Get Adobe Flash player

Bemutatták Paddonék a kész elektromos Hyundai raliautót

A Kona EV teljesítménye nyolcszáz kilowatt, és képes egy teljes raliverseny megtételére is az elektromos raliautó.

Mindössze tizennyolc hónappal a projekt elindulását követően Hayden Paddon bemutatta Aucklandben a a raliversenyekre szánt teljesen elektromos Hyundai Konát. A Paddon Rallysport által a Hyundai Motors Új-Zélandnál leleplezett kocsi új utakat fedez fel, hiszen ez a világ első elektromos raliautóinak egyike.

„Hihetetlenül büszke vagyok a csapatunkra, akik szívüket és lelküket tették bele ebbe az autóba” – mondta el Paddon. „Egy kicsit benne van ebben mindegyikünk, és nem lett volna lehetséges ez az elképesztő csapatunk nélkül. A szívem mélyéről mondok tehát nagy köszönetet nekik, hogy hittek bennem és bíztak bennem, hogy a víziónk valósággá váljon.”

A több mint nyolcszáz kilowattos teljesítményre képes kocsi egy nyolchónapos tesztelési fázisba lép ezennel, mielőtt a 2021-es év második felében rajthoz állna az első teljes versenytávú raliversenyén. Hogy teljes hosszú versenyeken indulhatnak, az a tényező, ami megkülönbözteti Paddon projektjét a rövid formátumú projektektől, mint amilyen az Extreme E is.

A PRG tervezte házon belül a Kona EV nyolcvan százalékát a Queenstown melletti bázisán, a tervezést, az aerodinamikát, a felfüggesztést, a kormányzást, a hűtést és az elektromosságot mind Paddonék végezték. A Stohl Advanced Research and Development, mely a rallycross világbajnokság Projekt E támogató kategóriás autóinak fejlesztéséért is felel, technikai partnerként működött közre, útmutatást és tanácsadást biztosítva.

Az egyszeres világbajnoki futamgyőztes Paddon rámutatott, a Kona EV hasonló teljesítménnyel fog rendelkezni, mint a benzinmotoros vetélytársai, amikor eljut a gyorsasági szakaszokra. „Papíron gyorsabb az autó, mint egy belsőégésű motoros autó, jobb a súlyelosztása, és megbízhatóbb, mivel kevesebb mozgó alkatrész van benne, az autó technológiájának, elektronikájának és kivitelének potenciálja pedig végtelen. A ralisportnak ez egy új korszaka egyszerűen, melynek új határai vannak.

Az elektromos csomag nyolcszáz kilowatton túlra képes, ugyanakkor arra összpontosítottunk ennek az autónak az építésekor, hogy összehasonlítható legyen a teljesítmény egy jelenlegi belsőégésű motoros raliautóéhoz, a cél pedig az vele, hogy versenyeket nyerjen a normál belsőégésű motoros vetélytársak ellen 2022-től. Sok munkát kell elvégezni innentől kezdve addig, és magabiztosak vagyunk abban, hogy az EV technológiája működni fog a normál ralis környezetben.”

Paddon szorosan együttműködik az autósportok felügyelő testületeivel is annak érdekében, hogy integrálják az elektromos járművek technológiáját a hagyományos raliversenyek sportszabályzatába. Számos dolgot kell fontolóra venni, például hogy hogyan szervizelik az elektromos járműveket a raliversenyek gyorsasági szakaszai között, az akkumulátorok cseréjére vonatkozó szabályokat, a töltőrendszereket, az autók súlyát, a felfüggesztés struktúráját, valamint a pilóta, a navigátor és a pályabírók biztonságát a verseny folyamán és egy baleset esetén.

„Megtalálni a módját, hogy előre lehessen lépni az elektromos járművek technológiájával egy olyan dolog, amit úgy azonosítottunk be, hogy nagyon fontos a sportágunk jövőjére nézve nem csak Új-Zélandon, de globálisan is. Amennyiben nem reagál a sportág, kereskedelmileg és technológiailag is le fog maradni más autósport szakágakhoz képest.”

A Kona EV egy jelenkori aerodinamikai csomaggal rendelkezik, hasonlóképpen van a rugóúttal is, a súlya azonban közel kétszáz kilogrammal több, ezernégyszáz kilo.

A bemutató után Paddon arra koncentrál, hogy hajtsa az autót, amit ő és csapata álmodott meg és fejlesztett tavaly március óta. „A projekt következő fázisa a teljesítményre és megbízhatóságra összpontosít, mielőtt egy teljes hosszúságú raliversenyre építkeznénk 2021 második felében” – mondta. „Hosszútávon egy platformként tekintünk erre, ahonnan tovább fogjuk fejleszteni az autókat és a csapatunkat, hogy vállunkra vegyünk a világot. Folytatódik most a munka, ahogyan a következő fázisba visszük ezt a projektet versenygyőztesként”

A Hyundai Új-Zéland régóta támogatja Paddon pályafutását a ralisportban, és a cég vezérigazgatója, Andy Sinclair elmondta, várják a következő lépést. „Ez a projekt kiegészíti az elkötelezettségünket, hogy az innováció élvonalában legyünk és pártfogoljuk az elektromos járművek iparát itt Új-Zélandon” – nyilatkozta Sinclair. „Egy izgalmas utazás volt ez az elmúlt tizennyolc hónapban az ebbe bevont csapatunk számára, valamint abban, hogy lássuk a Hyundai Kona EV-t életre kelni. Az első fázis végül befejeződött, és élvezni fogjuk ezt a pillanatot, hogy lássuk az autó versenyben történő bemutatkozását is a következő hónapokban.”

A gép a leleplezést követően néhány nappal futott is már az aucklandi Battle of Jacks Ridge versenyen. „Elég nyers még az autó maga, de nem akarjuk tovább rejtegetni” – magyarázta Paddon az esemény előtt. „Ez egy jó alkalom, hogy elhozzuk a versenyre és csináljunk vele néhány bemutató futást. Nem lesz olyan, hogy teljes potenciálon menjen, de egy képet fog adni az emberek számára, hogy mit is csinálunk.”

A Paddon Rallysport ekkor már a sebességváltó és nyomatéktérkép fejlesztésén dolgozott, ezek azok a paraméterek, melyek behatárolják az autó teljesítményét. „Nagyjából talán a teljesítmény hetvenöt százalékával rendelkezünk” – árulta el a pilóta. „A sebességváltó korlátozza egy kicsit a sebességet, de ahogyan mondtam, ez elég lesz. Igazán sokat dolgoztunk mindezen, és ez nem is változik.

Jelen pillanatban egy kis akkumulátor van az autóban, ezzel dolgozunk, ez azonban egy másik fókusz számunkra – biztosnak kell benne lennünk, hogy meglesz a hatótáv az akkumulátortól. Az akkumulátortechnológia egy olyan dolog, ami folyamatosan fejlődik, és nem csak a mi raliautónkat illetően.”

Amikor arról kérdezték, hogy mi a cél a versenybeli bemutatkozást illetően, a következőket válaszolta Paddon: „Túl korai megmondani, hogy mi a célverseny – azon vagyunk, hogy a jövő év vége előtt csináljunk valami különlegeset.”

 

Andrew

 

2020. november 12.