Get Adobe Flash player

Mit fedett fel a Toyota elemzése?

Jari-Matti Latvala elmondta, hogyan siklott félre csapata a rali világbajnokság második fordulóján.

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának vezetője más megközelítést alkalmazott, mint a rivális Hyundai Motorsport első embere, Andrea Adamo, Latvala kitartott amellett, hogy az Arctic Rally Finland „csalódás” volt számukra, de nem „katasztrófa”.

A toyotások -25 Celsius fokban teszteltek, az pedig, hogy a verseny ennél 25 fokkal enyhébb körülmények között zajlott, nem feküdt a Yaris WRC beállításainak, így a finn székhelyű alakulat nem tudta megismételni az idénynyitó Monte-Carlo Rallye-n aratott győzelmét.

Ami még fájóbb lehetett, az az, hogy a 2017-es rali világbajnoki visszatérése óta nem szenvedett vereséget a Toyota Finnországban. A Toyota színeiben Kalle Rovanpera szerepelt a legjobban másodikként végezve a hyundai-os Ott Tanak mögött, de a húszéves versenyző az egyensúly hiányára panaszkodott, ami abban nyilvánult meg, hogy az autó sokkal inkább alulkormányozottan viselkedett, mint ahogy a pilóta szerette volna.

Elfyn Evans két részsikert is elkönyvelhetett, a szakaszok második teljesítése alkalmával azonban, amikor elkezdtek megjelenni a nyomvályúk, nem volt meg a kellő magabiztossága, hogy jobban nyomja. A Monte-Carlóban győzelmet ünneplő Sebastien Ogier az első rajtpozíció hátrányaival szembesülve a hatodik pozícióban tartózkodott, amikor szombaton este beleállt a hófalba.

 

A futam közben

„Szerencsétlen helyzetben vagyunk az első napi pozitív hőmérsékleteket látva” – mondta már pénteken Ogier, utalva arra, hogy a hó és jégréteg nem olyan kemény így az utakon és az elöl rajtolók által végzett tisztító munka hatása nagyobb lesz, mint várták. Ugyanakkor talán meg is érezte a hétvége további alakulását.

„Ez nem az a verseny, amit vártunk” – nyilatkozta Latvala zavartan a viadal második napjának zárultával. „Egyes szakaszokon erősek vagyunk, a verseny egyes részein erősek vagyunk, úgyhogy nem mindig vagyunk a Hyundai-ok mögött.”

Azokon az utakon azonban, ahol a Yaris WRC-t csiszolták, nem az volt a várakozás, hogy az i20 Coupe WRC borítja az erőviszonyokat és átveszi a kezdeményezést.

„Világosan látható, hogy vannak szakaszok, melyeken erősek vagyunk, de túl sok a fent és lent, úgyhogy igen, ki kell elemeznünk, össze kell gyűjtenünk az adatokat és kigondolni együtt, hogy mit csináltunk rosszul. Nincs még meg a válaszom, alkalmanként azonban tényleg együtt kell átgondolnunk a versenyt követően, hogy mit csináltunk rosszul, hogyan tudtunk volna konzisztensebbek lenni” – tette hozzá a csapatvezető.

A szombat reggeli első, mustalampi gyorsasági különösen rosszul alakult a toyotások számára. Az első három pozícióban Hyundai-ok végeztek, Rovanpera negyedikként ért célba, Evans pedig a kilencedik lett csupán, még az elsőként rajtoló – Hyundai-t hajtó – Pierre-Louis Loubet-nál is lassabbnak bizonyult. „Az az első szakasz nyilvánvalóan gondot okozott elsőre, de amikor visszatértünk másodjára, akkor is kinyírta a gumikat” – mesélte a wales-i versenyző szombaton este.

A szakaszok teljesítése során a tapadás csökkenése általános problémának bizonyult mindenki számára, Evans és Ogier azonban nem tudtak ebből profitálni a kérdéses különpróba megismétlésekor, hetedik, illetve nyolcadik időt futottak csupán.

„Úgy gondolom, az, hogy nem voltunk a legjobb rajtpozícióban, nem segített, és aztán nem vállaltunk elég kockázatot a középső szakaszon, hogy az igazán rossz gumikat hátra tegyük, és nyilvánvalóan kompromisszumra késztettük a teljes csomagot akkor, amikor az utolsó szakaszra mentünk” – utalt Evans a délutáni kör három gyorsaságijára. „És őszintén szólva amikor kezdett elszállni a gumi, nem vállaltam elég rizikót, akkor sem, őszintén.”

Taktikailag a Hyundai egy lépéssel előrébb is tartott a verseny ezen szakaszában. Thierry Neuville egy mesteri húzással tizenkét másodpercet adott mindenkinek a zárószakaszon, miután sikerült megspórolnia egy vadonatúj Pirellit erre a gyorsaságira.

