Get Adobe Flash player

Különböző stratégiák a hibridrendszer használatára

A várakozások szerint a rali világbajnokság jövő évi futamainak minden szakaszán használatban lesz a hibridrendszer, a csapatok többféle stratégiát kapnak. Egyre több részlet lát napvilágot a rendszer használatával kapcsolatban.

2022-ben új korszak kezdődik a rali világbajnokságon, a sorozat legfelsőbb szintjén a Rally1-es autók váltják a World Rally Car-okat, melyek száz kilowattos villanymotorral fognak rendelkezni a jelenlegi belsőégésű erőforrások mellett, a versenyzők védelméről pedig újfejlesztésű biztonsági cella gondoskodik.

A hibridrendszer bevezetése kulcsfontosságú tényező volt abban, hogy a világbajnokságon továbbra is szerepet vállaljon a Toyota, a Hyundai, valamint az M-Sportot keresztül a Ford. Erről hároméves kötelezettséget is vállalt a három márka. Mindannyian megkezdték már az új technika tesztelését, melybe a Compact Dynamics által fejlesztett hibridrendszert szerelik.

A csapatok megkapták már azt az irányvonalat, hogy hogyan kap szerepet ez a rendszer, bár a teljes részleteket még nem erősítették meg.

Az FIA rali igazgatója, Yves Matton a motorsport.com-nak elárult néhány dolgot azon túl is, hogy a villanymotort az összekötő szakaszok mellett minden gyorsaságin alkalmazni fogják. A versenyzők azonban nem egy gomb megnyomásával jutnak hozzá az extra teljesítményhez, mint ahogyan az korábban a Forma-1-ben látható volt, hanem szoftveres programokon keresztül kínálnak a csapatok számos stratégiát, hogy hogyan használják ezt a plusz erőt minden szakaszon.

„Megvannak a fő alapelveink” – nyilatkozta Matton. „Főként egyes közúti részeken fogják használni teljes elektromos módban. Használják majd a szakasz rajtjában, ott is, ahol mind a hibrid, mind a belsőégésű motor a teljes teljesítményt adja le, és aztán olyan körülmények között fogják használni a szakaszokon, hogy némi teljesítménnyel járuljon hozzá az autóhoz különféle programozásokkal, aminek finomhangolására képes leszel.

Nem rendelkezel majd egy gombbal, hogy használd az erőt, ez inkább egy szoftver lesz, és bizonyos feltételek mellett fogsz rendelkezni az erővel. Számos különféle stratégiád lesz, melyek közül választhatsz, a versenyzők azonban nem tudják maguk beállítani a stratégiákat. A rendszer, amin dolgozunk, minden szakaszra szól.”

A szakemberre bátorítólag hatott a csapatok tesztek utáni visszajelzése, és biztos benne, hogy ugyan okozott késlekedéseket a koronavírus járvány, a rali világbajnokság új korszaka a tervezett időpontban, a 2022-es Monte-Carlo Rallye-n útjára indul.

„Jól halad a dolog, minden gyártó tudta már tesztelni az új autóját megfelelő körülmények között, főleg durva murvás felületen, mivel a legrosszabb körülmények között akarják tesztelni az autót, hogy lássák, mi a rossz rajtuk” – mondta el Matton. „A visszacsatolás, amit a versenyzők és a csapatok felől kaptunk, pozitív. Sok még a teendő, az bizonyos, de számos hónap van még vissza mostantól az első, monte-carlói versenyig, hogy készen álljanak.

Nagyon izgalmas belekezdeni ebbe az új korszakba a Rally1-es autókkal, melyek gyorsabbak lesznek a hibridrendszerrel, ugyanakkor egy új biztonsági cellával is rendelkezni fognak. Egy kis késésben vagyunk, amit azonban látunk most a pozitív tesztekkel, hogy képesek leszünk az új autókra bízni magunkat Monte-Carlóban és készek leszünk elrajtolni 2022-ben.”

 

Andrew

 

2021. június 13.