Get Adobe Flash player

Hogyan fordított a Hyundai?

Nem a Hyundai volt az Arctic Rally Lapland esélyese, Ott Tanak azonban magához ragadta a vezetést az i20 Coupe WRC nyergében a világbajnokság új fordulóján, és magabiztos győzelmet aratott.

A szakma és maguk a csapatok is a Toyotát tartották esélyesnek a 2021-es rali világbajnokság egyetlen havas – a Svéd Rally-t helyettesítő – fordulóján, a Hyundai azonban a monte-carlói kudarc után felállt, és Tanak révén megnyerte a versenyt, Thierry Neuville, valamint Craig Breen pedig a harmadik és negyedik helyre hozták a koreai márka autóit.

Mitől jött ez a fordulat úgy, hogy a jelenkori WRC-k érájában még senki sem győzte le a Toyotát Finnországban, havas versenyen is csak egyszer múlták felül a japánok Yaris WRC-jét, miközben a Hyundai-nál cseppet sem volt jó a hangulat az idénynyitón elszenvedett vereség miatt?

Az várható volt, hogy az időkülönbségek nem lesznek nagyok a hatalmas átlagsebesség miatt, és azt is tudni lehetett, hogy a rajtsorrend fontos szerepet fog játszani. Kevés volt arra az esély, hogy az elsők között futók előnyben lesznek, Tanak pedig a monte-carlói kiesésből adódóan kedvező pozícióból rajtolhatott pénteken, és meg is nyerte mindkét gyorsaságit aznap.

Ez is volt a terve. Gyors akart lenni rögtön, előnyt kiépíteni, hogy a riválisainak utána üldözniük kelljen őt. A stratégia tökéletesen működött. Pénteken este, hatvankét versenykilométer után tizenhat másodperccel vezetett csapattársa, Craig Breen előtt, a harmadik pozíciót elfoglaló toyotás Kalle Rovanpera pedig húsz szekundumra volt elmaradva tőle. 2019 világbajnoka innentől kezdve kontrollálni tudta a viadalt, akkor nyomta csak igazán, amikor kényelmesnek érezte azt, és egy eset kivételével elkerülte a hófalakat, amik az óvatlanoknak vagy túl bátraknak kisebb-nagyobb időveszteséget okoztak.

„Ha egy új versenyre érkezel, sosem ismered igazán, úgy tanulod, hogy mész rajta. Gyorsan kell reagálnod néhány dologra, és igen, talán a verseny eleje az, ahol a legnagyobb különbséget tudod kihozni” – magyarázta a futam győztese. „A verseny során ugyanis mindenki tanulni és reagálni fog, a különbségek pedig kezdenek egyre kisebbek lenni. Ami engem illet, tudtam, hogy egy jó különbséget kell kihoznom az elejétől, aztán pedig előnyt kiépíteni magamnak. Ezután képes voltam menedzselni ezt.”

Ez egyszerűen hangzik, de el is kell jutni addig, hogy egy olyan csomaggal rendelkezzen az ember, ami erre képes. Tanaknak pedig voltak fenntartásai azzal kapcsolatban, hogy megfelelő volt-e a Hyundai Motorsport felkészülése, mivel a tesztre téliesebb körülmények között került sor, mint amivel a pályabejáráson szembesültek. „A verseny előtti teszt, amit itt, északon teljesítettünk, nagyon más körülmények között zajlott. Nagyon havas volt szűk és lassú utakkal, aztán pedig részt vettünk egy kis helyi versenyen Észtországban, hogy kilométerekre tegyünk szert, de az is nagyon havas körülmények között zajlott. Teljesen más volt tehát, mint amit itt tapasztaltunk” – mesélte a pilóta.

„Nem is éreztem az autót, nem volt meg a magabiztosságom, úgyhogy kétségtelen volt, hogy küszködünk, a köztes két hétben tehát nagyon nyomtam a mérnököket, hogy találjunk valamit legalább a shakedown-ra, ahol futhatunk néhányat. Biztos vagyok benne, hogy sok munka ment az adatok és a tavalyi információk elemzésébe. Nagy feladat volt, de kifizetődött végül.