„Nyilvánvalóan sokkal jobban kezelték a dolgot, mint én, ezt alá kell húzni” – ismerte el Evans.

„Úgy éreztem ezen a verseny, hogy nagyon jó munkát végzek a legtöbb szakaszon, de egyszerűen nincs meg a tempónk” – mondta ekkor a csapattárs Rovapera.

 

Vasárnap

Rovanpera már a verseny elején érezte, hogy nem megfelelőek Yaris WRC-jének beállításai, emiatt a két pénteki szakasz után változtattak is az autón.

„A terv az volt az elején, hogy legyünk gyorsak az első szakasztól kezdve, és próbáltam így is tenni, de nem sikerült ez az első szakasztól. Időt vesztettem ott, utána pedig csak próbáltam a lehető leggyorsabb lenni folyamatosan.

Követtem az autó alulkormányozottságát, nem volt tökéletes, voltak nehézségek, hogy az optimális tempón legyek.”

Bár a verseny utáni sajtótájékoztatón megkérdezték, Rovanpera nem volt hajlandó elárulni, min változtattak. „Nem igazán. Nem fogom elmondani ezt. Nem volt semmi igazán nagy dolog. Kockázatos mindig valami nagy dolgot változtatni a beállításon. Jobb lett a tegnap délutáni körre, és ma is eléggé rendben volt már. Nem tökéletes még mindig, de folyamatosan jobb lett, és kellemes volt látni, hogy vissza tudtuk küzdeni magunkat végül.”

Evans számára szörnyű volt

Evans a tavalyi szezon egyetlen havas versenyét, a Svéd Rally-t megnyerte, így az ötödik helyezés ezúttal jókora csalódásként érte.

„Szörnyű volt” – nyilatkozta a leintést követően. „Az első áthaladás rendben volt, és képes voltam összerakni helyenként nagyon-nagyon jó sebességet. Úgy éreztem, ugyanolyan gyorsak tudunk lenni, mint bárki más a szakaszok első teljesítése során, amikor frissek voltak a körülmények.

Amikor azonban a második teljesítéskor megjelentek a nyomvályúk, küszködtem, talán a leginkább a Toyota pilótái közül.

Ez nem az a teljesítmény volt, amiért jöttünk. Voltak alkalmak, amikor nagyon gyorsak tudtunk lenni, sajnos azonban a közelében sem voltunk ahhoz, hogy elég következetesek legyünk bármelyik top pozícióért zajló csatához. Mindig is úgy tűnt, hogy a második teljesítés volt az, amikor jobban küszködtünk, úgyhogy le kell ülnünk megpróbálni megérteni, miért volt ez.”

Evans már ekkor utalt arra, a felkészülés körülményei nem játszottak a kezükre. „-30 Celsius fokban tesztelni, aztán megérkezni, hogy sokkal melegebb időben versenyezzünk talán nem ideális, de mit lehet csinálni? Nem tudod megjósolni ezeket a dolgokat. Úgy is megérkezhettünk volna a versenyre, hogy ugyanaz van, mint a teszten, és tökéletes lett volna minden.”

 

A verseny után

A viadal tíz szakaszából hatot nyert hyundai-os pilóta, négyet toyotás. Pénteken Ogier és Evans rajtoltak elsőként, így ők szembesültek a legkedvezőtlenebb körülményekkel, ugyanakkor az is igaz, hogy a közvetlenül utánuk futó Neuville jóval kevésbé szenvedett.

A futam előtt az esélyesként kikiáltott Rovanpera úgy vélekedett, a teszt helyszínével volt a gond. „Úgy látom, hogy a tesztpálya nem volt talán olyan optimális, több volt ezekből a technikás részekből, amivel nem rendelkeztünk a teszten” – mondta Rovanpera szombaton este. „Eléggé küszködtem ma, hogy jobb legyen, a verseny után ugyanakkor ki kell vizsgálnunk, mit csináltunk rosszul a teszten és miért ment el annyira az egyensúly. Az biztos, hogyha csak jól vezetsz és nem vagy elég gyors, az mindig nehéz, és ahogyan éreztem is ezen a versenyen, igazán jó munkát végeztem több szakaszon is, de nem volt meg a tempónk.”

A fiatal finn másodikként végzett, arra azonban, hogy csatázzon a győzelemért Tanakkal, nem volt esélye. „Elég egyszerű volt a gond, ahogyan folyamatosan mondtam, nem volt tökéletes az autó egyensúlya, és alulkormányozottsági gondjaim voltak. Emiatt némi időt vesztesz helyenként. Nem igazán tudod keményebben nyomni, hogy visszahozd ezt, mivel elveszted az autót időnként. Egy olyan dolog ez, amit ki kell vizsgálnunk és ki kell találnunk, hogyan lehet tökéletes az autónk” – nyilatkozta a célbaérés után.

