiatal finn a 2021-es, a világbajnokság értékelésébe beleszámító megmérettetésre előbb csapata, a Toyota GAZOO Racing bázisának közelében, majd a futam helyszínén készülhetett. „Jól mentek a tesztek” – mondta el Rovanpera. „A jyvaskylai első alkalom után kellemesnek érződött már az autó. Amikor Rovaniemiben teszteltünk, tényleg összeállt minden a versenyre a beállításokat tekintve. Mindenesetre úgy érzem, elég jók vagyunk már az autóval.”

Ahhoz azonban, hogy idáig eljussanak, nagy munkára volt szükség. „Jó volt ráérezni a Pirelli gumikra, eléggé másak a Michelinhez képest, amit tavaly használtunk” – magyarázta Rovanpera. „A legnagyobb dolog, amit tennünk kellett, hogy megtaláljuk a megfelelő beállítást az új gumihoz. A gumi teste más egy kicsit, úgyhogy ez elég jól befolyásolja a beállítást, valamint a pilóta érzetét is.

Elég nagy a különbség a tavalyi gumikhoz képest. A Pirellivel elég nagy a változás, eléggé más a gumik stílusa. Van néhány dolog, amit meg kell tanulnod. Elég könnyű megtanulni, van azonban egy nagyobb feladat, mégpedig megfelelővé tenni az autót a gumihoz.”

Rovanpera bizonyította már, hogy könnyen tanul, hiszen élete második World Rally Car-ral teljesített világbajnoki futamán, éppen egy havas versenyen, a tavalyi Svéd Rally-n, a hajrában megelőzve világbajnok csapattársát, Sebastien Ogier-t, a harmadik pozícióban végzett.

A csapattárs Elfyn Evans ugyanakkor azon a véleményen van, hogy bonyolult összehasonlítani a Pirelli Sottozero Ice-ot a tavaly használt Michelinnel.

„Eléggé más körülmények között használjuk a gumikat” – kezdte a Svéd Rally tavalyi győztese. „Tavaly Svédországban például majdhogynem nem volt hó, most viszont a teszten itt -30 volt rengeteg hóval, a kemény körülmények miatt pedig van egy kis mozgása a gumiknak. Valójában elég nehéz összehasonlítást végezni. Amit mondani tudok, hogy a nagyon jónak érződik a gumi. Kicsit könnyebb, úgyhogy némileg más visszacsatolást ad.”

Rovanpera ezzel kapcsolatban megjegyezte, az, hogy könnyebb a Pirelli, a némileg lágyabb gumitestből és az ugyancsak lágyabb oldalfalból ered.

„Azzal, hogy teszteltünk, tudtunk dolgozni a beállításokon, hogy hozzáállítsuk egy kicsit az autót a gumihoz” – tette hozzá Evans.

A harmadik toyotás pilóta, Sebastien Ogier úgy érezte, jól ment a felkészülés. „Két jó napot töltöttünk teszteléssel, egyet Jyvaskylában, egyet pedig Rovaniemi térségében, úgyhogy egy jó esély volt ez arra, hogy sok kilométert tegyünk meg a gumikkal” – mondta az uralkodó világbajnok. „Sok különbséget láttunk ezen gumik és azok között, amikkel korábban rendelkeztünk. Ezek a kilométerek a teszten nagyon fontosak, hogy megpróbáljuk megtudni ezeket a különbségeket. Úgy gondolom, a Pirelli hógumija egy jó termék.”

Az M-Sport közvetlenül a verseny előtt bonyolította le ötnapos tesztjét a helyszínen. Teemu Suninen mindössze egy napot ülhetett a volán mögött. A finn még a teszt előtt nyilatkozott. „Ez egy nagyon fontos nap. Meg kell találnom az új gumival az érzést. Vannak kérdéseim, jó lesz ezeket megválaszolni a teszten” – nyilatkozta a finn pilóta.

 

Andrew

 

2021. február 23.