Nevezzük új beállításoknak ezeket. Kétségtelen, hogy nem voltak teljesen újak, csak valamennyire másak. Ismertük azokat a dolgokat, amik nem működtek, úgyhogy meg kellett próbálnunk olyan dolgokat találni, amik működnek.”

Mint azt felfedte a leintést követően Tanak, a verseny előtti nehézségek az autó felfüggesztésében és még inkább a kezelhetőségében gyökereztek. Az pedig, hogy a beállításokon egy tempós verseny rajtja előtt közvetlenül változtattak, bátor döntés volt. „Ez az, amit tenned kell, ha csatában akarsz maradni” – magyarázta a célba érés után közvetlenül. „Ha küszködsz a kormány mögött, nem jönnek az eredmények, úgyhogy ez volt az egyetlen mód, amit tenni lehetett. És aztán azt mondhatom még mindig, hogy nem érzem magam teljesen magabiztosnak az autóban, de ma szépen működött, és képesek voltunk annyira, ami kellett.”

Annak ellenére tehát, hogy nem érezte magát szászázalékosnak az autójával Tanak, tizenhét másodperc előnnyel nyerte a versenyt navigátorával, Martin Jarveojával Rovanpera előtt. A különbség tehát tulajdonképpen annyi, ami előnyt a futam első napján kiautóztak. Ehhez kellett még a jó taktika, valamint a felkészülésbe tett háttérmunka és egy bátor döntés.

Gumikezelés

A gumiabroncsok kezelése döntő tényezőnek bizonyult a végeredmény szempontjából, Tanak pedig meg is jegyezte a szombaton este, hogy az aznap délutáni szakaszokon ez egy kiemelt aggály volt, mivel a pályák a második teljesítésre kemény próbatétel elé állították a gumikat, a pilótáknak pedig oda kellett figyelniük, hogy hogyan vezetnek, hogy benne maradjanak a szögek az abroncsban. „Befogtunk minden gumit, amink volt, és használtuk őket, úgyhogy a délután arról szólt, hogy óvjuk őket, jussunk át a szakaszokon és ne hibázzunk. Reggel nyomtuk még egy kicsit, délután aztán fontos volt, hogy tisztán jöjjünk át. Az utolsó szakaszon elég nagy nyomás helyeződött a gumikra, és igen, bizonyosan nem volt könnyű, de nekünk nem kellett kockázatot vállalni. Úgy értem, fontos volt, hogy átjöjjünk.”

A csapattárs Neuville kitűnő teljesítményt nyújtott ezen a huszonnyolc kilométeren, tizenkét másodperccel volt jobb mindenkinél, ez pedig nem volt véletlen. „Elképesztő szakaszt produkált” – mondta róla főnöke, Andrea Adamo. „Úgy gondolom, nagyon jól kezelte a gumikat. Meg kell mondanom, ez is része volt annak a munkának, amit az Arctic Rally-ra történt felkészülésként végeztünk, mivel sokat dolgozunk a gumikezelésen és mindezeken a dolgokon, mivel világos, hogy ez volt a gyenge pontunk Monte-Carlóban.

Amikor valami olyat csinálsz, mint amit mi tettünk Monte-Carlóban, mélyen ki kell elemezned a hibáidat és megérteni, hol voltál főként gyenge, és mindannyian megértettük, hogy a gumikezelés terén Monte-Carlóban nagyon rosszak voltunk, mondhatni legalább, és akkor kedvesek voltunk magunkhoz. Nagyon keményen dolgoztunk tehát, és úgy gondolom, amit Thierry csinált szombaton este, megmutatta, hogy legalábbis nagyon jól megértettük, hogyan kezeljük ezt nagyon jól.”

 

Andrew

 

2021. március 15.