„Megpróbáltunk csinálni valamit, és lehetett volna jobb is, ez biztos. Ma sem volt azonban tökéletes, de kezelni lehetett, és egy kicsit mindig kockázatos nagy változtatásokat csinálni a versenyen, úgyhogy nem jó bármi nagyot változtatni. Nem tudtunk a tökéletes autóval rendelkezni, de remélhetőleg megtaláljuk a problémát és megoldjuk.”

Latvala is egyetértett pilótájával arról, hogy a teszthelyszín okozhatta a gondokat az időjárás változása mellett.

„Beszéltünk Kalléval erről, és úgy tűnik, olyan pályáink voltak, melyek gyorsak voltak rövid kanyarokkal, viszont olyan szakaszokkal kellett volna rendelkeznünk, melyeken hosszú-hosszú kanyarok vannak, gyors kanyarok negyedik, ötödik, hatodik fokozatú kanyarok, mivel ezek azok a területek, ahol a különbségek születnek itt, és ezek a nagyon tipikusak itt, Lappföldön. Hosszú-hosszú gyors kanyarok vannak itt.”

Latvala már itt megerősítette, hogy a csapat le fog ülni egy értékelésre, hogy megértsék, miért vesztette el magabiztosságát Rovanpera – akinek teljesítményét egyébként dicsérte –, beismerve, hogy „kicsit rossz volt talán valami”, de arra is utalt, hogy időt ad mindenkinek fellélegezni, mielőtt megpróbálják feltárni az okokat.

A végső szó

Mint a Toyota analíziseiből kiderült, a vártnál melegebb időjárás azt eredményezte, hogy a csapat merevebb beállításokkal küldte csatába autóit, mint amire szükség lett volna, hiszen arra számítottak, hogy a pályák keményebb jeges alappal rendelkeznek, mint ami aztán fogadta őket.

„Azzal, hogy Finnországban voltunk, többet vártunk” – kezdte Latvala, miután kiértékelték a versenyen történteket. „Győzelmet vártunk hazai pályán – erről az oldalról az eredmény egy kis csalódás volt. Kalle azonban nagyon jó munkát végzett, ezzel pedig segített nekünk, hogy vezessük a bajnokságokat, ez fontos.

Nem hinném, hogy az eredmény katasztrófa volt. Úgy gondolom, szerencsétlenek voltunk a körülményekkel. Nagyon mínusz hőmérsékletek voltak a tesztünkön.”

A Hyundai is hasonló, dermesztő hidegben készült Finnországban, Latvala azonban rámutatott, hogy Tanak és Neuville lehetőséget kapott arra, hogy részt vegyenek az Észtországban megrendezett Otepaa talverallin az i20 Coupe WRC-jükkel, ahol hasonlóak voltak a feltételek, mint amilyenek aztán két héttel később ténylegesen vártak a mezőnyre Rovaniemi térségében.

„Amikor nagyon-nagyon hideg körülmények vannak, akkor nehezebb a szögeket átjuttatni a jégen, mivel nagyon erős a jég” – magyarázta Latvala. „Amikor melegebb van, a szögek könnyebben átjutnak a jégen.

A jeges körülmények között stabilabbnak kell lennie az autónak, amikor átjuttatod a szöget a jégen, jó a tapadás. Egy merevebb autót vihetsz ki a jeges körülményekre, amit mi tettünk, amikor azonban közelebb vagy a nulla fokhoz, egy kicsit lágyabbnak kell lennie. Úgy gondolom, ez az, ahol hibáztunk.

Nehéz ez. Győzni akartunk, néha azonban nem tudsz győzni a hazai fordulódon. Emlékszem erre a volkswagenes időkből, amikor megpróbáltuk nyerni a Deutshland Rallye-n.

Az első évben, 2013-ban kicsúsztunk mindannyian, nagy sikereink voltak mindenütt, de nem otthon. Az emberek a vicces oldalát látták ennek. Aztán amikor nem győztünk 2014-ben sem, az már nem volt vicces. 2015-ben történt csak meg, hogy képesek voltunk megadni az eredményt a Volkswagennek otthon. Néha nem megy ez olyan könnyen, még ha azt is gondolod, hogy rendben lesz.”

A Toyotának idén lesz még egy esélye hazai pályán, a nyáron megrendezésre kerülő Jyvaskyla központú Finn Rally-n továbbra is fenntarthatják a száz százalékos mérlegüket a Yaris WRC-vel.


Andrew