Get Adobe Flash player

Három év kell a hibrid sikerességének méréséhez

A Hyundai Motorsport igazgatója, Andrea Adamo úgy véli, az, hogy a Rally1 a megfelelő út a rali világbajnokság számára, abból fog kiderülni, hogy mennyi gyártó figyelmét kelti fel az új, hibrid kategória, ennek megítélésére pedig legalább három év szükséges.

Míg az autósport más ágai az utóbbi években elkezdték már alkalmazni a hibrid hajtásrendszert, esetenként pedig teljesen elektromos hajtást használnak, a rali világbajnokság még mindig a belső égésű motorokra bízza kizárólag az autók mozgatását minden kategóriájában.

Ez 2022-ben fog változni, amikor a World Rally Car-okat váltó új csúcskategória, a Rally1 életbe lép. Ezek az autók még mindig rendelkezni fognak a belsőégésű erőforrással, viszont kiegészülnek egy száz kilowattos villanymotorral is, melynek beszállítója a Compact Dynamics.

A rali világbajnokság csúcskategóriájában jelenleg részt vevő minden csapat rendelkezik már ilyen hibrid egységgel. A Toyota, valamint az M-Sport és Ford alkotta egység elkötelezte már magát a sorozat új korszakával, a Hyundai azonban nem tette meg még ezt annak ellenére, hogy egyre nagyobb szerepet vállalnak a sportágban, illetve hogy megszerezték a gyártói világbajnoki címet tavaly és az azt megelőző évben is.

Amikor arról kérdezték Adamót, hogy mit gondol, marad-e a márka a sportág legfelsőbb szintjén, valamint hogy mi a véleménye a következő korszak technikai szabályairól, a következőket válaszolta a Hyundai autósport részlegének első embere: „Úgy gondolom, optimista vagyok azzal kapcsolatban, hogy látni fogjuk a Hyundai-t a rali világbajnokságon a jövőben.

Ha azt kérdezi valaki, úgy gondolom, hogy a 2022-es jelenlegi szabályok jók-e a ralisport jövője szempontjából, az a válaszom, hogy nem tudom. Andrea Adamóként – a Hyundai cuccait nem viselve – nem vagyok benne biztos.”

A szakvezető úgy véli, a gyártók száma, akik invesztálni fognak abba, hogy csatlakozzanak a sorozathoz, fogja megmondani, hogy a Rally1-es szabályok sikeresek-e. Szerinte az öt a cél a résztvevő gyártókat illetően. „Azt tudom mondani, legalább három évbe telik, hogy megértsük, jó volt-e ez az irány” – magyarázta. „Egyetlen és egyedüli dolog van, ami egy világos válasz lesz: mennyi gyártónk lesz a rali világbajnokságon három év távlatában. Maradni fogunk háromnál, vagy talán még kevesebb lesz? Akkor ez nem a jó irány. Ez azonban már túl késő lesz. Öt, hat lesz újból? Öt, számomra ez a cél. A több mint öt nem reális.

Ebben az esetben azt mondhatjuk, a megfelelő döntést hozták, mivel én nem akarok részt venni egy olyan döntésben, ami nem igazán tetszett. Amennyiben azonban öt gyártó lesz, azt fogom mondani, ez volt a megfelelő döntés. Amit mondani szeretek, van alternatívánk? Talán nincsen.”

A rali világbajnokság a legfelsőbb szinten a 2008-as gazdasági világválság óta küszködik azzal, hogy felkeltse a gyártók érdeklődését, a csúcs 2014 és 2019 között volt, amikor a Citroen, a Hyundai és az M-Sport/Ford vett részt a sorozatban előbb a Volkswagennel, majd a Toyotával kiegészülve.

A gyártói részvétel korábban ugyanakkor jóval magasabb volt, a World Rally Car szabályok 1997-es bevezetése után, 1999 és 2001 között nem kevesebb, mint kilenc gyártó, a Citroen, a Ford, a Hyundai, Mitsubishi, a Peugeot, a Seat, a Skoda, a Subaru és a Toyota vett a sorozatban folyamatosan vagy időlegesen, azt eredményezve, hogy egyszerre heten voltak csatában.

Adamo nem várja, hogy a világbajnokság az új szabályrendszerével ugyanennyi autógyár érdeklődését kelti fel, abban azonban biztos, hogy a jelenlegieknek együtt kell működniük, hogy újak érkezhessenek.

„Emlékszem arra, amikor a WRC specifikus raliautók szabályait írták” – mesélte. „Emlékszem, sok gyártó érdeklődött, és mély megbeszélések voltak erről, és néhány évvel korábban ott volt már a Toyota, az első év augusztusától. Rögtön utána érkezett a Peugeot. Most majd meglátjuk. Az biztos, hogy nagyon-nagyon szorosan kell most együtt dolgoznunk, hogy megvédjük a rali világbajnokságot ebben a pillanatban és megóvjuk bármilyen polémiától, együtt kell dolgozni, mivel a legrosszabb dolog, amit csinálhatunk, hogy polémiát csinálunk bármiből, ami ezzel kapcsolatos.”


Andrew

 

2021. március 18.