Get Adobe Flash player

A lágy gumi lehet a Portugál Rally legkeményebb kihívása

Kétfajta Pirelli áll a versenyzők rendelkezésére a rali világbajnokság 2021-es szezonjának negyedik viadalán, a választás azonban nem rejt olyan széles lehetőségeket, mint azt a főszereplők szeretnék.

Ettől a szezontól az olasz gyár látja el a sorozatot gumikkal, így természetesen folyamatos téma az abroncs. A havas, jeges felületű Monte-Carlóban a pótkerekek száma, az új vagy kopott gumik használata, valamint a defektek voltak a beszédtéma. A lappföldi Arctic Rally-n a Pirelli egyfajta terméke volt szolgálatban, ott kevesebb szó esett a fekete mágiáról, de a másik új megmérettetésen, az aszfaltos Horvát Rally-n megint előtérbe került az autó és a talaj közt az összeköttetést biztosító elem, amikor a Hyundai kezéből kicsúsztak a dolgok egy rossz döntés miatt.

Portugáliában a természet tette nehézzé a gumiabroncsokkal kapcsolatos kérdést, hiszen a verseny előtt napokkal hatalmas esőzés áztatta a pályákat.

Az időjárás azonban egy második tényező, az első akadály, amit le kell küzdeni, hogy egyszerűen kevés tapasztalatuk van az alakulatoknak a Pirelli abroncsaival. A versenyzőknek és a csapatoknak idén újra kellett tanulniuk a gumikat minden útfelületen, és ez a sorozat negyedik futamán, Portugáliában sincs máshogy. Most következik ugyanis a szezon első murvás megmérettetése.

„Nem hinném, hogy pontosan tudja bárki is, mit csinálnak a gumik, néhány rész tapasztalatszerzés lesz egy kicsit” – magyarázta Thierry Neuville még a rajt előtt. „Teszteltünk egy jót, sok kilométert tettünk meg murván, de úgy gondolom, lesznek meglepetések.

Nyilvánvalóként elsőként a versenykörülmények lesznek másak az eső miatt, mint amilyenek a teszten voltak, és még a hétvégén is másak lesznek, mint amilyenek a pályabejáráson voltak. Mindannyiunknak hiányzik a tapasztalat, hogy pontosan tudjuk, mit tegyünk, de vannak legalább irányok, amerre menni fogunk, melyek nem lehetnek túl rosszak, és remélhetőleg ezek lesznek a tökéletes választások.”

A csapatok többsége csapadékos körülmények között folytatta le a verseny előtti tesztjét, és a pályabejárás is folyamatos esőben zajlott, amitól a szakaszok a szokásosnál nyomvályúsabbá váltak. Ez általában arra sarkallja az egységeket, hogy a lágyabb keverék használata mellett döntsenek, de Ott Tanak szavaival élve itt jön a „nagy beszédtéma”.

Az FIA rali világbajnokságra vonatkozó szabályzata ugyanis azt mondja, hogy a gumigyártónak egyfajta specifikációjú, tehát ugyanolyan konstrukciójú és mintázatú gumival kell ellátnia a csapatokat, ebből pedig kétfajta keménységet biztosíthat. Ezek közül az FIA és a Pirelli minden egyes versenyen kijelöli az egyiket, amit a teljes versenyen használni kell, a másik keménységből pedig jelen esetben nyolc abroncsot lehet felhasználni a megnevezett helyett.

A Portugál Rally-n a kemény összetételű Pirellit jelölték, miután várhatóan ezek az alkalmasabbak a portugál gyorsasági szakaszokhoz. A WRC-s pilóták számára ebből huszonnégy darab áll rendelkezésre, a WRC 2-es és WRC 3-as versenyzőknek huszonkettő, a junioroknak pedig húsz darab.

A Pirelli a WRC-s legénységek számára az Scorpion KX típust biztosítja a murvás versenyeken, mely egy

új fejlesztés. A Rally2-es autókra a Scorpion K jelű abroncs kerül, ez jól bevált és bizonyított abroncs

 

„Portugáliában különösen trükkös a talaj, a kemény és köves alapot lágyabb és porosabb murva borítja: emiatt választottuk fő gumiként a keményet erre a hétvégére” – fejtegette a Pirelli rali aktivitásokért felelős vezetője, Terenzio Testoni.

