Get Adobe Flash player

Woda a Fiesta Rally3-ról

Az M-Sport Lengyelország legutóbbi fejlesztésének, a Ford Fiesta Rally3-nak az SM O.K. Auto-Rallin történt sikeres bemutatkozását követően az M-Sport leányvállalatának igazgatója, Maciej Woda a rali Európa-bajnokság hivatalos honlapjának adott interjút Ken Torn finnországi teljesítményéről, valamint beszélt arról, hogy mi lehet az FIA új, elérhető négykerékhajtásos kategóriájának tárházában és az Európa-bajnokság Pirelli által támogatott junior szériájában, melyben ez a modell fog futni.

- Visszatekintve hogyan értékeled a Fiesta Rally3 világpremierjén nyújtott teljesítményét?

- Olyan volt a teljesítmény, amilyet vártunk. Ken ésszerűen kezd mindig, aztán növeli a sebességet, és pontosan ez az, ami Finnországban is történt. De aztán ha megnézzük a verseny abszolút eredményét és a délutáni szakaszokat, a teljesítmény pontosan ott volt, ahol lennie kellett. Három legjobb tízes szakaszidőt mutatott fel Ken, és másfél másodperccel végzett csupán a legjobb tízen kívül. A 14,37 kilométeres negyedik szakaszon mindössze tizennyolc másodperccel maradt el a legjobb Rally2-es autótól.

- Mennyire volt könnyű az autó futtatása, volt bármilyen gond vele?

- Teljesen gondmentes volt az autó. Egy téli verseny feltételei egyáltalán nem helyeznek nyomást az autóra, ugyanakkor sokat teszteltünk Szardínián tisztán azért, hogy biztosítsuk, hogy golyóálló és robosztus legyen az autó. Természetesen minél több autó készül és minél több versenyt teljesít, előbb vagy utóbb találni fogsz gondokat, de összességében nagyon erős és nagyon megbízható az autó.

- Mit tanultatok a szardíniai tesztelésből?

- Az októberi rali világbajnoki futam után teszteltünk Matt Wilsonnal. Elment a tesztszakasz pályabejárására, és amikor jött vissza, azt mondta: „Mit akartok tőlem, hogyan vezessem ezt az autót, azt akarjátok, hogy kerüljem ki a nagy köveket és így tovább?” Annyit mondtam, „nem, Matt, vezess úgy, ahogyan a versenyen tennéd, padlógázon mindig, fel és le”. Így is tett, az autó pedig végig nagyon erős volt.

- A nagyon erős finnországi kezdés után mi következik a Fiesta Rally3 fejlesztési programjában?

- Meg akarjuk mutatni az autót egy aszfaltos versenyen is. Ismerjük az autó potenciálját murván, mivel összkerékhajtásos, de meg akarjuk mutatni a teljesítményét aszfalton, figyelembe véve azt, hogy papíron nagyjából ugyanolyan erővel rendelkezik, mint a Rally4-es autó, ugyanakkor nehezebb annál.

- Véleményed szerint mi a potenciálja ennek az autónak?

- Tökéletesen oda való, ahová akartuk, hogy való legyen ez az autó, ami nem az, hogy a Rally2-es autókkal versenyezzen, hanem hogy egy tökéletes lépcsőfok legyen a Rally4 és a Rally2 között. Ha megnézzük az általános teljesítménykülönbséget a Rally2 és a Rally4 között, 3,5-4,5 másodpercről beszélünk kilométerenként. A Rally3-as autóval az a célunk, hogy nagyjából másfél másodperccel legyen lassan, mint egy Rally2-es autó. Ez eléggé a középső tartományban van. Azt is gondolom még azonban, hogy egy Rally3-as autóban egy nagyon jó pilóta csatázni fog egy Rally2-es autóban ülő kevésbé tapasztalt pilótával. Hozhat meglepetéseket az autó a véleményem szerint.

- Mikor kezdődik a gyártás?

- Már 2020 utolsó negyedévében megkezdtük a gyártás, és zajlik már az autók ügyfeleknek történő átadása. Amikor elköteleződtünk az ERC Junior bajnoksággal, el sem tudtuk képzelni azt, hogy valaki jön hozzánk a következő napokban azzal, hogy „az ERC Juniorban akarok menni, vásárolhatnék egy autót?”, mi pedig azt mondjuk, „nem probléma, de októberben vagy novemberben”. Nagyon nyomjuk, hogy a lehető leghamarabb átadjuk az autókat.

- Milyen szintű érdeklődést tapasztaltok az ERC Junior bajnoksággal kapcsolatos értékesítésben?

- Nagyon jó érdeklődés van a Rally3-as autókra, a létra pedig, amit az FIA-val, az Eurosport Events-szel és a Pirellivel hoztunk létre, egy nagy lökés, mivel világosan látható a lépés az ERC 3 Junior bajnokságból az ERC Junior bajnokságba, aztán pedig a junior világbajnokság felé. Azt látom, hogy nagyszámú ember kötelezi el magát ezzel.

- Mennyi autót fogtok átadni a nyárig?

- Huszonegy karosszériánk megépült már, úgyhogy húsz összeszerelt és menetkész autóval rendelkezni akkorra abszolút nem lehet probléma. Mivel FIA homologizációval fog rendelkezni az autó, igazán ott használhatod, ahol akarod, ez ennek az autónak a szépsége.

- Általánosságban mi volt a visszajelzés azoktól a pilótáktól, akik kipróbálták a Fiesta Rally3-at?

- A visszajelzés, amit a különböző tesztpilótáktól kaptunk és azoktól a különböző ügyfelektől, akik kipróbálták az autót Lengyelországban és Finnországban, az volt, hogy nagyon-nagyon könnyű vezetni. Ez nagyon-nagyon fontos mind a fiatal pilótáknak, akik a kétkerékhajtásból ülnek át a négykerékhajtásba, de azoknak a gentleman pilótáknak is, akik szórakozásból akarják ezt az autót az élvezetért, és ez nagyon fontos. Egyszerűnek kell lenni az autónak, erősnek kell lenni az autónak, és könnyen vezethetőnek, valamint költséghatékonynak kell lenni az autónak. Ezek voltak a célok, amikor építettük ezt az autót.


Andrew

 

2021. március 26.