Get Adobe Flash player

Nincs egyértelmű irányvonal 2024 utánra

A rali világbajnokság nem rendelkezik világos pozícióval arról, hogy milyen hajtású lesz a csúcskategóriás raliautó 2024 után, mondja az FIA rali igazgatója, Yves Matton.

A World Rally Car-ok benzinmotorosak, amihez elektromos hajtás fog társulni a következő szezontól a sportág immár Rally1-nek nevezett legfelsőbb kategóriájában. Az új szabályok szerint – melyek 2022-ben lépnek életbe, és a kezdetben hároméves időtartamra szólnak – a belsőégésű motort egy 100 kilowattos – azaz 134 lóerős – villanymotorral kombinálják, utóbbival a Compact Dynamics látja el a résztvevő gyártókat. A térhálós csővázzal rendelkező Rally1-es masinák így ötszáz lóerőnél is nagyobb maximális teljesítménnyel fognak büszkélkedni.

Az akkumulátor biztosította energiát a versenyzők főleg a közúti szakaszokon használják majd fel az FIA szándékai szerint, leginkább urbánus környezetben, hogy kibocsátásmentesek legyenek, teljesítményrásegítésként azonban a gyorsasági szakaszok bizonyos részein is elérhető lesz az elektromos hajtás.

Az autósport felügyelő testülete azon van, hogy a Rally1-es generáció megörökölje „a látványos, ízléses varázst és hangzást”, ami szinonimájává vált a jelenlegi csúcskategóriás autóknak, ugyanakkor a technológia nagyobb hatékonyságot ígér számukra, valamint azt, hogy zöldebbek lesznek, mint valaha.

Vannak, akik megkérdőjelezik azt, hogy a hibridizáció a legjobb út a világbajnokság számára, a Hyundai korábbi pilótája, Hayden Paddon például figyelmeztetett arra a kockázatra is, hogy ezzel elvesztik a relevanciát az  autógyártóknál és a rajongóknál. A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának vezetője, Jari-Matti Latvala ezzel szemben úgy véli, a plug-in hibrid technológia egy „jó koncepció”.

Amikor arról kérdezték, hogy ez a félutas megoldás a megfelelő megközelítés-e, a következőket válaszolta Matton. „A Rally1 úgy lett megtervezve, hogy három év után felül lesz vizsgálva, mint ahogyan minden szabály. Azt várjuk, hogy alakulni fognak ezek, a stabilitás azonban létfontosságú.

Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy nincsen világos pozíció a jövőre vonatkozóan – a teljes elektromosságról, a hidrogén üzemanyag celláról és az e-üzemanyagokról (azaz a szintetikus üzemanyagokról, mint a metanol) mind úgy tűnik, hogy helyük lesz a következő korszakban. Amit tudunk, hogy az autósport a továbbiakban is azt csinálja, amit a legjobban csinál: adaptál és magába fogad piaci trendeket, felhasználói igényeket és társadalmi változásokat.

Az az előterjesztés, hogy három év után vizsgáljuk felül a szabályokat és nézzük meg, hogy implementálható-e valamelyik új technológia, ami rendelkezésre áll akkor. A jövőbe tekintve a siker kulcsai a Rally1 filozófiájának elemei: először is a hibrid és a fenntartható technológia, másodikként pedig a biztonság javítása. Ezek most még fontosabbak, mint akkor voltak, amikor nekiláttunk ezeknek a szabályoknak két évvel ezelőtt.”

A múlt év végén az FIA azzal keresett meg olyan cégeket, akik érdeklődnek az iránt, hogy fenntartható energiát biztosítsanak a sorozat számára 2022 és 2024 között, hogy adjanak be árajánlatot egy szerződés megkötése érdekében.

A plug-in töltőállomások felmárkázása, valamint a Rally1-es autók és csapatok számára az energia előállítása és biztosítása két olyan terület a Matton által említett háromból, melyről az ebben érintettek tárgyalhatnak.


Andrew

 

2021. március 24.