Ez azonban nem biztos, hogy így lesz. A helyzet óvatosságra intette a versenyzőket.

„Nagyon furcsa ez a korlátozás összességében, hogy nyolc gumink van összesen, mint ahogyan láttuk már ezen a héten, sokat esett és nem a kemény gumiknak valók a körülmények” – mondta el Tanak csütörtökön.

„Úgy vélem, ugyanolyan helyzetben vagyunk, mint tíz évvel ezelőtt, amikor egyfajta választás volt csupán a gumira vonatkozóan, és valamilyen okból visszatértünk ide, de meglátjuk majd. Az biztos, hogy lesznek olyan helyzetek, amikor olyan gumin kell mennünk, ami nem az optimum arra a körülményre.”

Az észt pilóta hyundai-os csapattársa, Dani Sordo hasonlóképpen nyugtalan, azt jósolva a rajt előtt, hogy „szemét” dolog lesz úgy versenyezni, hogy nem áll rendelkezésre kellő mennyiségben a lágy abroncs.

„Nagyon jól ment a teszten, jól működött, a probléma azonban az itt, hogy nem csak a gumi márkájáról van szó, hanem arról, hogy nincs sok lágy gumink, úgyhogy szemét dolog lesz ez számomra a tapadás tekintetében” – magyarázta Sordo.

„Szükségünk lesz a lágy gumi használatára, de nyolc van belőle csupán, úgyhogy nem tudom, hogyan fogjuk kezelni mindezt. Amennyiben ugyanis megnézzük a pályák állapotát, azok nagyon lágyak.

Meg kell tartanunk a lágy gumikat az utolsó napra, mindenki tudja ezt, ugyanakkor nagy kihívás lesz ez a gumikkal, a tapadással, de számomra a teljes versenyen nagyon fontos lesz, hogy a megfelelő döntéseket hozzam.”

A Toyota versenyzője, Elfyn Evans, aki a csütörtök délelőtti shakedown-on a legjobb időt autózta, ugyanígy vélekedett. „Kihívás lesz a használat” – mondta a lágy gumikra. „Ez egy olyan verseny lesz, ahol nagyon sok lágy gumit használtunk volna a múltban.”

„A legutóbbi alkalommal, amikor Michelineken futottunk, több opciónk volt a lágyak és kemények között, most azonban kemény gumis versenynek választották, és nyolc lágy keverékünk lehet csak, ami nem sok” – tette hozzá Evans csapatvezetője, Jari-Matti Latvala.

„Esett itt hétfőn, esett kedd reggelig, az utak tehát nedvesek. Elég kompaktak, a talaj azonban nedves még, és hogy hogyan fogsz játszani a gumikkal, hogyan fogod használni azokat a gumikat a hétvége során, úgy gondolom, fogunk látni érdekes döntéseket a versenyzők között.”

A pontverseny éllovasa, a szintén toyotás Sebastien Ogier bizakodóbb voltak, amikor arról kérdezték, hogy mekkora lesz a szerepe a gumitaktikának a verseny végső kimenetelére vonatkozóan.

„Így néz ki, de az az igazság, hogy ez egy olyan dolog, amit mindannyian tanulunk még, személy szerint én sem tudom azt mondani, hogy tökéletesen ismerem már, hogy milyen körülmények között hogyan működnek mindezek a gumik, melyek a legjobb működési tartományaik és ilyesmik.

Ahogyan tehát láthattuk az előző versenyeken, trükkös lesz a gumiválasztás, úgy vélem. És mindezek tetejében ahogyan említettük, nyolc lágyunk van csupán, és ez szokott lenni, legalábbis a Michelinnel a legjobb keverék az ilyesfajta körülményekre. Úgyhogy igen, ez elég bonyolulttá teszi a döntést, hogy mikor használjuk ezt.”

Bár tavaly a koronavírus járvány miatt kimaradt a menetrendből a portugál viadal, a versenyzők jól ismerik, ráadásul a gyorsasági szakaszok nagy részben megegyeznek a 2019-essel. Az időjárás és a gumiválasztási lehetőségek miatt azonban nem lesz ez egy magától értetődő verseny, a legkisebb részletek is döntőek lehetnek.

 

Andrew