Get Adobe Flash player

Greensmith meglepődött a gyors fejlődésen

Gus Greensmith meglepődött, hogy mekkora javulást ért el, mióta navigátort cserélt, és az M-Sport pilótája úgy véli, az ötödiknél jobb helyezést is el tudott volna érni Portugáliában a legutóbbi rali világbajnoki futamon.

Greensmith azt gondolja, reálisan negyedik lehetett volna a világbajnokság első murvás versenyén, ha nem kap defektet pénteken, illetve nem jön elő a következő napon a gázadással kapcsolatos probléma a Ford Fiesta WRC-n. A versenyző azt is elismerte, nem várta, hogy ilyen gyorsan javuljon a tempója, mióta márciusban navigátort váltott.

A huszonnégy esztendős pilóta a portugáliai ötödik helyezéssel beállította eddigi legjobb eredményét, az a tempó azonban, amit mutatott, az eddigi legjobb volt, mióta World Rally Car volánja mögött ül.

Greensmith holtversenyben harmadik idővel teljesítette a viadal első különpróbáját, mindössze fél másodperccel elmaradva a szakaszgyőztes Ott Tanaktól. A húsz gyorsaságiból további öt alkalommal autózott legjobb hármas időt.

Pénteken defektet kapott, szombaton délután pedig több szakaszon keresztül egy gázadással kapcsolatos gond hátráltatta. Ezekkel sok időt vesztett, ami miatt nem tudott az ötödiknél jobb pozícióba kerülni.

Amikor a DirtFish feltette az M-Sport pilótájának a kérdést, hogy minden kétség nélkül ez volt-e a legjobb rali világbajnoki szereplése, így válaszolt Greensmith: „Igen, egyetértek ezzel. A defekt nélkül és egyes gondok nélkül, úgy gondolom, reálisan negyedikek lehettünk volna. A dobogó egy túl távoli lépés volt, de onnan jőve, ahol az év kezdetén voltunk, ez egy nagy előrelépés, úgyhogy boldog lehetek.”

A versenyző nagy lemaradásban nyolcadikként zárta az idénynyitó Monte-Carlo Rallye-t, az Arctic Rally Lapland-on pedig még hátrébb, a kilencedik pozícióban végzett. A Fiesta WRC navigátorülésében ezt követően váltás történt, Elliott Edmondson helyét a jókora tapasztalattal rendelkező Chris Patterson vette át. A Horvát Rally-n meg is látszott mindennek az eredménye, jobb lett a sebessége és magabiztosabbá is vált Greensmith.

A pilóta úgy gondolja, mindez dolgok kombinációjaként következett be, de egyetért azzal, hogy a legnyilvánvalóbb ok, hogy Patterson beült az autóba. „Pontosan ez az oka, hogy miért akartuk őt itt tudni, de még így sem vártam volna, hogy ilyen gyorsan fejlődjön ez” – mondta. „Világos, hogy felnyitott bennem valamit, úgyhogy jó ez.

Nagy különbséget jelent ő, és elég sokat dolgozunk minden nap, órákon keresztül beszélünk telefonon megvitatva dolgokat, átmegyünk dolgokon, úgyhogy nagyon kemény munka volt ez, de őszintén szólva még így sem vártam volna, hogy onnan, ahol voltam, ilyen gyorsan eljussak oda, ahol vagyok.

Szépen megy, élvezem csupán a vezetést, nem különösebben stresszelek. Mint ahogy frusztrálttá váltam, mivel nem értem el az eredményeket, holott beletettem a munkát, de tiszta sor, hogy rosszfajta munkát tettem bele. Chris azonban megmutatta, mit kell elvégezni, az idők pedig jönnek most, könnyedén.”

Az egyik dolog, amin a páros dolgozott, az itiner volt, kivettek információkat. „Nem vesztesz egy tizedet sem azzal, hogy gondolkozol rajtuk, csak vezetsz az itiner szerint” – magyarázta Greensmith, aki a tesztelésből is magabiztosságot merített, úgy érzi ugyanis, hogy a változtatások, amiket a verseny előtt eszközöltek az autón, olyanná tették azt a portugál versenyre, amilyen szerette volna, hogy legyen.

„Sok belsőkamerás felvételt tanulmányoztam mindig is: a leggyorsabbat, a csapattársamat és a saját vezetésemet, és volt egy visszatérő téma, hogy hogyan lehet gyorsnak lenni Portugáliában” – magyarázta. „Azt mondtam a mérnökeimnek, hogy ’ez az a mód, amilyennek az autót akarom’, úgyhogy egy kicsit át kellett vennem a kontrolt az autóval kapcsolatban, hogy milyen irányba megyünk a versenyen vele, de úgy érzem, pontosan ez volt a megfelelő lépés. Sokkal közelebb vagyunk most, mint voltunk ebben az évben.”

A fejlődés Greensmith kedvenc versenyén történt, ami egy tényező lehetett volna, a pilóta azonban máshogy vélekedik: „A különbség nem abból adódik, hogy hol vagyok, hanem abból, hogy ki adja ezt az inputot.”

A cél a következő futamra, a Szardínia Rally-ra ugyanaz. „Benne kell lennünk a legjobb ötben rendszeresen” – mondta. „A múlt hétvégén, úgy gondolom, benne lettünk volna a legjobb ötben a problémák nélkül, a tempó alapján is, úgyhogy ezt kell továbbvinnünk. A legjobb öt egy jó hely, úgy gondolom, tekintettel arra, hogy hol állunk.”

Szardínián nem Patterson fogja segíteni a pilótát, a navigátor ugyanis személyes okokból kihagyja az olasz fordulót. Greensmith mellé Stuart Loudon ül be, akivel a 2018-as Deutshland Rallye-n versenyeztek már együtt, és Loudon az egyik tagja Greensmith murvakém legénységének is az aszfaltos versenyeken. Loudont az M-Sport is jól ismeri, hiszen Matthew Wilson mellett szokott ülni a teszteken.

 

Andrew

 

2021. június 2.