Get Adobe Flash player

Hogyan hozta be a lemaradást az R5-ös Citroen?

A Citroen C3 R5 fejlesztésével kapcsolatos erőfeszítések megérték a fáradozásokat.

Az R5-ös vagy ahogy új keletűen nevezik, Rally2-es kategóriában – mely a WRC 2-es, WRC 3-as sorozatok, valamint az Európa-bajnokság, illetve a nemzeti bajnokságok csúcskategóriájának a technikai formuláját adják – egyre inkább élesedik a harc.

A Citroen hosszú és kemény utat tett meg a 2020-as szezon derekáig, hogy a C3 R5-öt versenyképessé tegye, a munka után azonban végül kezd úgy tűnni, hogy csökkentették a lemaradást a franciák.

Öt nagyformátumú gyártó – a Ford a licencet biztosítja – épít jelenleg R5-ös avagy Rally2-es versenygépet. Rajtuk kívül kisebb volumenű projekt keretében készült a Proton Iriz és a Toyota Etios. Az R5-ös kategóriát mindezidáig a Skoda Fabia és az M-Sport által épített Ford Fiesta uralta, évekig tartó fejlesztést követően azonban a Hyundai i20 R5 is kezd közel kerülni hozzájuk, kétszer annyi győzelmet aratva, mint a C3 R5, annak ellenére, hogy egy évvel van régebb óta a piacon, mint a C3 R5.

A Citroen benne akart lenni az élmezőnyben a C3 R5-tel, a kezdetekben azonban közel sem volt ehhez. A gyári csapatban számos kevésbé tapasztalt versenyző kapott lehetőséget az autó vezetésére, amikor az 2018-ban bevetésre került, de aztán a rali világbajnoki futamgyőztes Mads Ostberget kérték fel a kocsi továbbfejlesztésére, aki 2019-ben a WRC 2 Pro sorozatban is versenyzett a C3-mal.

A norvég pilóta első futamai nem teljesen alakultak jól. Ostberg „nyugtalanul és rémülten érezte magát” a 2019-es Svéd Rally-n, mely az első világbajnoki futama volt a masina volánja mögött. A beállítási ablak szűk volt, és hiányzott a tapadás mindenütt. „Meg kell próbálnunk vezethetőbbé tenni az autót” – vonta le a következtetés akkor.

Az ugyanakkor nem volt meglepő, hogy a C3 R5 a kezdetektől fogva jó volt aszfalton, hiszen a francia gyártónak az a természetes közege. Mindazonáltal hatalmas fejlesztésekre volt szükség, már csak amiatt is, mert Ostberg küszködött az autó felfüggesztésével a 2019-es idény további részében is.

Úgy tűnik, másfél évnyi munka után kezdi jól venni a kanyarokat az autó. „Ez egy igazán szép kihívás részt venni a C3 R5 fejlesztésében, ami nem volt egy könnyű projekt elkezdeni a Citroennel” – mesélte Ostberg.

„Nem volt meg az a sikerük, amit akartak, és úgy gondolom, a munkával, amit az elmúlt két év során végeztünk, sokat fejlődött az autó mostanra; bizonyítottan ez az egyik legjobb autó a piacon az R5-ös oldalon.”

A ralisport koronavírus járvány utáni, nemzetközi szinten nagyon várt, Róma Rally-n történt visszatérése demonstrálta ezt. Alexey Lukyanuk nyerte a versenyt a Sainteloc Racing által felkészített C3-mal, Efren Llarena pedig hatodikként ért célba a második olyan versenyén, amit R5-ös kocsival teljesített. A leglenyűgözőbbnek azonban Andrea Crugnola bizonyult, aki addig, amíg a járvány költségvetési megszorításokba nem torkollott, úgy volt, hogy gyári Citroen pilóta lesz ebben az évben.

