Get Adobe Flash player

Ha nincs hibrid, nincs M-Sport 2022-ben

 

Kiszáll az M-Sport és a Ford által alkotott különítmény a rali világbajnokságból a jövő évben, ha a hibrid rendszerrel kapcsolatos problémák miatt az új autók nem léphetnek pályára.

A tervek szerint 2022-től a Rally1-es autók veszik át a jelenlegi World Rally Car-ok helyét a világbajnokság legfelsőbb szintjén. A versenygépek 1,6 literes turbófeltöltéses benzinüzemű motorja egy hibrid egységgel lesz párosítva, melyet a német Compact Dynamics fejleszt. A plug-in rendszerben egy akkumulátor biztosítja az energiát a száz kilowatt teljesítményű villanymotor számára, ezt az extra teljesítményt a gyorsasági szakaszokon és a közúti etapokon is fel lehet majd használni a tervek szerint.

Április közepén azonban a Compact Dynamics megkérte a Hyundai-t, az M-Sportot és a Toyotát is, hogy küldjék vissza az egységeiket hozzájuk. Ez, valamint az első rendszerek kiszállításának korábbi elhúzódása oda vezetett, hogy spekulációk indultak arról, hogy az új, hibrid éra bevezetése – melyet a Motorsport Világtanács tavaly októberben hagyott véglegesen jóvá – elhalasztásra kerül.

Az M-Sport ralicsapatának vezetője, Richard Millener ugyanakkor figyelmeztetett, egy ilyen lépés nem hagyna az M-sport és a Ford Motor Company számára más alternatívát, csak azt, hogy kiszállnak a ralisport csúcskategóriájából. „Az új szabályok a rajongók számára a legjobbak” – kezdte a szakvezető. „Olvastam sztorikat, hogy azt mondják az emberek, el kellene halasztanunk egy évvel, de nem, semmiféleképpen sem. Azért, mert: a) nem leszünk itt, ha ez történik, b) akkor éred el végül a legjobb eredményt, amikor nyomás alatt van mindenki, hogy egy jó autót építsen, úgyhogy úgy gondolom, még így is egy nagyszerű bajnokság lesz ez jövőre. A Ford miatt akkor fogunk csak versenyezni, ha hibrid lesz ez.

Egy dolog, amit láttunk, hogy a Ford nélkül, a segítségük és a tudásuk nélkül valóban küszködnénk, mivel specialisták abban, hogy mit tudnak hozni az akkumulátor technológia tekintetében. Ez az akkumulátor technológiával kapcsolatos tapasztalat igazán nagy segítség, úgyhogy a partnerkapcsolat, ami megvan a srácaikkal, létfontosságú őszintén szólva, jobban látszik ez idén, mint valaha.”

Az M-Sport volt az első, mely beindította a Rally1-es masináját, az első futásra a greystoke-i erdőben került sor, ott, ahol a brit alakulat az új autóit szokta tesztelni. Míg a csapat folyamatosan halad Rally1-es autójának fejlesztésével, mérnökeik pedig rendelkeznek már kezdeti adatokkal, Millener elismerte, a Compact Dynamics visszahívása félig-meddig várható volt.

„Úgy gondolom, józannak kell lennünk és várható, hogy lesznek még további akadályok” – mondta. „Nem hibáztatva bárkit, de úgy gondolom, ahogyan ezek az új autók tesztelve lesznek és valódi életre kelnek, lesznek forgatókönyvek, ahol nem várunk dolgokat. Reálisan nézve azt várni a Compact Dynamics-tól, hogy gondmentes, hibátlan egységet biztosítsanak az első ralisportban történő kísérletük alkalmával, igazán nagy feladat lett volna.

Igen, voltak problémák, de nincs értelme túl sokat stresszelni ezen; ugyanabban a csónakban evez mindenki, senki sem tud tenni ezzel kapcsolatban semmit – ez a helyzet, amiben vagyunk, amivel meg kell birkóznunk. Sok még a munka. Az autó fejlesztésének bármilyen kezdeti szakasza azért van, hogy meggyőződjünk arról, hogy a többi mechanikai aspektus remek, nincsenek gondok, ez az, amit elértünk az elmúlt néhány alkalom során, amit az Egyesült Királyságban végeztünk.

Van már néhány hibrid egységünk, és képesek voltunk már némi munkát végezni az egységgel és elkezdeni megérteni azt, úgyhogy igen, sok minden történik még így is, hatalmas munka zajlik a színfalak mögött.

Ugyanaz a csúszás és bosszúság van mindenki számára, és ez az, ami némiképpen érdekessé teszi ezt. Igen, stresszes jelen pillanatban, de a cél az még mindig, hogy januárra meglegyen – ugyanezen az állásponton van mindenki.”


Andrew

 

2021. május 2.