Get Adobe Flash player

Csodát akart a módosított teszttel a Toyota

A Toyota GAZOO Racing ralicsapata változtatott előzetes tervein, és a portugál versenyt követő héten Spanyolországban tartott tesztelésen nem a Safari Rally-t, hanem az előtte lévő szardíniai megmérettetést tartották inkább szem előtt. Mindezzel az volt a céljuk, hogy tempót találjanak az olasz szigeten zajló futamra.

A világbajnokság legutóbbi fordulóján, a Portugál Rally-n ugyan a Toyota színeiben versenyző Elfyn Evans győzedelmeskedett, a Hyundai Motorsport azonban felülmúlta sebesség tekintetében a finn székhellyel rendelkező alakulatot, sőt, olykor az M-Sport Ford is. Emiatt a hétvégét követően módosítottak a Toyotánál a múlt héten Spanyolországban tartott tesztelésre vonatkozó terveiken.

Eredetileg az olyan utakra koncentráltak volna a Yaris WRC-vel, melyek a versenynaptárba visszatérő Safari Rally-ra hasonlítanak, ehelyett azonban a szardíniai futam szakaszaival megegyező terepet helyezték előtérbe.

A portugál fordulón nyújtott teljesítményről a Toyota technikai igazgatója, Tom Fowler elmondta, a rajtsorrend csak egy része volt a problémának. Az idei sorozat első murvás futamán Sebastien Ogier nyitotta az utat, csapattársa Evans harmadikként, Kalle Rovanpera pedig ötödikként futott pénteken. A nap nagy részében a Hyundai autói foglalták el az első három pozíciót Thierry Neuville vezetésével, aki Ogier mögött a második pozícióból rajtolt. A belga pénteken délután felborult, Evans ugyanekkor megelőzte Dani Sordót, szombaton pedig Ott Tanak esett ki a wales-i elől a kiszakadt futómű miatt.

„Egy kombinációja ez annak, hogy kiábrándító és ijesztő volt, hogy Neuville olyan szakaszidőket tudott azzal a rajtpozícióval; másodikként futva megelőzte az autóinkat az úton elfoglalt pozícióktól függetlenül” – nyilatkozta Fowler. „Küszködtünk olyan területeken, amikről a verseny előtt volt fogalmunk, hogy nem vagyunk tökéletesek, de reméltük, hogy jobbak leszünk, mint voltunk végül.”

A Toyota úgy döntött, hogy a világbajnokság murvás futamai előtt a portugál és a szardíniai versenyre együtt készül Portugáliában. A terv azonban nem jött be, esett az eső a teszten, a Yaris WRC pilótáinak így kevés lehetősége volt arra, hogy megtapasztalja az új gumibeszállító, a Pirelli kemény keverékű murvás abroncsát.

„Nem segített a kemény gumi a vizes teszten, valójában azonban nem foghatunk erre mindent” – ismerte el Fowler. „Küszködtünk, függetlenül attól, hogy milyen gumival mentünk. Délután kicsit jobb volt, de nem mondanám, hogy ez egy gumival kapcsolatos dolog lett volna.”

A Portugál Rally-t követő tesztről a következőket árulta el Fowler: „Eredetileg ez egy Safari teszt lett volna, de volt egy póttervünk tesztpályákkal, rendelkezésünkre álltak Szardínia típusú utak a területen, úgyhogy módosítottunk a teszttervünkön, és 50/50-es vagy talán 70/30-as tesztté vált ez Szardíniára a Portugáliában tapasztalt nehézségeinket követően.

Nincs sok minden, amit a két verseny között tudtunk volna tenni, nem fogunk csodát találni. Kerestük a csodát, de azt hiszem, elmondhatom, hogy nem találtunk ilyet, ugyanakkor találtunk néhány trükköt. Egy olyan teszten, amit az utolsó pillanatban igazítottunk Szardíniához, sosem találjuk meg azt a csodát.”

A csoda nélkül a Toyota a károk minimalizálására készül az olbiai központtal rendelkező Szardínia Rally-n. A japán márka harminchét ponttal előzi meg a Hyundai-t a gyártói pontversenyben, a legjobb toyotás, Ogier és a legjobb hyundai-os, Neuville között pedig huszonkét egység a különbség az egyéni értékelésben.

„Az a stratégiánk, hogy nyugodtak maradjunk” – magyarázta Fowler. „A szezon eleji eredmények erős pozícióba helyeztek minket. Még ha összehasonlítva a Hyundai-jal a leggyorsabb autóval rendelkeznénk a következő fordulóra érkezve – amiről nem mondom, hogy így van –, ez egy másfajta verseny a talaj tekintetében, és találtunk néhány dolgot.

Nehéz azt mondani, hogy a tiszta tempó tekintetében ott leszünk a Hyundai ellenében, főként hogy az úttisztító dolog is ott van. Azzal, hogy Seb és Elfyn az első és a második az úton, mi rendelkezünk a legrosszabb pozíciókkal a tisztítás tekintetében a szezon legrosszabb versenyén. Úgy megyünk oda, hogy azt nézzük, legyünk velük pariban tempó és stratégia terén, de azt is nézzük, hogy korlátozzuk a kárt, érjünk célba és pontokat szerezzünk.”

Ogier a Szardínia Rally shakedown-ja után bizakodott, hogy a geometriába és a felfüggesztésbe fektetett munka jobbá tette a Yaris WRC-t.

„Jobb az érzés az autóval. Végeztük némi módosítást Portugália óta, úgyhogy magabiztos vagyok abban, hogy jobban kellene éreznem magam az autóban és egy kicsit többet kicsikarni abból, amivel rendelkezem” – mondta a Toyota tavalyi világbajnoka.

„Végeztük némi módosítást Portugália előtt, sajnos azonban a teszt nagyon rossz volt a sok esővel és sárral, úgyhogy nem igazán éreztem sokat, és úgy tűnt, kiderült, hogy nem volt ez egy pozitív változtatás. Visszatértünk most valamihez, amit jobban ismerek az autóval kapcsolatban, egyfajta beállításhoz, amit korábban használtam, legalábbis közel van ahhoz. Eddig jobb az érzés, és biztos vagyok benne, hogy ezen a hétvégén már többet tudok a legjobbomból nyújtani.”


Andrew

 

2021. június 3.