Crugnola a viadal favoritjának számított, nem ok nélkül, 2019-ben ugyanis tizenhárom szakaszt nyert meg a tizenhatból. Idén abból a kilenc gyorsaságiból, amit befejezett a viadalon, hatszor bizonyult a leggyorsabbnak, a győzelemért azonban azért nem lehetett csatában, mert az első szakaszon balesetet szenvedett. A tempója azonban tisztán látszott.

Az olasz versenyző Róma Rally-n mutatott ragyogó sebessége pedig azért is kiemelendő, mert eléggé új volt neki a C3 R5, ez volt mindössze a harmadik viadala, mióta a francia márkára váltott. Előtte éven a Skoda és Volkswagen R5-ös gépeit használta, azt megelőzően pedig egy Ford Fiestát nyúzott. Ennek megfelelően szinte minden R5-ös autóval van már tapasztalata.

Ezek birtokában is a C3-ast preferálja. „Nem csak amiatt, mert egy Citroent vezetek, hanem azért, mert ez igaz” – nyomatékosította. „A Citroennel magabiztosabb vagyok az első tengellyel, ami nagyon fontos a vezetési stílusom miatt. A másik R5-ösöknél, amiket a múltban vezettem, változtatni kellett kicsit a vezetési stílusomon. Most egy kicsit korábban tudok fékezni, és korábban tudok a gázra lépni, mivel egy kicsit kevésbé tudom előterhelni az első tengelyt.

A másik autóknál ha nem terheled elő nagyon az első tengelyt, akkor problémád lesz az alulkormányozottsággal, amit én egyáltalán nem szeretek. Az biztos, hogy nagyon szeretem a C3 első tengelyét. Néha küszködök a hátuljával, mivel mozog egy kicsit, főleg a gyors részeken, de természetesen hozzá kell még szoknom az autóhoz. Három versenyt teljesítettem, és növelem még a tempómat, mivel szokom az autót, úgyhogy minden alkalommal, amikor vezetem, egy kicsit jobban tudom nyomni.”

Nem csak az autó dinamikája az, ami fejlődött. A Róma Rally szakaszainak természete a sok kereszteződéssel és a szűk kanyarokkal azt jelentette, hogy a C3 motorjának széles nyomatéktartománya is kellett ahhoz, hogy Crugnola, Lukyanuk és a márkatársak gyorsabban tova tudjanak haladni ezekről a helyekről, mint a riválisok.

„A motor nyomatékának ablaka elég széles más autókkal összehasonlítva, úgyhogy néha maradhatsz a fokozatban, nem kell fel- vagy leváltanod” – mondta az olasz pilóta. „Tarthatod a fokozatban, úgyhogy egy kicsit többet fókuszálhatsz a vezetési stílusodra, és át tudod vinni a sebességet a kanyaron túlra.”

A C3 R5 azonban semmi esetre sem egy befejezett alkotás. Mint ahogyan korábban Ostbergnek, a felfüggesztés Crugnolának is egy mumus még. Összességében azonban csökkent a távolság a kategóriatársakhoz képest. „A dobálós utakon dolgoznunk kell még egy kicsit, mivel azon a téren tudunk javulni. Összességében azonban tetszik az autó” – összegzett Crugnola.

A Citroen raliprogramjának következő vizsgája is hamarosan esedékes lesz, hiszen a gyári pilóta, Ostberg, valamint a Sainteloc is Lettország felé veszi az irányt, hogy az Európa-bajnokság második fordulójának keretében a Liepaja Rally laza felületű lobogós pályáin mérkőzzenek meg az ellenfelekkel.

Ez egy igencsak más feladat Rómához képest, de ha Lukyanuk és Llarena ugyanazt a sebességet tudja hozni murván, mint az olasz viadal szilárd borítású szakaszain, Ostberg pedig átmenti a 2020-as szezon kezdetén mutatott WRC 2-es formáját, ki lehet jelenteni, hogy az R5-ös uralomért folyó csatába egy újabb komoly vetélytárs is beszállt.


Andrew